تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

آموزش هواگیری کولر گازی بدون وکیوم

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

در سال‌های گذشته استفاده از کولر گازی به‌عنوان یک سیستم تهویه هوا رشد چشمگیری داشته و افراد بیشتری از این دستگاه مخصوصا در فصول گرم سال استفاده می‌کنند. شاید مصرف‌کنندگان کولر گازی با نحوه کار این دستگاه آشنایی داشته باشند اما برخی نکات معمولا در طول استفاده از این دستگاه نادیده گرفته می‌شود. یکی از این نکات که در راندمان کولر گازی نیز بسیار موثر است، هواگیری آن می‌باشد.

تجربه نشان داده که اکثر افراد از اهمیت این موضوع اطلاعی نداشته و به این نکته در طول استفاده از کولر گازی توجه نمی‌کنند. اما چرا کولر گازی به هواگیری نیاز دارد و این هواگیری به چه صورتی انجام می‌گیرد؟ در این مقاله از مجله آچاره علاوه بر پاسخ به این سوالات، چگونگی هواگیری کولر گازی بدون وکیوم را نیز مرور خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

هواگیری چیست؟

کلمه هواگیری در واقع به معنای ایجاد خلا در یک محیط می‌باشد. برای این که شما بتوانید در یک محیط خلا ایجاد کنید، باید تمام هوای موجود در این محیط را که حاوی رطوبت و … می‌باشد، تخلیه کنید. هواگیری کولر گازی نیز به ایجاد خلا در سیستم خنک‌کننده و بستر قرارگیری مبرد دستگاه اشاره دارد.

هواگیری کولر گازی بدون وکیوم

چرا کولر گازی به هواگیری نیاز دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم هدف از هواگیری کولر گازی، ایجاد خلا و تخلیه هوا و رطوبت موجود در لوله‌های این دستگاه می‌باشد تا هنگام شارژ مبرد هیچ هوا و رطوبتی در این محیط وجود نداشته باشد. به همین دلیل این روند معمولا هنگام نصب اولیه دستگاه و یا شارژ مبرد کولر گازی آن انجام می‌پذیرد. اما علت این موضوع چیست؟

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

با وکیوم کردن بستر قرارگیری مبرد کولر گازی، هیچ گونه ناخالصی با این مبرد ترکیب نشده و مبرد دستگاه به‌صورت کاملا خالص در این چرخه فعالیت خواهد کرد. این عمل موجب افزایش راندمان و عمر مفید کولر گازی شما خواهد شد ولی عدم دقت به این مسئله عواقب متعددی را برای دستگاه شما به‌همراه خواهد داشت. در ادامه به برخی از مضرات ترکیب هوا و رطوبت با مبرد کولر گازی اشاره خواهیم کرد.

هواگیری کولر گازی

مطلب پیشنهادی با 8 علت آمپر کشیدن کولر گازی آشنا شوید

1. مضرات ترکیب هوا با مبرد

  1. کاهش ظرفیت کندانسور
  2. کاهش حجم مبرد به دلیل اشغال فضا توسط هوا
  3. افزایش فشار و دمای کندانسور
  4. افزایش دمای کمپرسور
  5. کاهش ظرفیت خنک‌کنندگی دستگاه

2. مضرات ترکیب رطوبت با مبرد

  1. ایجاد اسید که آسیب به شبکه کندانسور و کمپرسور را به‌همراه دارد.
  2. انسداد مجراهای کولر گازی

با وجود این که هواگیری و وکیوم کولر گازی در کارکرد این دستگاه بسیار حائزاهمیت است اما در خیلی از موارد شرکت‌های نصب کولر گازی و متخصصین این شرکت‌ها، در این زمینه غفلت کرده و از وکیوم کردن کولر گازی خودداری می‌کنند. در نهایت عدم اطلاع کاربران نیز باعث خواهد شد که این روند به‌صورت کلی انجام نشود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

از این نکات می‌توان نتیجه گرفت که وکیوم نکردن کولر گازی سلامت این دستگاه را در معرض خطر جدی قرار خواهد داد. همچنین با انجام این روند فشار کمتری به کمپرسور و شبکه خنک‌کننده دستگاه وارد شده که به کاهش مصرف انرژی منجر می‌شود. این کاهش فشار و مصرف انرژی در بلندمدت طول عمر مفید کولر گازی شما را نیز افزایش داده و شما می‌توانید سال‌های بیشتری از این دستگاه استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی آموزش تنظیم داکت اسپیلیت برای تابستان

عملیات هواگیری

مطلب پیشنهادی اواپراتور کولر گازی چیست؟

نحوه هواگیری کولر گازی

هواگیری و وکیوم کولر گازی به‌طور کلی از طریق 2 روش انجام می‌گیرد. روش اصلی که امروزه به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از دستگاه وکیوم است. این روش علاوه بر ایمنی بالا، درصد خطای بسیار کمی داشته و به همین دلیل مناسب‌ترین روش برای هواگیری کولر گازی محسوب می‌شود. روش دیگر، هواگیری کولر گازی بدون وکیوم می‌باشد که بیشتر در گذشته از آن استفاده می‌شده و در حال حاضر کارایی چندانی ندارد.

با این وجود گاها در دسترس نبودن دستگاه وکیوم و یا هزینه آن باعث می‌شود که افراد از روش هواگیری کولر گازی بدون وکیوم استفاده کنند. توجه داشته باشید که هواگیری کولر گازی باید توسط افراد متخصص انجام گرفته و بدون تجربه قبلی نباید هیچ گونه اقدامی در این جهت انجام داد. شما می‌توانید به‌منظور هواگیری و وکیوم کولر گازی خود از کمک کارشناسان کاربلد آچاره استفاده کنید.

اگر قصد دارید که این کار را خودتان انجام دهید، باید به برخی از نکات دقت داشته باشید که در بخش بعد این نکات را در راستای هواگیری کولر گازی بدون وکیوم در اختیار شما قرار خواهیم داد.

هواگیری کولر گازی بدون وکیوم

برای این که هواگیری کولر گازی را بدون استفاده از دستگاه وکیوم انجام داد، از مبرد کولر گازی استفاده می‌شود. در واقع این هواگیری همزمان با تزریق مبرد به دستگاه صورت گرفته و جز در این زمان امکان‌پذیر نخواهد بود.

فراموش نکنید که در روند هواگیری کولر گازی بدون وکیوم، نکات ایمنی را کاملا رعایت کرده و به هیچ عنوان این نکات را نادیده نگیرید. به‌طور کلی این روند چندان دشوار نبوده و با در نظر گرفتن چند نکته به اتمام خواهد رسید. مراحل هواگیری کولر گازی بدون وکیوم عبارت است از :

مراحل هواگیری

مطلب پیشنهادی تنظیم سرمایش داکت اسپلیت هایسنس Hisense

  1. در قدم اول کپسول مبرد را به شیر سرویس متصل کنید.
  2. همزمان با باز کردن شیر کپسول، با استفاده از یک سوزن شیر سرویس دیگر را باز کنید.
  3. باز کردن شیر سرویس با استفاده از سوزن باعث خواهد شد که تمام محتویات این شبکه به دلیل فشار موجود در کپسول مبرد از این شیر خارج شود.
  4. تا خالی شدن کامل مبرد این شیر را باز نگه داشته تا هیچ گونه هوا و رطوبتی در این محیط باقی نماند.
  5. در نهایت شما می‌توانید سوزن را خارج کرده تا شیر سرویس بسته شود.

با پشت سر گذاشتن این مراحل، هواگیری کولر گازی بدون وکیوم به اتمام خواهد رسید. از آن جایی که استفاده از دستگاه وکیوم برای هواگیری کولر گازی روش مناسب‌تری می‌باشد، روند آن را نیز به‌طور خلاصه مرور خواهیم کرد.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

کولر گازی

مطلب پیشنهادی معایب استفاده از گرمایش کولر گازی چیست؟

هواگیری کولر گازی با دستگاه وکیوم

در بخش‌های قبل اشاره کردیم که در این روش از پمپ وکیوم برای ایجاد خلا استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این روند نیز باید توسط متخصصین انجام بگیرد. در این روش هواگیری سیستم خنک‌کننده در طی مراحل ذیل صورت می‌گیرد.

  1. در قدم اول باید لوله‌های مسی به‌صورت ایمن و محکم به شیر متصل شوند.
  2. سپس شیلنگ آبی رنگ (گیج فشار) به شیر سرویس لوله برگشت متصل خواهد شد. (لوله با قطر بیشتر)
  3. در گام بعد شیلنگ زرد به دستگاه وکیوم وصل و این دستگاه روشن می‌شود.
  4. سپس شیر گیج فشار که به‌ رنگ آبی است باز شده و حدود 40 تا 50 دقیقه روند وکیوم ادامه خواهد یافت.
  5. در گام آخر شیر آبی رنگ بسته شده و دستگاه وکیوم خاموش خواهد شد. دقت داشته باشید که در این مرحله ابتدا این شیر را بسته و سپس دستگاه را خاموش کنید.

در این مقاله با بررسی روش هواگیری کولر گازی بدون وکیوم تلاش کردیم که یک راهنمای جامع را در اختیار شما قرار دهیم. با این وجود شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات همین مطلب با کارشناسان مجرب کولرگازی آچاره در میان بگذارید. فراموش نکنید که رعایت نکات ایمنی در روند هواگیری کولر گازی بدون وکیوم و با دستگاه وکیوم، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید