راهنمای کاربردی روش کاشت هسته میوه

باغبانی و سمپاشیباغبانی

کاشتن هسته میوه، کاری هیجان‌انگیز است. هیچ چیز لذت‌بخش‌تر از این نیست که نهالی را با دستان خود بکارید و سال‌ها بعد از ثمره آن استفاده کنید. کاشت این نهال وقتی عالی‌تر می‌شود که نهال میوه باشد. روش کاشت هسته میوه نیز از اصول و قواعدی برخوردار است که باید برای یک کاشت موفق، تمام مراحلش را رعایت کنید.

یکی از فایده‌های درخت میوه این است که هم تولید اکسیژن می‌کند و هم ثمره دارد. درختان علاوه بر فواید اصلی، روی عوض‌کردن روحیه افراد و زیبایی ظاهری محیط هم تاثیر دارند. با کاشت بذر درخت می‌توانید فرد صبورتری شوید و منتظر به بار نشستن نهال خود باشید. اگر می‌خواهید درمورد کاشت دانه میوه در گلدان یا باغچه اطلاعت کسب کنید این مقاله را از دست ندهید.

روش کاشت هسته هلو به چه صورت است؟

اگر برایتان مهم نیست که چند سال صبر کنید تا درخت هلوی شما به ثمر برسد، می‌توانید بذر درخت هلو بکارید. رشد کردن درخت هلو کمی طول می‌کشد ولی به ثمر نشستن آن پروسه بسیار لذت‌بخشی دارد. روش کاشت هسته هلو دارای چندین مرحله است. با رعایت تمامی مراحل، می‌توانید یک کاشت درست و اصولی داشته باشید.

  1. با دقت کامل یک هسته هلو را باز کنید و هسته داخلش را بردارید.
  2. چکش یا یک فندق شکن برای شکستن کافی هستند. می‌توانید نهال را بدون این‌که کل گودال را شکاف دهید بکارید. البته وقتی پوسته بیرونی گودال برداشته شود، بذر سریع‌تر جوانه می‌زند.
  3. هسته هلو را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. کیسه را با خاک گلدانی که کمی مرطوب باشد پر کنید سپس کیسه را کاملا ببندید و گره بزنید.
  4. کیسه پلاستیکی را داخل یخچال قرار دهید.
  5. یخچال فرآیند جوانه‌زنی بذر را از طریق سرما تحریک می‌کند. بعد از دو تا سه ماه، جوانه را مورد بررسی قرار دهید. هنگامی که ریشه گودال حداقل 27 سانتی‌متر رشد کرد، کیسه پلاستیکی را از یخچال خارج کنید.
  6. در این قسمت از روش کاشت هسته هلو باید نهال هلو را در ظرفی بکارید.

مطلب پیشنهادی معرفی درخت های بدون نیاز به نور

نهال را در مکانی آفتابی نگه‌داری کنید و آب کافی برای مرطوب نگه داشتن خاک فراهم کنید. در اوایل بهار پس از آخرین یخبندان، آن را به خارج از منزل ببرید.

روش کاشت درخت هلو 

روش کاشت هسته زردآلو به چه صورت است؟

  1. باید ابتدا دانه را از هسته زردآلو خارج کنید.
  2. دانه را به پهلو بخوابانید و از یک ابزار مانند چکش استفاده کنید تا به‌آرامی آن را بشکنید و دانه زردآلو را از داخل آن بیرون بیاورید. بگذارید دانه زردآلو جوانه بزند. بذر را با یک شب خیساندن در یک کاسه آب با دمای اتاق، برای جوانه زنی آماده کنید.
  3. سپس، دانه را در یک حوله یا پارچه مرطوب بپیچید.
  4. آن را در یک کیسه پلاستیکی در بسته قرار دهید و کیسه را در یخچال با دمای 32 تا 45 درجه فارنهایت نگهداری کنید. دانه را تا وقتی جوانه بزند در یخچال نگهداری کنید که معمولاً یک تا دو ماه طول می‌کشد.
  5. بهتر است بذر را در اوایل بهار بکارید. یک مکان آفتابی با فضای کافی برای رشد درخت انتخاب کنید. درختان زردآلو در محیطی با آفتاب کامل رشد می‌کنند.
  6. مطمئن شوید که محل کاشت، برای گسترش شاخه‌ها و ریشه‌های درخت، فضای کافی را دارد.
  7. محل کاشت را با یک شی مانند دستمال محافظت کنید.
  8. برای جلوگیری از کندن دانه زردآلو توسط حیوانات، محل کاشت را می‌توانید با یک لایه پارچه  بپوشانید. اگر هسته در هوای خنک قرار دارد، هفته‌ای یک‌بار به آن آب دهید. اما اگر هسته در هوای گرم قرار دارد، نیاز است که هفته‌ای چندبار آبیاری شود.

روش کاشت درخت زردآلو

طرز کاشت هسته آلبالو در گلدان به چه صورت است؟

هسته آلبالو را می‌توان هم در گلدان و هم در باغچه کاشت. البته کاشت آن در باغچه به‌ مراتب راحت‌تر از گلدان است. بین 3 تا  5سال طول می‌کشد که درخت آلبالو میوه دهد. بنابراین اگر صبور نیستید، پیشنهاد می‌کنیم که سمت کاشتن درخت آلبالو نروید. طرز کاشت هسته آلبالو در گلدان چندان سخت نیست. فقط چند مرحله ساده دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید تا صاحب درختی زیبا شوید.

درخت آلبالو برای رشد کردن به فضای کافی، آب و گردش هوا احتیاج دارد. آلبالو درختی بسیار مقاوم به سرما است. به دلیل این‌که میوه‌دهی این درخت کمی دیر اتفاق میفتد، کمتر هم دچار سرمازدگی می‌شود. همین موضوع هم باعث شده است که مردم زیادی به کاشت آلبالو علاقه پیدا کنند.

  1. برای کاشت این نهال زیبا، باید گودالی را در باغچه یا گلدان درست کنید. اندازه‌ای دقیق برای گودالی که باید کنده شود در دست نیست، اما معمولا باید گودالی که کنده می‌شود، سه برابر عرض و طول ریشه باشد.
  2. گودال بزرگ باعث کاشت راحت نهال می‌شود و فضای زیادی هم برای رشد ریشه دردسترس خواهد بود. اما تعادل را رعایت کنید.
  3. در این مرحله از طرز کاشت هسته آلبالو در گلدان باید نهال را به صورت عمودی درون چاله قرار دهید.
  4. به ریشه‌ها فشار نیاورید. داخل چاله را با همان خاکی که کنده بودید، همراه با کمپوست، کود یا خاک برگ مخلوط کرده و پر کنید.
  5. بعد از این که کاشت نهال تمام شد، آن را سریعا آبیاری کنید و هرچند ساعت یک‌بار این‌کار را تکرار کنید تا نهال آلبالو به خوبی تثبیت شود.

روش کاشت هسته آلبالو

 کاشت هسته نارنگی در گلدان به چه صورت است؟

برای کاشت هسته نارنگی در گلدان باید مکانی را انتخاب کنیم که در معرض نور زیاد باشد. درخت نارنگی روزانه باید حدود 6 ساعت در روز نور بخورد تا رشد کافی داشته باشد. کمبود و عدم وجود نور، مساوی با متوقف شدن رشد نارنگی است. خاکی که برای کاشت نارنگی انتخاب می کنیم باید از زهکشی بالا و مناسبی برخوردار باشد و نباید ایستایی آب داشته باشد.

خاکی که نهال در آن کاشته می‌شود باید طوری باشد که به خوبی آب را از خود عبور دهد. خاک لومی مناسب ترین گزینه برای کاشت درخت نارنگی محسوب می‌شود.

مطلب پیشنهادی گلهای آپارتمانی خوشبو

  1. برای کاشت هسته نارنگی در گلدان باید کف گلدان را کاملا با سنگ ریزه بپوشانید.
  2. سپس روی سنگ‌ریزه‌ها ماسه بگذارید و لایه بالایی را کوددهی کنید و خاک بریزید. با این‌کار قدرت زهکشی آن را زیاد می‌شود.
  3. بعد از اتمام پروسه کاشت، باید کمی آب روی خاک بریزید تا مرطوب شود.
  4. دانه‌ها را باید در عمق3 سانتی‌متری خاک بکارید.
  5. سپس رویشان را با پلاستیک بپوشانید تا رطوبت نگیرند و عمل جوانه زدن آن‌ها سرعت پیدا کند.
  6. بعد از این مراحل گلدان را به مکانی گرم برده و منتظر جوانه زدن بذر و دانه‌ها باشید.

روش کاشت هسته نارنگی

بهترین زمان کاشت هسته میوه‌‌ها، چه فصلی از سال است؟

به‌طورکلی زمان کاشت هسته میوه ها بستگی به نوع بذر دارد. مثلا بذر میوه‌ای مثل سیب و گلابی و میوه‌های هسته‌دار، برای جوانه زدن به سرما و رطوبت نیاز دارند. این بذرها بیشتر در پاییز کشت می‌شوند. اما بذر میوه‌هایی مانند آلبالو و گیلاس که پوسته سختی دارند، باید در اواخر تابستان و اوایل پاییز کشت شود.

مطلب پیشنهادی پرورش 8 گیاه دارویی در خانه

روش کاشت هسته پرتقال به چه صورت است؟

روش کاشت هسته پرتقال مانند تمام میوه‌های دیگر پروسه خاص خود را دارد. بین 10 تا 12 روز طول می‌کشد تا دانه پرتقال جوانه بزند. برای کاشت هسته پرتقال ابتدا پرتقالی را برش دهید و هسته‌هایش را جدا کنید. هسته‌ها را تمیز کنید و توجه کنید که هسته کاملا سالم و بدون پوچی و شکستگی یا مشکلات دیگر باشد. آن‌ها را داخل کاسه‌ای قرار دهید و برای پاک کردنشان از آب یا دستمال استفاده کنید. بگذارید هسته‌ها، 24 ساعت داخل ظرف بمانند سپس آن‌ها  را روی حوله‌ای تمیز قرار دهید. بذرها را به اندازه داخل آب قرار دهید تا زرد نشوند. هسته را به گلدان یا باغچه منتقل کنید. برای کاشت هسته باید سوراخی به عمق 1.3 سانتی‌متر درست کنید و هسته‌ها را آن‌جا قرار دهید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

روش کاشت درخت پرتقال

روش‌های جلوگیری از آسیب نهال ریشه لخت موقع جابه‌جایی چیست؟

  1. موقع کندن نهال، کمتر به ریشه آسیب بزنید.
  2. هرچه نهال بیشتری جدا کنید، شانس زنده ماندن نهال در محل جدید بیشتر است.
  3. پس از درآوردن نهال، ریشه را زیاد در هوای آزاد نگذارید.
  4. هنگام کاشت نهال از محلول تقویت ریشه و ضدعفونی کننده استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی تمیز کردن گل های مصنوعی

جلوگیری از آسیب رسیدن به نهال 

چگونه باید نهال بکاریم؟

روش کاشت هسته میوه و نهال، به اندازه خرید نهال اهمیت دارد. اگر پروسه کاشت نهال به شکل غیر اصولی انجام شود، نه‌تنها منجر به رشد درخت نمی‌شود بلکه ممکن است درخت نیز خشک شود. 

نتیجه گیری

کاشت درخت میوه را می‌توان جزو لذت‌بخش‌ترین کارها برشمرد. هیچ حسی بهتر از کاشتن و پروراندن نهال درختی نیست که خودتان برایش زحمت کشیده‌اید. روش کاشت هسته میوه‌ درخت‌های مختلف نیز تقریبا همه کلیاتی نزدیک به‌هم دارند و تفاوت آن‌ها در چیزهای جزئی و کوچک است.

اگر باغچه ندارید یا نمی‌توانید نهال را بیرون از خانه بکارید، می‌توانید کاشت دانه میوه در گلدان را یاد بگیرید. این روش بسیار راحت است و تمام توضیحات در این مقاله گفته شده است. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

کارشناسان آچاره در زمینه معرفی و تهیه کود و سموم مفید و مؤثر برای گیاهان، شما را راهنمایی خواهند کرد. نگهداری از گیاهان خود را به باغبان‌های ملهر و باتجربه آچاره بسپارید!

4.2/5 - (6 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا