نصب قدم به قدم سوئیچ چهارپایه

برقکاریساختمانکلید و پریز

سوئیچ چهارپایه قطعه‌ای الکتریکی است که با استفاده از یک اهرم مکانیکی که به صورت دستی تغییر وضعیت می‌دهد، جریان برق را در سیم کشی مدار کنترل می‌کند. در این مطلب نحوه نصب کردن سوئیچ چهارپایه را برای شما توضیح خواهیم داد.

اگرچه این سوئیچ‌ها انواع مختلفی دارند، اما در ساده‌ترین شکل خود، در اصل کلیدهای روشن و خاموش کردن مدار هستند که سر راه آن متصل می‌شوند. معمولاً این سوئیچ‌ها در دستگاه‌هایی که فاقد وسیله‌ای برای تنظیم عملکرد روشن و خاموش کردن هستند، وصل می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است شخصی یکی از این سوئیچ‌های چهارپایه را در ماشین خود نصب کند تا چراغ داخلی را روشن و خاموش کند.

دسته بندی سوئیچ‌ها

کلیه سوئیچ‌ها به دو دسته دائمی‌و لحظه‌ای دسته بندی می‌شوند.

سوئیچ‌های دائمی‌که به سوئیچ‌های روشن خاموش هم معروف هستند به طوری عمل می‌کنند که مانند سوئیچ‌هایی که روی دیوار نصب می‌شوند، در هر حالتی که قرار دهید به همان حال می‌مانند تا مجدد وضعیت قرارگیریشان تغییر کند.

نحوه نصب سوئیچ چهارپایه

سوئیچ‌های لحظه‌ای همانند اسمشان تا زمانی که به طور فشرده است عمل می‌کند و به محض رها شدن، خاموش می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که به سوئیچ‌های لحظه‌ای دکمه گفته می‌‌شود.

نحوه نصب سوئیچ چهارپایه بر روی پنل

حالا که با سوئیچ چهارپایه آشنا شدنید به صورت مرحله به مرحله روش نصب سوئیچ چهارپایه را توضیح خواهیم داد

مرحله اول – قبل از شروع تمام برق‌های متصل به دستگاه را قطع کنید.

در تمام انواع کارهای الکتریکی، قبل از هر کاری باید اطمینان حاصل کنید که خطر برق گرفتگی شما را تهدید نمی‌کند. اگر بر روی دستگاه برق در جریان باشد علاوه بر آسیب جدی به خودتان، امکان ایجاد آسیب به دستگاه نیز وجود دارد.

روش دقیق جدا کردن دستگاه از منبع برق بسته به دستگاهی که روی آن کار می‌کنید متفاوت است. برای مثال، برای اتومبیل‌ها، باید ترمینال منفی باتری را جدا کنید، در حالی که ممکن است در سایر دستگاه‌ها منبع تغذیه به روش‌های دیگری قطع می‌شوند.

toggle switch

مرحله دوم – پنل یا محفظه رویی را از دستگاه خارج کنید.

نصب سوئیچ بر روی تمامی‌دستگاه‌ها مستلزم دسترسی به سیم کشی داخلی دستگاه است. برای دسترسی به سیم کشی داخلی دستگاه نیاز به برداشتن قاب یا محفظه بیرونی دستگاه است. در صورت امکان، به جای برداشتن پنل به صورت کامل، سعی کنید فقط پنل را از قسمتی از دستگاه که قصد نصب سوئیچ را دارید جدا کنید.

به عنوان مثال، اگر در حال نصب یک سوئیچ در خودروی خود هستید، در صورت امکان به جای برداشتن کل پنل داشبورد، بخش کوچکی از پنل را بردارید تا فقط دسترسی به کلید پیدا کنید.
برای این کار امکان دارد نیازمند پیچ گوشتی، “پاپپرهای پنل” یا سایر ابزارهای تخصصی داشته باشید.

مرحله سوم – قطر بوش سوئیچ را که قرار است از پنل خارج شود را اندازه‌گیری کنید.

برای قرار دادن سوئیچ، معمولاً باید سوراخی با اندازه و شکل مناسب در قاب یا محفظه دستگاه خود ایجاد کنید. برای کلیدهای اصلی، این سوراخ معمولاً یک سوراخ دایره‌ای است، اما بسته به نوع کلیدی که استفاده می‌کنید، سوراخ‌هایی با شکل‌های متفاوت ممکن است لازم باشد.

مرحله چهارم – سوراخی را از طریق دریل ایجاد کنید.

در مرحله بعد، یک سوراخ در پنل دستگاه خود ایجاد کنید تا برای سوئیچ شما مناسب باشد. برای سوئیچ‌های متفات امکان دارد شکل‌های مختلفی نیاز باشد.

نصب سوئیچ چهار پایه

از مته پیچشی HSS (فولاد پرسرعت) برای سوراخ کردن چوب، پلاستیک یا فولاد نرم استفاده کنید. اگر چوب را سوراخ می‌کنید مته مخصوص به آن را تهیه فرمایید.

مقاله پیشنهادی تشخیص سیم فاز و سیم نول بدون فازمتر

مرحله پنجم – سوئیچ را از قسمت زیرین پنل نصب کنید.

در نهایت، سوئیچ خود را در سوراخی که به تازگی ایجاد کرده‌اید، قرار دهید. سوئیچ را با پایه آن در جای خود محکم کنید. این بدان معناست که پایه را از سوراخ، عبور داده و سوئیچ را در جای خود با پیچ و مهره محکم کنید.

toggle switch

نصب سوئیچ چهارپایه به سیم کشی دستگاه

به دستورالعمل‌های ارائه شده در دستگاه خود مراجعه کنید. دستگاه‌های مختلف، پیکربندی‌های الکتریکی بسیار متفاوتی دارند. بنابراین، هیچ راهنمای واحدی راه حل قطعی برای همه دستگاه‌ها ارائه نمی‌دهد. مراحل این بخش به‌عنوان دستورالعمل‌های کلی برای یک سوئیچ روشن-خاموش ساده (تک قطبی، تک پرتابی یا SPST) آورده شده است. این مراحل هرگز نباید جایگزین دستورالعمل‌های ارائه شده در سوئیچ یا دستگاهی شوند که قرار است روی آن کارگزاری شود.
در صورت شک، با یک برقکار ماهر مشورت کنید تا در زمان صرفه جویی کرده و از آسیب‌های ناخواسته جلوگیری کنید.

مرحله اول – سیم تغذیه دستگاه را قطع کنید.

برای اینکه سوئیچ ضامن شما به عنوان کلید روشن و خاموش عمل کند، باید سوئیچ خود را به منبع تغذیه دستگاه وصل کنید. از سیم‌چین‌ها برای برش سیم منبع تغذیه دستگاه خود استفاده کنید. جایی را قطع کنید که به بهترین وجه امکان دسترسی به یک یا هر دو سر سیم را به سوییچ فراهم می‌کند.

مقاله پیشنهادی دو فاز شدن برق ساختمان

تقریباً 1/2 اینچ (1.3 سانتی‌متر) عایق را از هر انتهای سیم با استفاده از یک سیم لخت کن جدا کنید.

مرحله دوم – اگر دو سر سیم به سوئیچ نمی‌رسد، یک پیگتیل اضافه کنید.

پیگتیل یک سیم کوتاه است (معمولاً حدود 15 سانتی متر) که هر دو سر آن جدا شده است. می‌توان آن را به سیم‌هایی که به‌اندازه کافی بلند نیستند متصل کرد.

سوئیچ چهارپایه

یک پیگتیل را به صورت زیر اضافه کنید:

گیج سیم موجود را تعیین کنید و سیمی‌هم رنگ گیج تهیه کنید. یک تکه از سیم را به اندازه‌ای برش دهید که از انتهای بریده شده سیم تغذیه به سوییچ برسد. 1.3 سانتی متر عایق را از هر انتهای این قطعه سیم جدا کنید. یک سر سیم پیگتیل را با چرخاندن انتهای سیم‌ها در جهت عقربه‌های ساعت به سیم تغذیه وصل کنید. یک مهره سیمی‌با اندازه مناسب را در جهت عقربه‌های ساعت روی محل اتصال سیم بچرخانید تا مهره سیمی‌سفت شود.

برای سیم کشی ساختمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مرحله سوم – سیم منبع تغذیه را به سوئیچ وصل کنید.

در این مرحله، باید از آنجایی که سیم منبع تغذیه دستگاه را قطع کرده‌اید، سوئیج خود را در بین دوسیم قطع شده وصل کنید تا بتواند جریان برق را در مدار تنظیم کند. روش انجام این کار به نوع سوئیچ شما بستگی دارد.

اگر سوئیچ شما دارای سر سیم است، انتهای هر سیم را به یکی از سیم‌های تغذیه بپیچانید و یک سر سیم روی هر اتصال بچرخانید تا محکم شوند.

اگر سوئیچ شما دارای ترمینال‌های پیچی است، پیچ‌های ترمینال را باز کنید، انتهای سیم‌های تغذیه را حلقه کنید و هر حلقه را روی یک پیچ ترمینال قلاب کنید تا حلقه‌ها در جهت عقربه‌های ساعت در اطراف محور هر پیچ سوئیچ قرار گیرند. سپس، پیچ‌های سوئیچ را ببندید.

سوئیچ چهار پایه

اگر کلید ضامن دارای اتصالات لحیم کاری است، انتهای سیم‌ها را در اطراف پایانه‌های سوئیچ خم کنید. انبر سوزنی ممکن است مفید باشد. هر ترمینال را با یک آهن لحیم کاری گرم کنید و انتهای سیم لحیم کاری را در تماس با ترمینال نگه دارید (اما نه در تماس مستقیم با نوک آهن لحیم کاری). وقتی لحیم شروع به ذوب شدن کرد، نوک آهن لحیم کاری را بیرون بکشید و اجازه دهید لحیم ذوب شده جریان داشته باشد و محل اتصال پایانه سیم را بپوشاند.

مقاله پیشنهادی دو فاز شدن برق ساختمان به چه علتی است؟

مرحله چهارم – سوئیچ خود را تست کنید

هنگامی‌که سوئیچ شما به درستی سیم کشی شد، منبع تغذیه دستگاه را مجدداً وصل کنید و عملکرد سوئیچ ضامن را آزمایش کنید. اگر طبق برنامه کار می‌کند، می‌توانید پنل یا محفظه دستگاه را ببندید. کار شما تمام شد و شما توانستید مراحل نصب سوئیچ چهارپایه را با موفقیت انجام دهید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا