نحوه استفاده از سماور برقی + روش تمیز کردن آن

لوازم خانگیچای و قهوه ساز

سماور برقی وسیله‌ای محبوب برای نوشیدنی چای در سراسر جهان است. این دستگاه طعم برگ‌های چای را برجسته می‌کند و ناگفته نماند که برای مهمانی‌های کوچک و بزرگ مناسب است.
سماورها در قرن هجدهم و در روسیه اختراع شده‌اند و معمولاً از فلزاتی مانند آهن، برنج، مس و برنز ساخته می‌شوند. در این مقاله نحوه استفاده از سماور برقی را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بتوانید به بهترین روش و بدون آسیب به آن گواراترین چای را دم کنید.

بهترین روش تهیه چای با سماور برقی در 6 مرحله آسان

در ادامه این مقاله یک راهنمای سریع و 6 مرحله‌ای در مورد نحوه استفاده از سماور برقی آورده شده است.

  1. ابتدا کتری را با آب تصفیه‌شده پر کنید. آب فیلترشده اجازه می‌دهد تا کتری شما بدون وجود ذرات آهک و رسوبات، عمر طولانی‌تری داشته باشد.
  2. مرحله دوم روشن کردن دستگاه است. سماور را روی بالاترین درجه (جوش) روشن کنید. در مدت کوتاهی، آب گرم‌شده‌ای خواهید داشت که در نقطه جوش است.
  3. چای‌خوری برگ چای را به انتخاب خود در قوری بریزید.
  4. وقتی آب به جوش آمد، آب را به قوری اضافه کنید تا حدود دو سوم آن پر شود.
  5. قوری را با آب، روی سماور قرار دهید تا حدود 4-6 دقیقه دم بکشد. آب کتری به جوشیدن ادامه می‌دهد و گرما چای را در قوری بالای آن دم می‌کند.
  6. بعد از گذشت 4.-6 دقیقه، نگاهی به چای داخل قوری بیندازید. اگر دیدید که چند برگ چای روی سطح آب آمده و محتویات قوری تیره شده است، چای شما آماده است!

سماور چیست

در فنجان انتخابی خود 30 درصد چای قوری و بقیه را آب اضافه کنید. بسته به این که چایتان چقدر تیره است، شما می‌توانید ترکیب را به دلخواه خود تنظیم کنید.

مطلب پیشنهادی: 6 دلیل رایج خرابی کتری برقی و چای‌ساز

چند توصیه برای استفاده از سماور برقی

  1. مقدار آب تصفیه‌شده را تا حداکثر مقدار مجاز در کتری بریزید.
  2. برگ‌های چای را در صافی چای (حدود 1 قاشق چای‌خوری برای یک فنجان) یا چای کیسه‌ای (بدون صافی، حدود 1 کیسه برای 1 تا 2 فنجان) قرار دهید. افراد حرفه‌ای دقیقا با 2.86 گرم چای یک فنجان چای درست می‌کنند!
  3. درب قوری را بگذارید.
  4. مطمئن شوید که کلید پاور سماور خاموش است. برای انجام این کار، دستگیره را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا متوقف شود.
  5. سپس سماور را به پریز وصل کنید. سماور را روشن کنید. در اینجا سوئیچ باید روشن شود.
  6. ترموستات به شما امکان می‌دهد تا دمای آب را به‌طور مداوم با 4 گزینه از تنظیمات زیر تنظیم کنید: آب جوش، آب جوش با وقفه، آب بسیار داغ، آب گرم.
  7. دستگیره را روی حداکثر بچرخانید تا آب به‌سرعت شروع به جوشیدن کند. برای جلوگیری از جوشیدن بی‌وقفه، پس از جوشیدن آب دستگیره را در جهت مخالف بچرخانید تا چراغ نشانگر آبی خاموش شود. ترموستات فقط در صورت کاهش دمای آب روشن و دوباره گرم می‌شود.

به این ترتیب ترموستات منبع تغذیه را در صورت نیاز تنظیم و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. چراغ نشانگر به‌طور خودکار با همان سرعت ترموستات روشن و خاموش می‌شود.

  1. برای خاموش کردن کامل سماور، کلید روشن/خاموش را فعال کنید. چراغ نشانگر روی سوئیچ خاموش می‌شود.
  2. اگر فراموش کردید آب اضافه کنید، یک کلید ایمنی سماور را به صورت دوره‌ای خاموش می‌کند. این عملکرد با چراغ نشانگر قرمز چشمک‌زن نشان داده می‌شود. لطفا توجه داشته باشید که حتی اگر چراغ نشانگر قرمز برای مدتی چشمک می‌زند، دستگاه همچنان بسیار داغ است!
  3. برای روشن کردن مجدد سماور ابتدا آن را کاملا خاموش کنید. دستگیره را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و کلید روشن/خاموش را فعال کنید. مخزن آب گرم را با دقت با آب پر کنید. احتیاط کنید چون آب جوش خارج می‌شود. اجازه دهید دستگاه برای چند دقیقه خنک شود. حتماً دستگاه را خاموش کنید تا خنک شود.
  4. هنگام راه‌اندازی، به محض روشن شدن چراغ نشانگر آبی، دستگاه آماده استفاده مجدد است. به دلایل ایمنی، پس از هر بار استفاده دستگاه را از برق بکشید.
  5. پس از سپری شدن زمان دم کردن دلخواه، صافی چای را از قوری خارج کنید. سپس کنسانتره به‌دست آمده را در لیوان چای خود به مقدار دلخواه بریزید و با اضافه کردن آب از مخزن آب آن را پر کنید.

به این ترتیب غلظت و طعم چای شما می‌تواند متفاوت باشد. تا زمانی که دستگاه روشن است، قوری را روی مخزن آب بگذارید تا بتوانید هر زمان که خواستید چای یا آب را دوباره پر کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

ساختار سماور برقی

هر چند وقت یکبار باید سماور برقی را تمیز کنید؟

زمانی که آب را در یک سماور گرم می‌کنید، آب می‌تواند رسوبات کلسیمی را از مواد معدنی طبیعی موجود در آب، به جای بگذارد. سرعت تجمع این رسوبات به احتمال زیاد به سختی آب خانه شما بستگی دارد. این تجمع می‌تواند بر طعم نوشیدنی‌های گرم شما نیز تأثیر بگذارد.

برای کمک به اطمینان از طعم عالی فنجان چای صبحگاهی، خوب است که تمیز کردن سماور برقی خود را به یک عادت روزانه تبدیل کنید و همچنین اگر روزانه از آن استفاده می‌کنید، آن را به‌طور منظم و تقریباً ماهی یکبار رسوب زدایی نمایید. رسوب‌زدایی فرآیند از بین بردن رسوب آهک است که از کلسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی موجود در آب به دست می‌آید. اگر آب محل زندگی شما سخت است،  سماور برقی خود را بیشتر رسوب زدایی کنید؛ زیرا آب سخت دارای محتوبات معدنی بیشتری نسبت به آب نرم است.

مطلب پیشنهادی:نحوه کار با سماور برقی مایر(Maier)

چرا باید سماور برقی را با سرکه تمیز کنید؟

سرکه به دلیل اسیدیته ملایم خود، راه‌حل خوبی برای از بین بردن تجمع مواد معدنی در سماور برقی شما است. این بهترین کار به‌جای استفاده از مواد رسوب‌‌زدای تخصصی است و یک راه‌حل خانگی در دسترس برای تمیز کردن و رسوب‌زدایی محسوب می‌شود.

تمیز کردن سماور برقی یک فرآیند ساده است که برای انجام آن به چند وسیله خانگی و ساده نیاز دارید:

  • تمیز کردن روزانه: برای تمیز نگه داشتن قسمت بیرونی سماور از یک پارچه مرطوب استفاده کنید تا هرگونه لکه آب و باقی‌مانده آن پاک شود. سپس با یک پارچه نرم آن را خشک کرده و جلا دهید.
  • تمیز کردن داخلی و رسوب زدایی: برای تمیز کردن یا رسوب‌زدایی فضای داخلی، تنها چیزی که نیاز دارید یک فنجان سرکه سفید است.

برای این که سماور برقی خود را در بالاترین سطح عملکرد خود نگه دارید، باید بدانید که چگونه کتری را با استفاده از سرکه رسوب‌زدایی کنید.

مرحله 1: سماور برقی خود را با 1 قسمت سرکه سفید و 3 قسمت آب پر کنید.

مرحله 2: مخلوط سرکه و آب را به جوش بیاورید و قبل از اینکه محلول را خالی کنید، بگذارید یک شب بماند.

مرحله 3: سماور برقی را با آب پر کنید و بگذارید بجوشد. سپس آبکشی کرده و این کار را 2 بار تکرار کنید تا هرگونه بو یا مزه ماندگار سرکه از بین برود. سپس سماور برقی شما دوباره آماده استفاده است.تمیز کردن کتری برقی با سرکه

راه‌های دیگر برای تمیز کردن داخل سماور برقی

می‌توانید داخل سماور برقی خود را با استفاده از آب لیمو، اسید سیتریک، جوش شیرین یا نوشابه تمیز کنید.

1. استفاده از آب لیمو یا اسید سیتریک

آب لیمو و اسید سیتریک برای تمیز کردن مواد عالی هستند. این اسید به عنوان یک سفیدکننده و ضدعفونی‌کننده طبیعی عمل می‌کند. به علاوه بوی لیمو عطری انرژی‌بخش به آشپزخانه شما می‌دهد.

مرحله 1: یک قاشق غذاخوری پودر اسید سیتریک یا آب لیمو را در سماور برقی بریزید.

مرحله 2: به اندازه‌ای آب اضافه کنید که روی پایه را بپوشاند و کتری را روشن کنید تا گرم شود.

مرحله 3: زمانی که مخلوط به جوش آمد، آب باقی‌مانده را دور بریزید و آن را قبل از خشک شدن کاملاً با آب بشویید.

2. استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین برای تمیز کردن مؤثر و کاربردی سماور برقی بهترین گزینه است.

مرحله 1: 1 تا 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین را داخل سماور برقی خود بریزید. سپس با آب پر کنید و به جوش بیاورید.

مرحله 2: سماور را خاموش کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند.

مرحله 3: داخل سماور را به‌آرامی با یک برس غیرساینده بشویید. صبر کنید تا کتری خنک شود، سپس با آب تمیز بشویید و با یک حوله، ظرف خشک کنید.

مطلب پیشنهادی:آموزش تعمیر سنسور دمای چای‌ساز

3. تمیز کردن سطح سماور فولادی ضد زنگ

برای تمیز نگه داشتن قسمت بیرونی سماور برقی آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا پاشیده شدن آب و باقی‌مانده آن پاک شود، سپس آن را خشک کنید و با یک پارچه نرم جلا دهید.

4. استفاده از مایع ظرفشویی برای تمیز کردن بیرون سماور برقی

برای تمیز کردن بیرون سماور برقی از مایع ظرفشویی مورد علاقه خود استفاده کنید. بیرون سماور را با مایع ظرفشویی بشویید و سپس با دستمال مرطوب پاک کنید و مراقب باشید که مایع داخل سماور نرود. وقتی کارتان تمام شد، سماور را با یک حوله تمیز خشک کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

5. استفاده از روغن زیتون برای صیقل دادن بیرون سماور برقی

روغن زیتون یک محلول تمیزکننده عالی و طبیعی برای پولیش سماورهای برقی ضدزنگ است. حدود یک قاشق چای‌خوری یا بیشتر روغن زیتون را روی یک پارچه نرم و میکروفیبر بمالید. سپس پارچه را به‌آرامی روی قسمت بیرونی سماور خود بکشید تا درخشندگی ایجاد شود.

مراقب باشید از اسفنج یا پارچه ساینده استفاده نکنید زیرا ممکن است سطح آن را خراش دهد.روغن زیتون برای صیقل دادن بیرون سماور برقی

جمع‌بندی

سماور برقی از جمله وسایل برقی منزل است که امروزه جایگاه ویژه‌ای در بین افراد پیدا کرده است. در این میان نکات مهمی نیز باید برای حفظ و نگهداری از این وسیله مورد توجه قرار گیرد.

از جمله نکات مهم تمیز کردن منظم سماور برقی است که به عملکرد بهتر و طولانی‌تر آن کمک می‌کند. تعداد دفعات تمیز کردن و رسوب زدایی سماور برقی به نرمی یا سختی آب منطقه شما بستگی دارد. بهترین شاخص برای ارزیابی میزان رسوبات، بررسی ساده بصری است. به عنوان یک قاعده کلی، اگر آب در ناحیه محل زندگی شما سخت است، باید 1 یا 2 ماه یکبار داخل سماور برقی خود را رسوب زدایی کنید. کنید. هر چند اگر آب نرم‌تر باشد، یکبار در ماه کافی خواهد بود.

امیدواریم که از مطالعه این مقاله از مجله آچاره بهره برده باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا