تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

4 علت بیش از حد سرد شدن داخل یخچال

لوازم خانگییخچال و فریزر

علت سرمای زیاد یخچال چیست؟ چرا یخچال ما بیش از حد سرد شده است؟ هدف از طراحی یخچال ایجاد محیطی خنک برای مواد غذایی است. دمای مناسب برای داخل یخچال حدودا 2 تا 4 درجه سانتی‌گراد است.

بهترین راه برای مطمئن شدن از مناسب بودن دمای یخچال این است که یک دماسنج داخل یخچال قرار دهید یا از سنسورهای خود یخچال و نمایشگر آن استفاده کنید. در این صورت با هر بار باز کردن یخچال از دمای درون آن اطلاع پیدا خواهید کرد.

گاهی اوقات دمای یخچال خیلی پایین‌تر از حد معمول بوده که باعث یخ‌زدگی و خراب شدن مواد غذایی خواهد شد. در این مقاله درباره علت سرد شدن داخل یخچال اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا در صورت نیاز برای تعمیر یخچال فریزر اقدام کنید.

علت سرد شدن داخل یخچال

یخچال یک دستگاه ضروری در خانه است که از مواد غذایی محافظت می‌کند. در واقع مواد غذایی که احتمال خراب و فاسد شدن داشته باشند، در یخچال به‌خوبی نگهداری می‌شود.

این دستگاه از یک وسیله سردکننده به همراه عایق حرارتی است و از سیستمی برای انتقال گرما از داخل دستگاه به بیرون تشکیل شده است. یخچال دارای ماده سردسازی است که وظیفه خنک کردن درون دستگاه را بر عهده می‌گیرد. علت سرد شدن داخل یخچال گاهی اوقات دمای یخچال و فریزر ما بسیار پایین‌تر از حد مجاز است تا حدی که موجب یخ‌زدگی مواد غذایی خواهد شد. اگر با چنین مشکلی روبه‌رو شدید نگران نباشید. در صورت مواجهه با چنین مشکلی می‌توانید با مطالعه این مقاله تا حد زیادی نسبت به تعمیر و عیب‌یابی یخچال اقدام کنید.

در این قسمت به مطالعه 4 علت سرد شدن داخل یخچال خواهیم پرداخت و در ادامه هر کدام از این علل را شرح می‌دهیم.

  • خرابی ترمیستور یا سنسور دما
  • خرابی ترموستات در یخچال‌های مکانیکی و قدیمی
  • خرابی دمپر ورودی هوا
  • خرابی برد الکترونیکیسرمای زیاد یخچال ساید بای ساید

1. ترمیستور یا سنسور دما یخچال

یکی از وسیله‌هایی که توسط آن  می‌توانیم از دمای یخچال مطلع شویم، ترمیستور یا سنسور دما است که خراب بودن آن یکی از علت‌های سرد شدن یخچال است. این وسیله می‌تواند به‌طور خودکار دمپر یخچال را تنظیم کند و کنترلر الکترونیکی دما را بررسی کند. سنسور دما معمولا از یک کپسول پلاستیکی با دو سیم متصل به آن تشکیل شده و در قسمت ورودی هوا قرار گرفته است.

ترمیستور یک وسیله مقاومتی بر اساس دما بوده و بعد از ارسال دما، مدار کنترلی یخچال میزان انرژی ورودی فن‌های کمپرسور و تبخیر‌کننده را بر اساس دمای دریافتی تنظیم می‌کند. اگر این قطعه به هر دلیلی از بین برود و نتواند کار خود را به‌درستی انجام دهد، فن کمپرسور و تبخیر‌کننده بیش از حد نیاز کار می‌کنند.

به دنبال بروز این وضعیت یخچال بیش از حد سرد شده و مواد داخل آن منجمد می‌شوند. امروزه در یخچال‌های پیشرفته زمانی که سنسور یخچال خراب شده باشد، خرابی آن با نمایش کد خطا نشان داده می‌شود. این کار عیب‌یابی راحت‌تری را به دنبال داشته و کاربر می‌تواند مشکل یخچال خود را در زمانی کوتاه تشخیص دهد.
تعمیر یخچال
تعمیر یخچال فریزر

2. از کار افتادن ترموستات

در بررسی یکی از علت‌های سرد شدن یخچال ترموستات آن است؛ در واقع بعد از این که ترموستات از کار بیافتد، دمای یخچال بیش از حد پایین می‌آید. اگر عملکرد ترموستات دستگاه به هر دلیلی دچار مشکل شود، سرد شدن بیش از اندازه یخچال را به دنبال می‌آورد. ترموستات یکی از قطعات اصلی و مهم هر یخچال است که دمای بخش‌های مختلف دستگاه را کنترل می‌کند.

نقش این قطعه رساندن ولتاژ به کمپرسور، موتور فن تبخیرکننده و موتور فن چگالنده است. اگر ترموستات به‌درستی کار نکند، وسایل داخل محفظه یخچال بیش از حد سرد شده و حتی یخ می‌زنند. اگر نمی‌دانید ترموستات یخچال شما سالم ات یا خیر پیشنهاد می‌کنیم مقاله تست ترموستات یخچال را مطالعه کنید. از کار افتادن ترموستات

3. خرابی دمپر ورودی هوا

خرابی دمپر یکی دیگر از دلایلی است که موجب پایین آمدن دمای یخچال می‌شود. نفش دمپر هوا در انواع یخچال‌ها متعادل کردن جریان هوای فن اواپراتور در یخچال است. سیستم دمپر در فواصل زمانی مشخص باز و بسته شده و با هر بار باز و بسته شدن آن، میزان مناسبی از هوای سرد وارد فضای یخچال خواهد شد.

این قطعه کارکرد مکانیکی دارد و میزان هوای سرد ورودی به قسمت مواد غذایی را کنترل خواهد کرد. البته در صورتی که دمپر در حالت باز گیر کند، سرمای زیادی وارد یخچال شده و در نتیجه مواد داخل آن منجمد خواهد شد. گاهی اوقات اگر این قطعه کاملا از کار افتاده باشد، باعث ایجاد اختلال در نحوه ورود هوای سرد به یخچال می‌شود. هنگامی که هوای سرد بیشتری وارد قسمت مواد غذایی می‌شود، باید سوپاپ و دستگیره کنترلی را مورد بررسی قرار دهید.

در این حالت است که دمای یخچال بیش از اندازه پایین می‌آید. هنگام بررسی سوپاپ یا دمپر از آب‌بندی دستگاه مراقبت کنید. زیرا این قسمت از جنس پلاستیک با پوشش پلی‌استایرن ساخته شده و زود آسیب می‌بیند. بعضی از یخچال‌ها برای تنظیم دما از حباب سنجش بهره می‌گیرند. در این مواقع باید بررسی کنید که حباب سنجش در جای درست قرار گرفته و آسیب نمی‌بیند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

4. برد الکتریکی اصلی یخچال

یکی دیگر از جواب‌هایی که به سوال علت سرد شدن یخچال می‌شود می‌توان داد، خراب بودن برد اصلی است که در ادامه این مشکل را شرح می‌دهیم. امروزه در یخچال‌های جدید از برد الکتریکی استفاده می‌شود که تمام کارکرد‌های یخچال را به نمایش می‌گذارد. با استفاده از این برد پیدا کردن مشکل یخچال بسیار راحت خواهد بود.

خراب شدن برد یخچال کنترل دما را بهم می‌ریزد و می‌تواند باعث یخ‌زدگی مواد غذایی داخل یخچال شود. نقش برد و کنترل دما و ایجاد ولتاژ لازم برای کمپرسور و فن موتورها خواهد شد. تمام سنسورهای یخچال به این برد الکتریکی متصل هستند و به همین خاطر است که دمای یخچال را نشان می‌دهند.

الکتریکی از این اطلاعات برای به راه انداختن کمپرسور، فن‌ها، سیستم یخ‌زدایی و در برخی مدل‌ها برای کنترل دمپر یا سوپاپ هوا برای ایجاد توازن دمایی استفاده می‌کند.

اگر این سیستم به هر دلیلی دچار مشکل شود، ولتاژ بی‌وقفه به سیستم سردسازی ارسال خواهد شد و فضای داخلی یخچال بیش از اندازه سرد می‌شود و در نتیجه، مواد غذایی داخل یخچال یخ می‌زنند.برد الکتریکی اصلی یخچال

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

برطرف کردن مشکل سرمای زیاد یخچال

با مطالعه قسمت‌های قبلی دلایل سرد شدن بیش از حد یخچال را متوجه شدید. اکنون به راهکارهای رفع این مشکل می‌پردازیم. بعد از اینکه عیب یخچال خود را پیدا کردید، می‌توانید اقدام به تعمیر آن کنید. در صورتی که ایراد دستگاه در قسمت برد کنترل دما باشد، برای رفع و تعمیر آن لازم است اقداماتی انجام دهیم.

توجه داشته باشید که تعمیر و تنظیم یا تعویض برد کنترل دما نیاز به مهارت زیادی داشته و برای این کار باید از فرد متخصص کمک بگیرید. در صورتی که وسایل یخچال شما مدام یخ می‌زنند، می‌توانید ترمیستور را با یک ولت‌سنج بررسی کنید. همچنین اگر مقاومت ترمیستور با دمای یخچال مطابقت نداشته باشد، نیاز به تعویض این قطعه خواهید داشت.

برای برطرف کردن مشکل سرمای زیاد یخچال در بخش ترموستات بهتر این است که چرخانه ترموستات را از کمترین مقدار به بالاترین اندازه تغییر دهید و به صدای کلیک آن دقت کنید. اگر این صدا را نشنیدید باید ترموستات یخچال تعمیر و یا تعویض شود. همچنین می‌توانید برای رفع مشکل سیستم، کنترل دمپر آن سیستم را اصلاح کرده و یا تعویض کنید.

نتیجه‌گیری

در بسیاری از موارد دیده می‌شود که بعد از تعمیر یخچال، مشکل سرد شدن بیش از اندازه پیش می‌آید. بسیاری از تعمیرکاران به مشخصات فنی توجه نمی‌کنند، در نتیجه لازم است برای تعمیر یخچال از افراد متخصص کمک بگیریم.

با مطالعه این مقاله می‌توانید از علت سرد شدن داخل یخچال خود با خبر شوید. همچنین می‌توانید برای حل این مشکل خودتان اقداماتی را انجام دهید و در صورت برطرف نشدن مشکل، از کمک کارشناسان کاربلد آچاره استفاده کنید.

3/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید