تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

انواع شیشه خودرو + علامت گذاری و رمزگشایی آنها

خودروسرویس و نگهداری

سالیان سال است که شیشه در خودروها استفاده می‌شود و از سرنشینان در برابر گرما، سرما، اشعه مضر آفتاب و صدا محافظت می‌کند. با گذشت زمان و ایجاد تنوع در انواع شیشه خودرو، راحتی و ایمنی بیشتری برای صاحبان وسیله نقلیه فراهم شده است.

تولید و بکارگیری شیشه‌های باکیفیت در قسمت‌های مختلف خودرو، روی ایمنی و راحتی راننده و سرنشینان تاثیری مستقیم دارد. در این مقاله از مجله آچاره قصد داریم تا انواع شیشه خودرو که امروزه در وسایل نقلیه استفاده می‌شوند و کاربرد آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با انواع شیشه خودرو

6 نوع شیشه اتومبیل در وسیله نقلیه معمولی کاربرد دارد که عبارتند از: شیشه جلو، شیشه درب جلو و عقب، شیشه روستونی خودرو، شیشه لچکی و شیشه عقب که هر کدام از این شیشه‌ها با طرحی ویژه طراحی می‌شوند.

1. شیشه جلو اتومبیل

یکی از مهم‌ترین انواع شیشه خودرو، شیشه جلو است. این شیشه نه‌تنها از افراد در برابر باد محافظت می‌کند، بلکه تا 30 درصد از پوشش سقف را هم شامل می‌شود.شیشه جلو اتومبیل

2. شیشه اتومات درب جلو و درب عقب

شیشه درب جلو و درب عقب به دلیل رنگی بودن می‌توانند متفاوت باشند. این شیشه‌ها از جنس سکوریت ساخته می‌شوند که به شیشه ایمنی نیز معروف هستند. این شیشه‌ها در صورت شکستن به قطعات کوچک و گرد تبدیل خواهند شد.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

3. شیشه عقب اتومبیل

برخلاف شیشه جلو، شیشه عقب خودرو در زمان تصادف و ضربه کاملا خرد می‌شود.شیشه عقب اتومبیل

4. شیشه روستونی خودرو و شیشه لچکی

شیشه‌های روستونی خودرو و لچکی می‌توانند مشکل‌ساز باشند. این شیشه‌ها اندازه‌های متفاوتی دارند که به نوع و مدل خودروی شما بستگی خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی:آموزش تنظیم چراغ جلو ماشین

انواع شیشه جلو در خودرو

شیشه جلو اتومبیل با سایر انواع شیشه خودرو متفاوت است؛ زیرا برای محافظت از راننده و سرنشینان باید نشکن باشد. 2 نوع شیشه جلو اتومبیل وجود دارد: سکوریت و لمینت. شیشه جلوی خودرو معمولاً از لمینت ساخته شده است؛ در حالی که شیشه عقب و درب خودرو سکوریت شده‌اند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

در ادامه به جزئیات 2 نوع مختلف شیشه جلو می‌پردازیم.

1. شیشه لمینت

شیشه لمینت با 2 ورقه شیشه‌ای و یک لایه پلی وینیل بین آن‌ها ساخته می‌شود. فرآیند لمینت شامل گرمای شدید برای اتصال دو ورقه شیشه‌ای به یکدیگر است. شیشه لمینت در جلوی خودرو می‌تواند در شرایط آب و هوایی شدید مقاومت کند و به‌سختی خرد می‌شود.

لایه وینیل بین دو ورقه شیشه‌ای، از شکستن شیشه ذر اثر ضربه جلوگیری می‌کند. این نوع شیشه از راننده و سرنشینان داخل خودرو محافظت کرده و از بروز صدمات جدی برای این افراد جلوگیری خواهد کرد.

شیشه لمینت یکی از مقاوم‌ترین انواع شیشه خودرو محسوب می‌شود. شرکت‌های حرفه‌ای تعمیر شیشه خودرو می‌توانند تراشه‌های کوچک و ترک‌های احتمالی روی شیشه لمینت را تعمیر کنند.شیشه لمینت

2. شیشه سکوریت

شیشه سکوریت اگر در معرض گرمای شدید قرار بگیرد، فرآیند خنک‌سازی سریع در آن انجام می‌شود. این نوع شیشه به‌طور خاص طراحی شده‌ است تا به جای قطعات بزرگ، به تکه‌های کوچک‌تری تبدیل شود. این کار باعث جلوگیری از آسیب لبه‌های تیز شیشه‌ می‌شود.

شیشه سکوریت برای صفحه نمایش گوشی، بعضی از عینک‌های آفتابی و لوازم آشپزخانه هم استفاده می‌شود. برخلاف شیشه‌های لمینت خودکار، شیشه‌های سکوریت در صورت شکستگی نیاز به تعویض دارند.شیشه سکوریت

مفهوم علامت گذاری انواع شیشه خودرو

علامت گذاری شیشه خودرو احتمالا کمی متفاوت از چیزی است که ما تصور می‌کنیم. علامت گذاری شیشه خودرو در واقع به “شکل‌ها” یا “مونوگرام” اشاره دارد که معمولاً در گوشه پایینِ شیشه جلو خودروی شما دیده می‌شود.

این علامت‌ها اطلاعات مربوط به شیشه جلو را ارائه می‌دهند. این اطلاعات برای مصرف‌کنندگان و شیشه فروشی‌ها، برای جستجوی شماره قطعه شیشه جلو مفید است.

دلیل علامت‌ گذاری شیشه خودرو چیست؟

اگر می‌خواهید شیشه جلوی خودروی خود را تعویض کنید، لازم است اطلاعات شکل‌های روی شیشه را در اختیار شیشه‌‌فروشی قرار دهید. اگر اخیراً شیشه خودروی خود را تعویض کرده‌اید، احتمالا می‌خواهید مطمئن شوید که مغازه‌دار از شیشه باکیفیت استفاده کرده است.

معنی همه این اعداد و نمادها چیست؟ آشنایی با مفهوم این نمادها در زمان تعویض شیشه خودرو لازم و مفید خواهد بود. در ادامه با معنای کلی این نمادها آشنا می‌شویم.

  • تاریخ تولید شیشه
  • نوع شیشه
  • استانداردهای شیشه
  • کد رمزگذاری کشوری که صادرکننده مجوز برای تنظیم مقررات شیشه بوده است
  • موارد اضافی مانند گرمایش الکتریکی یا حفاظ ضدبازتاب نور

مطلب پیشنهادی: تمیز کردن ماشین بدون شستشو و کارواش

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

علامت گذاری شیشه جلو اتومبیل

در ادامه فهرستی از علامت‌های شیشه جلو اتومبیل را که از منابع مختلف، از جمله نام سازنده شیشه، تصاویر نمونه و اطلاعات گردآوری کرده‌ایم، خواهید دید.

1. نام شرکت سازنده خودرو

برای خودروهای جدید، خط بالایی معمولاً سازنده خودرو را نشان می‌دهد. احتمالاً این گزینه فقط در شیشه‌های جلو OEM وجود دارد. این نماد با فونت معمولی شامل همه حروف نام شرکت سازنده است.

2. نام یا لوگوی تولید کننده شیشه

این علامت گذاری شیشه خودرو، سازنده را با نام یا لوگوی آن به‌صورت نام یا علامت تجاری سازنده مشخص می‌کند. تولیدکنندگان معروف شیشه عبارتند از: ASAHI و Nippon Safety.

3. برند شیشه

این علامت‌گذاری اغلب نام تجاری شیشه را معرفی می‌کند. این علامت گذاری شیشه خودرو شامل Lamisafe ، Lamipane و Temperlite می‌شود.

4. شماره AS

عدد AS مخفف استاندارد آمریکایی است و به دنبال آن عددی می‌آید که موقعیت استفاده از شیشه را براساس کیفیت نوری آن نشان می‌دهد. AS1 شفاف‌ترین شیشه با حداقل 70٪ انتقال نور و چند لایه است و می‌تواند در هر مکانی و در هر وسیله نقلیه موتوری استفاده شود.

AS2 با حداقل 70٪ انتقال نور خنک می‌شود و می‌توان آن را در هر جایی به جز شیشه جلو استفاده کرد. AS3 را می‌توان در بعضی مکان‌های مشخص در وسایل نقلیه خاص استفاده کرد. این شیشه می‌تواند لمینت یا نرم شود و کمتر از 70٪ انتقال نور دارد.

اعداد بالاتری هم وجود دارند که برای اهداف دیگر استفاده می‌شوند اما معمولاً در اتومبیل‌های سواری با آن‌ها سر و کار نخواهیم داشت. این شماره باید نزدیک به نام سازنده باشد و ترجیحاً زیر آن نوشته شود.

5. شماره M

عدد M، شماره مدل شیشه است که نوع ساخت را مشخص می‌کند. عدد M برای سازنده منحصربه‌فرد است؛ بنابراین عدد M M312 توسط یک سازنده می‌تواند با شیشه‌ای که توسط سازنده دیگری به عنوان M312 علامت‌گذاری شده است، متفاوت باشد. این عدد رنگ و ضخامت شیشه را مشخص می‌کند.

مطلب پیشنهادی:نحوه کار رله چراغ جلو خودرو

6. کد DOT

کد DOT شامل حروف “DOT” بوده و به دنبال آن عددی است که وزارت حمل و نقل (اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها) به سازنده شیشه اختصاص می‌دهد.

7. کد E

کد E ​​(با حرف E بزرگ) برای خودروهای کشورهای اروپایی استفاده می‌شود و نشان‌دهنده کشوری است که شیشه جلو را تایید کرده است. این نماد به شکل دایره‌ای با حرف بزرگ E و یک عدد است. این کدها توسط کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا اختصاص داده شده است.

Code E on car window

8. ماه و سال تولید شیشه

این علامت گذاری شیشه خودرو نشان‌دهنده ماه و سال تولید شیشه است. این تاریخ را احتمالاً در پایین علامت شیشه جلو خواهید دید.

تعویض شیشه‌ی خودرو

در زمان تعویض شیشه خودرو، نام سازنده می‌تواند به شرکت ساخت شیشه کمک کند تا شیشه را مطابق با نیاز خودروی شما انتخاب کند. برخی از خودروها بسته به تنوع تجهیزات دارای 20 نوع شیشه جلوی مختلف هستند. از این رو شماره شناسایی خودرو برای انتخاب نوع شیشه الزامی می‌شود.

مطلب پیشنهادی: آموزش دودی کردن شیشه ماشین

متأسفانه تشخیص گزینه مناسب برای شیشه جلوی خودرو کار ساده‌ای نیست. برخی نمادها اطلاعاتی درباره سال، برند و مدل وسیله نقلیه‌ای که شیشه با آن مطابقت دارد را مشخص نمی‌کنند. گاهی شیشه‌ جلوی خودرو را می‌توان برای چندین برند و مدل مختلف بکار برد.

برخی از سرنخ‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا گزینه‌های خود را محدود کنید. اولاً ساخت خودرو معمولاً در اطلاعات علامت‌گذاری‌ها ذکر شده است. به همین دلیل می‌توان فهمید که شیشه جلو با چه وسیله نقلیه‌ای مطابقت دارد.

در مرحله بعد به تاریخ ساخت نگاه کنید که ممکن است دقیقاً با سال تولید خودرو مطابقت داشته باشد. پس می‌توانید شیشه را به تاریخ خاصی از سال محدود کنید که فقط مدل‌های خاصی در این زمان تولید شده‌اند.

در نهایت تعمیرکاران حرفه‌ای که برای مدت طولانی شیشه‌های جلو را تعویض کرده‌اند، می‌توانند از این اندازه‌گیری‌ها برای کمک به تشخیص خودرویی که ممکن است مناسب باشد، استفاده کنند.

تعویض شیشه‌ی خودرو

با این وجود، این روش بی‌اشتباه نیست. ممکن است شرکت شیشه‌ای خودرو توصیه کند که برای اطمینان از تناسب دقیق، شیشه جلوی جدید سفارش دهید.

نصب شیشه جلو برای وسیله نقلیه قدیمی یا جدید به دلایل زیادی دارای اهمیت است. تناسب کمک می‌کند تا شیشه جلو به‌درستی در قاب خود ثابت شود. شیشه جلوی خودرو بخشی جدایی‌ناپذیر از سیستم ایمنی در صورت تصادف است.

بنابراین لازم است که شیشه جلو در هنگام برخورد در جای خود ثابت بماند. علاوه بر این تناسب شیشه مانع نشت هوا و آب خواهد شد. این نشتی‌ها می‌توانند در بهترین حالت آزاردهنده و در بدترین حالت برای وسیله نقلیه شما مضر باشند.

نصب صحیح شیشه جلو این اطمینان را به وجود می‌آورد که تمام ویژگی‌هایی که خودروی شما از کارخانه به آن مجهز شده است، حفظ می‌شوند. برای مثال اگر وسیله نقلیه شما مجهز به برف پاک‌کن‌های حساس به باران است، با تعویض اشتباه شیشه جلو ممکن است این ویژگی از کار بیفتد.

بیشتر بخوانید: مزایای دودی کردن شیشه ماشین

جمع‌بندی

هر خودرویی دارای چندین شیشه بیرونی است. با وجود شیشه‌های درب جلو و عقب، شیشه عقب و شیشه جلو در هر وسیله نقلیه، برخی از لوازم شیشه‌ای اضافی مانند سانروف نیز در مدل‌های خودروهای مدرن وجود دارد.

تمام شیشه‌های ساخته‌شده برای خودرو ،به‌طور معمول به گونه‌ای طراحی شده‌اند که 100٪ قابل بازیافت، پایدار و غیرسمی باشند. این معیارها حیاتی هستند زیرا به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند. به این صورت ردپای کربن به جا نمی‌ماند و این مهم‌ترین موضوع است.

شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با کارشناسان آچاره در میان بگذارید و پاسخ خود را در زمانی کوتاه از این متخصصین دریافت کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا