علت آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ چیست؟ راه حل این مشکل!

رادیاتور شوفاژسرمایش و گرمایشگرمایش

آیا شما میدانید دلیل نشتی و آب دادن شیر پایین رادیاتور چیست؟ امروزه استفاده از پکیج و شوفاژها برای گرمایش محیط به یک امر عادی تبدیل شده است و تقریبا همه از آن استفاده می‌کنند. از این جهت شناخت هر یک از بخش‌های مهم شوفاژ و همین‌طور آگاهی از چگونگی عملکرد آن‌ها یکی از موضوعاتی است که برای افرادی که از این وسیله استفاده می‌کنند لازم است.

هر کدام از شیرهای شوفاژ دارای کاربردهای مختلفی هستند و به‌منظور انجام کارهای مختلف طراحی شده‌اند. برای مثال شیر پایین رادیاتور شوفاژ را در نظر بگیرید. خیلی از افراد نمی‌دانند که کاربرد این شیر چیست و اصلا به چه دردی می‌خورد. اما اگر شما با تمام وظایف هر کدام از شیرهای رادیاتور آشنایی داشته باشید، خیلی ساده می‌توانید در زمان بروز مشکلات، علت را تشخیص دهید و برای تعویض شیر شوفاژ اقدام کنید.

ممکن است این سوال برای برخی کاربران پیش بیاید که اصلا شیر پایین رادیاتور چیست؟ با ما همراه باشید تا به بررسی مشکل نشتی و آب دادن شیر رادیاتور شوفاژ و مشکلات رایج شوفاژ بپردازیم.

شیر پایین شوفاژ رادیاتور چیست؟

شیر پایین رادیاتور وظیفه تنظیم میزان آب در رادیاتور را برعهده دارد و آب را به سمت پکیج یا موتورخانه هدایت می‌کند. به شیر پایین رادیاتور، شیر رفت و برگشت هم گفته می‌شود.

این شیر خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ به همین علت خیلی از افراد نمی‌دانند کاربرد آن چیست و به اشتباه آن را می‌بندند درصورتی که این‌کار کاملا اشتباه است.

اکثر اوقات ممکن است متوجه این موضوع شوید که بعضی از رادیاتورها خیلی داغ هستند و برخی دیگر گرمای کمتری تولید می‌کنند. افراد اغلب فکر می‌کنند این مشکل به‌خاطر رادیاتور است که البته ممکن است همین‌طور هم باشد. اما بیشتر وقت‌ها شما می‌توانید با زیاد‌ کردن شیر برگشت رادیاتورهایی که خیلی داغ هستند، کمک کنید آب به پکیج برگردد.

در این صورت آب وارد رادیاتورهای دیگر می‌شود تا آن‌ها هم توانایی تولید گرمای بیشتری داشته باشند. این‌ کار کمک می‌کند تا آب بیشتری در محیط پکیج باقی بماند و پکیج بتواند رادیاتورهایی که خیلی فاصله دارند را هم گرم کنند تا شما در هیچ بخشی از ساختمان با مشکل سرد بودن رادیاتور مواجه نشوید.

پس باید بدانید که این شیر می‌تواند میزان گرمای موجود را تنظیم کند و گرما را بین رادیاتورهای مختلف تقسیم کند. این‌ کار باعث می‌شود که تمام رادیاتورها به یک اندازه گرم باشند نه این‌که یکی از آن‌ها خیلی داغ و یکی دیگر کمتر داغ باشد.

آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ

کاربرد شیر رفت و برگشت رادیاتور چیست؟

شیر پایین رادیاتور که به آن زانویی هم گفته می‌شود، یکی از شیرهای مهم سیستم گرمایشی شوفاژ است. این شیر نقش برقراری تعادل جریان آب در رادیاتورها را دارد.

شیر رفت و برگشت همچنین وظیفه مراقبت از جریان آب در گردش در شوفاژها را برعهده دارد و از این طریق گرمای متعادلی را در سطح رادیاتورهای خانه تشکیل می‌دهد.

مطلب مرتبط: علت گرم نشدن رادیاتورها توسط پکیج

کاربرد شیر رفت و برگشت رادیاتور شامل موارد متعددی است که برخی از آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم:

  • با تنظیم شیر پایین رادیاتور می‌توان سرعت گرم شدن تمامی رادیاتورهای منزل را تنظیم کرد.
  • می‌توانید با کاهش میزان برگشتی آب در یک رادیاتور، کاری کنید که رادیاتورهای متصل‌کننده زودتر گرم شوند.
  • شیر رفت و برگشت رادیاتور، میزان آب برگشتی به سمت پکیج یا موتورخانه را تنظیم می‌کند. برخی تصور می‌کنند که این شیر کاربردی ندارد و به‌خاطر همین آن را می‌بندند.
  • اگر یک رادیاتور فاصله دورتری از موتورخانه یا پکیج دارد و دیرتر گرم می‌شود، می‌توانید با تنظیم فشار خروجی و ورودی سایر رادیاتورها، گرمایش آن را تسریع بخشید.
  • شیر برگشت رادیاتور وظیفه تعادل آب و دما را برعهده دارد. به خاطر همین گاهی اوقات علت گرم نشدن شوفاژ مربوط به وجود ایراد در این قطعه است.

آب دادن شیر پایین رادیاتور

علت آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ چیست؟

شاید تا به حال آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ خود را مشاهده کرده باشید و نگران شده‌اید که منشا این اتفاق چیست؟

مشکل آب دادن شیر رادیاتور ممکن است تا حدی برایتان نگران‌کننده باشد. بعضی‌وقت‌ها هم مشکلات آنقدر شدید هستند که شاید نیاز باشد شیر شوفاژ را عوض کنید.

موارد متعددی ممکن است در آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ دخیل باشند که ما مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

محاسبه رایگان هزینه خدمات رادیاتور و شوفاژ در محل!

  • ترک خوردن شیر رادیاتور

بعضی‌وقت‌ها ممکن است آب دادن شیر پایین رادیاتور به‌خاطر ترک خوردن بدنه شیر باشد و همین موضوع هم باعث ایجاد نشتی شیر رادیاتور می‌شود.

در این شرایط باید شیر رادیاتور را حین وجود این مشکل چک کنید که اگر بدنه شیر ترک داشت، خیلی سریع آن را تعویض کنید تا برای رادیاتور مشکل پیش نیاید. در صورت ترک خوردن شیر، باید هرچه زودتر نسبت به تعویض شیر شوفاژ اقدام کنید.

نشتی در شیر پایین رادیاتور

  • عرق کردن لوله‌ها؛ علت آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ

گاهی اوقات ممکن است علت نشتی شیر رادیاتور به‌خاطر عرق کردن لوله‌ها باشد. اما این اصلا موضوع نگران‌کننده‌ای نیست!

بهتر است در زمان نشت شیر رادیاتور، لوله‌ها را مورد بررسی قرار دهید و اگر مشاهده کردید که به‌خاطر عرق کردن لوله‌ها نشتی وجود دارد و بعد از مدتی قطع شد، با یک دستمال لوله‌ها را خشک کنید تا از بروز این مشکل جلوگیری شود.

مطلب مرتبط: تشخیص سوراخ شدن رادیاتور

  • باز و بسته کردن زیاد شیر

باز و بسته کردن زیاد شیر رادیاتور هم می‌تواند دلیلی بر آب دادن شیر شوفاژ باشد. ممکن است شما شیر رادیاتور را زیاد باز و بسته کنید و این موضوع باعث می‌شود مغزی شیر به مرور خراب شده و آب از آن عبور کند.

برای رفع مشکل نشتی شیر شوفاژ باید مغزی شیر را تعویض کنید تا مشکل برطرف شود. فراموش نکنید که این اشتباه می‌تواند باعث ایجاد صدای زیاد شوفاژ نیز شود و بروز این شکل در این شرایط طبیعی‌ست.

علت آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ

  • شل شدن اتصالات رادیاتور

آخرین علت آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ، شل شدن اتصالات سیستم است؛ در واقع  به همین دلیل است که آب به بیرون درز پیدا می‌کند و پخش می‌شود.

در صورت مشاهده نشتی رادیاتور شوفاژ باید محکم نبودن اتصالات شوفاژ را بررسی کنید و پس از این‌که اطمینان حاصل کردید، با یک آچار مناسب اتصالات را محکم کنید.

اگر به نوار تفلون نیاز داشتید باید دور لوله‌ها را با نوار تفلون بپیچید تا از نشتی آن‌ها به‌طور کامل جلوگیری کنید.

نشتی شیر رادیاتور

چگونه آب شوفاژ رادیاتور را قطع کنیم؟

یکی از ضروری‌ترین و اصلی‌ترین کارها با تغییر هر فصل به‌منظور تعدیل هوای منزل، از کار انداختن رادیاتورها و بستن شوفاژ و پکیج است.

با بستن شوفاژ و پکیج می‌توان از جریان پیدا کردن آب گرم در آن جلوگیری کرد و جلوی گرم کردنش را گرفت. شاید از خود بپرسید چگونه آب شوفاژ رادیاتور را قطع کنیم؟ آیا راهی برای خالی کردن رادیاتور وجود دارد؟

همان‌طور که می‌دانید بستن شوفاژ پکیج کار آسانی است و تنها با بستن شیر خروجی و شیر پایین رادیاتور شوفاژ قابل انجام است. اگر شیر پایین شوفاژ را ببندید، از خروج آب جلوگیری می‌کنید و قطعا شیر آب ورودی نیز غیرفعال خواهد شد.

سرویس و تعمیر رادیاتور و شوفاژ با تیم آچاره

رفع نشتی شیر رادیاتور شوفاژ

خیلی از نشتی‌های شوفاژ به نشتی شیر رادیاتور مرتبط می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید هر رادیاتور دارای یک شیر رفت و برگشتی یا زانو رادیاتور است.

به‌طور معمول برای استفاده از رادیاتور یا بستن آن، به شیر پایین کاری نداریم و شیر بالا را باز و بسته می‌کنیم. بیشتر نشتی‌ها در شیر بالای رادیاتور است که ممکن است نیاز باشد برای رفع نشتی شیر رادیاتور شوفاژ، کل شیر را تعویض کنید.

نشتی از اتصالات رادیاتور یا لوله و اتصالات نزدیک به شیر هم از موارد رایجی است که رخ می‌دهد. این مشکل بیشتر به خاطر فشار آوردن به رادیاتورها آشکار می‌شود و به‌خاطر کثیف بودن آب شوفاژ ممکن است به‌صورت خودکار آب‌بندی شود.

اما اگر نشتی شیر رادیاتور و اتصالاتش برطرف نشد، حتما برای رفع نشتی شیر رادیاتور و شوفاژ اقدام کنید؛ چون در سیستم‌های پکیجی باعث افت فشار پکیج و در سیستم‌های موتورخانه‌ای باعث هوا گرفتن شوفاژ می‌شود.

برای رفع این نشتی‌ها باید اول شیر فلکه شوفاژ به‌طورکامل قطع شود تا بتوان شیر و لوله رادیاتور و شوفاژ را تعمیر کرد.

علت آب دادن شیر رادیاتور

نحوه تنظیم شیر پایین رادیاتور چگونه است؟

به‌صورت کلی 3 دسته شیر رادیاتور وجود دارد که تنظیم شیر پایین رادیاتور به‌منظور خروج آب گرم یا تخلیه رادیاتور در هنگام فصل گرماست.

این شیرها به شیر زانویی رادیاتور هم معروف هستند. دانستن نحوه تنظیم شیر پایین رادیاتور و انجام آن وقتی اهمیت پیدا می‌کند که شما می‌خواهید دمای رادیاتور را تغییر دهید یا عملکرد رادیاتور را برای طولانی‌مدت متوقف کنید.

با بستن این شیر و کاهش میزان خروجی آب آن باعث می‌شوید تا آب ورودی بقیه رادیاتورهای موجود در اطراف رادیاتور مربوطه خیلی زودتر به آن برسد و در نتیجه گرمای بیشتری را در خود نگه دارد.

از آن‌جایی که در برخی از محیط‌ها نیاز کمتری به گرمایش ایجاد شده ناشی از رادیاتور است، از این طریق و با انجام تنظیم شیر پایین رادیاتور می‌توانید به گرمای موردنظر خود برسید. در غیر اینصورت باید انتظار گرم نشدن شوفاژ را داشته باشید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله درباره نشتی شیر پایین رادیاتور و علت آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ صحبت کردیم. گفتیم که کاربردهای این شیر چیست و دانستیم که این شیر در روند تعمیر و هواگیری رادیاتور چه کمکی به ما می‌کند. همچنین در مورد علت‌های نشتی این شیر و راه‌های تعمیر و رفع آن صحبت کردیم.

در نهایت به یاد داشته باشید که شما برای رفع مشکل آب دادن شیر رادیاتور می‌توانید روند تعمیر آن را به تعمیرکار شوفاژ آچاره بسپارید تا این اختلال در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شود. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

سوالات رایج

رایج‌ترین دلایل آب دادن شیر پایین رادیاتور چه مواردی هستند؟

از مشکلات رایجی که باعث ایجاد نشتی در شیر رادیاتور می‌شوند، می‌توان به ترک‌خوردگی شیر، عرق کردن لوله‌ها و فشار نامتوازن سیستم اشاره کرد.

اولین قدم برای رفع نشتی شیر رادیاتور چیست؟

برای رفع این نشتی‌ها شما باید ابتدا شیر فلکه شوفاژ را به‌صورت کامل قطع کنید تا بتوانید در شرایطی ایمن نسبت به تعمیر شیر و لوله رادیاتور و شوفاژ اقدام کنید.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا