آلوده‌ترین نقاط خانه که به آنها توجه نمی‌کنید!

نظافت و شستشو

شاید فکر کنید آلوده‌ترین نقاط خانه جاکفشی، سرویس بهداشتی، یا محل نگهداری لباس‌های کثیف هستند. البته تمام این موارد از جمله نقاطی هستند که باید توجه ویژه‌ای به بهداشت آنها داشته باشید اما مواردی وجود دارد که کمتر مورد توجه خانم‌های خانه‌دار و سایر اعضای خانواده قرار دارد و در نظافت منزل به آنها توجه نمی‌شود.

در ادامه این مقاله از مجله آچاره نگاهی به آلوده‌ترین مکان‌های خانه خواهیم انداخت تا هنگام تمیزکاری منزل از قلم نیفتند.

آلوده ترین نقاط خانه

سینک آشپزخانه یکی از آلوده‌ترین نقاط خانه

آشپزخانه، یکی از شلوغ‌ترین و آلوده‌ترین نقاط خانه‌ است. همه عواملی که محرک رشد باکتری‌ها هستند از جمله گرما، رطوبت و مواد غذایی، در آشپزخانه براحتی در دسترس است. عوامل بیرونی مانند گوشت خام، میوه‌ها و سبزیجات شسته نشده و میکروب‌های کیسه خرید را هم به آن اضافه کنید.

لذا آشپزخانه منبع باکتری‌های مضری مانند E. Coli است. معمولا همه افراد به نظافت آشپزخانه اهمیت می‌دهند و مرتبا تمام سطوح کابینت را ضد عفونی می‌کنند و کف آشپزخانه را تی می‌کشند. مناطق مهم مورد توجه در نظافت آشپزخانه عبارت‌اند از:

  • سینک‌ها
  • پیشخوان کابینت
  • کابینت‌ها
  • یخچال و فریزر
  • لوازم کوچک و ابزار آشپزخانه

مشاهده رایگان قیمت سرویس نظافت منزل و ساختمان!

 اما کسی به سینک آشپزخانه توجه نمی‌کند. همه فکر می‌کنند از آنجایی که سینک دائما در معرض مواد شوینده و آب است پس تمیز است و نیاز به ضد عفونی کردن ندارد.

اغلب خانم‌ها نهایتا هر چند وقت یکبار که سینک جرم گرفت اقدام به تمیز کردن آن می‌کنند آن هم به قصد برق انداختنش و نه ضدعفونی کردن آن. بیاد داشته باشید حتما قبل از اینکه از سینک برای شستشوی مواد غذایی مانند میوه و سبزی و گوشت استفاده کنید؛ حتما اول خود سینک را بشورید.

حمام و سرویس بهداشتی

واضح است که سرویس بهداشتی یکی از آلوده‌ترین نقاط خانه است و به همین دلیل در اغلب خانه‌ها مرتبا شسته می‌شود. اما نظافت حمام کمتر مورد توجه قرا می‌گیرد.

متأسفانه برخی از باکتری‌ها، پس از هر بار استحمام در حمام باقی می‌مانند. برای اطمینان از نابودی همه انواع باکتری‌ها، به کلیدهای چراغ، دستگیره‌های در و دستگیره‌های شیر آب توجه ویژه‌ای داشته باشید. می‌توانید از دستمال‌های ضدعفونی‌کننده یک‌بار مصرف برای آسان شدن نظافت روزانه استفاده کنید.

حوله‌ها و پادری‌های حمام را باید هر هفته، در آب داغ بشوئید و اجازه دهید کاملاً خشک شوند. حوله‌های دست، باید چند بار در هفته ضد عفونی کنید. هنگام تمیز کردن حمام شستن وان، درب حمام و توالت، سطوح صاف مانند دیوارها را نیز فراموش نکنید.

مبلمان هال و پذیرایی

یکی دیگر از آلوده‌ترین نقاط خانه که مستعد رشد باکتری‌ها و مواد حساسیت‌زاست، اثاثیه یا لوازم داخلی مانند مبلمان هال و پذیرایی است. پارچه‌های مبلمان در معرض عطسه، دست‌های شسته نشده، موی انسان و حیوانات خانگی، لباس آلوده، گرد و غبار و خاک کفش‌ها قرار دارند. بسیاری از انواع باکتری‌ها می‌توانند چندین روز روی این سطوح زنده بمانند.

سطوح روکش شده، باید حداقل هر هفته یک بار، با جارو برقی تمیز شوند. حتماً زیر و روی تمام بالشتک‌ها را تمیز کنید، جایی که ممکن است مواد غذایی و موی حیوانات خانگی باقی مانده باشد را جارو بکشید. سپس از اسپری ضدعفونی کننده برای ضدعفونی کردن هوای خانه استفاده کنید.

اگر شخصی در خانه شما مبتلا به بیماری پوستی یا ویروسی است، مبلمان را با ملحفه یا روکش‌های قابل شستشو بپوشانید تا بتوانید آن‌ها را به طور مرتب تعویض کنید و بشویید.

گوشی تلفن، کنترل تلویزیون و کولر گازی

تمامی صفحه کلیدها و کنترلرها، باید روزانه با دستمال ضدعفونی کننده‌ای که برای استفاده وسایل الکترونیکی ایمن باشد، پاک شوند. اگر فردی سرماخورده است یا بیماری ویروسی دارد، باید بعد از هر بار استفاده او از این وسایل، آن‌ها را تمیز کنید. کلید و پریزها و دستگیره‌های در را نیز فراموش نکنید.

اتاق خواب از آلوده‌ترین نقاط خانه

اتاق خواب که محلی برای استراحت است می‌تواند قارچ، باکتری و هزاران کنه و حشره را در خود جای دهد و از آلوده‌ترین مکان‌های خانه باشد. در بعضی‌ خانه‌ها تختخواب محل خواب گفتگوهای دوستانه، غذا خوردن، کتاب خواندن و انجام کارهای روزمره است.

اگر ملحفه‌ها، پتوها، لحاف‌ها و روتختی‌ها بطور مرتب شسته نشوند آلوده می‌شوند و باعث مشکلات پوست و مو و مشکلات آلرژی می‌شوند. وجود علائم زیر می‌تواند حاکی از کثیف بودن ملحفه‌های شما باشد:

  • تحریک پوست، اگزما و جوش‌های آکنه
  • عفونت‌های قارچی و باکتریایی
  • آلرژی و مشکلات تنفسی
  • ریزش مو

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

برای جلوگیری از همه این مشکلات، ملحفه‌های تخت باید هر هفته تعویض و به‌درستی شسته شوند. جالب است بدانید مطالعات نشان داده که پس از یک هفته، ملحفه‌های تخت حاوی باکتری‌های بیشتری نسبت به دستگیره در حمام بوده‌اند.

باید برای بالش‌ها، تشک‌ها و خوشخواب‌های فنری، روکش‌های پارچه‌ای قابل تعویض، قابل شستشو و ضد حساسیت تهیه کنید تا از هجوم کنه‌ها و حشراتی که از بافت پوست بدن تغذیه می‌کنند، جلوگیری کنید.

برخی از آلوده‌ترین نقاط خانه که نادیده گرفته می‌شوند

در ادامه نگاهی به آلوده‌ترین مکان‌های خانه می‌اندازیم که ممکن است نادیده گرفته شوند تا فوراً نسبت به تمیز کردن آنها اقدام کنید:

اسباب‌بازی‌های حیوانات خانگی و ظرف غذای آن‌ها

همواره ظرف غذا و آب تمیزی را در اختیار حیوان خانگی خود قرار دهید. این وسایل از آلوده‌ترین نقاط خانه هستند و باید هر روز آنها را در ماشین ظرف‌شویی یا با آب گرم و صابون بشویید و در معرض هوای آزاد خشک کنید تا از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری شود.

اسباب‌بازی‌های حیوانات خانگی می‌توانند حاوی باکتری‌های کلیفرم (Coliform)، آلودگی و کپک باشند. اسباب‌بازی‌های سخت را باید با آب گرم و صابون (حداقل هفته‌ای یک بار) تمیز کنید و اسباب‌بازی‌های نرم را با دست یا در ماشین لباسشویی با آب داغ و مواد ضدعفونی‌کننده بشویید.

کلید، کیف پول و کیف‌های دوشی

وسایلی که هر روز با آن‌ها سر و کار دارید، حاوی میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند. برای تمیز کردن جاکلیدی، کیف پول و کیف دوشی خود وقت بگذارید. کیف پول‌ها معمولاً بیشترین میکروب‌ها را دارند. این میکروب‌ها به راحتی به فرش، اپن و میزهای خانه شما منتقل می‌شوند.
پیشنهاد می‌کنیم برای کیف‌های دستی پارچه‌ای و چرمی خود جای مشخصی در نظر بگیرید و آنها را روی زمین نگذارید و مرتبا تمیزشان کنید.

کوله پشتی و ساک باشگاه

کوله پشتی وسیله‌ای مفید و کاربردی برای همه سنین، از کودکان پیش دبستانی گرفته تا بزرگ‌سالان، است. اگر داخل کوله پشتی خود تجهیزات کمپینگ، لباس‌های ورزشی یا حتی کتاب حمل می‌کنید یادتان نرود باید کوله پشتی یا ساک باشگاه خود را تمیز و ضدعفونی کنید.

شما چه نقطه‌ای از خانه که کمتر به نظافت آن توجه می‌شود را می‌توانید به این لیست اضافه کنید؟ در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا