تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

نحوه تنظیم شعله اجاق گاز

اجاق گاز و فرلوازم خانگی

خیلی از مواقع ممکن است پس از نصب اجاق گاز هنگام استفاده از آن، با مشکل تنظیم نبودن شعله گاز روبه‌رو شوید. در این مقاله قصد داریم دلایل این مشکل و روش تنظیم شعله اجاق گاز را توضیح دهیم.

شعله‌های مشعل گاز ممکن است خیلی زیاد یا کم، ناهموار، سوسو زننده، زرد یا پر سروصدا بسوزند. اگر شعله‌های مشعل گاز شما عادی نیستند، از تمیز بودن حفره‌های مشعل اجاق گاز اطمینان حاصل کنید. برای تنظیم شعله اجاق گاز و تمیز کردن حفره‌ها، حفره‌های مسدود شده مشعل را با یک پین مستقیم، سوزن یا سیم تمیز کنید.

  1. از خلال دندان چوبی استفاده نکنید چون خلال دندان می‌تواند بشکند و از جریان مناسب گاز جلوگیری کند.
  2. از قرار دادن اجزای مشعل در ماشین ظرف‌شویی خودداری کنید. مواد شوینده می‌توانند دریچه‌های گاز را مسدود کنند و موجب به‌هم ریختن تنظیم شعله اجاق گاز شوند.
  3. حفره‌ها را بزرگ یا منحرف نکنید. این کار منجر به ایجاد شعله‌های ناپایدار می‌شود.

کلسیم می‌تواند باعث نارنجی یا قرمز سوختن شعله‌های گاز شود. پتاسیم می‌تواند باعث یاسی یا صورتی سوختن شعله‌ها شود. پتاسیم در آب طبیعی یافت می‌شود و در برخی از نرم‌کننده‌های آب نیز استفاده می‌شود. اگر به این مبحث علافمندید حتما سری به مقاله معنی رنگ های مختلف شعله‌ی اجاق گاز و نکات مهم آن بیندازید.

علت کم شدن فشار شعله در اجاق گاز و راهکار رفع آن

 

برای تنظیم شعله اجاق گاز، پایه مشعل و سر شعله را بررسی کنید

  • سر شعله باید روی پایه مشعل قرار بگیرد تا روشن شود و به‌درستی کار کند.

توجه: هنگام بررسی پایه مشعل و سر شعله برای تنظیم شعله، همیشه سر شعله را در جای خود نگه دارید. سرشعله تمیز، از احتراق ضعیف و شعله‌های ناهموار جلوگیری می‌کند. همیشه سر شعله را بعد از سرریز کردن مواد غذایی تمیز کنید و سعی کنید همیشه به‌طور مرتب سر شعله‌ها را بردارید و تمیز کنید.

  • برای تنظیم شعله، مطمئن شوید که سر شعله، روی پایه مشعل درست قرار دارد. پایه مشعل و قسمت زیرین سر شعله ممکن است علامتی داشته باشند که نشان می‌دهد سر شعله و پایه مشعل متناسب با یکدیگر هستند.

پایه مشعل در تنظیم شعله اجاق گاز

  • سر شعله را مجدداً نصب کنید و مطمئن شوید که پین‌های تراز (در صورت وجود) به درستی با سرشعله مطابقت دارند، همان‌طور که در زیر نشان داده شده است.
  • سر شعله باید هم سطح با پایه مشعل قرار گیرد و حداقل حرکت را داشته باشد.

تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

بررسی پایه مشعل و سر

تنظیم شعله اجاق گاز در صورت ایجاد صدای ترکیدن سطحی و کم

مشعل ممکن است در اثر سرریز شدن غذا یا تمیز کردن خیس شود. اجازه دهید اجزای شعله کاملاً خشک شوند و سپس سر شعله را روی پایه مشعل قرار دهید. می‌توانید با دمیدن هوای خنک با استفاده از سشوار، روند خشک شدن را تسریع کنید.

نحوه تنظیم شعله اجاق گاز ویرپول

وقتی در مورد لوازم خانگی صحبت می‌کنید، به ندرت می‌بینید که کسی در مورد Whirlpool بد صحبت کند. این برند چندین دهه در بازار بوده و خدمات فوق‌العاده‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. یکی از مشکلات و سؤالات رایج، نحوه تنظیم شعله اجاق ویرپول است.

بیشتر بخوانید : راهکارهای خانگی برای رفع گرفتگی شعله گاز

پس از خرید اجاق گاز جدید، باید شعله را تنظیم کنید تا عملکرد مورد نظر و مناسب را از دستگاه بگیرید.

  1. برای شروع کار تنظیم شعله اجاق گاز، ابتدا باید مشعل‌ها را تمیز کنید تا مطمئن شوید که هیچ مشکلی وجود ندارد که شعله را مسدود کند. به این ترتیب، تصور دقیقی از زمانی که شعله‌های مشعل به سطوح مورد نظر شما می‌رسد، خواهید داشت؛ بنابراین، قبل از اینکه بخواهید شعله را تنظیم کنید، فقط اجاق گاز را تمیز کنید.
  2. هنگامی که اجاق گاز تمیز شد، می‌توانید شیرهای تنظیم شعله اجاق گاز را بردارید تا به پیچ موجود در داخل محفظه دسترسی پیدا کنید. این پیچ میزان گازی که اجازه عبور از شیر را دارد، تعیین می‌کند. بنابراین، می‌توانید آن را در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید تا تنظیم شعله اجاق گاز را انجام دهید و شعله را به ارتفاع دلخواه خود درآورید.
  3. پس از تنظیم پیچ، باید دوباره شیر ولوم یا دستگیره را نصب کنید و مشعل اجاق گاز خود را روشن کنید. مطمئن شوید که بالاترین و پایین‌ترین میزان شعله را تست می‌کنید تا ارتفاع شعله را به‌طور دقیق به نشان دهد.
  4. در این مرحله فقط باید این کار را چند بار تکرار کنید تا شعله کاملاً به میزان دلخواه شما برسد.
  5. در نهایت، پس از اینکه تنظیم شعله اجاق گاز انجام شد و شعله به سطح مورد نظر شما رسید، فقط شیر ولوم را به درستی محکم کنید. در این مرحله، کار تنظیم شعله اجاق گاز تمام شده است.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

این چند مرحله در تنظیم شعله به شما کمک می‌کند. همه این مراحل به راحتی قابل انجام هستند و بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشد تا این مراحل را طی کنید؛ بنابراین، حتی اگر مبتدی هستید، تنظیم شعله اجاق گاز با توجه به سبک آشپزی شما نباید چندان دشوار باشد. اگر پس از انجام تمام این مراحل همچنان با تنظیم شعله اجاق گاز مشکل دارید، احتمالاً مشکلی در شیرهای اجاق گاز وجود دارد. در این صورت بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید.

شعله‌های روی اجاق گاز شما باید آبی، قوی و کاملاً یکنواخت باشند. اگر حتی یکی از این موارد در مورد اجاق گاز شما صادق نباشد، پس شما نیاز به تنظیم شعله اجاق گاز دارید. با این حال، جدای از عدم وجود شعله، داشتن شعله ناهموار یک مشکل رایج است که می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. خبر خوب این است که این مشکلات همیشه به این معنی نیست که اجاق گاز شما نیاز به تعمیر دارد، بلکه ممکن است فقط به تنظیم شعله اجاق گاز نیاز داشته باشید.

بیشتر بخوانید : علت صدا دادن شعله اجاق گازتنظیم شعله اجاق گاز ویرپول

بیشتر بخوانید : علت صدا دادن شعله اجاق گاز

تنظیم شعله اجاق گاز

1. شعله از یک طرف بیشتر است

اگر یک طرف شعله بسیار بلند و طرف دیگر آن بسیار ضعیف است، نشان دهنده قرارگیری نامناسب سر شعله است. ضربه خوردن به سرشعله یا درآوردن آن برای تمیز کردن اجاق گاز، گاها منجر به ناهماهنگی مشعل می‌شود. چیزی که اساساً اتفاق می‌افتد این است که کلاهک از یک طرف بالاتر می‌نشیند و گاز بیشتری خارج می‌کند و سوراخ‌های مشعل را از طرف دیگر می‌پوشاند و گاز کمتری را خارج می‌کند. این امر منجر به ایجاد شعله‌های ناهموار می‌شود.

در این حالت برای تنظیم شعله اجاق گاز فقط باید مشعل را خاموش کنید و بگذارید خنک شود. سپس سر شعله را بردارید و دوباره آن را تراز کنید. سر شعله باید روی مشعل محکم بنشیند و کاملاً تراز باشد. اگر تکان می‌خورد یا ناهموار است، باید به جابجایی آن ادامه دهید تا زمانی که تناسب کامل را پیدا کنید. همچنین ممکن است لازم باشد زیر سر شعله را بررسی کنید، شاید مانعی وجود دارد که مانع از نشستن صحیح آن می‌شود.

شعله از یک طرف بیش‌تر است

2. شعله در برخی نقاط خاموش شده است

اگر شعله گاز به‌طور کامل روشن نمی‌شود و در برخی نقاط خاموش است، به این معنی است که سوراخ‌های مشعل مسدود شده‌اند. در این حالت، با گذشت زمان، ذرات غذا می‌توانند وارد سوراخ‌های سر شعله گاز شوند.

کاری که باید انجام دهید این است که اجازه دهید مشعل خنک شود و شیارهای سر شعله را تمیز کنید. می‌توانید این کار را با یک مسواک، یک تکه سیم یا حتی یک سنجاق انجام دهید.

بیشتر بخوانید : تعمیر اجاق گاز پادیسان

شعله خاموش

3. شعله خیلی زیاد

به احتمال زیاد مشکل از تنظیم شیر ولوم یا دستگیره گاز است. به عنوان مثال، اگر نمی‌توانید شعله اجاق گاز خود را به اندازه کافی کم کنید، می‌توانید شدت شعله را از طریق دستگیره‌ها تنظیم کنید. برای ایمنی، شیر گاز را قطع کنید. سپس می‌توانید برای تنظیم شعله اجاق گاز، دستگیره‌های کنترل را از روی اجاق گاز بردارید. می‌توانید برای تنظیم شعله، به دفترچه راهنمای اجاق گازتان رجوع کنید. معمولاً چرخش در جهت عقربه‌های ساعت، میزان گاز دریافتی شعله را تنظیم می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا قدرت شعله را به صورت دستی کاهش دهید.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

4. شعله خیلی ضعیف

اگر از تنظیم دستگیره کنترل به روش بالا استفاده کرده‌اید و منجر به ضعیف شدن شعله‌ها شده است، برای رفع این مشکل، باید روند را معکوس کنید. با این حال، معمولاً شعله‌های ضعیف اجاق گاز ربطی به دستگیره‌های کنترل ندارد. احتمالاً مشعل‌ها گاز کافی برای ایجاد شعله‌هایی با اندازه دقیق دریافت نمی‌کنند.

اگر هیچ انسدادی در سر شعله وجود نداشته باشد و به‌درستی روی پایه شعله قرار گرفته باشد، احتمالاً مشکل در رگلاتور اجاق گاز شما است و نیاز به تعویض دارد. در این حالت بهتر است از یک متخصص اجاق گاز کمک بگیرید.

شعله خیلی ضعیف

5. شعله زرد

آخرین مشکلی که ممکن است برای شعله اجاق گاز شما پیش بیاید این است که شعله به جای آبی، زرد ‌شود. معمولاً این مشکلی است که با تمیز کردن قابل حل است. شعله آبی روی اجاق گاز شما به این معنی است که فقط گاز تولید می‌کند. با این حال، هنگامی که غذا یا سایر زباله‌ها در شعله گاز می‌سوزند، رنگ آن به زرد، نارنجی یا قرمز تغییر می‌کند. بهتر است صبر کنید تا سر شعله‌ها خنک شود و به طور کامل گاز را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید : دلایل خاموش شدن شعله اجاق گاز

در این مطلب در مورد نحوه تنظیم شعله اجاق گاز صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود.

شما همواره می‌توانید برای حل مشکلات اجاق گاز خود از کارشناسان مجرب آچاره کمک بگیرید. ثبت سفارش و استعلام قیمت در آچاره رایگان است.

2.3/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید