سیستم کولر پراید را بشناسید!

خودروسیستم تهویه خودرو

سیستم کولر پراید مانند سایر سیستم‌های تهویه مطبوع از ساختار و قطعات مشخصی تشکیل شده‌ است. هر یک از این قطعات وظایف خاصی در سیستم سرمایشی خودروی پراید برعهده دارند. در واقع اختلال عملکرد هرکدام از این اجزاء در روند سرماسازی کولر مشکل ایجاد می‌کند. به‌ همین دلیل باید تمامی اجزاء سیستم کولر اتومبیل پراید هماهنگ با هم عمل کنند. باید توجه داشت که سیستم کولر اتومبیل پراید بر اساس جریان تبرید است بنابراین روند تغییرات و گردش ماده مبرد خنک‌کننده در سیستم کولر است که ایجاد سرما می‌کند. برای اینکه سیستم کولر خودروی پراید را به درستی تشریح کنیم لازم است اجزاء تشکیل دهنده آن را بهتر بشناسیم.

قطعات مهم تشکیل دهنده سیستم کولر پراید و عملکرد آن‌ها

همانگونه که عنوان شد، سیستم کولر ماشین پراید بر مبنای سیستم تبرید است. اگر بخواهیم به زبان ساده در خصوص سیستم تبرید صحبت کنیم باید اینگونه بیان کنیم که؛ مانند جریان خون که در جسم موجود زنده در گردش است، سیال مبرد نیز دقیقا به همان صورت در میان اجزاء داخلی سیستم کولر خودرو به گردش درمی‌آید. در روند سیستم کولر خودرو، سیال مبرد گاهی به شکل گاز است و گاهی به صورت مایع. دلیل این مسئله فعل و انفعالاتی است که برای سیال مبرد رخ می‌دهد. حالا برای توضیح بیشتر سیستم کولر خودروی پراید با عملکرد اجزاء آن آشنا می‌شویم.

1. کمپرسور

کمپرسور حرکت دهنده اصلی سیال مبرد ( سرماساز) در داخل سیستم تهویه مطبوع خودرو است. زمانی که مبرد وارد کمپرسور می‌شود به شکل گاز است. این گاز در داخل کمپرسور به شدت افزایش دما پیدا کرده و به یک گاز پرفشار تبدیل می‌شود. سپس به سمت کندانسور انتقال می‌یابد.

کمپرسور

2. کندانسور

کندانسور در واقع رادیاتور کولر است و در جلوی رادیاتور آب پراید قرار دارد و عمل تقطیر را انجام می‌دهد. کندانسور گاز پرفشار را از کمپرسور دریافت کرده و با خنک کردن آن دمای آن را کاهش می‌دهد. به این ترتیب عمل تقطیر انجام می‌شود. در پی این عملیات، گازپرفشار داغ تبدیل به مایع شده و از کندانسور خارج می‌شود.

3. مخزن خشک کن (رسیور)

زمانی که مایع به کپسول خشک کن انتقال می‌یابد، رطوبت و ناخالصی‌های آن گرفته می‌شود. البته خشک کن وظیفه رطوبت گیری سیستم تهویه مطبوع خودرو را نیز برعهده دارد. این قطعه به نوعی آلودگی‌ها را نیز جذب می‌کند.

4 .شیر انبساط

مایع سرماساز مبرد از خشک کن عبور کرده و وارد شیر انبساط می‌شود. شیر انبساط دو وظیفه اصلی دارد؛

  • مقدار مایع مبردی که به سمت اواپراتور هدایت می‌شود را کنترل می‌کند.
  • با کاهش فشار مایع مبرد سرمازایی آن را تقویت کرده و باعث افزایش قدرت سرما زایی مبرد می‌شود.

5. اواپراتور

اواپراتور کولر پراید یک مبدل حرارتی است که به عنوان واحد تبخیر شناخته می‌شود. زمانی که مایع مبرد کم‌فشار از سمت شیر انبساط به اواپراتور منتقل می‌شود مایع به دلیل افت فشار به سرعت تبخیر می‌شود. به دلیل سرعت بالای تبخیر مایع سرماساز، سرمای زیادی ایجاد می‌شود. در همین زمان فن تهویه هوای داخل کابین اتومبیل را از روی اواپراتور عبور داده و آن را خنک می‌کند. نهایتا در طی این فرایند کولر باد خنک به سمت کابین خودرو منتقل می‌نماید.

فن کولر پراید

در ادامه این جریان، ماده مبرد توسط کمپرسور مکیده شده و جریان تبرید مجددا تکرار می‌شود.

راهکارهای ساده برای استفاده بهینه از سیستم کولر پراید

با انجام چند راهکار ساده می‌توان استفاده بهینه‌ای از کولر اتومبیل پراید داشت. رعایت بعضی از نکات، گذشته از اینکه عمر مفید قطعات کولر را افزایش می‌دهد، همچنین تضمین کننده سلامت شما نیز خواهد بود. در واقع سیستم تهویه مطبوع از جمله کارکردهای اتومبیل است که با سلامت سرنشینان ارتباط مستقیم دارد. زیرا آلودگی داخل سیستم کولر و یا نشتی روغن و گاز مبرد در آن می‌تواند با جریان هوا وارد کابین شود. به این ترتیب مستقیما روی دستگاه تنفسی شما تاثیر گذاشته و مشکلاتی را برای شما ایجاد نماید. بنابراین ضروری است به نکات تاکید شده توسط کارشناسان دقت بیشتری داشته باشید.

1. سرویس و تمیزکاری به موقع کولر ماشین

در وهله اول به خاطر داشته باشید که رسیدگی و سرویس به موقع کولر پراید امر بسیار مهمی است. خصوصا بعد از گذشت مدت طولانی که کولر اتومبیل استفاده نشده باشد. در این حالت امکان رسوب و گرفتگی لوله‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین سرویس و تمیز کردن اصولی قطعات داخلی کولر ماشین را به دقت انجام دهید.

تعویض فیلتر کولر یکی از ضروری‌ترین کارهایی است که باید با توجه به میزان کارکرد کولر ماشین انجام دهید. تجمع گردوغبار و آلودگی‌ها در فیلتر و پره‌ها و کویل‌های کندانسور علاوه بر کاهش قدرت برودت کولر و فشار به کمپرسور، موجب انتشار آلودگی‌ها در فضای داخل کابین اتومبیل خواهد شد.

سرویس و تمیزکاری

2. استفاده درست از کولر به هنگام گرمای شدید

حتی‌الامکان از پارک کردن اتومبیل در زیر آفتاب خودداری کنید. چنانچه مجبور به این کار شدید نکات زیر را به هنگام روشن کردن کولر ماشین خود در نظر داشته باشید:

  • زمانی که اتومبیل در زیر آفتاب پارک شود، دمای داخل کابین به شدت افزایش می‌یابد. بنابراین بهتر است قبل از روشن کردن کولر، ابتدا شیشه‌ها و یا درب‌ها را باز کنید. اجازه دهید هوای تازه در داخل کابین جریان یابد و حرارت دما کمتر شود.
  • سپس کلید فن را روی شماره 1 یا 2 قرار دهید.
  • اهرم کنترل درجه حرارت هوا را در حالت سرد و اهرم کنترل هوای ورودی را به صورت چرخش بگذارید.
  • بعد از انجام این کارها، کولر را روشن کنید و شیشه‌ها را ببندید.

3. روشن کردن روتین کولر در تمام طول سال

بهترین حالت برای جلوگیری از انسداد و گرفتگی لوله‌ها و مدارهای داخلی سیستم کولر اتومبیل پراید، روشن کردن آن است. زمانی که کولر شروع به کار کردن می‌کند سیال سرما ساز به گردش درآمده و به این ترتیب از رسوب و ایجاد رطوبت جلوگیری می‌شود. بنابراین روشن کردن کولر ماشین حتی در فصول سرد سال هر ماه به مدت حداقل پانزده دقیقه توصیه می‌شود.

مشکلات شایع سیستم کولر پراید

بعضی از مشکلات سیستم کولر اتومبیل پراید به‌سادگی قابل حل است. مانند مشکلاتی که ناشی از کمبود میزان گاز کولر ماشین می‌باشد. یا مسائلی که به دلیل سوختگی و خرابی بعضی قطعات ایجاد می‌شود. عموما این مشکلات با شارژ گاز کولر ماشین یا تعویض قطعات معیوب و سوخته برطرف می‌شوند. اما بعضا ممکن است در کولر پراید با مشکلاتی مواجه شوید که فهمیدن علت آن نیازمند بررسی بیشتر است. به همین دلیل لازم است به تکنسین مراجعه و مشکل را بررسی نمایید. در ادامه به چند نمونه از این مشکلات اشاره می‌کنیم؛

عدم کارکرد درست کولر همراه با صدای کمپرسور

این مشکل ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله؛

  • صدای کمپرسورناشی از معیوب بودن بلبرینگ‌ها.
  • کشش نامناسب تسمه و یا پارگی و شل بودن آن.
  • شکستگی قطعات کمپرسور به دلیل ضربات ناشی از تصادفات.
  • روغن ریزی و نشتی مدار کولر که منجربه کمبود روغن کمپرسور می‌شود.

عدم کارکرد درست کولر

خرابی کلاچ کمپرسور

این اختلال هم می‌تواندعملکرد کمپرسور را بامشکل مواجه کرده و حتی موجب تولید صدای غیرمعمول کند. عواملی که ممکن است باعث خرابی کلاچ کمپرسور شوند، متفاوت هستند. مانند؛

  • اشکالات موجود در مدار الکتریکی کلاچ
  • شل بودن اتصالات کلاچ
  • سوختگی خازن‌ها و بوبین

مشکلات عمومی در کل سیستم کولر پراید

بعضی از نقص‌های موجود در کارکرد کمپرسور، مانند صدا دادن کمپرسور کولر ماشین نیز ممکن است ناشی از عدم عملکرد صحیح سایر قطعات باشد. در این صورت کارکرد سیستم به طور کلی مختل شده و نهایتا بار فشار کمپرسور را افزایش می‌دهد. مشکلاتی ازقبیل؛

  • فشار بالای داخل سیستم کولر که ممکن است ناشی از دمای بالای داخل سیستم کولر باشد.
  • انسداد مدارها و یا کویل‌های کندانسور
  • باز ماندن شیر انبساط
  • نشت گاز از مدارهای کولر و کمبود گاز در سیستم تهویه مطبوع

بروز چنین مشکلاتی از آن جهت که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، کار تعمیر را پیچیده می‌کند. به همین دلیل لازم است کولر پراید توسط تکنسین‌های مجرب عیب‌یابی شود.

سخن پایانی

سیستم کولر پراید مانند سیستم تهویه مطبوع سایر اتومبیل‌ها نیازمند رسیدگی و سرویس مرتب است. برای اینکه بتوانید از سیستم سرمایشی اتومبیل پراید بهترین بهره‌وری را داشته باشید، لازم است اطلاعات جامعی از آن داشته باشید. همچنین نحوه نگهداری و شناخت اولیه عیوب کارکرد آن، می‌تواند در تشخیص زودهنگام مشکلات و رفع آن بسیار موثر باشد. چنانچه با اطلاعات ارائه شده مشکلات کولر اتومبیل پراید شما مرتفع نگردید می‌توانید با آچاره تماس بگیرید. آچاره در اسرع وقت برای رفع مشکلات در کنار شما خواهد بود.

4.5/5 - (136 امتیاز)

9 دیدگاه

  1. مرسی از توضیحات کامل و جامعی که ارائه کردین.
    خیلی روان و قابل فهم عنوان شده بود.

  2. کولر من وقتی میرم رو دنده چهار خیلی کم میشه خنکیش ولی رو دنده پنج یا سه اینطوری نیست
    چیکار کنم درست شه

    1. اگر منظور شما این هست که در دور موتور بالا خنک هست، 2 علت میتونه داشته باشه اول گاز کمه، دوم برق خوب به کمپرسور نمیرسه. اول گاز رو برسی کنید با گیج و دوم رله تقویتی نصب کنید

  3. فن کولر ماشین من روشن نمیشه فیوز هم چک کردم یعنی اینکه وقتی کولر می‌زنیم فقط فن کار میکنه و باد گرم میاد راهکار بدید ممنون میشم

  4. سلام
    من بعد از گاز گیر مجددکولر من ماشین پراید، کولر میزنم هواش نسبت به کولر ماشین های هم مدلش خوب سرد نمیکنه. فشار گازشم مناسب و قطعات بررسی کردن سالم بود
    علتش نمیدونم از کجاس؟؟

  5. سلام
    خسته نباشید
    مطلب خوب و خوش‌خوانی بود
    یه سوال داشتم
    کولر اتومبیل من در ابتدا بسیار خوب کار میکنه، اما پس از ۱۰ یا ۱۵ دقیقه شدت وزش باد کاهش پیدا می‌کنه در حدی که باید کولر رو خاموش کنم و چند دقیقه بعد دوباره روشن کنم.
    مشکل از کجاست؟

    1. سلام، مال من هم همین مشکلو داشت، کپسول رطوبت‌گیر یا همون درایر رو عوضش کردم درست شد

      ولی اگر میخوای خیلی عالی بشه و سرمای فراوان بده، باید کمپروسور و کپسول یکجا باهم عوض و نو بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا