تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون چیست؟

تلویزیونلوازم خانگی

آیا تا به حال تجربه زندگی بدون تلویزیون را داشته‌اید؟ زندگی مدرن باعث افزایش وابستگی ما به لوازمی همچون تلویزیون شده است و بخش قابل توجهی از زمان روزانه ما صرف تماشای این دستگاه می‌شود. اما عملکرد تلویزیون نیز همانند دیگر سیستم‌های الکتریکی گاها با مشکل مواجه شده و کارکرد آن تحت تاثیر این مشکل قرار خواهد گرفت.

یکی از اختلالات بسیار آزاردهنده برای کاربران به هم ریختگی رنگ تلویزیون است. وقوع این مشکل در مقیاس‌های مختلفی امکان‌پذیر بوده و ممکن است شدت زیاد به هم ریختگی رنگ، تماشای تلویزیون را غیرممکن کند و در این صورت تعمیر تلویزیون ضروری می‌شود. اما علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون چیست؟

در این مقاله از مجله آچاره علاوه بر مرور انواع مختلف این اختلال، به بررسی علت به هم ریختگی رنگ تلوزیون خواهیم پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون

در چند دهه گذشته تکنولوژی ساخت تلویزیون تحولات زیادی را پشت سر گذاشته که حاصل آن تولید مدل‌های گوناگون این دستگاه بوده است. تلویزیون پلاسما ( Plasma ) و یا ال سی دی ( LCD ) از مدل‌هایی می‌باشند که در این سال‌ها توسط سازندگان تولید شده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌اند. این تنوع زیاد باعث شده که عوامل بسیار گسترده‌ای به بروز مشکلات رنگ در صفحه نمایش این دستگاه منجر شوند.

این موضوع عیب‌یابی و شناسایی علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون را برای افراد عادی کمی دشوار کرده و باید زمان زیادی را به این امر اختصاص دهند. برای این که بتوانیم عوامل بروز این مشکل را به بهترین شکل ممکن دسته‌بندی کنیم بهتر است ابتدا به مرور عوامل مشترک و میانی بین انواع مختلف این دستگاه بپردازیم. به این منظور در اولین بخش دلایل مختلفی که باعث به هم ریختگی رنگ تلویزیون می‌شوند را ذکر کرده و سپس به بررسی مشکلات رایج در انواع تلویزیون خواهیم پرداخت.

علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون

 دلایل میانی بروز این اختلال عبارتند از :

1. قرارگیری تلویزیون بر روی حالت عیب‌یابی خودکار (Self Test Mode)

یکی از ساده‌ترین دلایلی که علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون محسوب می‌شود، قرارگیری آن بر روی حالت عیب‌یابی خودکار (Self Test Mode) است. اگر تلویزیون شما در این حالت قرار داشته باشد، بروز مشکلات مربوط به رنگ نمایشگر آن قابل انتظار است. در این شرایط با خاموش کردن حالت عیب‌یابی خودکار، مشکل شما برطرف خواهد شد.

مطلب پیشنهادی علت روشن نشدن تلویزیون
تعمیر تلویزیون در محل
تعمیر تلویزیون در محل

به این منظور ریموت دستگاه را برداشته، ابتدا دکمه با علامت فلش رو به بالا را فشرده و سپس دکمه با علامت فلش رو به پایین را بفشارید. پس از فشردن این دکمه‌ها و قبل از گذشت 5 ثانیه، دو شاخه دستگاه را از پریز کشیده و 15 ثانیه منتظر بمانید. بعد از گذشت 15 ثانیه مجددا دو شاخه تلویزیون را وارد پریز کنید. در قدم بعد 10 ثانیه منتظر مانده و سپس دستگاه را روشن کنید. اگر مشکل به هم ریختگی رنگ تلویزیون برطرف نشده بود، این روند را با فشردن دکمه با علامت فلش راست و چپ تکرار کنید.

حالت عیب‌یابی خودکار در اکثر تلویزیون‌ها با انجام این روند خاموش می‌شود اما ممکن است غیرفعال‌سازی این حالت در تلویزیون شما تفاوت داشته باشد. بهتر است غیرفعال‌سازی حالت عیب‌یابی خودکار را پس از مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه خود و با توجه به نکات قید شده در آن به انجام برسانید.

یکی از دلایل خراب شدن تصویر تلویزیون

2. تنظیمات رنگ ناصحیح تلویزیون

در بسیاری از موارد بروز این مشکل به دلیل تنظیمات ناصحیح دستگاه شماست. صحیح بودن تنظیمات رنگ تلویزیون تاثیر مستقیمی در نحوه نمایش رنگ‌ها توسط نمایشگر این دستگاه داشته و وجود هر گونه مشکل در این بخش به بروز مشکل در نحوه نمایش رنگ‌ها منجر خواهد شد. امروزه اکثر تلویزیون‌ها قادر به کالیبره کردن خودکار رنگ هستند و شما می‌توانید پس از دسترسی به منوی تنظیمات نمایشگر، آن را مجددا کالیبره (ReCalibrate) کنید. اما اگر تلویزیون شما به این قابلیت مجهز نبود می‌توانید از روش زیر به این منظور استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی آموزش تعمیر کنترل تلویزیون

  1. در قدم اول به تنظیمات رنگ تلویزیون دسترسی پیدا کنید.
  2. سپس میزان اشباع رنگ (Saturation) را به قدری کاهش دهید که تصویر سیاه و سفید شود.
  3. حالا با افزایش تضاد رنگ (Contrast) مرز بین رنگ سیاه و سفید را مشخص‌تر کنید.
  4. در قدم بعد میزان نور (Brightness) را تا جایی که رنگ سیاه عمق پیدا کرده و خاکستری نباشد، کاهش دهید.
  5. سپس میزان وضوح تصویر (Sharpness) را تا انتها افزایش داده و سپس تا جایی که سایه اطراف خطوط و حروف از بین بروند، آن را کاهش دهید.
  6. در قدم آخر تنظیمات تغییر داده شده را اصلاح کرده و با توجه به پیشنهادات سازنده آن‌ها را شخصی‌سازی کنید.

توجه داشته باشید که اگر تصویر تلویزیون از دستگاه‌هایی مثل دی وی دی پلیر (DVD Player) و … دریافت می‌شود، باید تنظیمات نور این دستگاه نیز بررسی و مجددا کالیبره شود.

تنظیمات رنگ ناصحیح تلویزیون

3. اتصال ناصحیح ورودی‌های تلویزیون

ناصحیح بودن نحوه اتصال کابل‌های مرتبط به پخش تصاویر مثل شل بودن آن‌ها، ممکن است به بروز مشکل در نحوه پخش تصاویر منجر شود. یکی از این مشکلات به هم ریختگی رنگ تلویزیون است که با اصلاح نحوه اتصال کابل مربوط رفع خواهد شد. به عنوان مثال اگر از کابل سه شاخه مرسوم (AV) به منظور انتقال تصویر و صدا در تلویزیون خود استفاده می‌کنید، نحوه قرارگیری کابل زرد که مربوط به انتقال تصویر است را بررسی کرده و در صورت نیاز موقعیت آن را اصلاح کنید. این قاعده شامل دیگر اتصالات مربوط به پخش تصویر نیز شده و در این شرایط نحوه قرارگیری همه آن‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی علت کار نکردن کنترل تلویزیون

اتصال ناصحیح ورودی های تلویزیون

4. ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف تلویزیون

ایجاد هر گونه میدان مغناطیسی در اطراف این دستگاه می‌تواند علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون محسوب شود. مثلا قرارگیری اسپیکر (Speaker) در کنار تلویزیون به دلیل وجود آهن‌ربا در ساختار آن گاها باعث بروز مشکل در نحوه پخش رنگ‌ها توسط نمایشگر می‌شود. بهتر است هر سیستمی که احتمال ایجاد میدان مغناطیسی توسط آن وجود دارد را تا حد امکان از تلویزیون دور کرده تا از به هم ریختگی رنگ آن پیشگیری شود.

5. کثیف بودن اتصالات ورودی به تلویزیون

دیگر عاملی که می‌توان آن را علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون تلقی کرد، کثیف بودن اتصالات ورودی به آن است. فارغ از این که شما در تلویزیون خود از چه اتصالاتی استفاده می‌کنید، کثیف بودن آن‌ها ممکن است به بروز این مشکل منجر شود. چه از کابل اچ دی ام آی (HDMI) برای انتقال تصویر و صدا استفاده می‌کنید و چه از حافظه جانبی (USB)، همه آن‌ها را از پورت‌های تلویزیون خود خارج کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

سپس با بررسی خروجی کابل‌ها یا حافظه جانبی (USB) آن‌ها را در صورت نیاز تمیز کنید. پیشنهاد می‌کنیم در این مرحله سلامت فیزیکی این اتصالات را نیز مورد بررسی قرار دهید تا هر گونه مشکلی در این بخش شناسایی شود. پس از بررسی شرایط این اتصالات، آن‌ها را مجددا به تلویزیون متصل کرده و شرایط پخش تصویر را دوباره چک کنید.

6. اختلال در روند تامین انرژی تلویزیون

یکی از عواملی که معمولا در این زمینه نادیده گرفته می‌شود، اختلال در روند تامین انرژی (برق) دستگاه است. نباید فراموش کنیم که کارکرد کلی تلویزیون به تامین صحیح انرژی الکتریکی وابسته بوده و بروز هر گونه مشکل در این قسمت عملکرد تلویزیون را مختل می‌کند. اگر انرژی مورد نیاز تلویزیون در اختیار آن قرار گذاشته نشود، بروز مشکل در نحوه پخش تصویر توسط آن دور از انتظار نیست. یکی از این مشکلات به‌ هم‌ ریختگی رنگ تلویزیون است.

در این شرایط سلامت فیزیکی و نحوه اتصال کابل‌های مرتبط را بررسی کرده تا در صورت نیاز اصلاحات لازم اعمال شود. اگر سیم اتصالی را شناسایی کردید که از لحاظ فیزیکی دچار آسیب‌دیدگی شده بود، ترجیحا آن را با یک اتصال باکیفیت و اصل جایگزین کنید.

اختلال در روند تامین انرژی تلویزیون

7. اختلال در عملکرد برد تیکان (T – Con Board)

اصطلاح برد تیکان (T – Con Board) مخفف (Time Controller Board) بوده و گاها به آن کنترلر (Controller) نیز اطلاق می‌شود. این برد یکی از بخش‌های مهم هر تلویزیون است که وظیفه پردازش اطلاعات تصویر را پس از دریافت آن‌ها از جی پی یو (GPU) بر عهده دارد. در واقع پس از پردازش اطلاعات توسط برد تیکان تلویزیون قادر به پخش تصویر بوده و هر گونه اختلال در این بخش باعث بروز مشکل در نحوه پخش تصویر خواهد شد.

در نتیجه وجود مشکل در عملکرد برد تیکان نیز می‌تواند علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون در نظر گرفته شود. البته دقت داشته باشید که در راستای بررسی سلامت این برد، تلویزیون شما باید توسط متخصصین باز شود بنابراین بهتر است قبل از بررسی سلامت برد تیکان دیگر عوامل را به دقت مورد بررسی قرار دهید و تنها در صورت عدم شناسایی اختلال در دیگر بخش‌ها سراغ (T – Con Board) بروید.

8. اختلال در عملکرد پنل یا صفحه نمایش (Screen)

احتمالا می‌دانید که شایع‌ترین علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون و دیگر مشکلات مرتبط، اختلال در عملکرد پنل یا نمایشگر این دستگاه می‌باشد. مشکلاتی اعم از آب‌خوردگی تلویزیون، ضربه، فشار و … می‌توانند سلامت این قطعه را در معرض خطر داده و به بروز اختلال در عملکرد آن منجر شوند.

بنابراین در روند شناسایی علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون این عامل به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. اگر قبل از بروز این مشکل، نمایشگر تلویزیون شما در معرض چنین خطراتی (آب‌خوردگی و …) بوده، سلامت آن باید توسط کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرد. به این منظور شما می‌توانید از کمک کارشناسان مجرب آچاره استفاده کنید.

9. اختلال در عملکرد بک لایت (Back Light)

توجه داشته باشید که این عامل صرفا شامل تلویزیون‌های ال سی دی (LCD) و ال ای دی (LED) شده و این قطعه در دیگر تلویزیون‌ها وجود ندارد. بک لایت (Back Light) از جمله قطعاتی است که عملکرد آن به طور مستقیم در نحوه نمایش تصویر تلویزیون‌های ال سی دی (LCD) و ال ای دی (LED) تاثیرگذار است.

یکی از مشکلاتی که در صورت وجود اختلال در عملکرد بک لایت قابل انتظار است، به هم ریختگی رنگ تلویزیون می‌باشد. در نتیجه سالم بودن بک لایت نیز همانند پنل ( نمایشگر ) تلویزیون باید مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز، اصلاحات موردنیاز در این بخش اعمال شود.

حالا که عوامل اصلی به هم ریختگی رنگ تلویزیون را مرور کردیم، زمان بررسی عوامل رایج بروز این مشکل در تلوزیون‌های پلاسما (Plasma) و ال سی دی / ال ای دی (LCD / LED) رسیده است. این توضیحات به شما کمک خواهد کرد تا علت بروز مشکل را سریع‌تر در دستگاه خود شناسایی کنید. اگر با این مشکل مواجه هستید مطالب قسمت بعد را از دست ندهید.

اختلال در عملکرد بک لایت - علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون

علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون ال سی دی / ال ای دی (LCD / LED)

جالب است بدانید که تفاوت اصلی این تلویزیون‌ها در نوع بک لایت آن‌هاست و پنل (صفحه نمایش) این دو دستگاه نسبت به یکدیگر تفاوتی ندارد. کلمه ال سی دی (LCD) مخفف (Liquid – Crystal Display) بوده که به معنای نمایشگر کریستال مایع است. با تراز ساختار مولکولی کریستال‌ها این دستگاه قادر به پخش تصاویر رنگی بوده و با تکیه به تک پیکسل‌ها تصویر در تلویزیون ال سی دی (LCD) به وجود می‌آید.

سوختن پیکسل‌ها و یا پخش بازی‌های با کیفیت تصویر بسیار بالا، به بروز مشکلاتی مثل ایجاد نقطه سیاه و تار شدن موقت رنگ‌ها در تصویر این دستگاه منجر می‌شود اما مشکلات مربوط به رنگ در آن، بیشتر به دلیل تنظیمات ناصحیح ایجاد می‌شود. به عنوان مثال اگر شما در حال دریافت یک تصویر بلوری (BluRay) با کیفیت (1080 p) باشید اما تنظیمات تلویزیون بر روی کیفیت‌های دیگری مثل (720 p) یا (480 p) تنظیم شده باشد، به هم ریختگی رنگ تلویزیون قابل انتظار است. بنابراین بهتر است در این شرایط ابتدا به بررسی این عامل پرداخته و سپس به سراغ عوامل سخت افزاری بروید.

علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون پلاسما (Plasma)

پخش تصویر در این دستگاه با استفاده از سلول‌های بسیار کوچک الکتریسیته که با گاز یونیزه شده‌اند انجام می‌پذیرد. با این که مشکلات مربوط به تنظیمات در این تلویزیون نیز گاها باعث به هم ریختگی رنگ در آن می‌شود اما این عامل دلیل شایعی در این زمینه نیست. اکثر مشکلات رنگ در تلویزیون پلاسما ریشه در آسیب فیزیکی (ضربه و فشار) به نمایشگر آن داشته و این عامل از رایج‌ترین دلایل بروز مشکل به هم ریختگی رنگ در این دستگاه در نظر گرفته می‌شود.

دیگر عاملی که می‌توان آن را علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون پلاسما در نظر گرفت، باقی ماندن تصویر قبلی در تصویر بعدی بوده که هنگام تغییر نوع تصویر در این دستگاه اتفاق می‌افتد. این اختلال ممکن است گاها تا چندین ساعت در نحوه پخش تصویر این تلویزیون تاثیر گذاشته و برطرف نشود. البته این مشکل به صورت خودکار برطرف شده و نیازی به نگرانی نیست.

سوالات رایج

در نهایت به برخی از پرسش‌های پر تکرار در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

1. علت قرمز شدن تصویر تلویزیون هنگام به هم ریختگی رنگ تلویزیون چیست؟

اصلی‌ترین عامل بروز این اختلال، عدم تامین انرژی ترانزیستورها بوده که به فیلتر نشدن رنگ‌ها منجر می‌شود. البته مشکلات مربوط به سلامت پیکسل‌ها نیز ممکن است باعث قرمز شدن تصویر تلویزیون شوند.

2. علت سبز شدن تصویر تلویزیون هنگام به هم ریختگی رنگ تلویزیون چیست؟

آسیب فیزیکی به صفحه نمایش و پیکسل‌های آن رایج‌ترین علت سبز شدن تصویر تلویزیون محسوب می‌شود.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

3. علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون هنگام به هم ریختگی رنگ تلویزیون چیست؟

شایع‌ترین علت بروز این مشکل، اختلال در عملکرد برد تیکان (T – Con board) است.

4. علت آبی شدن تصویر تلویزیون به هم ریختگی رنگ تلویزیون چیست؟

علاوه بر آسیب فیزیکی به پنل (صفحه نمایش)، ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف تلویزیون نیز از عوامل آبی شدن تصویر در این دستگاه در نظر گرفته می‌شود.

علت آبی شدن تصویر تلویزیون

5. علت دو رنگ شدن تصویر تلویزیون چیست؟

وجود مشکل در عملکرد بک لایت (Back Light) علت اصلی دو رنگ شدن تصویر تلویزیون است.

6. علت بنفش شدن تصویر تلویزیون چیست؟

وجود مشکل در اتصالات گاها به بروز این مشکل منجر می‌شوند. در این شرایط ابتدا شرایط اتصالاتی مثل کابل اچ دی ام آی (HDMI) و … را مورد بررسی قرار دهید.

7. علت دو تصویره شدن تلویزیون چیست؟

این مشکل نیز در بیشتر موارد به دلیل وجود مشکل در عملکرد برد تیکان (T – Con Board) ایجاد می‌شود.

دو تصویره شدن تلویزیون

دقت داشته باشید که عوامل ذکر شده در پاسخ به سوالات رایج شما، صرفا شایع‌ترین علل بوده و شما باید دیگر عوامل را نیز در این شرایط مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که در این روند به کمک نیاز داشتید، کارشناسان کاربلد آچاره در کنار شما خواهند بود.

در این مقاله تلاش کردیم که تمام دلایلی که علت به هم ریختگی تصویر تلویزیون در نظر گرفته می‌شوند را مرور کرده و اطلاعات لازم در این مورد را در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید که تعمیر تلویزیون یک روند تخصصی بوده و به هیچ عنوان به افراد عادی پیشنهاد نمی‌شود.

شما با انجام این روند، سلامت خود را در معرض خطر قرار داده و ممکن است مشکلات بزرگتری در تلویزیون خود ایجاد کنید بنابراین در این شرایط حتما از افراد متخصص کمک بگیرید. شما می‌توانید با درج سوالات خود در بخش نظرات همین مطلب، پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از کارشناسان آچاره دریافت کنید. امیدواریم که مطالب ذکر شده مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید