تعمیر لباسشویی تعمیر ماشین لباسشویی

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

لوازم خانگیماشین لباسشویی

اگر زمانی که ماشین لباسشویی را روشن می‌کنید، صدای آن بلندتر از همیشه به نظر برسد این احتمال وجود دارد که بلبرینگ ماشین لباسشویی شما از کار افتاده باشد. اگر لگن داخلی ماشین لباسشویی شل باشد، صدای کوبیدن آن را در داخل ماشین خود خواهید شنید. حتی ممکن است ماشین لباسشویی شما با فشار از دیوار دور شود و فاصله بگیرد. این اتفاق یکی از علائم از کار افتادن و ضرورت تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی است.

برای اینکه مطمئن شوید بلبرینگ ماشین لباسشویی مشکل دارد، ماشین را از جای خودش بیرون بکشید و پنل پشتی را بردارید. اگر موتور زنگ‌زده باشد بلبرینگ‌ها قطعا از بین رفته‌اند. در این زمان باید برای تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی خود از متخصص این کار کمک بگیرید.

با تعویض بلبرینگ‌های فرسوده لگن ماشین لباسشویی خود اساساً به این دستگاه جان تازه‌ای می‌دهید. مطمئن باشید که جایگزینی بلبرینگ‌ها ارزان‌تر از خرید یک ماشین لباسشویی جدید خواهد بود و انجام این کار به این معنی است که چندین سال دیگر از ماشین لباسشویی خود استفاده خواهید کرد.

چه عواملی باعث از کار افتادن بلبرینگ در ماشین لباسشویی می‌شوند؟

سایش و پارگی ساده باعث معیوب شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی می‌شود. همه ماشین‌های لباسشویی 2 بلبرینگ دارند که با استفاده طولانی مدت از ماشین، فرسوده خواهند شد. آب در نهایت از طریق درزگیرهای اطراف بلبرینگ فلزی شروع به نفوذ می‌کند و به مرور زمان باعث زنگ‌زدگی آن‌ها می‌شود. در این مرحله باید تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی را شروع کنید.

دو نشانه اصلی معیوب شدن بلبرینگ به شرح زیر می‌باشد:

  • ماشین لباسشویی شما در طول چرخه شستشو سنگین می‌چرخد.
  • به نظر می‌رسد که لگن داخلی در مقایسه با لگن بیرونی که ثابت است بیش از یک یا دو میلی‌متر حرکت می‌کند.

بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید این است که ماشین لباسشویی خود را بررسی کنید. می‌توانید این کار را با برداشتن پنل پشتی ماشین لباسشویی و بررسی علائم زنگ‌زدگی در داخل و اطراف موتور انجام دهید.
تعمیر لباسشویی
تعمیر ماشین لباسشویی

وقتی بلبرینگ‌ها از بین رفته باشند صدای ماشین لباسشویی چگونه می‌شود؟

زمانی که بلبرینگ ماشین لباسشویی خراب شود صدای ماشین لباسشویی شما در حین روشن شدن بلندتر می‌شود. وقتی که لگن داخلی شل شده باشد ممکن است صدای کوبیدن بشنوید. در این شرایط اولین اقدام مهم و مؤثر شما تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی خواهد بود.

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

بیشتر بخوانید: دلایل تاب برداشتن دیگ لباسشویی

در حالت طبیعی بلبرینگ ماشین لباسشویی باید چقدر دوام بیاورد؟

به طور معمول بلبرینگ ماشین لباسشویی با گذشت زمان فرسوده می‌شود. بخاطر نشت آب از میان درزگیرها، بلبرینگ‌ها شروع به زنگ‌زدگی می‌کنند. اینجاست که تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی ضروری می‌شود. این مشکل مربوط به ماشین‌های جدید یا کم استفاده‌شده نیست بلکه بعد از استفاده مداوم ماشین لباسشویی اتفاق می‌افتد.

بلبرینگ ماشین لباسشویی بسته به نحوه مراقبت و تعداد دفعات استفاده از آن‌ می‌تواند ده سال یا بیشتر دوام بیاورد. با این حال، ممکن است در برخی موارد متوجه شوید که بلبرینگ ماشین لباسشویی شما زودتر از آنچه انتظار داشتید شکسته است. عوامل دیگری مانند اینکه چند بار از ماشین لباسشویی خود استفاده می‌کنید و اینکه آیا به طور منظم تمیز می‌شود نیز می‌تواند بر طول عمر ماشین لباسشویی شما تأثیر بگذارد.

در صورت از کار افتادن بلبرینگ‌ها آیا می‌توانم از ماشین لباسشویی خود استفاده کنم؟

می‌توانید بعد از آسیب دیدن بلبرینگ به استفاده از ماشین لباسشویی خود ادامه دهید. اما باید سعی کنید تا زمان تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی، استفاده از آن را محدود کنید چون با گذشت زمان بلبرینگ آسیب دیده به بقیه قسمت‌های ماشین لباسشویی شما آسیب می‌رساند.

اگر تعویض بلبرینگ را به تعویق بیندازید احتمالاً با آسیب‌دیدگی قطعات بیشتری روبه‌رو خواهید شد و یا شاید مجبور شوید که یک ماشین لباسشویی جدید خریداری کنید.

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

نحوه تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

اگر قصد تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی خود را دارید اما مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید اصلاً نگران نباشید. در ادامه این مقاله در مورد نحوه تعویض بلبرینگ لگن، بدون آسیب رساندن به ماشین لباسشویی با شما صحبت خواهیم کرد. ممکن است نیاز باشد بلبرینگ جلو، بلبرینگ عقب و درزگیر بلبرینگ را خریداری کنید که اغلب به صورت قطعات جداگانه عرضه می‌شوند.

در ادامه مراحل تعویض بلبرینگ ماشین را بررسی می‌کنیم:

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لباسشویی!

1. ماشین لباسشویی خود را کاملاً خاموش کنید

اولین و مهم‌ترین مرحله در تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی ایمنی است. سیم برق ماشین لباسشویی را از پریز جدا کنید و قبل از شروع کار، دستگاه را از دیوار فاصله دهید. دریچه‌های تأمین آب سرد و گرم را ببندید و با باز کردن کوپلینگ‌ها در خلاف جهت عقربه‌های ساعت با انبر قابل تنظیم، شیلنگ‌ها را از پشت دستگاه جدا کنید.

بیشتر بخوانید: علت برقدار شدن بدنه لباسشویی چیست؟

تعمیر لباسشویی

جدا کردن شیلنگ آبکش از پمپ تخلیه احتمالاً باعث نشت آب می‌شود بنابراین فراموش نکنید که چند حوله قدیمی را روی زمین بگذارید تا رطوبت را گرفته و از لیز خوردن شما جلوگیری کند. مطمئن شوید که دستگاه و شیلنگ‌ها کاملاً از آب تخلیه شده‌اند.

2. قطعات داخلی ماشین لباسشویی را باز کرده و جدا کنید.

  • با پیروی از مراحل ذکر شده در دفترچه راهنمای خدمات ماشین لباسشویی، درپوش آن را جدا کنید. تسمه V که قرقره بزرگ پشت لگن را به موتور محرک متصل می‌کند را بردارید. از یک فرد کمکی بخواهید که لگن داخلی را ثابت کند، پیچ و مهره‌ای که قرقره را به محور محرک لگن محکم می‌کند را با آچار سوکت باز کنید و قرقره را بردارید. اگر ماشین شما مجهز به موتور استاتور است که لگن را هدایت می‌کند به مرحله بعدی بروید.
  • پیچ‌های محکم‌کننده گیره‌های سیم موتور استاتور به محفظه لگن را باز کرده و با باز کردن مهره اتصال با درایور مهره، سیم سبز زمین را جدا کنید. از یک فرد کمکی بخواهید که داخل لگن را بگیرد و پیچ شفت محرک را در مرکز مجموعه با یک آچار سوکت باز کند. استاتور را از آرمیچر خارج کرده و کنار بگذارید.
  • پیچ‌های نگه‌دارنده آرمیچر استاتور به محفظه لگن را با آچار سوکت باز کنید. پایین را نگه دارید و آرمیچر را با دقت از محفظه لگن بیرون بکشید. آن را به جلو بچرخانید تا به دو رابط سیم در پایین مجموعه دسترسی پیدا کنید. زبانه‌های قفل کانکتور را فشار دهید، دوشاخه‌ها را جدا کرده و آرمیچر را کنار بگذارید.
  • تمام شیلنگ‌ها و اتصالات سیم منتهی به محفظه لگن را از هم جدا کنید. پیچ و مهره‌های محکم کننده دو وزنه تعادل در جلوی لگن را باز کرده و وزنه‌ها را بردارید. چهار کمک فنر را که از پایین محفظه لگن پشتیبانی می‌کنند، جدا کنید و دو فنر تعلیق را بین دو طرف محفظه در بالای شاسی ماشین لباسشویی بردارید. محفظه لگن را با کمک فرد کمکی بیرون بیاورید و روی دو بلوک چوبی بزرگ قرار دهید.

3. خارج کردن بلبرینگ قدیمی و تعویض آن با بلبرینگ جدید

  • پیچ‌هایی که نیمه بالایی محفظه را به نیمه پایینی محکم می‌کنند را با آچار سوکت مجهز باز کنید. دو نیمه را از هم جدا کنید و سپس درزگیر قدیمی لاستیکی را از شیار روی فلنج اطراف نیمه پایینی جدا کنید. محفظه داخلی را برگردانید و لبه بیرونی را روی بلوک‌های چوبی قرار دهید. روغن نافذ را در اطراف لبه داخلی بلبرینگ متصل به محور محرک بریزید و بگذارید 15 دقیقه بماند.
  • سمت صاف یک تخته چوبی را در بالای میل محرک قرار دهید و دو یا سه ضربه چکش به تخته وارد کنید تا میل محرک و لگن داخلی جابه‌جا شود. نیمه داخلی را بلند کنید تا محور محرک متصل به لگن داخلی با یک براکت سه بازوی آلومینیومی بزرگ نمایان شود.

  • شفت و محور محرک را به دقت بررسی کنید. اگر شفت ترک خورده و یا آسیب دیده و به شدت سوراخ شده است، شش پیچ که شفت را به لگن داخلی محکم می‌کنند را بردارید و یک شفت محرک جدید را قرار دهید. از طرف دیگر اگر لگن را مورد بازرسی قرار دادید، شفت و براکت سه بازو را با یک برس سیمی تمیز کنید و لگن را به یک طرف ببرید.
  • نیمه بیرونی محفظه لگن را روی بلوک‌ها قرار دهید تا فلنج در بالا باشد. درزگیر بلبرینگ را با پیچ گوشتی سر صاف بیرون بیاورید. تمام باقیمانده‌های زنگ را از حفره بلبرینگ تمیز کنید و روغن نافذ را در اطراف لبه بیرونی آن بپاشید. بگذارید 15 دقیقه بماند و محفظه را برگردانید. این عمل را روی بلبرینگ داخلی تکرار کنید و زمان بگذارید تا روغن نفوذ کند.
  • هر دو طرف محفظه را تمیز کنید و تمام آثار نفوذ روغن را از داخل حفره بلبرینگ پاک کنید. داخل حفره را با یک برس نایلونی برنجی یا سفت به خوبی بشویید تا باقیمانده شن و زنگ‌زدگی را از بین ببرید. از برس سیمی فولادی استفاده نکنید.
  • لایه‌ای از مایع ظرف‌شویی را در اطراف سطح بیرونی هر دو بلبرینگ جدید لگن بمالید تا به عنوان روان‌کننده عمل کند. بلبرینگ خارجی را داخل حفره قرار داده و با یک پتک لاستیکی به اطراف لبه بیرونی آن ضربه بزنید تا بلبرینگ را به سمت بالا بکشید. به آرامی لبه بیرونی را با پانچ برنجی یا رول‌پلاک چوبی و چکش بزنید تا قسمت بالای بلبرینگ روی سطح اطراف قرار گیرد.

تعویض بلبرینگ لباسشویی

  • محفظه را برگردانید و بلبرینگ داخلی را به همین ترتیب وارد کنید. هنگامی که لبه بیرونی در برابر پله داخل حفره قرار می‌گیرد، توقف بلبرینگ را احساس خواهید کرد. یک لایه نازک از مایع ظرفشویی را در اطراف سطح بیرونی درزگیر جدید بلبرینگ بمالید. درزگیر را با دقت در داخل حفره قرار دهید و آن را با انگشتان شست خود فشار دهید تا روی سطوح اطراف بنشیند.
  • لگن داخلی را بلند کنید و شفت را با سوراخ درزگیر بلبرینگ به سمت بالا بکشید. لگن را با احتیاط پایین بیاورید تا انتهای میل محرک داخل بلبرینگ‌ها قرار گیرد. لگن را به سمت پایین فشار دهید تا حرکت متوقف شود. لگن را بچرخانید تا مطمئن شوید که به‌درستی نصب شده است.
  • درزگیر جدید محفظه لگن لاستیکی را در شیار داخل لبه محفظه بیرونی قرار دهید. نیمه بالایی را در جای خود پایین بیاورید و سوراخ‌های پیچ را به‌درستی تراز کنید. تمام پیچ‌های بیرونی را به داخل ببندید و با آچار سوکت آن‌ها را محکم کنید. همه پیچ‌ها را به طور مساوی سفت کنید. محفظه لگن را مجدداً نصب کنید و دستگاه را با معکوس کردن مراحل انجام شده قبلی، دوباره سرهم کنید.

تعمیر بلبرینگ لباسشویی

زمانی که قطعات معیوب را تعویض کردید، باید ماشین لباسشویی خود را دوباره سرهم کرده و با احتیاط زیاد آن را به برق و آب وصل کنید تا مطمئن شوید برای طولانی‌مدت کار می‌کند.

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی اغلب کاری خسته کننده و پیچیده بوده و کاری نیست که همه افراد بخواهند آن را امتحان کنند. مگر اینکه 100% از توانایی خود در جدا کردن اجزاء ماشین لباسشویی برای تعویض قطعات معیوب و سپس بازسازی صحیح آن‌ها اطمینان داشته باشند.

تعمیرات تخصصی لباسشویی با آچاره

بشتر بخوانید علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی

آیا ارزش دارد بلبرینگ ماشین لباسشویی را تعویض کنیم؟

اگر خودتان از عهده تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی بر می‌آیید معمولاً ارزش آن را دارد که بلبرینگ‌های ماشین لباسشویی خود را تعویض کنید زیرا این کار نسبت به استخدام شخصی برای تعمیر آن هزینه کمتری دارد. تعویض این قطعات اغلب کم هزینه‌تر از خرید یک ماشین لباسشویی جدید است.

اگر تصمیم گرفتید خودتان ماشین لباسشویی را تعمیر کنید همیشه اقدامات احتیاطی مناسب مانند تخلیه و از برق کشیدن ماشین لباسشویی را قبل از استفاده در نظر بگیرید. یکی دیگر از شرایطی که ارزش تعویض بلبرینگ را دارد زمانی است که ماشین لباسشویی شما هنوز تحت گارانتی باشد.

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

جمع‌بندی

اگر چه لباسشویی‌های جدید بسیار دوام ساخته شده‌اند اما ممکن است باز هم مجبور به تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی خود شوید. از آن‌جایی که بلبرینگ داخلی به طور مداوم در آب غوطه‌ور‌ است پس از استفاده طولانی مدت و به دلیل خرابی درزگیر، آب به هر دو بلبرینگ آن وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید آموزش جامع نصب ماشین لباسشویی

زنگ‌زدگی به زودی ایجاد شده، بلبرینگ‌ها از کار می‌افتند و صدای ماشین لباسشویی شما عجیب و ناهنجار خواهد شد. با این وجود، اگر تجربه کافی در زمینه تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی دارید با کمک چند ابزار معمولی می‌توانید با نصب بلبرینگ‌های جدید در هزینه تعمیرات حرفه‌ای یا تعویض آن صرفه‌جویی کنید. اگر در این روند به راهنمایی نیاز داشتید از کمک کارشناسان کاربلد ماشین لباسشویی آچاره استفاده کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر لباسشویی
تعمیر لباسشویی خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید