تعویض شیر تخلیه آبگرمکن در 8 مرحله

سرمایش و گرمایشآبگرمکنگرمایش

شیر تخلیه یکی از قطعات مهم آبگرمکن به‌شمار می‌رود. این شیر هم مانند تمام شیرها امکان دارد که خراب شوند و یا از کار بیفتند. شیرهای تخلیه درطول مدت دچار فرسایش می‌شوند و نشتی می‌کنند. گاهی نشت این شیر بعد از تخلیه آبگرمکن از تعمیر و نگهداری واحد اتفاق میفتد. تعویض شیر تخلیه آبگرمکن در این شرایط بهترین گزینه است و به‌راحتی قابل نصب است. برای یادگیری این کار با ما همراه باشید.

شیر تخلیه آبگرمکن و مخازن آب گرم

شیر تخلیه تمام آب مخزن را در خودش نگه می‌دارد. پس شما باید قبل از برداشتن شیر قدیمی، مخزن را کاملا تخلیه کنید. تمامی مراحل موردنیاز را برای خاموش کردن آبگرمکن، قبل از خالی کردن مخزن انجام دهید. این‌کار می‌تواند تضمین کند که مشعل مخزن در مواقعی که مخزن دارد تخلیه می شود؛ روشن نمی‌شود. وقتی تعویض شیر تخلیه آبگرمکن تمام شد و شیر جدید را نصب کردید، می‌توانید مخزن را پر کنید. سپس آبگرمکن شروع به گرم‌کردن آب می‌کند.

تخلیه مخزن آبگرمکن

8 مرحله تعویض شیر تخلیه آبگرمکن

آنچه که شما برای تعویض شیر تخلیه آبگرمکن نیاز دارید:

  • شلنگ باغچه
  • آچار قابل تنظیم یا انبر قفل کانال
  • نوار لوله‌کش
  • شیر تخلیه نو

مراحل تعویض شیر تخلیه آبگرمکن شامل موارد زیر است:

  1. برق یا گاز را خاموش کنید

در مرحله اول برق آبگرمکن را با خاموش‌کردن بریکر مناسب در تابلو خدمات برق خانه قطع کنید. گاز آبگرمکن را با چرخاندن دکمه پیلوت روی تنظیمات خاموش کنید. این گاز باعث جلوگیری از احتراق و آتش‌گرفتن مشعل‌ها می‌شود.

اما فراموش نکنید که چراغ راهنما را روشن نگه دارید تا بعدا مجبور به روشن‌کردن و راه‌اندازی مجدد آن نباشید. علاوه بر آن با بستن شیر روی خط گاز نزدیک آبگرمکن، باید جریان گاز را قطع بکنید. درضمن باید قبل از این‌که مخزن را تخلیه کردید و شیر را عوض کردید، اجازه دهید آبگرمکن کاملا خنک شود.

تعویض شیر تخلیه آبگرمکن

  1. برای تعویض شیر تخلیه آبگرمکن، منبع آب را خاموش کنید

در این مرحله از تعویض شیر تخلیه آبگرمکن باید شیر لوله تامین آب سرد را که به آبگرمکن منتهی می‌شود را ببندید. یک دریچه روی خط نزدیک بالای مخزن بخاری باید وجود داشته باشد. به‌طور متناوب، شیر اصلی که آب منزل شما را تامین می‌کند می‌تواند بسته شود.

 

منبع آب

  1. تخلیه کردن مخزن

در سومین مرحله از تعویض شیر تخلیه آبگرمکن باید یک شلنگ باغ‌بانی را به شیر تخلیه آبگرمکن متصل کنید. سپس شلنگ را به زهکشی کف نزدیک کنید یا از آن بیرون بکشید. شیر کاهش دما و فشار را در بالای مخزن و با چرخاندن اهرم به حالت باز، باز کنید. این کار اجازه می‌دهد تا هوا وارد  مخزن شود تا از مکشی که مانع از تخلیه می‌شود جلوگیری کند.

شیرتخلیه را تا آخر باز کنید تا تخلیه مخزن کارش را شروع کند. بعضی از شیرها دارای دسته هستند. برخی از شیرها یک دوک سوراخ‌دار دارند که با پیچ‌گوشتی سرصاف می‌چرخد. هنگام تخلیه مخزن تمام حواستان را جمع کنید چون ممکن است آب داخل مخزن کاملا داغ باشد. اجازه بدهید تمام مخزن به‌طور کامل تخلیه شود. پس از آن شیر تخلیه را با پایین انداختن اهرم ببندید و بگذارید که به حالت بسته برگردد.

تخلیه کردن مخزن

  1. شیر تخلیه قدیمی را بردارید

در این مرحله از تعویض شیر تخلیه آبگرمکن باید شلنگ را از شیر تخلیه جدا کنید. شیر تخلیه را با چرخاندن در خلاف جهت عقربه‌های ساعت با کمک آچار بزرگ قابل تنظیم، آچارلوله یا انبرقفل‌کانال از مخزن خارج کنید.

برداشتن شیر قدیمی

  1. شیر تخلیه جدید را نصب و راه‌ اندازی کنید

شیر تخلیه‌های جدید را با نوار لوله‌کش بپیچید و با دست آن را در دهانه تخلیه مخزن بپیچید. سوپاپ را با یک آچار محکم کنید. وقتی که خروجی سوپاپ به‌سمت پایین است، در همان موقعیت سوپاپ قدیمی متوقف می‌شود. با چرخاندن کامل دست‌گیره در جهت عقربه‌های ساعت، مطمئن شوید که سوپاپ به‌طور کامل بسته است.

نصب شیر جدید

  1. آبگرمکن را از آب پر کنید

در این مرحله از تعویض شیر تخلیه آبگرمکن، شیر آب گرم را روی هر شیر آب داخل خانه باز کنید. برای دوباره پرکردن مخزن آبگرمکن، شیر آب سرد را باز کنید. هنگامی که آب از شیر آب بیرون می‌آید، مخزن پر می‌شود و در آن صورت می‌توانید شیر آب را ببندید.

ذکر یک نکته در این بین بسیار حائز اهمیت است. نکته این است که وقتی مخزن پر شد، باید تمام شیرهای آب را برای یک تایم کوتاه نصب و راه‌اندازی کنید. این‌کار باعث می‌شود که هوا از خطوط آب خارج شود. در این قسمت هوا و آب با یک صدای بلند فوران می‌کنند. برای جلوگیری از این‌کار بهتر است زودتر اقدام کنید تا دچار غافل‌گیری نشوید.

  1. برق یا گاز را روشن و راه اندازی کنید

برق بخاری برقی را روشن کنید یا برای بخاری گازی دگمه پیلوت را فشار دهید. وقتی که تعویض شیر تخلیه آبگرمکن را انجام دادید، آبگرمکن شروع به گرم‌کردن آب در مخزن می‌کند. اگر نیاز بود دوباره دستورالعمل‌های سازنده را بررسی کرده و پیلوت را روشن کنید.

  1. از عدم نشتی شیر تخلیه اطمینان حاصل کنید

در آخرین مرحله از تعویض شیر تخلیه آب گرم کن، شیر تخلیه جدیدی که نصب کرده‌اید را از لحاظ نشتی مورد بررسی قرار دهید. این‌کار را به‌مدت چندروز ادامه دهید. برای این‌که مطمئن شوید که هیچ مشکلی در شیر وجود ندارد و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

دلیل نشتی آبگرمکن چیست؟

پیدا کردن محل نشت آبگرمکن بسیار مهم است تا بتوانید دلیل اصلی این اتفاق را پیدا کنید. گاهی اوقات که آبگرمکن شما نشت می‌کند نیاز است که یک فرد متخصص آن را ببیند تا بتواند علت نشت را تشخیص دهد. مکان‌های متداول آبگرکم‌کن که نشت می‌کنند شامل:

  • نشتی از شیر تخلیه آبگرمکن
  • نشتی از شیر کاهش فشار و دما
  • نشتی از مخزن آبگرمکن
  • شیر تخلیه خراب
  • فشار زیاد در مخزن
  • شیر کاهش دما و فشار معیوب
  • مشکل داخلی مخزن
  • شیر تخلیه

شیر تخلیه در قسمت پایین مخزن تعبیه شده است. هر آبگرمکنی که با مخزن یا بدون مخزن است، یک شیر تخلیه دارد. این شیر برای تخلیه رسوبات ساخته شده است و داخل مخزن استفاده می‌شود. نشتی شیر تخلیه باعث تشکیل گودال در زیر مخزن می‌شود. اطراف شیر تخلیه نیز مرطوب خواهد بود. اگر شیر تخلیه خراب باشد امکانش هست که از خود شیر شروع به نشت کند.

درهرصورت اگر تعویض شیر تخلیه آبگرمکن به‌درستی انجام نشود؛ آب از لبه‌های شیر نشت می‌کند. دریچه تخلیه نشتی خیلی سریع و راحت تعمیر می‌شود. تعویض شیر تخلیه آبگرم ‌کن باید توسط یک فرد متخصص و باتجربه انجام شود.

اگر شرایط کمک گرفتن از متخصص را ندارید می‌توانید برای جلوگیری از نشتی، درپوش برنجی شیلنگ باغ‌بانی را روی دریچه بپیچید. اما اگر با این روش هم نتوانستید به نتیجه دل‌خواه برسید باید حتما با یک متخصص تماس بگیرید. زیرا شیر تخلیه ممکن است هنگام نصب، به‌شکل اصولی آب‌بندی نشده باشد.
دلالیل نشتی آبگرمکن

آیا تعویض شیر تخلیه در عمر مفید آن تاثیر دارد؟

قطع به یقین رسیدگی به هر وسیله‌ای و تعمیر آن درصورت خرابی، روی افزایش عمر وسیله تاثیر دارد. آبگرمکن یکی از مهم‌ترین سیستم‌های گرمایشی است. این سیستم برای ساختمان‌ها، صنایع مختلف و گرم‌کردن آب خانه کاربرد دارد.

بعضی وقت‌ها خرابی قطعاتی از این وسیله باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود. یکی از همین وسایل، شیر تخلیه است که گاهی دچار مشکل می‌شود. این مشکل را می‌توان به‌راحتی و با تعویض شیر تخلیه آبگرمکن حل کرد.

تعویض شیر تخلیه آبگرم کن

 نتیجه گیری

آبگرمکن یکی از مهم‌ترین وسیله‌های منزل است که وظیفه گرمایش آب خانه و ساختمان را برعهده دارد. البته امروزه وسایل پیشرفته‌تری هم جای آبگرمکن را گرفته است ولی کسانی هستند که هنوز از این وسیله استفاده می‌کنند. خرابی یک قطعه کوچک از این وسیله باعث می‌شود که آبگرمکن به‌خوبی نتواند کار کند.

از این‌رو باید مراقب بود و هرچندوقت یک‌بار آن را چک کرد. خرابی آبگرمکن می‌تواند علت‌های زیادی از جمله خرابی شیر تخلیه داشته باشد. این خرابی را می‌توان خیلی راحت و با تعویض شیر تخلیه آبگرمکن جبران کرد. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید. از همراهی شما ممنونیم.

 

 

ارائه بیش از 300 سرویس در 30 شهر ایران

در آچاره به شما کمک می‌کنیم در کمترین زمان ممکن خدمات موردنظرتان را دریافت کنید. آچاره گسترده‌ترین ارائه‌دهنده خدمات و تعمیرات منزل است که علاوه بر تهران، در ۳۰ شهر دیگر خدمات ارائه می‌دهد. خدمات تعمیر پکیج یکی از این خدمات است که در کرج،‌ اصفهان، شیراز،‌ تبریز و … ارائه می‌شود. اگر ساکن شهر مشهد هستید و به تعمیر آبگرمکن مشهد نیاز دارید روی لینک کلیک کنید.
4.6/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا