تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

حد فاصله بین تلویزیون و شومینه باید چه مقدار باشد؟

تلویزیونلوازم خانگی

رعایت حد استاندارد فاصله بین تلویزیون و شومینه مسئله مهمی است که از آسیب دستگاه تلویزیون جلوگیری می‌کند. امروزه به دلیل تمایل شدید افراد به زیبایی دکوراسیون داخلی، انجام بعضی امور که چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسند بسیار باب شده است. مانند قرار دادن تلویزیون و شومینه در کنار یکدیگر و بر روی یک دیوار.

مسلما گرما وحرارت، دشمن شماره یک تلویزیون به شمار می‌آید. زیرا این عامل می‌تواند به‌راحتی به بردهای اصلی و سنسورها و قطعات حساس تلویزیون لطمه بزند. اما با وجود این آسیب، همچنان به‌طور روزافزون بر طرفداران ایده نصب تلویزیون در قسمت بالای شومینه افزوده می‌شود. امروز در آچاره کمی تخصصی‌تر به این مقوله نگاهی خواهیم داشت تا معایب و مزایای این ایده را بررسی کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم با مجله آچاره همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.

تاثیر گرما بر دستگاه تلویزیون

در گذشته به دلیل نوع ساختار تلویزیون‌ها و مصرف انرژی بالای آن‌ها، تولید حرارت در داخل دستگاه بالا بود. همین امر منجر به داغ کردن تلویزیون و ایجاد استهلاک در قطعات الکترونیکی آن میشد. البته این مشکل همچنان در بعضی تلویزیون‌های نسل جدید مانند پلاسما و LCD و LED  وجود دارد.

حالا تصور کنید اگر حرارت مضاعف شومینه نیز به تلویزیون برسد، چه اتفاقی برای قطعات الکترونیکی آن خواهد افتاد؟ حساسیت این موضوع بقدری است که در بعضی از تلویزیون‌های پلاسما از فن‌های خنک‌کننده برای دفع حرارت استفاده شده است.

تاثیر گرما بر دستگاه تلویزیون

تعمیر تلویزیون در محل
تعمیر تلویزیون در محل
در واقع حرارت و گرما به چند صورت به قطعات وبردهای الکترونیکی دستگاه تلویزیون آسیب می‌رساند. یکی از این موارد، خرابی و آسیب لحیم سرد (COLD SOLDERING) است که بعضا لحیم مرده نیز نامیده می‌شود. در بردهای الکترونیکی برای نصب قطعات فلزی الکترونیکی بر روی برد، از لحیم کاری استفاده می‌شود.

قلع به کار رفته در لحیم کاری ممکن است بنا به دلایلی دچار مشکل شود. در این صورت روشن است که قطعات الکترونیکی روی برد به‌خوبی نصب نشده و موجب اختلال در عملکرد دستگاه خواهد شد. زمانی که گرما و حرارت دستگاه تلویزیون بالا رود، این قلع‌ها اکسیده شده و روی آن‌ها ترک‌های ریزی ایجاد می‌شود. به این ترتیب اتصال قطعه و برد قطع شده و موجب آسیب بخش‌های مختلف دستگاه و برد می‌شود.

مطلب پیشنهادی حداقل فاصله بین یخچال و گاز

مشکلات ایده جذاب و دکوراتیو نصب تلویزیون در قسمت بالای شومینه

بی شک نمی‌توان تصویر زیبای شعله‌های آتش شومینه را در کنار قاب رنگی و براق تلویزیون نادیده گرفت. طرفداران این ایده، علاوه بر جذابیت و زیبایی این ترکیب و هارمونی، آن را نوعی خلاقیت در استفاده بهینه از فضای داخلی نیز می‌دانند. این نظر کاملا موجه و قابل دفاع است.

امروزه دیگر از دکوراسیون‌های شلوغ و وسایل متعدد در هر گوشه از فضای داخلی استقبال نمی‌شود. در طراحی‌های داخلی و حتی تولید وسایل نیز از طرح‌های شلوغ و پرتراکم استفاده نمی‌شود. به عنوان مثال به دستگاه‌های تلویزیون می‌توان اشاره کرد. در تولید دستگاه‌های تلویزیون شاهد هستیم که تکنولوژی مرتبا به سمت کم‌عرض کردن آن پیش می‌رود. بنابراین نمی‌توان با اشتیاق دیزاین فضای داخلی با استفاده از شومینه و تلویزیون بر روی یک دیوار مقابله کرد. به همین دلیل لازم است راهکارهای مناسبی برای آن ارائه کرد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

مطلب پیشنهادی راهنمای انتخاب سایز مناسب تلویزیون برای خانه

فاصله بین تلویزیون و شومینه

حد استاندارد فاصله بین تلویزیون و شومینه چقدر است؟

مسلما هرچه فاصله تلویزیون و شومینه بیشتر باشد، خطر آسیب‌دیدگی تلویزیون کمتر خواهد بود. اما این امر مشکلات دیگری را در پی خواهد داشت و آن مشکل زاویه دید تماشاگر تلویزیون است. در واقع حالت ایده‌آل تماشای تلویزیون این است که تصویر در راستای چشم‌ها قرار گرفته باشد. اما زمانی که تلویزیون را در ارتفاع بالا نصب کنید علاوه بر اختلال در زاویه دید، مشکلات مهره‌های گردن را نیز تجربه خواهید کرد. بنابراین باید محل نصب و فاصله بین تلویزیون و شومینه مطابق با استاندارد و نکات ایمنی در نظر گرفته شود.

حد استاندارد فاصله بین تلویزیون و شومینه

مطلب پیشنهادی برسی ویژگی‌های انواع شومینه گازی

برای پاسخ به این سؤال باید میان انواع مختلف شومینه‌های گازی، برقی و خطی قائل به تفکیک بود. زیرا میزان توان حرارتی این شومینه‌ها متفاوت هستند. همچنین تعبیه آن‌ها در داخل دیوار و استفاده از حفاظ شیشه‌ای نیز در تعیین فاصله تلویزیون از شومینه تاثیرگذار است. البته میزان دمای تعیینی کاربر برای شومینه را نیز باید لحاظ کرد. مسلما استفاده از توان بالای شومینه قدرت حرارتی آن را بالاتر خواهد برد.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

محاسبه میزان فاصله بین تویزیون و شومینه

به طور میانگین حد استاندار فاصله بین شومینه و تلویزیون را باید چنین درنظر گرفت:

  • حداقل فاصله تلویزیون با شومینه گازی باید 50 سانتیمتر در نظر گرفته شود. همچنین فاصله تلویزیون از مانتل (mantel) که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت نیز باید معادل 17 تا 20 سانتیمتر باشد.
  • حداقل فاصله تلویزیون با شومینه برقی و خطی 20 تا 40 سانتیمتر، فاصله مناسبی خواهد بود.
  • در واقع فاصله استاندار تلویزیون جهت نصب روی دیوار معمولا 105 سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود. اما جهت نصب روی شومینه باید بین 1.52 تا 1.72 متر از سطح زمین باشد. این ارتفاع برای تامین خط دید صحیح تماشگر بسیار مناسب است. بنابراین با توجه به این عدد باید فاصله تلویزیون از شومینه را محاسبه کرد.

محاسبه میزان فاصله بین تویزیون و شومینه

مطلب پیشنهادی انواع روش‌های بازسازی شومینه

راهکارهای جلوگیری از آسیب تلویزیون در برابر حرارت شومینه

اولین راهکار مؤثر برای جلوگیری از آسیب تلویزیون در برابر حرارت شومینه رعایت فاصله مناسب است. اما این راهکار به تنهایی نمی‌تواند تامین کننده امنیت تلویزیون در برابر گرمای شومینه باشد. خصوصا اینکه ممکن است با سردتر شدن هوا، برای گرمای بیشتر مجبور به افزایش توان حرارتی شومینه شوید. بنابراین باید پیش‌بینی‌های لازم را در این خصوص انجام داد. در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم.

در وهله اول لازم است اطلاعات بیشتری در خصوص توان مقاومتی دستگاه تلویزیون خود در برابر حرارت کسب نمایید. تقریبا تمامی تلویزیون‌ها تا دمای 37 درجه سانتیگراد را به خوبی تحمل می‌کنند. اما باز هم لازم است دفترچه راهنمای دستگاه خود را به دقت مطالعه نمایید. یا از نمایندگی‌های معتبر برند تلویزیون خود در خصوص مقاومت حرارتی دستگاه خود سؤال کنید.

روش اول؛ نصب مانتل (mantel) در حد فاصل بین تلویزیون و شومینه

مانتل سازه‌ای برجسته و دیواره کوچک افقی است که شباهت زیادی به طاقچه و رف دارد. مانتل از حرکت مستقیم حرارت به سمت تلویزیون جلوگیری کرده و مانع از برخورد حرارت شومینه با صفحه نمایشگر تلویزیون می‌شود. سطح مانتل به سمت بیرون باید تقریبا 7 سانتیمتر باشد تا به درستی بتواند مسیر حرارت شومینه به سمت بالا را مختل و مسدود نماید.

در واقع اندازه سطح مانتل بستگی به ضخامت تلویزیون نیز دارد. اندازه‌های کمتر برای تلویزیون‌هایی با ضخامت کم و باریک مناسب است. بدیهی است هرچه ضخامت تلویزیون بیشتر باشد سطح مانتل را باید بیشتر در نظر گرفت. مانتل را می‌توان به گونه‌های مختلف ساخت. ممکن است فقط در بالای شومینه تعبیه شود. اما اگر حرارت شومینه بالا باشد می‌توان در اطراف شومینه و به شکل عمودی و یا قوس‌دار آن را ساخت.

روش دوم؛ نصب توکار شومینه در عمق دیوار

اگر شومینه در عمق دیوار قرار گیرد دیگر مشکلی بابت برخورد حرارت با دستگاه تلویزیون وجود ندارد. زیرا گرمای شومینه در عمق دیوار متراکم شده و به شکلی نامنظم و درهم در اطراف پخش می‌شود. در واقع مسیر مستقیم حرارت به سمت بالا مختل می‌شود. در این حالت دیگر نیازی به نصب مانتل نخواهید داشت.

نصب توکار شومینه در عمق دیوار

مطلب پیشنهادی تمیز کردن شومینه 

روش سوم؛ استفاده از شومینه خطی

شومینه‌های خطی باریک‌تر از سایر شومینه‌ها هستند. همین امر موجب می‌شود که بتوان فاصله بیشتری بین شومینه و تلویزیون در نظر گرفت. در این صورت با رعایت استاندارد نصب تلویزیون روی شومینه که ارتفاع 1.52 تا 1.72 متر از سطح زمین در نظر گرفته می‌شود می‌توان فاصله با شومینه را بیشتر کرد. بنابراین تلویزیون از حرارت مستقیم شومینه حفظ خواهد شد.

روش چهارم؛ استفاده از شومینه برقی

شومینه‌های گازی توان حرارتی بالایی دارند. اما نسل جدید شومینه‌های برقی مانند Element4 حرارت کنترل شده‌ای دارند و حرارت کمتری نسبت به شومینه گازی ایجاد می‌کنند.

استفاده از این نوع شومینه نیز راهکار ایمنی است تا دستگاه تلویزیون شما در مجاورت شومینه دچار آسیب نشود. همچنین زمانی که به گرمای شومینه نیاز ندارید می‌توانید با خاموش کردن آن، صرفا شعله‌های برقی آن را روشن نگهدارید. در این صورت از زیبایی بصری این دکوراسیون جذاب لذت خواهید برد.

سخن پایانی

نصب تلویزیون روی شومینه ایده چندان منطقی و ایمنی به نظر نمی‌رسد. اما اگر همچنان مصمم به انجام آن هستید لازم است نکات ایمنی آن را در نظر بگیرید. نصب تلویزیون در نزدیکی شومینه ریسک خرابی دستگاه تلویزیون شما را بالا می‌برد. از طرفی فاصله بین تلویزیون و شومینه خطر آسیب‌دیدگی مهره‌های گردن شما را خواهد داشت. بنابراین باید با دقت نظر بیشتری نسبت به نصب تلویزیون بالای شومینه اقدام نمایید.

برای انجام این کار می‌توانید با کارشناسان و تکنسین‌های آچاره تماس بگیرید. تکنسین‌های مجرب آچاره می‌توانند ضمن اجرا کردن دکوراسیون دلخواه شما ایمنی تلویزیون شما را نیز تامین نمایند. آن‌ها با دانش و مهارت خود تمامی پارامترهای مهم نصب تلویزیون بالای شومینه را در نظر می‌گیرند.

سپس به بهترین شکل ممکن و با لحاظ کردن تمامی نکات ایمنی نصب تلویزیون را انجام می‌دهند. جهت استعلام قیمت و بازدید از نمونه کارهای تکنسین‌های آچاره می‌توانید از اپلیکیشن و یا وبسایت استفاده کنید و یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

3.9/5 - (23 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا