سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

آیا تقویت پمپ آب کولر آبی امکان‌پذیر است؟

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر آبی

یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که در دستگاه کولر‌ آبی وجود دارد، پمپ آب آن است. نقش پمپ در خنک کردن باد کولر که از طریق کانال­ به قسمت‌های داخلی ساختمان می‌رسد، اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر پمپ آب کولر نباشد، این دستگاه نمی‌تواند خنکی به وجود بیاورد و فقط هوای بیرون را به محیط داخلی منتقل می‌کند.

حساسیت این قطعه الکترونیکی بسیار زیاد است و دلایل مختلفی می­‌تواند باعث از کار افتادن یا سوختن پمپ کولر شود.
به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به بررسی روش‌هایی بپردازیم که باعث تقویت پمپ آب کولر آبی شما می‌شوند. پس اگر شما هم به دنبال یک راهکار برای افزایش بازدهی و تقویت پمپ کولر خود هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه کارکرد پمپ کولر آبی

کار پمپ آب کولر این است که آب موجود در کفی کولر را به سمت توزیع‌کننده‌های سه‌­راهی موجود در قسمت بالایی پوشال منتقل کند تا در نتیجه این روند، پوشال‌ها خیس شوند. سپس هوای گرمی که به پوشال‌ها برخورد می‌کند، به دلیل وجود آب خنک‌تر شده و با چرخش پروانه، وارد کانال‌های کولر می‌شود. درنهایت فضای داخلی ساختمان، هوای خنکی خواهد داشت.

نقش اصلی پمپ کولر آبی این است که محفظه کولر را خنک نگه‌ ­می‌دارد و از داغ شدن موتور کولر در هنگام کار کردن جلوگیری می‌کند. این نکته به این معنی است که اگر این پمپ کارایی لازم را نداشته باشد، می‌تواند باعث سوختن موتور و نیاز به تعمیر کولر آبی شود. تقسیم‌بندی انواع پمپ آب کولر نیز براساس میزان توان آن در انتقال نیرو، نوع استاتور موجود بر روی آن و نیروی محرکه پمپ انجام می‌شود.تقویت پمپ آب کولر آبی

روش‌های تقویت پمپ آب کولر

برای تقویت پمپ آب در کولر روش‌های مختلفی وجود دارد. از جمله وجود آب به میزان مناسب در داخل مخزن کولر، عدم وجود آب در داخل موتور پمپ آب، پاکسازی رسوبات موجود در داخل پروانه پمپ آب، تعویض پره‌های واتر پمپ کولر در زمان مناسب، انجام به موقع روغن­کاری پمپ آب کولر و تمیز بودن پوشال‌های کولر، که در ادامه هر کدام از این روش‌ها را بررسی کرده و توضیح می‌دهیم:

سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

1. اطمینان از وجود آب در کولر به مقدار کافی

برای این‌که پمپ آب کولر به‌­درستی کار کند، حتما باید میزان مناسبی از آب در مخزن کولر و کفی آن وجود داشته باشد. در صورتی که پمپ آب کولر خشک شود، می‌تواند زمینه سوختگی و خرابی آن را نیز فراهم کند. به همین دلیل باید میزان آب موجود در مخزن پمپ را بررسی کرده و در صورت نبود آب در آن، علت را جستحو کنید.

عواملی مثل گرفتگی شلنگ آب کولر، وجود نشتی در شلنگ آب، عدم کارکرد صحیح سه‌­راهی‌های مخصوص توزیع آب در کولر، وجود سوراخ در داخل مخزن کولر و… می‌توانند مانع از ورود آب به داخل پمپ آب کولر شوند. برای تقویت پمپ آب بهتر است این قطعات را بررسی کرده و مشکلات موجود در آن را رفع کنید.

علاوه‌بر این میزان فشار زیاد آب شهری و قطع شدن آبی که وارد پمپ کولر می‌شود، می‌تواند باعث خشک ماندن پمپ شده و در نهایت کارکرد آن را مختل کند.

افزایش قدرت پمپ آب کولر آبی

2. ممانعت از نفوذ آب به داخل موتور پمپ کولر آبی

پمپ آب کولر حتما باید در داخل آب قرار بگیرد اما آب نباید به داخل موتور پمپ نفوذ کند. همچنین موتور باید در قسمتی از پمپ نصب شود که خیس نشود. موتور‌های موجود در بازار معمولاً به­‌صورت مناسب عایق‌بندی نمی‌شوند و نصب اشتباه آن باعث می‌شود که آب به داخل موتور نفوذ کند و پمپ بسوزد.

علاوه‌بر این زمانی که میزان سختی آب زیاد باشد و مسیر لوله‌های رساندن و هدایت آب به سمت پوشال‌ها مسدود شود، می­‌تواند باعث نفوذ آب به داخل موتور پمپ کولر آبی شده و کارکرد آن را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل برای تقویت پمپ آب کولر باید از نرسیدن آب به داخل موتور آن اطمینان حاصل کنید.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

3. پاکسازی رسوبات موجود در داخل پروانه پمپ آب

یکی دیگر از روش‌هایی که برای تقویت پمپ کولر کاربردی است، پاکسازی رسوبات موجود در پروانه پمپ محسوب می‌شود. هنگامی که کف مخزن تمیز نباشد و رسوبات در آن جمع شود، چرخش پروانه می‌­تواند رسوبات را وارد پمپ آب کولر کند.

این رسوبات به مرور زمان با پمپاژ آب وارد پروانه پمپ می‌شوند و از چرخش پره‌ها جلوگیری می‌کنند. درنهایت این پروانه‌ها به دلیل وجود رسوبات امکان چرخش درست را نداشته و به پمپ آب فشار می‌­آید که در ادامه می‌تواند باعث سوختن آن شود.

به همین دلیل حتماً باید کفی کولر از وجود رسوبات و گرد و خاک اضافی پاکسازی شده و هر نوع جسم اضافی از داخل آن برداشته شود. این پاکسازی باعث می‌شود تا پمپ آب کولر درست کار کند و همچنین مانع بروز سوختگی در پمپ شود.

یک روش مناسب برای کارکرد بهتر پروانه این است که از یک توری در قسمت زیرین پمپ استفاده و هر چند وقت یک­بار آن را به­‌طور مرتب تعویض کنید تا مانع از ورود رسوبات و اجسام به کفی کولر شوید.

مطالعه بیشتر: 8 علت کار نکردن پمپ کولر آبی

4. تعویض واتر پمپ کولر در زمان مناسب

پره‌های موجود در واتر پمپ کولر جنس پلاستیکی دارند و به­‌صورت سه یا چهار پره ساخته می‌شوند. به دلیل استفاده مکرر از کولر، این پره‌ها در طول زمان از بین ‌می‌روند و نبود آن‌ها باعث می‌شود تا کارکرد پمپ آب با اختلال روبه‌رو شود.

در نتیجه باید پره‌های واتر پمپ را در زمان مناسب تعویض کنید تا علاوه‌بر تقویت پمپ آب کولر، به کارکرد درست آن نیز کمک کنید. این پره‌ها در بازار وجود دارند و به‌­صورت جداگانه به فروش می‌رسند.

قدرت پمپ آب کولر

5. انجام به‌موقع روغنکاری پمپ آب کولر

روغن­کاری واتر پمپ موجود در کولر می‌تواند زمینه‌ ایجاد اصطکاک مابین قطعات داخلی دستگاه و وجود فشار اضافی ناشی از کارکرد مداوم بر روی آن را کاهش دهد. به همین دلیل باید تمام قسمت‌های پمپ آب کولر به­‌صورت مرتب و هر چند وقت یک­بار روغن­‌کاری شوند تا بتوانند کارکرد درستی داشته باشند.

روغن­کاری پمپ کولر آبی باید با توجه به نوع موتور آن انجام شود. موتور پمپ کولر آبی دارای 2 دسته است که یک نوع آن موتور قطب چاک‌دار و استاتور تک‌بوبین و دیگری موتور قطب چاک‌دار و استاتور دو ­بالشتکی است.

در نتیجه هنگام روغن­‌کاری باید قطعات داخلی پمپ به‌طور کامل باز شده و تمام بخش‌های بلبرینگ­‌دار و محور‌هایشان، براساس نوع موتور روغن­‌کاری شوند.

6. تمیز کردن پوشال‌های کولر آبی

یکی از روش‌های دیگری که برای تقویت کردن پمپ آب کولر آبی استفاده می‌شود، تمیز کردن پوشال‌های کولر است. هنگامی که پوشال‌های کولر در طولانی‌مدت کثیف شوند، می‌توانند به پمپ آسیب بزنند و حتی آن را دچار سوختگی کنند.

هنگامی که آب از طریق سه­راهی‌های مخصوص توزیع بر روی پوشال‌های کولر می‌ریزد، کثیف بودن این پوشال‌ها آلودگی آن را به کفی کولر برمی‌گردانند و در نتیجه، حرکت پروانه پمپ آب کولر را مسدود می‌کنند.

فشاری که در این شرایط به پمپ آب کولر می‌آید، باعث خرابی و سوختگی آن خواهد شد. به همین دلیل بهتر است حداقل سالی یک­بار پوشال­‌های کثیف را با پوشال‌های جدید تعویض کنید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

افزایش قدرت کارکرد و تقویت پمپ کولر آبی

همان‌طور که می‌دانید، پمپ آب یکی از قطعات تشکیل‌دهنده کولر آبی است و علاوه‌بر قطعات‌ داخلی پمپ، کارکرد صحیح قسمت‌های دیگر کولر نیز در تقویت پمپ کولر مؤثر هستند.

راهکار‌های ساده­ای برای بیشتر شدن میزان توان کولر‌های آبی وجود دارد که به­‌راحتی قابل‌انجام هستند. کانال‌کشی کولر از کوتاه‌ترین مسیر، عدم استفاده مداوم کولر، نصب سایه‌بان بر روی کولر و بستن دریچه‌های اضافی آن، می‌توانند علاوه‌بر تقویت پمپ آب، باعث افزایش توان کلی کولر نیز بشوند.

تقویت پمپ آب کولر آبی

بیشتر بخوانید: کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟

نتیجه‌گیری

پمپ آب کولر آبی یکی از قطعات بسیار مهم در کولر‌ها است که حساسیت زیادی دارد و کارکرد آن به‌­سادگی و با عدم سرویس به­‌موقع می‌تواند دچار اختلال شود. همچنین این قطعه نسبت به قسمت‌های دیگر کولر با خرابی بیشتری همراه است.

پمپ کولر آبی برای شروع به کار از یک کلید جداگانه برخوردار است؛ به همین دلیل باید قبل از راه‌اندازی کولر، کلید پمپ را بزنید و از کارکرد صحیح آن مطمئن شوید.

در صورت وجود هر نوع مشکل در پمپ کولر آبی آن را رفع کرده و تمام روش‌های گفته شده برای تقویت پمپ آب کولر را بررسی کنید. پس از کنترل عوامل گفته‌شده، پمپ آب کولر از کارکرد صحیح برخوردار خواهد بود و از اختلالات مختلف در‌امان است.

سپس شما می­‌توانید کولر خود را با خیال راحت راه‌­اندازی کنید. همچنین انجام سرویس مرتب کولر و پمپ، از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری خواهد کرد. امیدواریم که از مطالعه این مقاله از مجله آچاره بهره برده باشید.

سوالات متداول

وظیفه پمپ کولر آبی چبیت؟

کار پمپ آب کولر این است که آب موجود در کفی کولر را به سمت توزیع‌کننده‌های سه‌­راهی موجود در قسمت بالایی پوشال منتقل کند تا در نتیجه این روند، پوشال‌ها خیس شوند.

پمپ کولر آبی را چگونه می‌توان تقویت کرد؟

  1. اطمینان از وجود آب در کولر به مقدار کافی
  2. ممانعت از نفوذ آب به داخل موتور پمپ کولر آبی
  3. پاکسازی رسوبات موجود در داخل پروانه پمپ آب
  4. تعویض واتر پمپ کولر در زمان مناسب
  5. انجام به‌موقع روغنکاری پمپ آب کولر
  6. تمیز کردن پوشال‌های کولر آبی

4.7/5 - (3 امتیاز)

5 دیدگاه

  1. سلام استاد، پمپ کولرم کار نمیکنه. بررسی کردم و دیدم کفی زیر پمپ کولر فنیکس نمی‌شود.مشکل از همینجاست؟ چطور حلش کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، اصلا لازم نیست کفی فیکس باشد. احتمالا مشکل خرابی کولر شما از مسدود شدن مسیر گردش آب باشد. اگر گرفتگی یا در آمدن شلنگ در مسیر ندیدید احتمالا پمپ سوخته باشد.

  2. «تمیز کردن پوشال‌های کولر آبی»
    همون سبد پلاستیکی که پمپ داخلشه جلوی آشغالا رو می‌گیره دیگه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید