هزینه و فواید سینی‌‌های سفید کننده دندان

زیبایی و سلامتسبک زندگی و تندرستی

سینی‌‌های سفید کننده دندان ابزاری هستند که به شما در داشتن لبخندی جذاب‌تر کمک می‌کنند. لبخند زیبا شما را جوان‌تر و پرانرژی‌تر نشان می‌دهد و این چیزی است که تقریباً همه ما می‌خواهیم. به همین دلیل این روزها روش‌های سفید کردن دندان مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند. یکی از بهترین روش‌ها برای دادن جلوه‌ای سفید و درخشان به دندان‌ها، استفاده از سینی‌‌ سفید کننده دندان است. در این مقاله در مورد فواید و هزینه‌های این روش و همچنین دیگر روش‌های جایگزین صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

سینی‌‌های سفید کننده دندان برای چه افرادی مناسب‌اند؟

جوانان و بزرگسالان به‌طور یکسان می‌توانند از سینی‌‌ دندان استفاده کنند (استفاده از این ابزار برای کودکان توصیه نمی‌شود). مطالعه انجام‌شده در یکی از کشورهای پیشرفته نشان داد که 80 درصد مردم خواهان تمیزی و زیبایی بیشتر دندان‌های خود هستند؛ مخصوصاً افرادی که در رده سنی 18 تا 49 سال قرار دارند. این دقیقاً چیزی است که سینی‌‌ سفید کننده دندان آن را به افراد هدیه می‌دهند.سینی‌ های سفید کننده دندان

مطلب پیشنهادی: 10 اقدام مهم برای پیشگیری از کرونا

روشی ارزان برای سفید کردن دندان‌ها

سفید کردن دندان به‌عنوان روشی پزشکی شناخته نمی‌شود؛ زیرا تأثیری در سالم‌تر یا قوی‌تر کردن دندان‌ها ندارد. با این حال مطمئناً می‌تواند منجر به سفیدتر کردن دندان‌های شما شود. سینی‌‌های سفید کننده دندان در واقع یک روش بلچینگ هستند که با استفاده از سینی‌های سفارشی قرارداده‌شده روی دندان‌ها، ظاهری روشن و تازه برای آن‌ها به ارمغان می‌آورند.

با این سینی‌ها بدون این‌که به راه‌حل‌های دندانپزشکی و پرهزینه، نیازی وجود داشته باشد، می‌توانید دندان‌هایی سفید و زیبا را به خود هدیه دهید. بزرگترین مزیت این سینی‌ها در این است که بدون نظارت پزشک نیز قابل استفاده هستند.

سینی‌‌ دندان چگونه به سفید کردن دندان کمک می‌کنند؟

سینی‌هایی که در مطب دکتر استفاده می‌شوند، حاوی 35% پراکسید هیدروژن و آن‌هایی که در خانه برای سفید کردن دندان مورد اسفاده قرار می‌گیرند، حاوی 10 تا 15% پراکسید کاربامید هستند تا لکه‌های طبیعی دندان را کاهش داده و رنگ آن را عوض کنند.

سفیدکننده‌های بدون نسخه ترکیبی از سورفکتانت‌ها، ساینده‌ها، مواد مخصوص ضدجرم و درجات پایین پراکسید هیدروژن هستند که به کاهش لکه‌های بیرونی و حفظ سفیدی دندان بعد از درمان‌های دندانپزشکی کمک می‌کنند.

فاصله زمانی استفاده از سینی‌‌های سفید کننده دندان

اگر مشکلات حساسیتی ندارید، می‌توانید بدون نگرانی از این سینی‌ها استفاده کنید. استفاده مداوم از این سینی‌ها تا زمان مشاهده نتایج بسیار مهم است. بسته به این‌که چه میزان سفیدی از دندان خود انتظار دارید، تعداد دفعات استفاده از سفیدکننده دندان متفاوت خواهد بود. اگر از هیچگونه حساسیتی رنج نمی‌برید، سینی‌ها را حداقل به مدت 1 تا 2 ساعت در روز در دهان خود نگه دارید. حتی می‌توانید در حال خواب نیز از آن‌ها استفاده کنید.

اگر لکه‌های روی دندان‌های شما زیاد هستند، برای اطمینان از پاک شدن لکه‌ها باید مدت زمان طولانی‌تری سینی‌ها را در دهان خود نگه دارید. برخی افراد با حداقل مدت‌زمان قرار دادن سینی در دهانشان بهبود می‌یابند، در حالی که برخی دیگر برای دیدن نتایج موردانتظار باید مدت بیشتری سینی را در دهان خود نگه دارند.

نکته مهم این است که کاربران باید تا زمان رسیدن به نتیجه دلخواه از سینی‌‌ سفید کننده دندان استفاده کنند. این زمان در برخی افراد ممکن است چند هفته باشد و در برخی دیگر ممکن است حتی تا یک سال یا بیشتر (!) طول بکشد.

پزشکان معمولاً استفاده مداوم از سینی سفید کننده دندان را به مدت یک سال توصیه نمی‌کنند. اگر بیمار برای برطرف کردن لکه‌های روی دندان خود مجبور است که مدت زیادی از سینی‌ بلیچینگ استفاده کند، دندانپزشکان اغلب درمان‌های جایگزین را توصیه می‌کنند. ممکن است چرخه درمان شامل چند ماه استفاده از سینی و چند ماه بدون استفاده از سینی باشد. این کار اجازه می‌دهد تا دندان‌ها حالت معدنی خود را حفظ کنند.

هزینه استفاده از انواع سینی سفیدکننده دندان

سینی‌‌های سفید کننده دندان انواع مختلفی دارند. از نمونه‌های بدون نسخه و نظارت مستقیم دندانپزشک گرفته تا آن‌هایی که به‌صورت اختصاصی و در مطب تهیه می‌شوند که هر یک کاربرد به‌خصوصی دارند. در ادامه چند نمونه از رایج‌ترین این سینی‌ها را معرفی کرده‌ایم.

1. سینی‌‌های سفید کننده دندان استاندارد

این نوع سینی‌ها رایج‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین سینی‌ بلیچینگ دندان هستند. سینی‌های استاندارد در تمام داروخانه‌ها و در اشکال و اندازه‌های مختلف یافت می‌شوند. این نوع از سینی سیلیکونی از دو لایه ساخته شده و سفیدکننده در قسمت داخلی آن به کار گرفته شده است.

البته این محصولات یک عیب عمده دارند؛ این‌که ممکن است افراد، کمی با آن‌ها احساس ناراحتی کنند. بالاخره افراد مختلف، اندازه‌های دندان و دهان متفاوتی دارند و نمی‌توان یک نوع سینی سفید کننده دندان را برای همه تجویز کرد. این نوع سینی را باید هر روز به مدت 1 تا 2 ساعت مورد استفاده قرار داد و سپس از دهان خارج کرد.سفید کردن دندان ها

2. سینی‌ بلیچینگ دندان ترموپلاستیک

این نوع سینی قابلیت سفارشی‌سازی بیشتری دارد. مواد سازنده آن در اثر برخورد با آب گرم شکل خود را تغییر می‌دهند و در زمان استفاده، مطابق شکل دهان و دندان‌ها روی فک سفت می‌شوند. در هنگام استفاده از این نوع سینی‌ها افراد راحتی بیشتری احساس می‌کنند. این سینی‌ها را معمولاً شب هنگام استراحت (به مدت 8 ساعت) و روز به مدت 4 تا 5 ساعت در دهان می‌گذارند. هزینه این نوع سینی از نمونه استاندارد بیشتر است.بلیچینگ دندان

3. سینی‌‌های سفید کننده دندان شخصی

راحت‌ترین نوع سینی سفید کننده دندان که متناسب با دندان‌ها و شکل فک هر فرد طراحی می‌شود، سینی‌های شخصی هستند. این سینی‌ها اغلب در مطب دندانپزشکی و تحت‌نظر متخصص تهیه می‌شوند. در این نوع سینی ژل سفید کننده دندان محکم به مینای دندان می‌چسبد و به نسبت دیگر انواع سینی، راندمان بالاتری دارد. هزینه سینی بلیچینگ دندان در این روش بالاتر از دیگر روش‌هاست!

مطلب پیشنهادی:نکات طلایی از بین بردن اسکار

توصیه‌های کلی برای استفاده از سینی‌‌ سفید کننده دندان

برای استفاده از سینی بلیچ دندان اقدامات ذیل را انجام دهید:

  1. تمیز کردن دندان قبل از استفاده: قبل از استفاده دندان‌های خود را کاملاً تمیز کنید.
  2. قرار دادن ژل در سینی: مقدار کمی از ژل را در سینی سفید کننده دندان قرار دهید. قرار دادن مقدار بیش از حد موجب ریختن محلول روی لثه می‌شود. تنها قرار دادن یک قطره از ژل در جلوی هر دندان روی سینی کافی است و از جابه‌جایی بلیچ به اطراف جلوگیری می‌کند.
  3. قرار دادن سینی در دهان و فشار دادن آن به دندان‌ها: بعد از پر کردن سینی‌ها، فرد باید سینی را محکم به دندان‌ها فشار دهد. با تماس ژل با بزاق، کف در دهان ایجاد می‌شود. اگر محلول از سینی خارج شد، از یک پارچه برای پاک کردن آن استفاده کنید تا از تحریک لثه جلوگیری شود. مراقب باشید که ماده سفیدکننده را قورت ندهید! و در صورت نیاز آن را داخل سینک تف کنید.
  4. نگه داشتن سینی در دهان برای مدت زمان مشخص: هر محصول بلیچینگ مدت زمان مشخصی برای استفاده دارد. اغلب ژل‌های دارای پراکسید بیشتر باید برای مدت کمتری درون دهان قرار گیرند. همچنین در صورتی که بیمار احساس سوزش یا حساسیت در دهان خود داشته باشد، نیاز است که سینی‌ها زودتر برداشته شوند. بیشتر محلول‌ها فقط 1 یا 2 بار در روز استفاده می‌شوند.
  5. برداشتن سینی و شستشوی دندان‌ها: بعد از طی شدن زمان مشخص، باید سینی را از دهان بیرون آورد و دندان‌ها را به‌خوبی شستشو داد. برای پاک کردن ژل باقیمانده در دهان، از مسواک استفاده کنید. اگر بعد از استفاده احساس ناراحتی کردید، از خمیردندان‌های حساسیت‌زدا استفاده کنید. خمیردندان‌های ضدحساسیت از رسیدن سیگنال درد به عصب دندان جلوگیری می‌کنند.
  6. پاک کردن ژل از روی سینی: بیماران باید قبل از قرار دادن سینی در نگهدارنده تا استفاده بعدی، ژل باقیمانده در سینی را به‌خوبی پاک کنند. یک سرنگ اغلب می‌تواند برای 4 بار استفاده شود. در نتیجه بیمار باید آن را ببندد و در یخچال یا مکان خنک تا زمان استفاده بعدی نگهداری کند.

آیا سینی‌‌های سفید کننده دندان مؤثر هستند؟

بله. این سینی‌ها روشی نسبتاً در دسترس و آسان برای بهبود وضعیت دندان‌های شما در مدت زمان کوتاه هستند. با این وجود همیشه قبل از استفاده از هر نوع درمان، تأییدیه پزشک یا دندانپزشک خود را دریافت کنید. پس از این‌که موفق به سفید کردن دندان‌های خود شدید، با استفاده منظم از نخ دندان و شستشوی روزانه به حفظ نتایج اولیه سفید کردن دندان کمک کنید. به علاوه از خوردن غذاهای اسیدی و حاوی تانن خودداری کنید. اینگونه مواد باعث ایجاد لکه روی دندان‌ها می‌شوند.

آیا سینی‌‌ سفید کننده دندان قابل سفارشی‌سازی است؟

سینی‌‌ دندان زیادی بدون نسخه در دسترس هستند و نیازی به نظارت مستقیم دندانپزشک ندارند. با این حال مطالعات نشان داده‌اند سینی‌هایی که توسط دندانپزشک شما ساخته شده‌اند، بهترین و ایمن‌ترین نوع سینی سفیدکننده دندان هستند.

اینها سینی‌هایی هستند که به‌طور خاص برای دهان شما طراحی شده‌اند. این سینی‌های سفارشی به پیشگیری از مشکلات ناشی از استفاده از سینی‌های سفیدکننده نامناسب (از جمله تحریک لثه‌ها، نشت ژل و …) کمک می‌کنند. به علاوه سینی‌های متناسب با دهان شما نسبت به سینی‌های عمومی تأثیر بیشتری در سفید کردن دندان‌هایتان می‌گذارند.

روش‌های جایگزین سینی‌‌های سفید کننده دندان

در ادامه برخی روش‌های سفیدکننده دندان جایگزین سینی‌ را معرفی خواهیم کرد:

1. نوارها (استریپ‌ها) و ژل‌های سفیدکننده دندان

نوارها و ژل‌های سفیدکننده دندان، قطعات کوچکی از پلاستیکی انعطاف‌پذیر به نام پلی اتیلن هستند. نوار در ژل سفیدکننده پوشانده شده و حاوی هیدروژن پراکسید (در حدود 60%) است. برای استفاده هر نوار را بردارید و دور دندانتان قالب بزنید؛ یک نوار برای بالا و یک نوار برای پایین. ژل پراکسید به دندان شما نفوذ کرده و آن را روشن می‌کند.

نوارها محدودیت‌هایی دارند. برخی از آن‌ها در فضای وسط یا کف خمیده دندان‌ها وارد نمی‌شوند. در نتیجه نقطه کانونی دندان سفید است، اما لبه‌ها و قسمت‌های خمیده دندان زرد یا تیره هستند. در این وضعیت لبه‌های زرد با وسط سفید دندان کنتراست ایجاد کرده و بیشتر به چشم می‌آید!

2. خمیردندان‌های سفیدکننده

خمیردندان‌های سفیدکننده با از بین بردن لکه‌های سطحی، به‌عنوان مثال آن‌هایی که در اثر نوشیدن اسپرسو، شراب قرمز یا سیگار ایجاد می‌شوند، دندان‌ها را تا حدی درخشان می‌کنند. با وجود اثرگذاری سطحی این خمیردندان‌ها، آن‌ها قادر نخواهند بود تا سایه طبیعی دندان‌های شما را تغییر دهند یا لکه‌هایی که فراتر از سطح دندان هستند را از بین ببرند.سینی‌ های سفید کننده دندان

برخلاف سایر محصولات سفیدکننده دندان، خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی پراکسید نیستند. این خمیردندان‌ها شامل ساینده‌های اختصاصی هستند که با صیقل دادن دندان‌ها، آن‌ها را سفید می‌کنند. علاوه‌بر این ساینده‌ها ترکیبات شیمیایی در دهان تولید می‌کنند که به پاک کردن لکه از روی دندان‌ها کمک خواهد کرد.

3. دستگاه‌های نور سفید کننده دندان

این دستگاه‌ها از یک ژل روشن‌کننده و یک صفحه تشکیل شده‌اند. تنها نیاز است نور به صفحه متصل شده و روشن شود. چراغ LED معمولاً بین 15-30 دقیقه روشن می‌ماند (میزان روشن ماندن بستگی به برند دارد).

4. سفید کننده‌های حرفه‌ای

ایمن‌ترین و مؤثرترین روش برای سفید کردن دندان‌ها به‌صورت طبیعی، از طریق دندانپزشک شما صورت می‌گیرد. در حالی که این روش ممکن است حساسیت‌زا باشد، بهترین راه برای سفید کردن دندان‌های شما همین روش است.

روش‌های طبیعی برای سفید کردن دندان

علاوه‌بر روش‌های صنعتی، روش‌های سنتی نیز برای روشن و سفید کردن دندان‌ها وجود دارد. 2 روش پر کاربرد در این حوزه عبارتند از:

  • زغال چوب فعال: اخیراً خاصیت سفیدکنندگی دندان نیز به‌عنوان یکی از خواص زغال فعال شناسایی شده است. هنگامی که از زغال فعال به‌عنوان خمیر دندان استفاده می‌شود، ممکن است روی مینای دندان کمی خشن باشد. در این وضعیت نباید دندان را با آن مسواک زد؛ بلکه باید به‌عنوان ماسک دندان از آن استفاده کرد.
    برای تهیه ماسک دندان، یک قاشق غذاخوری پودر زغال فعال را با کمی آب مخلوط کنید تا یک قوام چسب‌مانند به دست بیاید. چسب را روی دندان‌ها مالیده و اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس با آب بشویید.
  • جوش شیرین و پراکسید هیدروژن: این 2 ماده در کنار هم به سفید کردن دندان‌ها کمک می‌کنند. این روش یک روش مقرون‌به‌صرفه و ارزان برای سفید کردن دندان‌هاست. مخلوط سودا (جوش شیرین) کمی ساینده است و لکه‌های سطحی روی دندان‌ها را پاک می‌کند. پراکسید هیدروژن نیز یک ماده ضد باکتری است که موجودات میکروسکوپی را از بین می‌برد. این 2 وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، باعث بهبود رنگ دندان شما می‌شوند.

مطلب پیشنهاذی:علت تیرگی پوست دور دهان

نکات مهم در انتخاب سینی‌‌ سفید کننده دندان

برای انتخاب سینی های سفید کننده دندان به موارد ذیل توجه کنید:

  • بهتر است قبل از شروع درمان‌های سفیدکننده دندان با دندانپزشک مشورت کنید. پس از بررسی حفره دهان، متخصص قادر است بهترین نوع سینی سفید کننده (یا حتی روش‌های جایگزین) را به شما معرفی کند.
  • اگر دندان‌های حساسی دارید، به جنس ژل سفید کننده سینی دندان توجه کنید. انواعی از سینی و ژل را انتخاب کنید که کمتر باعث تحریک دندان‌ها شوند.
  • سیلیکون برای دندان بهتر از پلاستیک است و برخلاف پلاستیک، استفاده از سیلیکون باعث محکم شدن دندان شما می‌شود.سینی‌ سفید کننده دندان

 

حفاظت از سفیدی دندان‌

در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید سفیدی دندان‌های خود را برای مدت طولانی حفظ کنید:

  • دندان‌های خود را 2 بار در روز با یک خمیردندان سفید کننده تمیز کنید. (حتی یک بار استفاده نیز ممکن است برای برخی افراد کافی باشد.)
  • روزانه از مسواک‌های بین دندانی، نخ دندان یا خلال دندان برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده کنید.
  • از غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث ایجاد لکه روی دندان شما می‌شوند (قهوه، چای، شراب، هویج، زغال اخته و …)، خودداری کنید.
  • به‌طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از کشیدن سیگار یا جویدن تنباکو خودداری کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره در مورد هزینه‌ها و فواید سینی‌‌های سفید کننده دندان صحبت کردیم. این سینی‌ها روشی ارزان و اقتصادی برای سفید کردن دندان‌ها هستند و هزینه لازم برای تهیه آن‌ها بسته به نوع سینی که انتخاب می‌کنید، متفاوت است. مواد موجود در این سینی‌ها نیز سته به نوع آن‌ها متفاوت بوده اما در اغلب آن‌ها از مواد ساینده، مواد مخصوص ضد جرم و موادی با خاصیت لکه‌بری استفاده شده است. هر نوع سینی مدت زمان مشخصی برای استفاده دارد که برای اثرگذاری بهتر باید دستورالعمل استفاده از آن‌ها با دقت مورد توجه قرار گیرد. امیدواریم که که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا