دلایل شستن لباس‌‌های نو قبل از پوشیدن

نظافت و شستشوخانه‌داری

یک لباس جدید و روشن یا یک پیراهن دکمه‌دار سفید و شفاف آن‌قدر عالی به نظر می‌رسد که دوست دارید به‌محض خروج از فروشگاه آن را بپوشید؛ درست است؟ اما متأسفانه شما نباید این کار را کنید. مطالعات نشان داده‌اند که لباس‌های جدید کثیف‌تر از آن چیزی هستند که به نظر می‌رسند و شستن لباس‌‌های جدید قبل از پوشیدن یک کار ضروری است. آیا باید قبل از پوشیدن لباس نو آن را بشویید؟ در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

نظافتچی حرفه‌ای آچاره ترفندهای حرفه‌ای برای انواع تمیزکاری مانند شستشوی لباس آموخته‌اند و می‌توان در این جهت به شما کمک کنند.

نکات کلیدی

  • همیشه برچسب لباس را قبل از شستشو بررسی کنید.
  • برای شستشوی لباس‌های گران‌قیمت یا حساس، بهتر است از خدمات خشکشویی استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از چروک شدن لباس‌ها، آن‌ها را بعد از شستشو در فضای باز پهن کنید.

علت شستن لباس‌‌های نو قبل از پوشیدن

مطالعات نشان داده‌اند لباس‌هایی را که از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنیم، حاوی نورو ویروس و باکتری و میکروب هستند. 3 راه اصلی برای انتشار میکروب‌ها وجود دارد: از طریق پوست، درخت تنفسی (دهان و بینی) و مقعد. اگر لباس‌هایی را که میکروب‌ روی آن وجود دارد، لمس کنید (شما نمی‌دانید چند نفر قبل از شما آن را امتحان کرده‌اند!) و سپس دهان، چشم‌ها یا بینی‌تان را لمس کنید، خود را در معرض خطر قرار می‌دهید. شستن لباس‌‌های جدید قبل از پوشیدن این خطرات را کاهش می‌دهد.

علاوه‌بر این، لباس‌های نو مواد شوینده، افزودنی‌های شیمیایی، رنگ‌ها، رزین‌ها یا فرمالدئید دارند که می‌تواند باعث تحریک پوست یا واکنش‌های شدیدی مانند درماتیت یا اگزما شود. لباس‌هایی که به‌صورت آنلاین خریداری و ارسال می‌شوند، معمولاً با برخی مواد نگهدارنده نگهداری می‌شوند تا در طول فرآیند حمل و نقل، روی آن‌ها کپک رشد نکند. به همین دلیل شستن لباس‌‌های جدید قبل از پوشیدن اکیدا توصیه می‌شود.

شستن لباس‌ها قبل از پوشیدن آن‌ها می‌تواند به حذف میکروب‌ها و مواد شیمیایی مضر بالقوه روی آن کمک کند. همچنین خشک کردن آن‌ها نیز حشرات ناخواسته‌ای مانند شپش را از لباس‌ها پاک می‌کند. اگرچه خطر ابتلای یک فرد به عفونت یا بیماری از لباس‌های جدید «بسیار کم» است؛ اما همچنان این امکان وجود دارد.

به‌خصوص اگر روی پوست خود بریدگی یا خراش داشته باشید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بدون شستن لباس‌های جدید، آن‌ها را می‌پوشید خود را در خطر  قرمز شدن پوست و خارش آن قرار می‌دهید.

درماتیت تماسی آلرژیک واکنش سیستم ایمنی بدن به یک آلرژن است که با پوست شما تماس پیدا کرده است که باعث یک واکنش تأخیری در بدن شما می‌شود. بثورات پوستی چند روز پس از مواجهه، ظاهر شده و می‌تواند هفته‌ها ادامه یابد.

درماتیت تماسی آلرژیک عمدتاً در مواد مصنوعی لباس مانند پلی استر و نایلون وجود دارد و ممکن است در یک لباس کاملاً جدید و شسته‌نشده نیز باشد. تعریق و اصطکاک می‌تواند باعث خروج رنگ از لباس شود. مواد براق، کشسان و ضدآب که امروزه بسیار محبوب هستند، اغلب در ابتلای افراد مبتلا به درماتیت تماسی آلرژیک دخیل‌اند.علت شستن لباس‌ های جدید قبل از پوشیدن

مشخص نیست که آلرژی ناشی از رنگ در میان عموم مردم چقدر رایج است. با شستن لباس‌های جدید، ممکن است کمی رنگ نویی لباس شما از بین برود اما خیالتان راحت خواهد بود با چنین مشکلی روبرو نمی‌شوید. گاهی حتی اگر مقدار کمی از رنگ یا آهار لباس بر روی زانوهای پوسته‌شده یا زخم‌های سر باز ریخته شود، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را فعال کرده و حساسیتی آلرژیک پایدار ایجاد کند.

شاید برای شما جالب باشد که راه‌اندازی خشکشویی و مراحل خشکشویی چگونه است که می‌توان در مجله آچاره مطالعه کنید.

شستن لباس‌ های جدید قبل از پوشیدن

یکی از اعضای گروه دانشگاه استکهلم نیز اعلام کرده نیتروآنیلین‌ها و بنزوتیازول‌ها که 2 ترکیب شیمیایی در برخی لباس‌های نو هستند؛ با اثرات نامطلوب بالقوهِ سلامتی، از جمله سرطان، مرتبط هستند. این مواد شیمیایی ممکن است در الیاف لباس شما محبوس شوند.

به لباس‌ها اغلب مواد دافع لک، چسباننده رنگ، مواد ضدچروک، نرم‌کننده و مواد دیگر زده می‌شوند. این مواد شیمیایی نه‌تنها می‌توانند خطراتی برای سلامتی افراد به همراه داشته باشند، بلکه وارد هوا و منابع آبی هم می‌شوند و می‌توانند آسیب بیشتری به بار آورند.

4 دلیل قانع‌کننده برای اهمیت شستن لباس نو

چون کالایی که از فروشگاه خریداری کرده‌اید، به‌طور بالقوه به چیزهای غیرجذابی آلوده است و می‌تواند روی پوست شما تأثیر منفی بگذارد.

1. با شستن لباس‌‌های نو، محرک‌های پوستی را از بین ببرید!

بثورات آلرژیک تنها مشکل پوشیدن لباس نو  بدون شستشوی آن نیست. در یک مطالعه در سال 2014، گروهی از محققان از دانشگاه استکهلم در سوئد، 31 نمونه لباس خریداری‌شده در فروشگاه‌ها را آزمایش کردند که از نظر رنگ، جنس، برند، کشور سازنده و قیمت کاملا متفاوت بودند.

جالب است بدانید آن‌ها نوعی ترکیب شیمیایی به نام «کینولین» (یا یکی از مشتقات آن) را در 29 نمونه از 31 نمونه پیدا کردند. سطوح این ماده شیمیایی به‌ویژه در لباس‌های پلی استر بالا بود.

کینولین در رنگ‌های لباس استفاده می‌شود و آژانس حفاظت از محیط‌ زیست ایالات متحده آن را به‌عنوان یک «سرطان‌زای احتمالی برای انسان» طبقه‌بندی کرده است. شستن لباس‌های جدید میزان مواد شیمیایی را کاهش می‌دهد؛ به‌ویژه مواد شیمیایی که ممکن است از فرآیند تولید باقی مانده باشند.

2. مواد شیمیایی مضر

بله اگر لباس جدید شسته نشده باشد، می‌تواند پوست شما را خراب کند. دلیل این امر این است که پارچه‌های شسته‌نشده می‌توانند رنگ‌ها، فرمالدئید و انواع رزین‌های تکمیلی را که خشن هستند و می‌توانند باعث درماتیت تماسی پارچه‌ها شوند، روی پوست شما پخش کنند.

3. میکروب‌ها و حشرات

افراد بی‌شماری قبل از شما لباس‌های شسته‌نشده، یعنی لباسی که به‌تازگی خریده‌اید را به اتاق‌های پرو برده‌اند و باکتری‌ها و حتی انگل‌هایی مانند شپش و کنه‌هایی که مسئول عفونت‌های گال هستند، می‌توانند به‌راحتی از طریق لباس منتقل شوند.

4. لباس‌های نو بیشتر از آنچه فکر می‌کنید استفاده شده‌اند!

صرف‌نظر از این‌که لباس جدید خود را از کجا می‌خرید، معمولاً قبل از این که مال شما شوند، توسط دست‌های متعددی لمس شده‌اند. آیا می‌خواهید غریبه‌ها پوست شما را لمس کنند؟ احتمالاً نه؛ اما دست‌ها و میکروب‌های آن‌ها روی لباس است و شما لباس را به تن می‌کنید؛ بنابراین شک نکنید شستن لباس‌‌های جدید قبل از پوشیدن منطقی است.بوی بد لباس نو

ناگفته پیداست شستن لباس‌‌ها به‌ویژه در مورد لباس‌های دست دوم الزامی است. بیشتر فروشگاه‌های دست‌دوم فروشی، لباس‌ها را قبل از فروش می‌شویند، اما  حتما قبل از این که به آن‌ها اجازه ورود به کمد لباستان را بدهید، دوباره آن‌ها را بشویید.

چگونه لباس‌های جدید خود را تمیز و ضدعفونی کنیم

اشعه ماوراء بنفش یک ضدعفونی‌کننده عالی بوده که نور خورشید مملوء از آن است. گذاشتن لباس برای چند ساعت در زیر نور خورشید به طرز شگفت‌انگیزی مؤثر است. هنگامی که تصمیم به شستن لباس‌‌های نو  می‌گیرید، حتماً به برچسب و مواد تشکیل‌دهنده آن توجه کنید. شستشوی ملایم معمولاً برای طول عمر لباس ایمن‌ترین روش است.

آیا لباس‌های کودک باید قبل از استفاده شسته شوند؟

احتمالاً قبلاً حدس زده‌اید که پاسخ به این سؤال قطعا مثبت است. به دلایل مشابهی که در مورد آن صحبت کردیم، هر چیزی که با پوست ظریف کودک شما تماس پیدا می‌کند، باید شسته شود. در واقع، شستن لباس‌‌های جدید قبل از پوشیدن برای نوزاد بسیار مهم است، زیرا پوست نوزاد بسیار حساس‌تر و نفوذپذیرتر از بزرگسالان بوده و بنابراین، بیشتر مستعد واکنش‌های آلرژیک است. برای این‌که بدانید لباس نوزاد را چگونه باید بشورید، بهتر است به این مقاله مراجعه کنید.

متخصصان پوست و ایمونولوژی موافق هستند که شستن لباس‌‌های جدید قبل از پوشیدن بهترین گزینه برای کاهش قرار گرفتن در معرض ترکیبات تحریک‌کننده پوست است. البته نکته کلیدی استفاده از مواد شوینده و ماشین‌های لباسشویی با راندمان بالا است که به از بین بردن باقی‌مانده‌ها و مواد شیمیایی کمک می‌کند.بوی بد لباس نو

بهترین راه برای شستن لباس‌‌های نو

لباس‌های نو را پشت و رو کنید و با یک چرخه شستشوی سرد ملایم (سرد برای حفظ رنگ) و خشک‌شویی (کم) لباس‌ها را بشویید تا تمام آلودگی‌ها و سموم نامرئی که ممکن است روی سطح لباس وجود داشته باشند، از بین بروند.

چگونه بوی بد لباس نو را از بین ببریم؟

روش‌های ساده‌ای برای از بین بردن بوی بد لباس نو وجود دارد. تولیدکنندگان پوشاک معمولاً از مواد شیمیایی خشنی مانند فرمالدئید روی لباس‌های نو استفاده می‌کنند تا از کپک زدن و چروکیدگی آن‌ها جلوگیری کنند. این کار می‌تواند لباس جدید شما را بد بو کند. برای خلاص شدن از شر این بوی بد لباس نو می‌توانید با استفاده از جوش شیرین یا مواد دیگر، لباس‌هایتان را در ماشین لباسشویی بشویید.

حتب خشکشویی کفش هم اهمیت دارد.

1. از بین بردن بوی بد لباس نو با جوش شیرین

جوش شیرین یکی از اولین موارد برای خلاص شدن از شر بوی بد لباس نو است. به این منظور:

  1. یک سطل یا سینک را با آب پر کنید.
  2. 2 فنجان جوش شیرین اضافه کرده و لباس را یک شب خیس کنید.
  3. لباس را به‌طور معمول بشویید و ½ فنجان جوش شیرین را به چرخه آبکشی اضافه کنید.از بین بردن بوی بد لباس نو با جوش شیرین

2. از بین بردن بوی بد لباس نو با بوراکس

یکی دیگر از روش‌های خانگی که می‌توانید برای خلاص شدن از شر بوی بد لباس نو استفاده کنید، بوراکس است.

  1. ½ فنجان بوراکس را به چرخه شستشو اضافه کنید.
  2. به‌طور معمول لباس را بشویید.

انواع لکه ها را می‌توان از بین برد که یکی از مقاله‌های آچاره به 7 روش برای پاک کردن زنگ‌زدگی روی لباس پرداخته است.

3. از بین بردن بوی بد شلوار جین نو با سرکه سفید

وقتی نوبت به شلوار جین بدبوی شما می‌رسد، می‌توانید بوراکس یا جوش شیرین را هم امتحان کنید. با این حال، شما چند گزینه دیگر هم دارید. شستن لباس‌ های جدید قبل از پوشیدن به‌خصوص شلوار جین مهم است.

اسید استیک موجود در سرکه سفید می‌تواند برای از بین بردن بوهای شلوار جین شما کافی باشد و آن‌ها را از بین ببرد.

  1. سینک یا سطل را با آب سرد پر کرده و 2 فنجان سرکه سفید به آن اضافه کنید.
  2. شلوار جین را حدود 60 دقیقه خیس کنید.
  3. سپس آن را بشویید و خشک کنید.از بین بردن بوی بد لباس نو با سرکه سفید

از بین بردن بوی بد پارچه نو

از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که عطر و بوی خاصی نداشته باشد. این کار از بروز حساسیت در برخی افراد جلوگیری می‌کند.
برای از بین بردن بوی بد پارچه نو مختص کودکان توجه داشته باشید. این کار باعث نرم‌تر شدن الیاف لباس‌ها و حس بهتری به کودک می‌دهد.
اگر هنگام آب‌کشی و از بین بردن بوی بد پارچه نو متوجه تغییر رنگ آب شدید، در شست‌وشوی‌های بعدی پارچه یا لباس را جداگانه یا با همرنگ‌های خودش بشویید. حتی گاهی ممکن است مجبور باشید برای ازبین‌رفتن رنگ‌های اضافی پارچه یا لباس را چندبار آب‌کشی کنید.

از بین بردن بوی بد پارچه نو یا لباس، می‌توانید آن‌ها را در محلول سرکه سفید و جوش شیرین قرار دهید. این محلول را به مدت چهار ساعت روی پارچه یا لباس بگذارید و سپس آن‌ها را در ماشین لباسشویی قرار دهید و شستشو را شروع کنید.
برای از بین بردن لکه‌های چربی، می‌توانید روغن اکالیپتوس و صابون ظروف را با یکدیگر مخلوط کنید و این محلول را روی محل آغشته به چربی قرار دهید. پس از چند ثانیه با استفاده از یک مسواک محلول را روی پارچه یا لباس بکشید و اجازه دهید چند ساعت بگذرد تا لکه‌های چربی از بین بروند.
برای کاهش بوی چربی در پارچه، می‌توانید یک دوم فنجان سرکه سفید را به روند شستشو لباس هایتان اضافه کنید. سرکه سفید به نابودی ذرات روغنی کمک می‌کند.
برای از بین بردن لکه‌های خون، می‌توانید یک قاشق روغن اکسی‌کلین را با آب سرد در یک سطل مخلوط کنید و پارچه یا لباس‌ها را در آن محلول قرار دهید. پس از چهار ساعت، آن‌ها را درون ماشین لباسشویی قراردهید و شستشو را شروع کنید.
برای از بین بردن لکه‌های جوهر، می‌توانید یک‌ چهارم فنجان صابون ظروف، یک فنجان آمونیاک معطر لیمویی و یک فنجان هیدروژن پراکسید را با آب داغ حل‌کنید و سپس پارچه یا لباس‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه در این محلول قرار دهید. سپس آن‌ها را در ماشین لباسشویی قرار دهید و شستشو را شروع کنید. توجه داشته باشید که این ترکیب فقط برای پارچه یا لباس های سفید باید استفاده شود.

نکته پایانی شستن لباس‌ های جدید قبل از پوشیدن

به گفته متخصصان پوست، تولیدکنندگان لباس، فروشندگان قدیمی و عقل سلیم، شستن لباس‌‌های جدید قبل از پوشیدن، هوشمندانه است و بسیار توصیه می‌شود. در این مقاله با مرور راهکارهای تمیز کردن لباس نو، تلاش کردیم تا اطلاعات مهم به این منظور را در اختیار شما قرار دهیم. اگر در این زمینه سوالی در ذهن خود دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان آچاره در زمانی کوتاه پاسخگوی شما باشند.

3.5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا