تعمیر جاروبرقی تعمیر جاروبرقی

9 علت خاک دادن جارو برقی!

جاروبرقیلوازم خانگی

یکی از وسایل ضروری برای هر خانه‌ای جاروبرقی است که کارایی مشخصی دارد. کارایی و کاربرد این وسیله را می‌توان از نام آن به‌راحتی حدس زد؛ این قضیه برای کسانی که آن را نشناخته و قصد شناسایی دارند مهم است؛ چراکه می‌توان گفت شما به‌طور میانگین 2 الی 3 بار در هفته خانه را جارو می‌کشید.

در پی کاربرد و چگونگی استفاده از چنین وسیله‌ای، لازم است بدانید بسیاری از عوامل ممکن است باعث خراب‌ شدن بخش‌های داخلی آن شوند. علت خاک دادن جارو برقی را هم می‌توان به همین مورد نسبت داد. آیا برای‌تان پیش آمده که در حال تمیز‌کاری منزل باشید و ناگهان خاک پس دادن جاروبرقی را مشاهده کنید؟

به‌طور قطع زمانی که مهمان داشته باشید و این اتفاق برای‌تان رخ دهد، نه‌تنها ناراحت، بلکه عصبی هم می‌شوید که تمام گرد‌و‌غباری که جمع کرده بودید، در فضا پخش شده است. در ادامه این مقاله از مجله آچاره قصد داریم به بررسی علت خاک دادن جارو برقی و چگونگی رفع آن بپردازیم.

نکات کلیدی

  • خاک دادن جارو برقی می‌تواند ناشی از نصب اشتباه کیسه، خرابی فیلتر جاروبرقی، پر بودن کیسه، انسداد لوله خورطومی و خرابی در تسمه باشد.
  • خرابی تسمه نه‌تنها علت خاک دادن جارو برقی است، بلکه می‌تواند علتی برای سوختن موتور جارو نیز باشد.
  • اگر با پر‌ بودن کیسه جاروبرقی مواجه شدید، باید آن را خالی کنید تا به موتور دستگاه آسیب جدی وارد نشود.

چرا جاروبرقی خاک میده؟

علت خاک دادن جارو برقي تنها مختص به یک عامل نبوده و گاهی چندین عامل دست به دست هم می‌دهند تا در نهایت این وسیله را از پای در آورند. گاهی هم وجود عیب و ایراد در یک بخش آن‌قدر بزرگ است که می‌تواند این خرابی را به‌وجود آورد.

چنانچه زمانی با این سوال برخورد کردید، بهتر است ابتدا به خود و طرز استفاده از جاروبرقی‌تان بنگرید. با عیب یابی جارو برقی و این نگاه‌کردن به رفتار‌تان می‌توانید همان ابتدا پاسخ را به‌آسانی بیابید.

این مشکل رایج، به‌طور معمول در اکثر مواقع به دلیل سهل‌انگاری افراد و کار‌کشیدن زیاد از وسیله‌شان رخ می‌دهد. زمانی که علت خاک دادن جارو برقی را در ظاهر مشاهده نکردید، باید به فکر این باشید که مشکل از خرابی قطعات درونی است.

زمانی که به این قطعات نظارت نداشته باشید و بخواهید سهل‌انگارانه رفتار کنید، ممکن است این مشکل باعث ایجاد مشکل بزرگ‌تری مانند سوختن موتور جاروبرقی هم شود. پخش‌شدن گرد‌و‌غبار از این وسیله، به خرابی و وجود ایراد در بخش‌های داخلی بستگی دارد که بهتر است هر کدام را ابتدا شناسایی کرده و سپس آن را رفع کنید.

1. اشتباه نصب کردن کیسه جاروبرقی

شایع‌ترین علت گرد و خاک در جاروبرقی را می‌توان اشتباه نصب کردن کیسه جاروبرقی دانست. اهمیت این قسمت از آن جهت است که اگر کیسه را درست در جای خود قرار نداده و نصب نکنید، گرد‌و‌غبار به‌جای وارد‌شدن به آن، درون وسیله پخش می‌شوند.

علت خاک دادن جارو برقی در این مورد، ممکن است حتی به دلیل باز‌بودن قسمت کوچکی از کنار کیسه آن باشد. شاید بگویید در ابتدا که کیسه را نصب کردیم، همه چیز درست بود اما ناگهان پس از چند وقت استفاده، این مشکل به‌وجود آمد.

برای این اما و اگر‌‎ها، دلیل لازم است. امکان دارد پس از چند وقت استفاده مکرر و روزانه از وسیله یا تکان خوردن بیش از حد آن، بخشی از کیسه از محل اصلی خود خارج شود. با این حساب زمانی که جاروبرقی را روشن کردید، به‌ یک‌باره می‌بینید که حجم زیادی از خاک به بیرون پرت می‌شود.

اشتباه نصب کردن کیسه جاروبرقی

2. خرابی فیلتر و خاک دادن جاروبرقی

دیگر علت خاک دادن جارو برقی را می‌توان وجود عیب و خرابی در فیلتر آن دانست. فرقی نمی‌کند که جاروبرقی‌تان قدیمی است یا جدید، در هر نوع از این وسیله فیلتری وجود دارد که وظیفه جذب گرد‌و‌غبار را بر‌عهده گرفته است.

فیلتر‌ها به جذب خاک به‌صورت مداوم و پس از چند وقت، سطح انباشته‌شده‌ای از خاک را روی خود مشاهده می‌کنند. در این زمان است که دیگر فیلتر توانایی انجام درست وظیفه خود را نداشته و به همین دلیل گرد‌و‌خاک را به بیرون می‌راند.
تعمیر جاروبرقی
تعمیر جاروبرقی

چنانچه قصد دارید از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید، بهتر است هر چند وقت یک‌بار فیلتر را از جای خود در آورده و آن را تمیز کنید. اگر علت خاک دادن جارو برقی از این قسمت بود و نمی‌توانستید آن را تعمیر کنید، تعویض فیلتر جاروبرقی تنها راه چاره شماست.

پر بودن کیسه جارو برقی

3. پر بودن کیسه و ایجاد این مشکل

هر جاروبرقی دارای کیسه‌ای است که وظیفه جمع‌آوری زباله‌ها و خاک را به درون خود به‌عهده دارد. برای این‌که ببینید ظرفیت کیسه شما چقدر است، باید نوع وسیله‌تان را مورد بررسی قرار دهید؛ چراکه هر دستگاه دارای کیسه‌ای با ظرفیت جداگانه است.

زمانی که ظرفیت کیسه پر شود، این بخش دیگر کار خود را به‌‎درستی انجام داده و در نهایت، مکش و کارایی آن کاهش می‌یابد. چنانچه این اتفاق به‌وجود بیاید، موتور باید بیش از اندازه زور زده و کار کند تا بتواند آشغال‌ها را جمع کند؛ همین موضوع می‌تواند باعث سوختن موتور شود.

زمانی که علت خاک دادن جارو برقی را مشخص کردید، باید برای رفع آن اقدام کنید. در این موضوع، بهتر است که هر چند وقت یکبار درون آن را مشاهده کنید که پر نشده باشد. اگر با پر‌ بودن کیسه مواجه شدید باید آن را خالی کنید تا به موتور آسیب جدی وارد نشود.

همچنین در صورت وجود پارگی یا هر مشکل دیگری در ساختار این بخش، شما باید نسبت به تعویض کیسه جاروبرقی اقدام کنید.

[buatton color=”red” size=”small” link=”https://achareh.co/landing/vacuum-cleaner” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]مشاهده رایگان هزینه تعمیر انواع جاروبرقی![/button]

4. اشتباه تنظیم کردن جاروبرقی

قابلیت تنظیم وسیله بنابر سطح مورد‌نظر، در دستگاه‌های قدیمی وجود نداشت ولی امروزه می‌توان آن را یکی از آپشن‌های جذاب جاروبرقی دانست.

با وجود این قابلیت شما می‌توانید بنابر جنس سطح موردنظر، دستگاه خود را طوری تنظیم کنید که عملکردی متناسب با آن داشته باشد. این عامل باعث افزایش عمر جارو برقی نیز خواهد شد.

گاهی اوقات می‌توانید علت خاک دادن جارو برقی را در این موضوع بیابید. به‌طور معمول، این سیستم بیشتر روی جارو‌های شارژی مشاهده می‌شود؛ به همین دلیل می‌توان دلیل خاک دادن جارو شارژی را هم همین موضوع دانست.

اشتباه تنظیم کردن جاروبرقی

5. مکیدن زباله های بزرگ

یک علت خاک پس دادن جاروبرقی که بسیار شایع بوده و به دلیل سهل‌انگاری افراد است، گرفتن هر نوع زباله با استفاده از این دستگاه محسوب می‌شود.

جاروبرقی برای این طراحی نشده که برای مثال با استفاده از آن تکه‌ای از پارچه را جارو کنید. برای این‌که بتوانید از دستگاه خود استفاده درستی داشته باشید، بهتر است به ظرفیت آن هم توجه کنید.

ظرفیت داخلی یا حتی بخش خارجی آن که لوله و خرطومی است، محدود بوده و ورود زباله‌های بزرگ می‌تواند به‌راحتی علتی برای مسدود‌ شدن راه مکش دستگاه باشد. با توجه به این موضوع می‌توان این عامل را یک علت خاک دادن جارو برقی دانست.

6. پاره بودن کیسه جاروبرقی

جنس و اندازه کیسه برای هر جاروبرقی متناسب با اندازه خود دستگاه بوده و با دستگاه دیگر تفاوت دارد. تمامی کیسه‌ها دارای مقاومتی نسبی هستند که این مقاومت را نمی‌توان برای همه یک‌اندازه دانست.

جنس این کیسه‌ها در جاروبرقی‌های قدیمی، پارچه‌ای بود که استفاده از آن را محدود به زمان خاصی نمی‌کرد. اما کیسه‌هایی که برای دستگاه‌های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جنس کاغذی بوده و گفته می‌شود نوعی یک‌بار مصرف است.

تعمیرات انواع برندهای جاروبرقی در آچاره

به همین دلیل وقتی که هرگونه اشیاء نوک‌تیز یا شیء سفت و سخت وارد آن شود، می‌تواند کیسه را به‌راحتی پاره کند. با وجود این مشکل، علت خاک دادن جارو برقی این است که کیسه نمی‌تواند خاک و زباله‌ها را درون خود نگه داشته و به همین دلیل آن را به بیرون پخش می‌کند.

همین موضوع می‌تواند علتی برای خاک گرفتن موتور جاروبرقی هم باشد.

پخش گرد‌ و‌ غبار از جارو برقی

7. وجود شکستگی روی بدنه دستگاه

زمانی که دیدید دستگاه‌تان در حال خاک‌دادن است، اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که بررسی کنید آیا سطح بدنه جاروبرقی‌تان ترک یا شکستگی دارد یا خیر!

یکی از ساده‌ترین دلایلی که این وسیله از خود گرد‌و‌غبار منتشر می‌کند، وجود ترک یا شکستگی روی سطح و بدنه کار است.

چنانچه در زمان جا‌به‌جایی، دستگاه به اطراف برخورد کرده باشد، می‌توانید علت خاک دادن جارو برقی را از همین مورد جویا شوید. وقتی جلوی ترک یا شکستگی را نگیرید، خواهید دید که پس از چند وقت بیشتر می‌شود.

8. وجود خرابی در تسمه

فرقی نمی‌کند که خرابی تسمه به‌صورت جزئی باشد یا کلی؛ در هر صورت به دلیل این‌که این بخش اهمیت بسیاری دارد، می‌تواند کل سیستم دستگاه را مختل کند. علت مکش نداشتن جارو برقی را هم می‌توانید از همین بخش جویا شوید.

زمانی که تسمه خراب یا پاره شود، دستگاه مکش اولیه خود را از دست داده و نمی‌تواند گرد‌و‌غبار را به‌خوبی درون خود نگه دارد. زمانی که این اتفاق رخ دهد، موتور باید برای جمع‌آوری غبار و همچنین زباله‌ها عملکرد خود را قوی‌تر کند؛ به همین دلیل به خود فشار می‌آورد.

فشار‌ آوردن موتور به خود، باعث سوختن آن می‌شود؛ با این حساب خرابی تسمه نه‌تنها علت خاک دادن جارو برقی است، بلکه علتی برای سوختن موتور هم به‌شمار می‌آید.

انسداد در لوله خرطومی جارو برقی

9. انسداد در لوله خرطومی دستگاه

فرقی نمی‌کند شما به دنبال دلیل خاک پس دادن جاروبرقی ال جی هستید یا دلایل خاک دادن جاروبرقی بوش؛ با وجود انسداد در لوله خرطومی دستگاه به‌طور قطع پس‌داده‌شدن غبار توسط جاروبرقی را تجربه خواهید کرد.

مسدود‌شدن لوله معمولا با گیر‌ کردن پلاستیک، پارچه یا هر نوع شیء بزرگ دیگر اتفاق می‌افتد. اغلب اوقات این مشکل خود را با سر‌و‌صدا‌هایی عجیب نمایان می‌کند. وقتی حس کردید مکش جاروبرقی‌تان کم شده و صدا‌های عجیب می‌دهد، بهتر است برای تعویص لوله خرطومی اقدام نمایید.

با وجود این مشکل، برای رفع علت خاک دادن جارو برقی باید ابتدا لوله را از دستگاه جدا کرده و سپس درون آن را با فشار آب بشویید تا تمامی کثیفی‌ها از آن خارج شوند. پس از این‌که لوله به‌خوبی خشک شد، می‌توانید دوباره آن را روی دستگاه سوار کرده و به‌خوبی استفاده  کنید.

علت خاک دادن جارو برقی

نکات مهم برای رفع مشکل خاک دادن جاروبرقی

بهترین کار برای رفع مشکل، این است که از پیش، جلوی به‌وجود‌آمدن آن را گرفته باشید. در غیر این‌صورت ابتدا باید مشکل را شناسایی کرده و سپس برای رفع آن دست به کار شوید و اقدام کنید. برای این‌که پس از مدتی به‌دنبال علت خاک دادن جارو برقی نباشید، بهتر است چند نکته را مورد توجه قرار دهید:

  • کار‌گذاشتن صحیح و درست مخزن جاروبرقی
  • چک‌ کردن و تعویض کیسه جارو برقی به‌صورت منظم
  • چک‌ کردن فیلتر جاروبرقی به‌صورت مرتب
  • تمیز‌کردن لوله خرطومی برای جلوگیری از مسدود‌ شدن آن
  • تکه‌های بزرگ زباله را با جاروبرقی جمع نکنید و ابتدا آن‌ها را با دست بردارید.
  • بررسی قطعات جارو برای اطمینان از سالم‌ بودن تسمه، فیلتر و…
  • تنظیم درست و صحیح دهانه دستگاه با توجه به جنس سطح مورد‌نظر
  • مراقبت در زمان جا‌به‌جایی دستگاه
  • چک‌ کردن بدنه از لحاظ سالم‌ بودن و نبود ترک یا شکستگی روی آن

نتیجه‌گیری

زمانی که از وسایل پیشرفته‌ای که ضرورت هر خانه‌ای هستند استفاده می‌کنید، باید پذیرای آن هم باشید که ممکن است روزی خراب شود. جاروبرقی را هم می‌توان در این دسته از وسایل قرار داد.

بارز‌ترین مشکلی که ممکن است برای این وسیله به‌وجود بیاید، پس‌داده‌شدن گرد‌و‌غبار از آن است. علت خاک دادن جارو برقی هرچه که باشد، می‌تواند به همراه خود مشکلات دیگری همچون سوختن موتور دستگاه را هم بیاورد. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که مکش دستگاه کم شده باشد.

عوامل بسیاری وجود دارند که می‌توانند علت خاک دادن جارو برقی در نظر گرفته شوند؛ چنانچه قصد رفع این مشکل را دارید ابتدا باید با عیب یابی دستگاه، مشکل را جویا شده و سپس بسته به سخت یا آسان‌بودن آن، خود‌تان یا تعمیر‌کار اقداماتی را انجام دهید.
فراموش نکنید که تیم متخصصین آچاره برای تعمیر جارو برقی در کنار شما خواهند بود. کافی‌ست سفارش خود را در سایت آچاره ثبت کنید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چگونه مشکل خارج شدن غبار از جاروبرقی را رفع کنیم؟

برای این کار ابتدا باید علت خاک دادن جارو برقی را بیابید و سپس برای رفع آن اقداماتی را انجام دهید.
اگر مشکل مانند وجود زباله درون لوله، بسیار سطحی بود، می‌توانید خود‌تان آن را حل کنید؛ در غیر این‌صورت باید جاروبرقی را به تعمیر‌کار بسپارید.

راه‌های جلوگیری از خاک دادن جارو برقی چیست؟

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید دستگاه را به‌طور مرتب از لحاظ داخلی و خارجی چک کنید.

آیا خاک پس دادن جارو برقی می‌تواند خطرناک باشد؟

پاسخ به این سوال بله است. وقتی پخش‌ شدن غبار از دستگاه را جدی نگیرید، همین موضوع می‌تواند باعث سوختگی موتور دستگاه شود.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر جاروبرقی

درخواست تعمیر  و عیب یابی انواع جاروبرقی!

 

کلیک کنید