تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو + علائم خرابی بک‌ لایت

لوازم خانگیتلویزیون

گاهی اوقات ممکن است که عملکرد تصویر تلویزیون شما دچار اختلال شود، به‌طور‌ معمول در چنین شرایطی مشکل از بک لایت دستگاه است. بک لایت نور و روشنایی و کیفیت تصویر تلویزیون را مشخص می‌کند. زمانی که این قطعه دچار مشکل شود، اولین نشانه آن در تصویر تلویزیون بروز پیدا خواهد کرد. به‌ همین‌ دلیل ما تصمیم گرفته‌ایم تا در این مطلب درباره بک لایت و هزینه تعمیر و تعویض آن، علت‌های خراب‌ شدن و درنهایت آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو صحبت کنیم.

بک لایت چیست؟

هدف نهایی در این مطلب، آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو است اما مهم‌ترین چیزی که شما باید برای این کار بدانید، آشنایی کامل با بک لایت است. به همین دلیل قبل از هر چیز ما به شما می‌گوییم که بک لایت چیست و چرا خرابی آن شما را به تعمیر تلویزیون نیازمند می‌کند. صفحه تلویزیون از خودش هیچ نوری ندارد و نور آن از طریق بک لایت و لامپ‌های ال‌ای‌دی و فلورسنت تأمین می‌شود.

آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو

بک لایت در تلویزیون‌های ال‌ای‌دی از طریق لامپ‌های ال‌ای‌دی و در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی از طریق لامپ‌های فلورسنت تأمین می‌شود. در نتیجه به‌طور‌ کلی می‌توان گفت که وظیفه بک‌ لایت در تلویزیون، تأمین نور برای به نمایش درآوردن تصویر است. عمر مفید و تقریبی بک‌ لایت 6 تا 10 سال تخمین زده می‌شود.

شناخت انواع بک‌ لایت‌ها

بک‌ لایت‌ها در تلویزیون‌های دوو به 2 دسته تقسیم می‌شوند:

  • بک لایت شاخه‌ای: این مدل از بک لایت از شاخه‌های افقی تشکیل شده است و لامپ‌ها با فاصله‌های مشخصی روی این شاخه‌ها قرار دارند. این لامپ‌ها به‌صورت مستقیم نور را می‌تابانند.
  • بک لایت لبه‌ای: بک لایت لبه‌ای در لبه‌های صفحه‌نمایش تلویزیون قرار می‌گیرد. در این مدل بک لایت، لامپ‌ها با تراکم بیشتری کنار هم قرار می‌گیرند و این موضوع منجر به کاهش ضخامت تلویزیون می‌شود.

تعمیر تلویزیون در محل
تعمیر تلویزیون در محل

علائم خرابی بک‌ لایت تلویزیون دوو

یکی‌ دیگر از مواردی که باید برای عوض کردن بک لایت تلویزیون دوو بدانید، شناخت علائم خرابی بک لایت تلویزیون دوو است. در ادامه این موارد را توضیح خواهیم داد:

  • تلویزیون تصویر ندارد ولی صدا دارد.
  • هاله یا لکه‌های تیرهای روی تصویر ایجاد شده است.
  • نقاط نورانی در تصویر دیده می‌شود.
  • نیمی از تصویر سیاه شده است.
  • تصویر قطع و وصل می‌شود یا چشمک می‌زند.
  • تصویر قطع می‌شود و لوگوی دوو به نمایش در می‌آید.نحوه تعویض بک لایت تلویزیون

 بررسی علت‌های سوختن بک لایت تلویزیون دوو

  • استفاده از قطعات با کیفیت متوسط

یکی از موارد مهمی که باید بدانید، این است که یکی از دلایلی که باعث سوختن بک لایت می‌شود، استفاده‌ کردن از قطعه‌ای با کیفیت ضعیف یا متوسط است. در نتیجه لامپ‌های به‌کار برده شده در بک لایت، زودتر از زمان معمول می‌سوزند یا آسیب می‌بینند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

  • استفاده مداوم از تلویزیون

اگر تلویزیون در منزل شما به‌طور مداوم و برای ساعت‌های طولانی روشن میماند، باید بدانید که این امر باعث داغ‌ شدن تلویزیون و درنهایت مستهلک و فرسوده‌ شدن قطعات تلویزیون از جمله بک لایت تلویزیون شما می‌شود. نکته‌ای که می‌توانید در نظر داشته باشید تا از تعویض بک لایت تلویزیون بی‌نیاز شوید، این است که هر 4 ساعت تلویزیون را به مدت 15 تا 20 دقیقه خاموش کنید تا دستگاه کمی خنک شود و به حالت اولیه برگردد.علت سوختن بک لایت تلویزیون دوو

  • خرابی بک لایت بر اثر گرمای محیط

در صورتی که تلویزیون را در نقطه‌ای گرم قرار دهید، یعنی علاوه‌بر این‌که قطعات تلویزیون بر اثر روشن‌ بودن و کار کردن گرم می‌شود، به‌طور کلی در محیطی با دمای بالا هم قرار می‌گیرد که بالا رفتن دمای قطعات را دوچندان می‌کند. همیشه موقع تعیین محل قرارگیری تلویزیون به این نکته دقت کنید که تلویزیون را در نزدیکی شوفاژ و بخاری و آشپزخانه قرار ندهید.

  • بالا بودن میزان روشنایی نور تصویر

زمانی که شما قصد خرید تلویزیون را دارید، شرکت‌ها برای این‌که بیشترین و بالاترین کیفیت تصویر تلویزیون را به شما نشان دهند، نور صفحه نمایش را در بالاترین میزان ممکن تنظیم می‌کنند و زمانی هم که شما تلویزیون را خریداری می‌کنید، با همان تنظیمات استفاده می‌کنید. همین موضوع طول عمر لامپ‌های بک لایت را کاهش می‌دهد.

برای حل این مشکل وارد تنظیمات تلویزیون شوید و نور و روشنایی صفحه نمایش تلویزیون را کم کنید یا می‌توانید تنظیمات تلویزیون را روی حالت صرفه‌جویی انرژی قرار دهید. برخی از تلویزیون‌ها هم از گزینه Eco sensor برخوردارند که با انتخاب گزینه نور تلویزیون براساس نور محیط تنظیم می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید به‌صورت دستی روشنایی صفحه نمایش تلویزیون را تنظیم کنید، آن را روی 60 تا 80 قرار دهید.

  • جدا شدن بک لایت از سینی خنک‌کننده

یکی دیگر از مواردی که باعث خراب‌ شدن بک لایت و نیاز شما به یادگیری آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو می‌شود، فاصله گرفتن لامپ‌ها از سینی است. سینی‌ها به‌منظور گرفتن گرما از لامپ‌ها و تخلیه گرما طراحی شده‌اند. در نتیجه زمانی که لامپ‌ها از سینی فاصله می‌گیرند، دیگر نمی‌توانند به‌خوبی گرما را خارج‌ کنند و این مسئله باعث می‌شود تا بک لایت زودتر از موعد بسوزد.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

لامپ‌ها به کمک چسب یا گیره فلزی به سینی وصل می‌شوند و زمانی که چسب یا گیره استفاده‌شده از کیفیت پایینی برخوردار باشد، باعث سوختگی و آسیب‌دیدگی لامپ‌ها خواهد شد.

مطالعه بیشتر: نمایش زیرنویس در تلویزیون

بررسی علت دیر روشن شدن تلویزیون دوو

یکی از مشکلات تلویزیون دوو، دیر روشن‌شدن آن است. در این بخش قصد داریم تا علت دیر روشن‌ شدن تلویزیون دوو را بررسی کنیم. این مشکل می‌تواند مربوط به برد پاور یا برد تغذیه و خازن‌های تلویزیون باشد. در این صورت باید برد را تعمیر یا تعویض کنید.

برد پاور با برق شهری در ارتباط بوده و احتمال آسیب‌ دیدن این قطعه بیشتر از سایر قطعات است. تغییرات دمایی، نوسانات ولتاژ و … همگی می‌توانند منجر به آسیب‌ دیدن این قطعه شوند. در صورتی که علت دیر روشن‌ شدن تلویزیون دوو را بررسی و برطرف نکنید، بعد از مدتی در روشن‌ کردن تلویزیون هم دچار مشکل می‌شوید. شکستگی پنل، سوختن پنل و نفوذ مایعات به پنل هم می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی تلویزیون و از دست‌ رفتن تصویر شود.قیمت بک لایت تلوزیون دوو

یکی از نشانه‌های دیر روشن‌ شدن تلویزیون و نیاز به تعمیر آن، چشمک‌ زدن چراغ استندبای تلویزیون است. در این حالت تصویر کند و اسلوموشن می‌شود و رنگ‌ها با هم تداخل پیدا می‌کنند. یکی دیگر از مواردی که باعث آسیب دیدن پنل تلویزیون می‌شود، ایجاد خط افقی روی صفحه نمایش تلویزیون دوو است. در تلویزیون‌های هوشمند، وجود ویروس در سیستم تلویزیون هم می‌تواند علت دیر روشن‌شدن تلویزیون دوو باشد.

هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون دوو

مدل سایز قیمت تعمیر بک لایت تلویزیون دوو
سری G “32 تا “49 350,000 تا 650,000
سری H “32 تا “49 350,000 تا 650,000
سری E “32 تا “49 350,000 تا 650,000
سری S “32 تا “49 350,000 تا 650,000
سری F “32 تا “49 350,000 تا 650,000

هزینه تعویض بک لایت تلویزیون دوو

مدل سایز قیمت تعویض بک لایت تلویزیون دوو
سری G “32 تا “49 900,000 تا 1,500,000
سری H “32 تا “49 900,000 تا 1,550,000
سری E “32 تا “49 900,000 تا 1,500,000
سری S “32 تا “49 900,000 تا 1,400,000
سری F “32 تا “49 900,000 تا 1,500,000

عوامل مؤثر بر هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون دوو

  • در هر یک از مدل‌های تلویزیون دوو از بک لایت متفاوتی استفاده شده است و این موضوع باعث متغیر بودن قیمت بک لایت می‌شود.
  • اندازه و ابعاد تلویزیون هم بر قیمت بک لایت تأثیر دارند. هرچه ابعاد تلویزیون بزرگ‌تر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.
  • یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت بک لایت، کیفیت آن است.

 آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو

برای عوض کردن بک لایت تلویزیون دوو ما 2 روش را برای انجام این کار توضیح خواهیم داد که عبارتند از:

  • تعویض کل نوار LED
  • تعویض یک LEDعلائم خرابی بک لایت تلویزیون دوو

1. تعویض کل نوار بک لایت

این روش نسبت به روش دوم، هزینه بیشتری دارد؛ چون در این روش همه نوار به‌طور کامل تعویض می‌شود. برای این کار قبل از هر چیز اندازه و ولتاژ لامپ‌های LED را بررسی کنید. در قدم بعدی یک عدد نوار بک لایت تهیه کرده و با نوار بک لایت قبلی جایگزین کنید؛ اما اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی بکنید، می‌توانید از روش دومی که در ادامه توضیح می‌دهیم استفاده کنید.

2. آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو و نحوه تعویض یک لامپ LED در نوار بک لایت

اولین نکته این روش این است که ابتدا شما باید همه لامپ‌های ال‌ای‌دی بک لایت را بررسی کرده و لامپ‌هایی که دچار مشکل هستند را پیدا کنید. سپس لامپ‌های خراب را بردارید و لامپ‌های جدید و سالم را با آن‌ها جایگزین کنید. دقت کنید که ولتاژ و جریان لامپ‌هایی که انتخاب کرده‌اید با لامپ‌های قبلی یکی باشد.آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو

بیشتر بخوانید: نحوه فعال کردن دوبله فارسی در تلویزیون

کلام آخر

همان‌طور که توضیح دادیم، تعویض یا تعمیر بک لایت کار نسبتاً راحتی است و شما می‌توانید با داشتن کمی مهارت این کار انجام دهید؛ اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ در نتیجه بهتر است همیشه قبل از این‌که به تعمیر یا تعویض بک لایت تلویزیون دوو نیاز پیدا کنید، روش‌های افزایش طول عمر بک لایت را به کار بگیرید.

4.5/5 - (26 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید