تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

دلیل کار نکردن یکی از کمپرسورهای دو قلو کولر گازی

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

کمپرسورهای کولر گازی از قطعات مهم کولر هستند و در بیرون یونیت کولر قرار می‌گیرند. این قطعه بسیار مهم است و بدون آن، کولر نمی‌تواند کار کند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد کار نکردن یکی از کمپرسورهای دو قلو کولر گازی صحبت کنیم. اگر کولر شما کمپرسورهای دو قلو دارد، در این مقاله همراه ما باشید تا پاسخ سوالاتتان را بگیرید.

کمپرسور چیست و چه می‌کند؟

کنترل حجم گاز و فشار آن، وظیفه کمپرسور کولر گازی است. کمپرسور (compressor) کارش فشرده کردن گاز و کاهش حجم و اندازه آن است. پس از این‌که گاز به‌وسیله کمپرسور فشرده شد، به بخش احتراق فرستاده می‌شود. کمپرسور انواع گوناگونی دارد از جمله کمپرسور پیستونی، دینامیکی، دندانه‌ای، پره‌ای، فرفره‌ای و … .

نقش کمپرسور در کولر گازی

علت کار نکردن یکی از کمپرسورهای دو قلو کولر گازی

  • قطعی یا خرابی سیم‌ها
  • خرابی سنسور دما
  • خرابی برد الکتریکی
  • معیوب شدن رله فرمان
  • ایراد پیدا کردن خازن
  • اورلود یکی از کمپرسورهای دو قلو 

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

1. قطعی یا خرابی سیم‌ها

این مشکل هم در کولرهای تک کمپرسوره و هم کمپرسورهای دو قلو  پیش می‌آید. سیم‌ها در اثر تماس مستقیم با هوا، یا به‌مرور زمان، توانایی انتقال برق را از دست می‌دهند و این مشکل موجب می‌شود که یکی از کمپرسورها از کار بیوفتد. شکسته شدن فیش‌های کمپرسور نیز می‌تواند باعث کار نکردن این قطعه شود.

2. خرابی سنسور دما در کمپرسور های دو قلو کولر گازی

سنسور های دمای محیط یکی از اجزای مهم و حساس کمپرسور های دو قلو کولر گازی هستند. سنسور دما باید در جای مناسب و به‌خصوصی قرار بگیرد و جابجایی غیر اصولی آن، باعث می‌شود که سنسور نتواند دما را به‌خوبی برآورد کند و این مورد باعث از کار افتادن یکی از کمپرسورهای دو قلو کولر گازی می‌شود. 

کار نکردن یکی از کمپرسور های دوقلو کولر گازی

3. خرابی برد الکتریکی

برد الکتریکی، کارش تامین ولتاژ برق لازم برای کولر گازی است. وقتی برد الکتریکی خراب شود یا به هر نحوی کارکردش به مشکل بخورد، نمی‌تواند برق مورد نیاز برای کار کردن کمپرسور را تامین کند. اگر متوجه شدید که کمپرسور کولر گازی‌تان کار نمی‌کند، برد الکتریکی آن را بررسی کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

4. معیوب شدن رله فرمان در کمپرسورهای دو قلو کولر گازی

درست است که ولتاژ کلی برق توسط برد الکتریکی تامین می‌شود، اما رله فرمان نیز ولتاژ را به خیلی از اجزای آن می‌رساند و تامین کننده برق خیلی از اجزای کمپرسورهای دو قلو کولر گازی است. بهتر است زمانی که به سالم بودن برق کمپرسور شک کردید، پیش از بررسی برد الکترونیکی، نگاهی به رله فرمان بیاندازید.

دلایل خرابی رله فرمان کمپرسور

5. ایراد خازن راه انداز

خازن راه انداز، قطعه‌ای است که روی کمپرسور می‌نشیند و به روشن شدن آن یا اصطلاحا استارت خوردن آن کمک می‌کند. خراب شدن این قطعه، موجب می‌شود که کمپرسور دو قلو روشن نشود.  باید این قطعه به‌خوبی بررسی، و در صورت لزوم تعویض شود.

مطالعه بیشتر: آموزش تعویض و نصب خازن کولر گازی

6. اورلود کمپرسور

اورلود کولر گازی داخل کمپرسور تعبیه شده است. در صورت کثیف شدن کولر یا فشار زیاد برق، کمپرسور بیش از حد داغ می‌شود. داغی بیش از حد کمپرسور، منجر به قطع اورلود می‌شود. دلیل قطعی اورلود، این است که کمپرسور کولر آسیب نبیند. همین مورد، باعث از کار افتادن یکی از کمپرسورهای دو قلو کولر گازی یا هر دو آن‌ها می‌شود.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

دلایلی از کار نکردن کمپرسورهای دو قلو که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود

  1. پریدن فیوز
  2. داغ شدن یکی یا هر دو کمپرسور
  3. نشت گاز

دلیل نشتی گاز می‌تواند برفک زدن اواپراتور باشد یا افزایش دمای لوله ساکشن باشد. 


خدمات پیشنهادی آچاره: سرویس کولرگازی با تکنسین حرفه ای


چگونه می‌توان مشکل را حل کرد؟

برای رفع این مشکل، ابتدا باید پریز برق را بررسی کنید تا از جریان برق مطمئن شوید. اگر برق مشکلی نداشت، بدنه کولر را از آن جدا کنید و میزان ولتاژ موجود در ترمینال اصلی را به کمک یک ولت متر بررسی کنید. اگر ترمینال اصلی خراب بود، دوشاخه را عوض کنید.

کمپرسور چگونه تعمیر میشود

این امکان هست که موتور فن را بتوانید روشن کنید، اما کمپرسور فعال نشود. این مشکل نشانه‌ی خرابی ترموستات کولر گازی است. اگر این اتفاق افتاد، ترموستات را به کمک اهم متر بررسی کنید. اگر خراب بود، ترموستات را تعویض کنید. 

فراموش نکنید که حل این مشکلات نیازمند دانش فنی و تجربه است. اگر برای رفع این قبیل مشکلات خودتان نمی‌توانید کاری کنید و نیاز به نیروهای متخصص در محل دارید، می‌توانید با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن آچاره، سفارش خود را ثبت کنید تا در زمان تعیین شده از سوی شما متخصصین به محل مراجعه کرده و مشکلات مربوط به کولر گازی را بررسی و تعمیر کنند.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید