علت زنگ نخوردن آیفون تصویری چیست؟

برقکاریآیفون صوتی و تصویریساختمان

یکی از مشکلات رایج آیفون‌های تصویری زنگ نخوردن آن است. آیفون‌هایی که دارای سیستم چهار سیمه هستند مانند کوماکس، تامر، گویا، الکتروپیک و غیره عملکرد یکسانی دارند و فقط شرکت‌های تولید کننده برای شخصی سازی آیفون جای رشته‌ها را جابه جا کرده‌اند. تمام این برندها ممکن است به مشکل زنگ نخوردن بربخورند. در این مقاله قصد داریم مشکل زنگ نخوردن آیفون تصویری تابا و سایر برندها از جمله کوماکس، آلدو، تکنما و غیره را بررسی کنیم.

برای بررسی علت زنگ نخوردن آیفون تصویری باید با سیستم کلی این وسیله ارتباطی تا حدودی آشنا باشید. آیفون تصویری یکی از پیشرفت‌های علم جدید در عرصه ارتباطات است که زندگی انسان‌ها را آسان‌تر کرده است. استفاده از آیفون تصویری علاوه بر راحتی افراد خانواده، جنبه‌های امنیتی مهمی را نیز در بر می‌گیرد. این موضوع که بدانیم چه کسی پشت در خانه ما است و با شناخت کافی در را برای شخص مراجعه کننده باز کنیم نهایت خاطر جمعی را به ما هدیه می‌دهد. با این حال بعد از نقص این سیستم اولین کاری که به ذهن همه می‌رسد پیدا کردن علت زنگ نخوردن آیفون تصویری است. اگر شما هم به دنبال اطلاعات مفید درباره عملکرد آیفون تصویری منزل خود هستید بدون توجه به این که از چه برندی استفاده می‌کنید این مقاله می‌تواند شما را در حل مشکل زنگ نخوردن آیفون صوتی تابا، تکنما، سیماران، کالیوز، آلدو، کوماکس، الکتروپیک، تامر، گویا کمک کند.

علت زنگ نخوردن آیفون تصویری چیست؟

این مشکل رایج می‌تواند ناشی از فرسوده شدن دکمه روی پنل داخلی یا شل بودن سیم متصل به دکمه باشد. این مشکل گاهی اوقات باعث ایجاد زنگ ضعیف نیز می‌شود. در ادامه به بررسی مشکل زنگ نخوردن آیفون تصویری کالیوز، تکنما، سیماران، تابا، آلدو، کوماکس، الکتروپیک، تامر، گویا می‌پردازیم.

دلایل قطع شدن زنگ آیفون تصویری را می‌توان به چند گروه تقسیم بندی کرد:

  1. قطع شدن زنگ به علت خرابی پنل
  2. قطعی زنگ به دلیل خرابی برد صدای آیفون
  3. قطعی زنگ آیفون تصویری بخاطر خراب شدن سوییچر
  4. قطعی زنگ به دلیل خرابی برد تغذیه
  5. قطع شدن زنگ آیفون تصویری تکنما به دلیل نداشتن کد

آیفون‌های تصویری با برندهای مختلف در بازار عرضه می‌گردد. آیفون تصویری کوماکس اولین برند ایرانی با سیستم چهارسیمه بود که توانست فروش خوبی در بازار داشته باشد. بقیه برندها از جمله تابا، تامر، سیماران، آلدو و غیره با توجه به طراحی سیستم آیفون کوماکس توانستند محصولات خود را در بازار بفروشند.

از علت زنگ نخوردن آیفون می‌توان به خرابی برد صدا آیفون داخلی، خرابی پنل، خرابی سوییچر، خرابی برد تغذیه و یا نداشتن کد در آیفون تصویری تکنما اشاره کرد. توجه داشته باشید که علت خراب شدن آیفون تصویری در برندهای مختلف متفاوت است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

بررسی دلایل زنگ نخوردن آیفون تصویری

در ادامه این مقاله به طور خلاصه برخی مشکلات احتمالی آیفون تصویری که به قطع شدن زنگ آن منتهی می‌‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. خرابی برد صدا و تأثیر آن روی کیفیت صدای زنگ آیفون تصویری

تنظیم و قطع و وصل شدن صدای زنگ آیفون اصلی وظیفه اصلی برد صدا است. اگر بعد از بررسی‌های اولیه متوجه شدید که پنل بیرونی آیفون شما مشکلی ندارد و سالم است علت زنگ نخوردن آیفون تصویری خرابی برد آن است.

تعمیر برد صدا کمی پیچیده است. اگر از رشته برق اطلاعات کافی دارید می‌توانید با تعویض قطعه هوک و یا آی سی زنگ، مشکل زنگ نخوردن آیفون تصویری تابا، تکنما، سیماران، کالیوز، آلدو، کوماکس، الکتروپیک، تامر، گویا را حل کنید. نکته مهم در این مرحله این است که عملکرد برد صدا شامل کم و زیاد کردن صدای زنگ نیز می‌شود. ‌بنابراین قبل از هر اقدامی بررسی کنید که شاید به هم خورد تنظیمات برد صدا دلیل کم شدن صدای زنگ آیفون تصویری شما باشد.

بیشتر بخوانید : روش تست دوربین آیفون تصویری

این مشکل در برخی از مدل‌های کوماکس دیده می‌شود که دلیل آن هم استفاده از قطعات بی کیفیت در تولید این محصول است. علت زنگ نخوردن آیفون تصویری در برند کوماکس ممکن است به دلیل خرابی برد اصلی یا همان برد صدا باشد. از جمله قطعاتی که خرابی آنها در برد اصلی باعث زنگ نخوردن می‌شود می توان آی سی ۳۸۶، خازن‌ها و خازن فیدبک، بلندگو، سیم و سوکت دهنی تلفن، آی سی تولید صدای زنگ و پتانسیومترها و مقاومت‌ها را نام برد که در ادامه درباره هرکدام به طور کامل توضیح می‌دهیم.

2. خرابی بلندگو یا اسپیکر داخلی سیستم آیفون تصویری

بلندگو یا اسپیکر آیفون تصویری در واقع منعکس کننده صدای زنگ حاصل از برد صدا است. صدایی که در برد تولید می‌شود کیفیت بالایی ندارد و به سادگی قابل شنیدن نیست. در نتیجه خرابی این بلندگو می‌تواند علت زنگ نخوردن آیفون باشد.

اگر بعد از بررسی‌های تخصصی متوجه شدید که اسپیکر آیفون تصویری شما خراب شده است به دلیل حساسیت کاری، بهتر است با  تعمیرکار آیفون تصویری تماس بگیرید. آیفون تصویری شما از هر برندی باشد فرقی نمی‌کند. تعویض بلندگو باید توسط فردی متخصص انجام گیرد.

3. خراب شدن پنل خارجی آیفون تصویری

بعد از اینکه تمام قطعات برد اصلی چک شد و از سالم بودن آنها مطمئن شدید، باید پنل دستگاه را بررسی کنید. البته معمولا خرابی پنل در آیفون تصویری کمتر دیده می شود ولی در آخر باید سراغ پنل رفت. خرابی پنل خارجی سیستم آیفون تصویری شما می‌تواند علت زنگ نخوردن آیفون تصویری منزل شما باشد. خرابی پنل باعث قطع شدن زنگ می‌شود و تنها راه حل تعمیر یا تعویض آن است که باید توسط فرد حرفه‌ای انجام گیرد.

بیشتر بخوانید : علت یکطرفه شدن صدای آیفون تصویری

قبل از هر اقدامی باید مطمئن شوید که ایراد کار از خرابی شاسی یا پنل خارجی آیفون شما است. برای این کار کافیست از تمام واحدها بپرسید که آیا آن‌ها هم با قطعی زنگ آیفون خود مواجه هستند یا خیر. اگر این مشکل سراسری باشد و زنگ آیفون تمام واحدها قطع شده است جای هیچ شکی نیست که مقصر اصلی خرابی پنل خارجی است. برای تعمیر پنل خارجی باید از متخصص این کار کمک بگیرید.

 علت زنگ نخوردن آیفون تصویری

4. مشکل سیم‌کشی ساختمان

فرض کنیم تمام مراحل بالا را انجام دادید و هنوز هم با قطعی زنگ آیفون تصویری دست و پنجه نرم می‌کنید. پنل خارجی را بررسی کردید و متوجه شدید مشکلی ندارد. حالا نوبت به سیم کشی می‌رسد.

سیم کشی بین پنل خارجی و مانیتور آیفون، راه ارتباطی بین این دو قطعه است. این سیم کشی عموما 4 سیم دارد و اکثر آیفون‌های ایرانی 4 سیمه هستند. گاهی سیم کشی شامل 7 سیم می‌شود که به آن 7 سیمه می‌گویند. وجود قطع شدگی در این سیم‌ها می‌تواند مسیر ارتباطی بین شاسی و مانیتور را قطع کند و در نتیجه باعث زنگ نخوردن آیفون تصویری شود. وجود ایراد در سیم کشی ممکن است به اختلال در باز کردن درب هم منتهی شود.

رفع خرابی سیم کشی پروسه‌ای سخت و تخصصی است که می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. بهتر است برای تعویض یا تعمیر سیم کشی ساختمان از فردی متخصص کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: علت کم‌شدن صدای آیفون تصویری چیست؟

5. علت زنگ نخوردن آیفون تصویری تکنما؛ نداشتن کد

یکی از ویژگی‌های آیفون تصویری تکنما این است که برای زنگ زدن نیاز به کد دهی دارد. در واقع شما ابتدا باید کد مربوط به واحد را وارد کرده و سپس شاسی زنگ را بزنید.

مشکل زنگ خوردن چند واحد با هم در آیفون تصویری

در صورتی که در زمان فشردن شاسی زنگ یکی از واحد ها، زنگ واحد دیگر هم به صدا درآید؛ دلیل این مشکل می تواند موارد زیر باشد:

  • خرابی برد شاسی درب
  • مشکل آیفون واحد ها
  • کد گیری اشتباه واحدها در زمان وارد کردن کد به آیفون تصویری

1. خرابی برد شاسی درب

اگر بعد از فشردن شاسی زنگ یک واحد، همزمان زنگ واحد دیگری هم به صدا در آید، احتمال دارد سوکت واحد ها جابه جا شده باشد.

 علت زنگ نخوردن آیفون تصویری

2. خرابی آیفون واحد ها

یکی از دلایل زنگ خوردن چند واحد با هم در زمان فشردن شاسی زنگ یک واحد، خرابی آیفون تصویری است. ممکن است میکروسوئیچ آیفون تصویری واحد خراب باشد.

3. کدگیری اشتباه واحدهای پنل آیفون تصویری

در برخی از نمونه‌های آیفون تصویری چهار سیمه، قابلیت کددهی به واحد ها وجود ندارد و دکودر وظیفه کددهی را انجام می‌دهد. در اکثر ساختمان‌ها از دکودر چهارطرفه استفاده می‌گردد که در بسیاری آیفون‌های تصویری چهار سیمه اشتباها کددهی می‌شود.

نحوه تعمیر زنگ آیفون تصویری

در ادامه به نحوه تعمیر زنگ آیفون تصویری می‌پردازیم:

1. آیفون را ارزیابی کنید

اولین علت زنگ نخوردن آیفون تصویری دکمه آن است. ابتدا دکمه را از نظر ساییدگی و شکستگی بررسی کنید. اگر برای آیفون تصویری خود حفاظی نصب نکرده‌اید این اتفاقا می‌تواند یک مشکل رایج باشد. اگر به نظر می رسد که دکمه آیفون در حالت عالی است، بدنه آن را بردارید و وضعیت سیم‌های داخل را بررسی کنید. باید ه سیم ها به درستی به دکمه وصل شده باشند. در این مرحله می‌توانید با استفاده از یک پارچه آغشته به الکل یا با کشیدن پاک‌کننده لنز روی سطوح، گرد و غبار را تمیز کنید.

اگر سیم‌ها به خوبی بسته شده‌اند، آن‌ها را با کمک ولتاژ متر آزمایش کنید. اگر وقتی این سیم‌ها را به هم نزدیک می‌کنید صدای زنگ ایجاد می‌شود علت زنگ نخوردن آیفون تصویری سوئیچ آن است و باید آن را تعویض کنید. اگر صدایی شنیده نمی‌شود یا صدای زنگ ضعیف است، مشکل مربوط به ترانس می‌شود.

بیشتر بخوانید : نصب آیفون تصویری سوزوکی

2. ترانس را آزمایش کنید

ترانس در سیستم آیفون تصویری جزء الکتریکی تولید کننده صدای زنگ است که خرابی آن می‌تواند  علت زنگ نخوردن آیفون تصویری باشد. با روشن بودن برق نمی‌توانید به بررسی ترانس بپردازید. با این حال امکان بررسی سیم‌های ولتاژ پایین متصل به آن بدون قطع برق وجود دارد.

این سیم‌ها ممکن است شل باشند در این صورت باید با استفاده از یک پیچ گوشتی آن‌ها را سفت کنید تا صدای زنگ آیفون تصویری را افزایش دهید.اگر سیم‌ها سالم هستند از مولتی متر دیجیتال برای اندازه گیری ولتاژ در پایانه‌های ترانس استفاده کنید. در صورت تشخیص ولتاژ پایین (زیر 6 ولت) باید ترانس را تعویض کنید. برای علامت گذاری محل سیم‌های ترانس از نوار تفلون استفاده کنید. سیم‌های روی صفحه مدار باید با سیم‌های ورودی ترانس، یعنی سیم سیاه و سفید با سیاه و سفید و سیم سبز با سیم مسی مطابقت داشته باشند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر آیفون تصویری!

3. سیم کشی آیفون تصویری را بررسی کنید

این مرحله آخرین پروسه‌ای است که قبل از تماس با کارشناسان برق باید بررسی کنید. سیم کشی زیر پوشش زنگ را بررسی کنید. از پیچ گوشتی برای سفت کردن هر سیم کشی شل استفاده کنید. انجام این مراحل به شما کمک می‌کند تا علت زنگ نخوردن آیفون آپارتمان را تشخیص داده و برطرف کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم مجموعه‌ای از اطلاعات مفید درباره علت زنگ نخوردن آیفون تصویری را گردآوری کنیم و با راه حل‌های احتمالی بیشتر آشنا شویم. دلایل قطع شدن زنگ آیفون صوتی را می‌توان به خرابی پنل خارجی یا ایراد در سیم کشی آیفون نسبت داد. علت هر چه باشد باید هر چه زودتر برای حل این مشکل دست به کار شوید. اگر از برق کاری و سیم کشی سررشته‌ای ندارید بهتر است تعمیر آیفون تصویری را به عهده شخصی با تجربه بسپارید تا از هزینه‌های بعدی جلوگیری کرده باشید.

4.2/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا