تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

راهنمای تعمیر تلویزیون پروجکشن و مشکلات رایج

لوازم خانگیتلویزیون

خرابی تلویزیون برای همه ما بسیار چالش برانگیز است اما این چالش برای افرادی که از تلویزیون‌های قدیمی استفاده می‌کنند، دوچندان است. زمانی که ساخت یک دستگاه توسط سازندگان متوقف می‌شود، به مرور زمان قطعات مربوط به این محصول نیز به سختی یافت می‌شود و شما باید تلاش مضاعفی را به این امر اختصاص دهید.

تلویزیون پروجکشن یکی از این دستگاه‌ها است که با وجود قدیمی بودن و توقف تولید آن، کماکان طرفداران خاص خود را دارد. اگر عملکرد تلویزیون پروجکشن شما نیز با اختلال روبه رو شده باشد، احتمالا به دنبال یک راهکار مناسب در جهت تعمیر آن می‌گردید.

در این مقاله از مجله آچاره به شما در روند تعمیر تلویزیون پروجکشن کمک خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

تلویزیون پروجکشن چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

معنای لغوی کلمه پروجکشن (Projection)، بازتاب است و به دلیل این که در ساخت این دستگاه قابلیت بازتاب به کار برده شده، در نام‌گذاری این تلویزیون از کلمه پروجکشن استفاده شده است. نحوه عملکرد تلویزیون پروجکشن به این صورت است که ابتدا تصویر تولیدی توسط لامپ‌ها به سمت یک لنز که در ساختار دستگاه جایگذاری شده، ارسال می‌شود.

سپس لنز تصویر را به سمت صفحه نمایش منعکس کرد تا تصویر توسط بیننده قابل مشاهده باشد. این خصوصیت تلویزیون پروجکشن باعث شده بود تا حجم و وزن این دستگاه بسیار زیاد باشد به طوری که مدل‌های اولیه این دستگاه به تنهایی قابل جابه‌جایی نبودند. با این که سازندگان در طول تمام سال‌های تولید تلویزیون پروجکشن تلاش می‌کردند تا این نقطه ضعف را برطرف کنند اما مشکل وزن بالای این دستگاه هیچوقت به صورت کامل رفع نشد.

تعمیر تلویزیون در محل
تعمیر تلویزیون در محل

در سال‌هایی که این نوع تلویزیون هنوز تولید می‌شد، در راستای ارتقای کیفیت تغییرات مهمی در ساختار آن به وجود آمد که باعث محبوبیت بیش از پیش تلویزیون پروجکشن شد، اما این محبوبیت چندان پایدار نبود و پس از معرفی تلویزیون‌های ال سی دی (LCD) و پلاسمای تخت (Flat Plasma)، میزان فروش تلویزیون پروجکشن به شدت افت کرد.

مشکلاتی از قبیل وزن بالا، نصب دشوار، کیفیت تصویر پایینتر نسبت به رقبا و … باعث کاهش روزانه محبوبیت این تلویزیون شده بود که نهایتا این موضوع در سال 2000 میلادی به توقف تولید این تلویزیون توسط سازندگان منجر شد.

اما داستان تلویزیون پروجکشن اینجا به پایان نرسید و در سال 2007 کمپانی سونی تلویزیون پروجکشن جدید خود را به بازار معرفی کرد. سونی در این سال وزن تلویزیون‌های پروجکشن خود را تقریبا به نصف رسانده و این محصول را با قطری 40 درصد کمتر نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر، در اختیار مصرفک‌نندگان قرار داد. در سال‌های بعد برخی از کمپانیهای دیگر نیز همچون پاناسونیک، میتسوبیشی و … نسبت به تولید مدل جدید تلویزیون‌های پروجکشن اقدام کردند اما در سال 2012 تولید این نوع تلویزیون توسط تمامی سازندگان پایان یافت.

بیشتر بخوانید : دلایل خرابی پنل تلویزیون

 انواع تلویزیون پروجکشن

در تمام سال‌هایی که تلویزیون‌های پروجکشن تولید می‌شدند، سازندگان از 3 تکنولوژی در ساخت این دستگاه استفاده کردند که هر کدام از آنها دارای مزایا و معایب مختص به خود بود. در ادامه توضیحات مختصری راجع به هر 3 مدل تلویزیون‌های پروجکشن خواهیم داد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

تلویزیون پروجکشن (CRT)

تقریبا همه ما با تلویزیون‌های (CRT) و یا (Cathode Ray Tube) آشنا بوده و در زمان کودکی این نوع دستگاه را از نزدیک مشاهده کرده‌ایم. تکنولوژی تلویزیونهای (CRT) با تکیه بر اشعه‌های الکترون طراحی شده و به همین منظور در ساخت این نوع تلویزیون یک تفنگ الکترونی به کار برده شده است. این الکترونها پس از پرتاب نسبت به ماده فسفری واکنش نشان داده و تصویر را ایجاد می‌کنند. معمولا در این تلویزیون از 3 CRTs به رنگ‌های آبی، قرمز و سبز استفاده شده تا تصویر از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد.

تلویزیون پروجکشن

بیشتر بخوانید : علت روشن نشدن تلویزیون

تعمیر تلویزیون پروجکشن

همانطور که گاها عملکرد تلویزیون‌های جدید با اختلال مواجه می‌شود، بروز اختلال در عملکرد تلویزیون پروجکشن نیز دور از انتظار نیست. با این وجود تعمیر تلویزیون پروجکشن را می‌توان روندی دشوارتر نسبت به تلویزیونهای جدید دانست. زیرا تولید این نوع تلویزیون سال‌هاست که متوقف شده و افراد نمی‌توانند به قطعات این دستگاه به راحتی دسترسی داشته باشند.

به صورت کلی تعمیر این تلویزیون به تخصص نیاز داشته و در این شرایط بهتر است که تعمیر تلویزیون پروجکشن خود را به یک فرد دارای صلاحیت بسپارید.

تلویزیون پروجکشن

در راستای فراهم کردن اطلاعات موردنیاز برای تعمیر تلویزیون پروجکشن، در ادامه خرابی‌های رایج این دستگاه را ذکر کرده و به شما در روند رفع این مشکلات کمک خواهیم کرد. شایعترین خرابی تلویزیون پروجکشن مربوط به صفحه نمایش این دستگاه است که به شکل‌های مختلفی توسط ببینده قابل مشاهده خواهد بود. مشکلات مربوط به تصویر تلویزیون پروجکشن عبارتند از:

1. ایجاد خطوط رنگی در صفحه نمایش (CRT)

در صورتی که لوله (CRT) در این دستگاه تراز نباشد، به علت ایجاد اختلال همگرایی (Convergence)، خطوط رنگی نامنظمی در تصویر تلویزیون شما ایجاد خواهد شد. در راستای رفع این مشکل شما باید تنظیمات مربوط به تصویر این دستگاه را مجددا تنظیم کنید. در این مرحله عواملی مثل رنگ، روشنایی، کنتراست و … باید مجددا تنظیم شوند.

البته در آخرین مدل‌های این دستگاه شما می‌توانید با مطالعه دفترچه راهنمای تلویزیون خود، روند کالیبراسیون خودکار آن را پشت سر بگذارید تا این عوامل به صورت اتوماتیک تنظیم شوند.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

بیشتر بخوانید: علت خطوط عمودی و افقی در صفحه تلویزیون چیست؟

2. تصویر تار یا برفکی تلویزیون پروجکشن

این مشکل بیشتر به دلیل وجود نقص در اتصالات تلویزیون مشاهده می‌شود. اگر تصویر تلویزیون پروجکشن شما تار یا برفکی است، ابتدا به کابل کواکس این دستگاه دسترسی پیدا کنید. سپس این کابل تلویزیون را کمی با دست تکان داده و تغییرات ایجاد شده در تصویر را بررسی کنید. در صورتی که در این مرحله میزان تار و برفکی بودن تصویر تغییر کرد، مشکل از نحوه اتصال کابل به تلویزیون است. اگر قادر به رفع مشکل این اتصال نبودید، از کمک افراد متخصص استفاده کنید.

3. ایجاد نقطه داغ (نقطه روشن) در تصویر

زمانی که سطح بیرونی لامپ‌های تلویزیون پروجکشن رسوب بگیرند، بر روی این سطح ناهمواری دمایی ایجاد شده که باعث پخش نامنظم نور میشود. ناهمواری دمایی در این قسمت نهایتا به ایجاد نقطه داغ در تصویر منجر خواهد شد. در صورتی که در تصویر تلویزیون خود نقاط روشنی را مشاهده میکنید، باید پس از باز کردن قاب دستگاه، نسبت به تمیز کردن لامپ‌های آن اقدام کنید. فراموش نکنید که سطح بیرونی لامپ را از هرگونه رسوب‌گرفتگی و … کاملا عاری کنید.

4. ایجاد لکه رنگی در تصویر

ایجاد لکه‌های رنگی در صفحه نمایش تلویزیون، نشان‌دهنده مغناطیسی شدن این ناحیه است. شما برای رفع این مشکل به یک سیم‌پیچ مغناطیسی قوی نیاز خواهید داشت. پس از تهیه این سیم‌پیچ، آن را به صفحه نمایش نزدیک کرده و از سمت چپ و بالای نمایشگر شروع به حرکت دادن دورانی سیم‌پیچ مغناطیسی کنید. شما باید همزمان با حرکت دورانی سیم‌پیچ، به مرور از تلویزیون دور شده و محور گردش دورانی سیم‌پیچ را افزایش دهید. زمانی که فاصله گرفتن شما از تلویزیون باعث بی اثر شدن سیم‌پیچ بر روی نمایشگر شد، لکه‌های رنگی تصویر باید از بین رفته باشند.

5. کم نور شدن تصویر

همانطور که اشاره کردیم لامپ‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌ دهنده تلویزیون پروجکشن محسوب می‌شوند و بروز هر گونه مشکل در عملکرد این لامپها، خود را به شکل یک نقص در تصویر این دستگاه نشان خواهد داد. یکی از این مشکلات که به دلیل فرسوده شدن لامپ‌ها ایجاد می‌شود، کم نور شدن تصویر تلویزیون پروجکشن است.

در این شرایط متاسفانه راهی جز تعویض لامپ‌های خراب پیش روی شما قرار ندارد. دقت داشته باشید که قطعات جایگزین تلویزیون پروجکشن را حتما پس از مشورت با کارشناسان و از مراکز معتبر تهیه کنید.

بیشتر بخوانید : چرا تلویزیون تصویر دارد ولی صدا ندارد؟

6. خاموش شدن ناگهانی تلویزیون پروجکشن

دلایل مختلفی می‌تواند علت خاموش شدن ناگهانی تلویزیون پروجکشن در نظر گرفته شود که مهم‌ترین آنها، افزایش بیش از حد دمای این دستگاه است. به منظور رفع این مشکل شما باید تمامی لوازمی که این تلویزیون را گرم‌تر می‌کنند، از این دستگاه دور کنید. همچنین فراموش نکنید که حتما به تلویزیون خود در فواصل زمانی نه چندان طولانی استراحت دهید.

در این مقاله از مجله آچاره با مرور مشکلات رایج تلاش کردیم که به شما در روند تعمیر تلویزیون پروجکشن کمک کنیم. توجه داشته باشید که تعمیر لوازم الکتریکی می‌تواند سلامت شما و اطرافیانتان را در معرض خطر قرار دهد. در این شرایط بهتر است این روند را به افراد دارای صلاحیت واگذار کنید.

کارشناسان کاربلد آچاره به منظور تعمیرات تخصصی انواع مختلف تلویزیون در کنار شما خواهند بود. همچنین شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با این متخصصین در میان گذاشته و پاسخ خود را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

4.5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید