تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

راهکارهای خانگی برای رفع گرفتگی شعله گاز

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

اجاق گاز یکی از اصلی ترین اجزای هر آشپزخانه است. شعله آبی و پر قدرت اجاق گاز، تجربه دلپذیری از آشپزی برای شما رقم می‌زند؛ اما اگر شعله گاز به هر دلیلی در کیفیت مطلوب خود قرار نداشته باشد، باعث افزایش مصرف گاز و مدت زمان پخت و پز می‌شود. گرفتگی در شعله می‌تواند یکی از دلایل کم شدن کیفیت شعله باشد که با ترفندهایی ساده و خانگی می‌توانید در سدد حد این مشکل برآیید. در این مقاله به بررسی روش‌هایی برای رفع گرفتگی شعله گاز می‌پردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

رفع گرفتگی شعله گاز

اجاق گاز وسیله‌ای است که روزانه چند بار در هر خانه‌ای استفاده می‌شود. بنابراین ایجاد مشکلات مختلف برای این وسیله پر استفاده امری طبیعی و غیرقابل اجتناب است. برای داشتن شعله یک دست و قدرتمند لازم است هر چند ماه یک بار اقدام به تمیز کردن شعله‌های اجاق گاز خود کنید. گرفتگی شعله گاز به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. ممکن است سوراخ های شعله گاز با آب، اسپری شوینده گاز یا مواد روغنی و غذایی پر شوند و قدرت شعله را کم کنند یا این گرفتگی به حدی برسد که شعله گاز اصلا روشن نشود.

رفع گرفتگی شعله گاز

روش‌های مختلفی برای رفع گرفتگی سوراخ اجاق گاز وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می پردازیم.

تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

استفاده از آب جوش یا سرکه برای رفع گرفتگی شعله گاز

استفاده از آب جوش یا سرکه

اگر شعله‌های گاز شما چربی کمی دارد، حتی نیازی به مواد شوینده خانگی نیز نخواهید داشت. شما می‌توانید با استفاده از سرکه یا آب جوش سوراخ های شعله گاز خود را تمیز کنید. این روش تا حد زیادی به رفع گرفتگی سوراخ اجاق گاز به‌خصوص اگر گرفتگی به دلیل تجمع روغن باشد، کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی آموزش راه اندازی فر اجاق گاز

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

استفاده از مایع ظرفشویی برای رفع گرفتگی شعله گاز

اگر میزان گرفتگی در شعله‌های شما کم باشد، نیازی به استفاده از ماده‌ای بجز مایع ظرفشویی خود نخواهید داشت. برای رفع گرفتگی سوراخ اجاق گاز با استفاده از مایع ظرفشویی به روش زیر عمل کنید:

استفاده از مایع ظرفشویی

  • برای شروع تمیز کردن شعله‌ها، لازم است ابتدا شعله‌ها را از گاز الکتریکی یا معمولی خود جدا کنید. گاز را خاموش کنید و پس از خنک شدن تمامی بخش‌ها مانند سیم پیچ ها و صفحات، شعله‌ها را از گاز جدا کنید.
  • جدا کردن شعله‌ها معمولا ساده است. در برخی موارد برای جداسازی نیاز به چرخش یا فشار وجود دارد. اگر نمی‌دانید شعله گازتان را چگونه جدا کنید، از دفترچه راهنمای گاز کمک بگیرید.
  • چند قطره مایع ظرفشویی را در یک ظرف با آب مخلوط کرده، ترکیبی کف دار درست کنید. با استفاده از یک پارچه تمیز، پاک کردن تکه‌های غذا و روغن و سایر مواد چسبیده شده به شعله را شروع کنید. در برخی موارد ممکن است یک شعله را چند بار با محلول آب و مایع ظرفشویی بشویید.
  • مراقب باشید که شعله‌های گاز الکتریکی را داخل آب قرار ندهید و محل اتصال ان ها را نیز خیس نکنید.
  • با استفاده از دستمال مرطوب، مایع ظرفشویی روی شعله ها را پاک کنید. مطمئن شوید که تمام بخش‌های شعله را از مایع ظرفشویی پاک کرده اید. سپس شعله‌ها را با یک دستمال تمیز و خشک، خشک کنید.
  • شعله‌ها را روی یک حوله خشک و تمیز قرار دهید تا کاملا خشک شوند. بهتر است پیش از مصرف دوباره شعله، اجازه دهید شعله‌ها چند ساعت روی حوله بمانند تا از خشک شدن کامل آن‌ها مطمئن شوید.

اگر این مراحل را انجام دادید و همچنان گرفتگی شعله رفع نشد، روش بعدی را امتحان کنید.

مطلب پیشنهادی علت نرسیدن گاز به اجاق

استفاده از جوش شیرین برای رفع گرفتگی سوراخ اجاق گاز

اگر استفاده از مایع ظرفشویی کارساز نبود. استفاده از خمیر جوش شیرین را امتحان کنید. برای این کار به روش زیر عمل کنید:

استفاده از جوش شیرین

  • به نسبت تعداد شعله‌ها و میزان گرفتگی شعله، یک تا دو قاشق جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری نسبتا غلیظ تولید شود.
  • گاز را خاموش کنید و پس از سرد شدن گاز، شعله‌ها را جدا کنید.
  • با استفاده از اسفنج، مسواک یا یک پارچه نرم خمیر را روی شعله‌ها اضافه کنید و به آرامی اقدام به سابیدن شعله با مخلوط آب و جوش شیرین کنید.
  • اجازه دهید خمیر به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، بر روی شعله‌ها باقی بماند.
  • از یک دستمال تمیز برای تمیز کردن شعله و پاک کردن خمیر جوش شیرین استفاده کنید. تا حد ممکن محکم دستمال را روی شعله بکشید تا از پاک شدن تمام جوش شیرین از شعله مطمئن شوید.
  • اجازه دهید شعله‌ها و سیم پیچ ها کاملا خشک شوند و پس از خشک شدن آن‌ها را به گاز متصل کنید و از افزایش قدرت شعله لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی علت صدا دادن شعله اجاق گاز

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

استفاده از محلول آمونیاک، روش دیگری برای پاک کردن سوراخ‌های شعله گاز

روش دیگری نیز برای پاک سازی شعله‌ها وجود دارد. شما می‌توانید از محلول آمونیاک نیز برای این امر استفاده کنید. نکته مهم در استفاده از محلول آمونیاک، دور کردن این محلول از تمامی سفید کننده‌ها است. زیرا ترکیب این مواد باعث انتشار گازهایی می‌شود که برای انسان سمی است. برای رفع گرفتگی شعله گاز با استفاده از محلول آمونیاک به روش زیر عمل کنید:

رفع گرفتگی شعله گاز

  • پس از خاموش کردن و سرد شدن شعله‌های گاز، شعله‌ها و سیم پیچ‌های مربوط به آن‌ها را جدا کنید. هر تکه را در یک کیسه زیپ‌دار قرار دهید و یک چهارم لیوان محلول آمونیاک را به هر کیسه اضافه کنید.
  • کیسه‌ها را به دقت ببندید و در محلی دور از اعضای خانواده قرار دهید که بوی آمونیاک شما را آزرده نکند. (به طور مثال حیاط با تراس منزل)
  • کیسه‌ها را در محلی قرار دهید که در صورت چکه کردن، آمونیاک به سطح آسیب نزند. (سطح بتنی یا سیمانی برای این کار مناسب است.)
  • شعله‌ها باید به مدت حداقل 12 ساعت یا یک شب درون کیسه باقی بمانند تا محلول اثر لازم را روی شعله داشته باشد.
  • گازی که از آمونیاک خارج می‌شود، به آرامی تکه‌های چسبیده به شعله را پاک می‌کند و نیازی به شناور شدن قطعات گاز درون محلول وجود ندارد.
  • پس از گذشت مدت زمان گفته شده، با استفاده از دستکش پلاستیکی، شعله‌ها را از کیسه‌های پلاستیکی خارج کنید. توجه کنید که اصلا نباید به صورت مستقیم به شعله‌های آغشته به آمونیاک دست بزنید.
  • با دستمال مرطوب یا اسفنج، شعله ها را تمیز کنید و اجازه دهید تا در هوای آزاد کاملا خشک شوند.
  • پس از خشک شدن شعله‌ها را روی گاز نصب کنید. از تغییرات چشم گیر شعله خود شگفت زده خواهید شد.

مطلب پیشنهادی نحوه تنظیم شعله اجاق گاز

رفع گرفتگی شعله گاز با روش‌های خانگی

رفع گرفتگی شعله گاز با روش‌های خانگی

گرفتگی در سوراخ‌های شعله‌های گاز، یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای اجاق گاز شما پیش می‌آید. شما می‌توانید از ساده‌ترین مواد مانند آب و مایع ظرفشویی برای رفع گرفتگی های خفیف در شعله استفاده کنید. اما اگر گرفتگی شعله شما از حد خاصی بیشتر شود، آب، سرکه یا مایع ظرفشویی کمکی به شما نخواهند کرد.

پیشنهاد ما به شما در وهله اول، استفاده از مواد ساده و طبیعی برای رفع گرفتگی سر شعله گاز است تا کمترین آسیب به پوست و ریه‌های شما وارد شود. بجز محلول آمونیاک، شما می‌توانید از همه روش‌های گفته شده در این مقاله برای پاک کردن صفحه گاز نیز استفاده کنید. لطفا اگر از این روش‌ها برای پاک کردن گاز و رفع گرفتگی شعله گاز خود استفاده کردید، تجربه خود را با گذاشتن نظر در این صفحه، با ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید