آموزش تنظیم سرعت درب آسانسور

ساختمانآسانسور

عدم دقت در تنظیم سرعت درب آسانسور می‌تواند مشکلاتی به وجود آورد. برای مثال برخورد با درب در حال بسته شدن با سرعت بالا ممکن است باعث آسیب به افراد شود. علاوه بر این سرعت بالا هنگام بسته شدن می‌تواند باعث گیر افتادن افراد و صدمات جدی به آنها شود. آموزش و آگاهی در مورد نحوه تنظیم سرعت درب آسانسور برای ایمنی ساکنین از اهمیت زیادی برخوردار است. تخمین زده می‌شود که حوادث مربوط به سرعت درب بیش از 40 درصد از کل صدمات مربوط به آسانسور را شامل می‌شود.

آشنایی با آرام بند درب آسانسور

قبل از این که با روش‌های تنظیم سرعت درب آسانسور آشنا شویم، ببینیم آرام بند آسانسور چیست و چه کاربردی دارد. با توجه به سنگین بودن درب آسانسور، استفاده از آرام بند در راه‌اندازی آسانسورها اهمیت ویژه‌ای دارد. شروع تولید آرام بند درب آسانسور به آغاز تحریم‌ها و ممنوعیت ورود قطعه دیکتاتور به داخل کشور برمی‌گردد. در این شرایط، مهندسان ایرانی به فکر ساخت قطعه جایگزین برای دیکتاتور افتادند و با روش مهندسی معکوس موفق به ساخت آرام بند شدند. با این حال هنوز هم بعضی از نصب‌کننده‌ها و سرویس‌کارهای آسانسور از تولید این قطعه در داخل کشور بی اطلاع هستند.

قطعه دیکتاتور یا همان آرام بند که در بالای درب‌های لولایی آسانسورها تعبیه شده به بسته شدن آهسته و تنظیم سرعت درب آسانسور کمک می‌کند. عملکرد این قطعه به قدری اهمیت دارد که اگر درب آسانسور به هر دلیلی با فشار بسته شود از ایجاد صدای بلند و گوش خراش جلوگیری می‌کند.

تنظیم سرعت درب آسانسور

قسمت‌های مختلف آرام بند درب آسانسور

آرام بند را می‌توان سیستمی پیچیده متشکل از 40 قطعه دانست. دیکتاتور یا آرام بند دارای سیستم مکانیکی هیدرولیکی بوده و مانع محکم بسته شدن درب آسانسور می‌شود. اجزاء اصلی دیکتاتور را می‌توان به صورت زیر فهرست کرد:

  1. مخزن روغن
  2. پیستون کوچک
  3. سیلندر
  4. چرخ یا قرقره
  5. پیچ تنظیم سرعت
  6. بست فلزی
  7. سایر اجزاء نگهدارنده

در زمان نصب و راه‌اندازی آسانسور دقت کنید که دیکتاتور یا آرام بند باید گواهینامه استاندارد TESK را داشته باشد.

چه زمانی باید آرام بند آسانسور را تعویض کنید؟

دیکتاتور یا آرام بند به‌طور متوسط 5 تا 7 سال عمر می‌کند و ممکن است بنا به دلایلی از جمله شرایط استفاده، زودتر یا دیرتر از این زمان از کار بیفتند.

بیشتر بخوانید : دیکتاتور آسانسور چیست

نحوه تنظیم سرعت درب آسانسور

برای تنظیم سرعت بسته شدن درب آسانسور و کنترل آرام بند باید به سراغ پیچ تنظیم کننده روی آن بروید. این پیچ تنظیم وظیفه کنترل سرعت باز و بسته شدن چرخ یا قرقره را در آرام بند درب آسانسور بر عهده دارد.

این پیچ تنظیم کننده یا از نوع آلن خور یا پیچ دو سو است و برای تنظیم آن دو گزینه پیش رو دارید: پیچ گوشتی دو سو یا آچار آلن. این پیچ در قسمت انتهایی میله پیستون و سوزن خروجی تنظیم روغن قرار دارد.

پیچ تنظیم دیکتاتور آسانسور

نحوه تنظیم سرعت درب آسانسور با کمک پیچ تنظیم کننده بسیار راحت است. کافی است پیچ دیکتاتور را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا آرام بند به آهستگی بسته شود. اگر می‌خواهید درب آسانسور منزل یا محل کار شما به سرعت بسته شود می‌توانید این پیچ را در خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید.

بیشتر بخوانید : آموزش ریست آسانسور

در اینجا باید نکته مهمی را ذکر کنیم. گرما و سرما تاثیر قابل توجهی روی دیکتاتور یا آرام بند آسانسور دارند. این قطعه در فصل تابستان و زمستان مستعد تغییراتی است که روی عملکرد آسانسور شما اثر می‌گذارد. در اثر سرما روغن دیکتاتور منجمد و سفت میشود و باعث آهسته شدن حرکت پیستون خواهد شد. در نتیجه درب آسانسور به سختی بسته می‌شود. بهتر است برای حل این مشکل و تنظیم سرعت درب از سرویس کار با تجربه آسانسور کمک بگیرید.

تنظیم سرعت درب آسانسور

انواع آرام بند درب آسانسور

امروزه بیشتر نصب کننده‌های آسانسور تمایل بیشتری به استفاده از دیکتاتورهای برند ترکیهای جان لیفت دارند. با این حال انواع برندهای ایرانی از جمله پارس لیفت نیز از کیفیت بالایی برخوردار بوده و می‌توانند جایگزین برند ترکی‌های برای تنظیم سرعت درب آسانسور شما باشند. انواع دیگر دیکتاتورهای خارجی از جمله برندهای آلیفت، ساس و اونسا نیز برای آسانسورهای دارای درب لولایی گزینه‌هایی محبوب هستند.

برای تعمیر و نگهداری آسانسور از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

بیشتر بخوانید : مراحل و نحوه تعویض روغن موتور آسانسور

آرام بند آسانسور کجا باید نصب شود؟

نحوه نصب آرام بند بسیار راحت است چون در زمان تولید درب آسانسور، جایی مشخص برای این قطعه در نظر گرفته شده است. محل نصب آرام بند در بالای درب بوده و می‌توان آن را با کمک یک بست فلزی و دو پیچ به بالای درب آسانسور متصل کرد.

 سخن پایانی

تنظیم سرعت درب آسانسور فرآیندی آسان و در عین حال ضروری است چون به سلامت افراد مربوط می‌شود. قطعه‌ای به نام آرام بند یا دیکتاتور جزء اصلی آسانسور برای تنظیم سرعت بسته شدن درب آن است. این قطعه در بالای درب آسانسور نصب می‌شود و از محکم بسته شدن درب آن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این آرام بند با اعمال فشار باعث بسته شدن کامل درب آسانسور خواهد شد. برای تنظیم سرعت بسته شدن درب آسانسور و  همچنین عملکرد آرام بند بهتر است از سرویس کار با تجربه کمک بگیرید و از او بخواهید تمام موارد را طبق چک‌ لیست سرویس آسانسور بررسی کند تا از کارایی بهینه آسانسور محل کار یا منزل خود مطمئن شوید.

3.8/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا