تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

تست موتور یخچال با برق مستقیم

لوازم خانگییخچال و فریزر

امروزه شرکت‌های مختلفی در سراسر جهان، مدل‌های مختلفی از یخچال را تولید می‌کنند. هر یخچالی از اجزای مختلفی تشکیل شده‌ است. این اجزا در کنار یکدیگر با عملکرد هماهنگ خود موجب خنک و سرد شدن یخچال می‌شوند. یکی از مهم‌ترین قطعات یخچال، موتور آن است که اگر به هر دلیل با مشکل مواجه شود یخچال از کار می‌افتد.

روش‌های مختلفی برای تست موتور یخچال وجود دارد که یکی از آن‌ها تست با برق مستقیم است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد تست موتور یخچال با برق مستقیم کسب کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان با ما همراه باشید.

نکات کلیدی

  • کمپرسور یا همان موتور یخچال باعث می‌شود چرخه سرمازایی یخچال تکمیل گردد.
  • جهت تست سالم بودن موتور یخچال می‌توان از تست به وسیله اهم‌متر، تست با برق مستقیم، تست به وسیله جریان موتور و تست به صورت مستقیم 

کمپرسور یا موتور یخچال چیست؟

پیش از آنکه به بررسی روش‌های تست موتور یخچال بپردازیم بهتر است که با کمپرسور یخچال و اجزای تشکیل دهنده آن بیشتر آشنا شویم. کمپرسور یا همان موتور یخچال، متشکل از میلنگ، پیستون و سوپاپ است که هر یک با انجام وظایف خود، موجب می‌شوند چرخه سرمازایی یخچال تکمیل گردد.

تست موتور یخچال

در واقع در کمپرسور میلنگ با چرخش دورانی که دارد موجب حرکت بالا و پایین پیستون می‌شود و همزمان با باز و بسته شدن سوپاپ‌ها ، گاز درون لوله‌ها و سیلندر‌ها جریان پیدا می‌کند.

موتور یخچال گازی که به درون آن تزریق شده را به داخل لوله‌ها و کانال‌ها هدایت کرده، فشرده می‌کند و سپس به مایع تبدیل می‌نماید که این فرایند موجب سرما سازی در یخچال می‌گردد. در یخچال فریزرها، موتور متشکل از یک سیم پیچ آلومینیومی و مسی است. این در حالی است که در یخچال‌های ساید بای ساید سیم پیچی موتور به صورت 100% مس می‌باشد.

تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

چگونه تست سالم بودن موتور یخچال را انجام دهیم؟

برای تعمیر یخچال از راه‌های مختلف می‌توان جهت تست سالم بودن موتور یخچال را انجام داد که از جمله آن‌ها می‌توان به تست‌های زیر اشاره کرد:

  1. تست به وسیله اهم‌متر
  2. تست با برق مستقیم
  3. تست به وسیله جریان موتور
  4. تست به صورت مستقیم

در ادامه تست سالم بودن موتور یخچال با برق مستقیم را بیشتر توضیح می‌دهیم.

کمپرسور یخچال

موتور مهم‌ترین قطعه در یخچال است و در صورتی که اختلالی در عملکرد یخچال به وجود آید به احتمال زیاد موتور آن دچار مشکل شده است و باید سالم بودن آن را آزمایش کنیم. همانطور که اشاره شد، وظیفه کمپرسور یا همان موتور یخچال، خنک نمودن یخچال و سرد نمودن فضای آن است.

اگر این فرآیند به خوبی صورت نگیرد مشکلاتی در یخچال به وجود می‌آید که از جمله آن‌ها می توان به لرزش زیاد، ایجاد بوی نامطبوع، خنک نکردن و … اشاره نمود. با تست کردن موتور یخچال می‌توان به عیب یابی آن پرداخت.

مطلب پیشنهادی آموزش نحوه تعویض روغن موتور یخچال

برای انجام تست سالم بودن موتور یخچال به روش برق مستقیم باید ابتدا چک کنید که رله اورلود سالم باشد، سپس آن را از داخل کمپرسور خارج کنید. یک شکل هندسی مانند که شبیه عدد 8 است را مشاهده خواهید کرد که در راس هرم آن حرف C مشخص است که مخفف کلمه کامان است.

در بخش پایین سمت چپ نیز حرف R وجود دارد که مخفف کلمه رانینگ است. همچنین در پایین هرم سمت راست نیز حرف S درج شده که مخفف کلمه استارت می‌باشد. پس از بررسی تمامی این علائم و رله اورلود، می‌توانید تست موتور با برق مستقیم را آغاز نمایید.

برای این منظور ابتدا باید دو سر سیم را لخت نمایید سپس یک سر آن را به C و دیگری را به R متصل کنید. بعد از آن باید از پیچ گوشتی استفاده کنید و آن را به دو سر R و S وصل کنید. در صورتی که با انجام این فرآیند موتور یخچال روشن شود پس سالم است، در غیر اینصورت موتور سوخته و نیاز به تعویض دارد.

مهم‌ترین دلایل خراب شدن موتور یخچال

هر چند که امروزه تکنولوژی پیشرفت چشمگیری داشته است و ساخت کمپرسور‌های یخچال با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌ها صورت می‌گیرد اما این قطعه نیز همانند تمامی قطعات الکترونیکی  و مکانیکی دیگر، به‌مرور‌زمان ممکن است دچار مشکلاتی شود و آسیب ببیند. عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند منجر به خرابی موتور یخچال شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

1. به وجود آمدن مشکل در فن کمپرسور

در صورتی که فن کمپرسور خراب شود و مشکل آن رفع نگردد، می‌تواند موجب آسیب دیدن کمپرسور شود. همانطور که می‌دانید وظیفه فن خنک نمودن دستگاه است و اگر خراب شود در یخچال صدای زیادی به وجود می‌آید. به منظور جلوگیری از این اتفاق بهتر است که یخچال را در فاصله مناسبی از دیوار قرار دهید.

2. روغن کاری غیر اصولی

روغن کاری اصولی موتور یخچال بسیار اهمیت دارد، زیرا موتور یخچال برای آنکه بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد باید به درستی روغن کاری شده باشد. در بعضی از مواقع روغن کاری کم و یا بیش از حد موتور نیز می‌تواند منجر ‌به خرابی آن شود، که در این صورت نیاز است که تعمیر کمپرسور توسط تعمیرکاران با تجربه و متخصص انجام شود و روغن کاری به درستی انجام گیرد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

3. زیاد بودن حجم مواد غذایی موجود در یخچال

بالا بودن حجم مواد غذایی موجود در یخچال و فریزر نیز باعث می‌شود که فشار زیادی به موتور وارد شود و منجر به خرابی آن گردد. از ‌این‌رو بهتر است که برای محافظت از یخچال، متناسب با ظرفیت آن، مواد غذایی درونش قرار دهید. همچنین باید از گذاشتن وسایل سنگین داخل یخچال بپرهیزید. علاوه بر این، قرار دادن مواد غذایی به صورت داغ داخل یخچال نیز می‌تواند به سلامت موتور یخچال آسیب وارد نماید.

تست موتور یخچال

4. وجود گرد و غبار

اگر پشت یخچال را بررسی کنید می‌بینید که بر روی لوله‌های پیچ در پیج آن ذرات گرد و غبار وجود دارد. موتور و کمپرسور یخچال نیز از دیگر بخش‌هایی است که معمولا گرد و غبار و آلودگی بر روی آن می‌نشیند و اگر خیلی زیاد باشد می‌تواند به موتور صدمه وارد نماید. در واقع این ذرات همانند یک عایق عمل می‌کنند و مانع از دفع شدن گرما می‌شوند، در نتیجه موتور نمی‌تواند فرآیند سردسازی یخچال را به خوبی انجام دهد.

5. وجود گرمای زیاد

وجود تهویه کافی در اطراف موتور یخچال بسیار اهمیت دارد و مانع از داغ شدن بیش از حد موتور می‌گردد، به همین دلیل توصیه شده است که یخچال را در فاصله 15 سانتی متری از دیوار قرار دهید. به منظور جلوگیری از وجود گرمای زیاد در اطراف یخچال باید به برخی نکات توجه نمود که از جمله آن‌ها می‌توان به رعایت فاصله مناسب از دیوار، قرار ندادن یخچال در محیط‌های گرم و نور مستقیم خورشید، قرار ندادن یخچال در کنار اجاق گاز، آبگرمکن، بخاری و … اشاره کرد.

6. وجود ولتاژ بالا

ولتاژ بالا منجر به صدمه دیدن سیم پیچی‌های کمپرسور می شود که می‌تواند صدمات شدیدی به موتور وارد نماید و حتی موجب سوختن آن شود.

7. پایان عمر مفید موتور

موتور یخچال نیز همانند هر وسیله دیگری دارای یک عمر مفید است و پس از مدتی دچار استهلاک و فرسودگی می‌شود. موتورهای یخچال معمولا حدود 20 سال طول عمر دارند که البته در صورت مراقبت و سرویس دوره ای مرتب، حتی می‌توانند بیشتر از این مدت نیز به خوبی کار کنند.

فن کمپرسور یخچال

اقدامات لازم پیش از تست سالم بودن موتور یخچال

نیاز است که پیش از انجام دادن تست سالم بودن موتور یخچال از سالم بودن سایر قطعات یخچال اطمینان حاصل نمایید. زیرا ممکن است خرابی یخچال ناشی از آن‌ها باشد. توجه داشته باشید که در صورتی که یخچال الکترونیکی باشد باید از سالم بودن قطعات زیر در آن مطمئن شوید.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

  1. برد الکترونیکی
  2. رله اورلود
  3. ترموفیوز
  4. سیم کشی بین برد و کمپرسور یخچال
  5. فن کندانسور
  6. سیم های برق کمپرسور
  7. گرفتگی و انسداد لوله مویی
  8. جام کردن پیستون کمپرسور

اما در صورتی که یخچال مکانیکی باشد باید قطعات زیر را مورد بررسی قرار دهید.

  1. دو شاخه برق و پریز
  2. رله اورلود
  3. ترموستات و ترمودیسک

انواع کمپرسور

چگونه از خرابی موتور یخچال مطلع شویم؟

در برخی از مواقع پس از چندین سال استفاده از یخچال بدون هیچگونه مشکلی خرابی ناگهانی موتور شما را متحیر خواهد کرد. اما در صورتی که سرویس‌های دوره‌ای یخچال را انجام دهید دیگر با چنین اتفاقی مواجه نخواهید شد. با انجام تست سالم بودن موتور یخچال  در سرویس‌های دوره‌ای می‌توانید از وجود عیب در کمپرسور مطلع شوید و آن را به موقع رفع کنید تا از خرابی و سوختن موتور یخچال جلوگیری نمایید.

گاهی اوقات مشکل موتور یخچال مربوط به کیفیت روغن آن است. در صورتی که پیش از سیاه و کدر شدن روغن کمپرسور آن را تعویض کنید دیگر به موتور یخچال آسیبی وارد نخواهد شد. به عبارتی بهتر است پیش از آنکه یخچال کاملا خراب شود، به صورت مرتب سلامت موتور آن را چک کنید.

مطلب پیشنهادی تمیز کردن کندانسور یخچال به‌صورت اصولی

سخن پایانی

خرابی موتور یخچال تاثیر مستقیمی بر عملکرد آن دارد و این خرابی با نشانه‌های ظاهری همراه است. اما بهتر است برای اطلاع دقیق از مشکل یخچال و رفع آن با کارشناسان متخصص آچاره برای بررسی و حل این مشکل، تماس برقرار نمایید. نیروهای متخصص به راحتی می‌توانند به تست سالم بودن موتور یخچال به روش‌های مختلف بپردازند و در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کنند.

توجه داشته باشید اگر مهارت خاصی در زمینه تست موتور یخچال و تعمیر آن ندارید بهتر است که از انجام این کار بپرهیزید و حتی تعمیر آن را به نیرو‌های غیر متخصص نسپارید، زیرا نه تنها مشکل موتور یخچال رفع نخواهد شد بلکه مشکلات خیلی جدی تر و جبران ناپذیری را برای یخچال به وجود خواهد آورد.

مطلب پیشنهادی:

3.4/5 - (16 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام ممنون از وبسایت بسیار آموزنده تان ، من ساکن کرمان هستم آیا اینجا کارشناس دارید و اگر ندارید چطوری میشه از متخصصین شما در خواست سرویس یخچال و فریزر در شهرستان داشت ؟
    سپاس فراوان

    1. با سلام، ممنون از همراهی شما. آچاره در شهر کرمان نمایندگی دارد و خدمات نصب و تعمیر یخچال فریزر هم ارائه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید