تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

طرز استفاده از فر برقی و گازی و نکاتی برای پخت بهتر غذا

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

فر یکی از ابزارهای کاربردی آشپزخانه است و حتی اگر تابحال از آن استفاده نکرده‌اید، باید بدانید که یادگیری نحوه کار با آن بسیار ساده است. اجزای اصلی فر شامل المنت‌های بالایی و پایینی، تایمر، سینی و توری می‌شود. بسته به اینکه فر شما گازی و یا برقی باشد، نحوه کار با آن کمی متفاوت است. در این مطلب از مجله آچاره به آموزش طرز استفاده از فر برقی و گازی و نکاتی برای پخت بهتر غذا در هر دو نوع فر می‌پردازیم.

طرز استفاده از فر برقی

همانطور که از نام آن پیداست، فر برقی برای کار کردن به برق نیاز دارد. بسته به اینکه فر برقی شما از چه برندی باشد، تنظیمات مخصوص پخت و پز در آن کمی متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی مراحل استفاده از فر برقی به ترتیب زیر است:

1. روشن کردن فر

در صورتی که فر برقی به درستی نصب شده باشد تنها کاری که برای روشن شدن آن باید انجام بدهید زدن دکمه Power است. بعد از اینکه دکمه power فر برقی را می‌زنید، فر آماده کار می‌شود، اما تا زمانی که تنظیمات پخت را انتخاب نکرده و استارت نزنید، المنت‌ها روشن نخواهند شد. برخی از فرهای برقی دارای فن هستند که می‌توانید آن را در تنظیمات پخت انتخاب کنید. روشن شدن فن فر برقی به پخش یکنواخت‌تر حرارت کمک کرده و برای مغز پخت شدن غذا، انتخاب مناسب‌تری است.

روشن کردن فر

2. گرم کردن فر

گرم کردن فر باعث می‌شود مواد غذایی درست‌تر پخته شوند. زمانی که فر برقی را روی حالت گرم کردن یا Preheat قرار می‌دهید، المنت‌ها کم کم به حد گرمایی که برای پخت ماده غذایی لازم است می‌رسند. در اغلب فرهای برقی می‌توانید تایمر را روی زمان دلخواهتان تنظیم کرده و یا درجه حرارت مورد نظر را انتخاب کرده و منتظر بمانید تا فر به دمای انتخاب شده برسد.

گرم شدن فر معمولا چند دقیقه زمان می‌برد و با رسیدن به دمای مورد نظر یا تمام شدن تایمر، صدای بوق مانندی می‌شنوید که به معنی آماده شدن فر برای پخت غذا است. در صورتی که برای اولین نوبت استفاده از فر برقی است، مطمئن شوید که تمام کاورهای نایلونی داخل آن را درآورده و چیزی داخل فر باقی نمانده باشد. ممکن است در چند بار استفاده اول از فر بوی ناخوشایندی به مشامتان برسد که به دلیل نو بودن دستگاه است و در صورتی که تمام نایلون‌ها را خارج کرده باشید جای نگرانی ندارد.

تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

بیشتر بخوانید : آموزش تعویض شیشه فر اجاق گاز

3. انتخاب برنامه پخت

برنامه‌های مختلفی برای پخت انواع مواد غذایی در تنظیمات فر برقی وجود دارد که توضیحات هر کدام را می‌توانید در دفترچه راهنمای فر ببینید. بسته به اینکه قصد پخت چه چیزی را دارید و می‌خواهید پخت چگونه انجام شود، برنامه پخت مورد نظر را انتخاب کنید. اغلب فرهای برقی برنامه تنظیم شده و مشخصی برای هر نوع پخت دارند، اما در مورد بعضی از حالت‌های پخت می‌توانید دما و زمان پخت را روی مقدار مورد نظر خودتان تنظیم کنید. در آخر باید گزینه Start را بزنید و منتظر صدای بوق پایان برنامه پخت باشید.

5 نکته برای پخت بهتر غذا در فر برقی

1. فر را قبل از شروع پخت گرم کنید

همانطور که در نحوه کار با فر برقی توضیح دادیم، ابتدا فر باید به دمای مورد نظر رسیده و به طور کامل گرم شود تا عمل پخت بهتر انجام شود. فرهای برقی معمولا کمی دیرتر از فر گازی گرم می‌شوند. بهتر است قبل از گذاشتن مواد غذایی داخل فر، آن را برای مدت بیشتری گرم کرده و از مناسب بودن دمای آن اطمینان حاصل کنید.

گرم کردن فر قبل از پخت

2. از فویل استفاده کنید

برای پخت بعضی از مواد غذایی، مثل مرغ، استفاده از فویل روی غذا باعث می‌شود تا علاوه بر پخت بهتر ماده غذایی، از خشک شدن و سوختن لایه رویی آن هم جلوگیری شود و غذای شما آبدار بماند. کافی است یک لایه فویل را کاملا شل روی غذا بگذارید تا حرارت بتواند در غذا جریان پیدا کند. سفت نبستن فویل باعث می‌شود تا علاوه بر جلوگیری از خشک شدن روی غذا، هوا و حرارت روی ماده غذایی جریان داشته باشد.

3. از طبقه وسط برای پخت استفاده کنید

قرار دادن غذا در طبقه وسط فر باعث بهتر پخته شدن آن می‌شود؛ مگر در مورد غذاهای خاصی که بهتر است در طبقه پایینی یا بالایی فر قرار بگیرند. پخت غذا در طبقه وسط فر به پختن یکنواخت و بهتر مواد غذایی کمک می‌کند.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

4. از ظروف مناسب استفاده کنید

از آنجایی که حرارت فر برقی همیشه یکنواخت و قابل اطمینان است، می‌توانید با استفاده از ظروف پخت مناسب، کیفیت پخت غذا را افزایش بدهید. اگر ترجیح می‌دهید اطراف و زیر غذا طلایی و تردتر شود، بهتر است از ظرف فلزی استفاده کنید. ظروف فلزی تیره برای پخت کوکی و شیرینی‌های تردتر گزینه بسیار مناسبی هستند. برای شیرینی و غذاهایی که ترجیح می‌دهید کمتر طلایی و ترد بشوند، می‌توانید از ظروف شیشه‌ای، سرامیک یا سیلیکونی استفاده کنید.

استفاده از ظرف های مناسب برای پخت و پز

5. برای پخت برخی از غذاها از بخار استفاده کنید

گاهی محیط خشک فر برقی برای پخت برخی مواد غذایی مثل نان، چندان مناسب نیست. برای ایجاد بخار و پخت بهتر نان می‌توانید در یک ظرف مناسب آب گرم ریخته و آن در طبقه پایین فر قرار بدهید.

بیشتر بخوانید : 5 دلیل دود کردن فر اجاق گاز

طرز استفاده از فر گازی

برای روشن کردن و استفاده از فر گازی باید طبق مراحل زیر عمل کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات درباره تفاوت فر گازی با فر برقی این مقاله را نیز مطالعه کنید.

روشن کردن فر

برای روشن کردن فر اجاق گاز ابتدا باید سوراخ مشعل پیلوت (شمعک) آن را پیدا کنید. این قسمت یک سوراخ کوچک است که در قسمت پایین و وسط فر قرار دارد. برای روشن کردن فر ابتدا باید دستگیره فر را روی حالت احتراق قرار بدهید تا زمانی که مشعل فر روشن شود. بعد از روشن شدن پیلوت، بدون رها کردن دستگیره، آن را به سمت چپ چرخانده و روی حالت شعله بگذارید. 

در بعضی از فرهای گازی باید مشعل را به صورت دستی روشن کنید. برای این کار، حین نگه داشتن دستگیره فر، سوراخ مشعل فر را با یک کبریت یا فندک روشن کنید، دستگیره فر را برای 10 ثانیه نگه داشته و سپس درجه حرارت را روی مقدار مورد نظرتان تنظیم کنید. اگر در روشن کردن فر خود به مشکل بر خوردید ممکن است مطالعه مقاله آموزش گام به گام تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار به شما کمک کند.

پخت غذا در فر

بعد از روشن شدن شعله پیلوت، درب فر را ببندید و درجه آن را روی دمای مورد نظرتان تنظیم کنید تا فر گرم شود. زمانی که فر کاملا گرم شد می‌توانید ماده غذایی را جهت پخت داخل فر بگذارید. معمولا فر گازی خیلی سریع‌تر از فر برقی گرم شده و سریعتر هم خنک می‌شود.

طرز استفاده از فر و پخت غذا در آن

4 نکته برای پخت بهتر غذا در فر گازی

1. هنگام استفاده از فر برای پخت، سینی فر را بچرخانید

از آنجایی که دما در فر گازی در مقایسه با نوع برقی یکنواختی کمتری دارد، بهتر است در حین پخت یکی دو بار ظرف یا سینی داخل فر را بچرخانید تا دما به طور یکسان به همه نقاط آن برسد. اگر نان یا شیرینی را در چند طبقه می‌پزید، بهتر است یکی دو بار در طول پخت طبقه سینی‌ها را عوض کنید.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

2. از طبقات بالایی برای طلایی شدن غذا استفاده کنید

اگر ترجیح می‌دهید لایه رویی غذا یا شیرینی‌تان طلایی شود، آن را در طبقه بالا و نزدیک به حرارت قرار بدهید. به دلیل مرطوب بودن محیط فر گازی، طلایی شدن غذا در آن زمان زیادی می‌برد و به همین دلیل بهتر است غذا را نزدیک حرارت قرار بدهید. در این صورت باید حواستان به غذا باشد، چرا که اگر کمی بیشتر از زمان لازم در فر بماند سریع می‌سوزد.

بیشتر بخوانید : معنی علامت‌های روی فر برقی

3. برای ترد شدن غذا حرارت را افزایش بدهید

به دلیل مرطوب بودن فضای داخل فر گازی، معمولا غذا ترد نمی‌شود. اگر غذایی که قصد پختن آن را دارید باید ترد شود، بهتر است دمای فر را زیاد کنید. به دلیل حرارت بالا، قبل از اتمام زمان پخت چند بار غذا را چک کرده و مراقب سوختن آن باشید. 

افزایش حرارت

4. هنگام استفاده از فر از ظروف فلزی تیره استفاده نکنید

برخلاف استفاده از فر برقی که استفاده از ظروف فلزی تیره در آن به پخت بهتر بعضی غذاها کمک می‌کند، استفاده از ظروف فلزی برای پخت غذا در فر گازی نتیجه خوبی نخواهد داشت. از آنجایی که حرارت در فر گازی بسیار بالاست، روی غذا ممکن است سریع‌تر از زیر آن شروع به طلایی شدن و در نهایت سوختن کند. ظروف فلزی تیره حرارت بیشتری به خودشان گرفته و در نتیجه برای استفاده در فر گازی مناسب نیستند. ظروف فلزی رنگ روشن، شیشه، و سیلیکون انتخاب بهتری برای استفاده در فر گازی و جلوگیری از سوختن غذا هستند. اگر از ظروف فلزی تیره استفاده می‌کنید بهتر است آن را در فاصله بیشتری از منبع حرارتی پایین فر قرار داده و دمای فر را کمتر کنید.

فر برقی و گازی هر کدام مزایای خاص خودشان را دارند و می‌توانید بسته به نیازتان نوع مناسب‌تر را برای منزل خود انتخاب کنید. معمولا کار با فر برقی راحت‌تر است، اما با یک بار کار کردن با فر گازی هم می‌توانید با نحوه کارکرد آن آشنا شده و برای دفعات بعد به‌راحتی آن را روشن کرده و استفاده کنید.

3.1/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید