تعمیر آبگرمکن در محل تعمیر آبگرمکن در محل

بررسی 9 دلیل نشت آب آبگرمکن (نشت از مخزن و اتصالات)

گرمایشآبگرمکنسرمایش و گرمایش

نشت آب آبگرمکن  از جمله مشکلاتی است که بسیاری از ما حداقل یک بار با آن روبرو شده­‌ایم. در اکثر موارد نشت آب آبگرمکن ممکن است بر اثر سوراخ شدن و یا ترک برداشتن قسمت­‌های مختلف آن باشد که این اتفاق مشکلات دیگری از قبیل سرریز شدن آب از شیر اطمینان را در پی خواهد داشت. اگرچه نشستی آب، به اندازه نشتی گاز آبگرمکن حیاتی نیست؛ اما اگر از دلایل این مشکل اطلاع داشته باشیم، می­‌توانید آن را سریع برطرف کنید و یا این­که با پیشگیری از رخ دادن این مشکل، از ضررهای بعدی هم جلوگیری به عمل آورید.

دلایل سوراخ شدن آبگرمکن دیواری

آبگرمکن دیواری بنا به انواع دلایل زیر که مرتبط به رگلاتور آبگرمکن است، ممکن است سوراخ شود:

  1. خرابی واشر متصل به مهره رابط رگلاتور
  2. سوراخ شدن و یا ترک برداشتن بدنه رگلاتور
  3. مشکل در دنده و واشر درپوش رگلاتور
  4. خراب شدن دیافراگم رگلاتور
  5. شل بودن درپوش مخصوص رگلاتور
  6. شل بودن مهره رابطی که به رگلاتور آب متصل است

آب دادن آبگرمکن

علت نشت آب از شیر اطمینان آبگرمکن چیست؟

نشت آب از شیر اطمینان آبگرمکن از آن دسته مشکلاتی است که ممکن است تا به حال با آن مواجه شده باشید. شیر اطمینان که به نام شیر تخلیه نیز شناخته می­‌شود، از اصلی‌ترین قطعات مربوط به آبگرمکن است و در قسمت پایین اتصالات قرار گرفته شده است. شیر اطمینان مسئول کنترل فشار درونی است، بنابراین ممکن است به دلایل مختلف فشارهایی را تحمل کند که باعث سوراخ شدنش شود. مثلاً وارد شدن شوک گرمایی و یا ضربه غیر منتظره ممکن است باعث سوراخ شدن شیر اطمینان شود.

تعمیر آبگرمکن در محل تعمیر آبگرمکن در محل

مطلب پیشنهادی معرفی قطعات آبگرمکن دیواری

در کل سوراخ شدن شیر اطمینان، کاهش فشار آبگرمکن را در پی خواهد داشت و بنابراین می­‌توان گفت که یکی از علامت‌­های سوراخ شدن شیر تخلیه، افت فشار دستگاه است. در صورتی که شیر اطمینان سوراخ شده باشد بهترین کار کمک گرفتن از تعمیرکاران مجرب آبگرمکن با تخصص فنی بالا است تا آن را تعویض نمایند.

شیر تخلیه‌ آبگرمکن

شیر تخلیه معمولاً از جنس پلاستیک یا مس است و به لوله­‌های مسی که برای خروج مطمئن و تخلیه مستقیم از سمت پایین تعبیه شده­، متصل شده­ است. در صورتی که نشت آب از فیتینگ­‌های مخزن باشد، باید ابتدا شیر قدیمی را باز کرده، آن را تمیز نمایید و سپس دوباره آن را وصل کنید؛ اما پیشنهاد ما این است که آن را با یک شیر دیگر تعویض نمایید.

تعویض شیر تخلیه

  1. ابتدا گاز ورودی آبگرمکن گازی را ببندید و یا اگر آبگرمکن از نوع برقی است برق آن را قطع نمایید.
  2. سپس آب سرد را ببندید و یک شیلنگ را به شیر تخلیه متصل کنید به طوری که سر دیگر شیلنگ در فاضلاب کف ساختمان قرار داده شود.
  3. حالا شیر تخلیه و شیر آب گرم را باز کنید تا هوای داخل مخزن در هنگام تخلیه آن خارج شود.
  4. مخزن باید تا زیر شیر تخلیه فشار دما خالی شود تا بتوانید شیر را با کمک یک عدد آچار فرانسه تعویض کنید. اکنون بدنه تانک را تمیز کرده و برای بستن شیر اطمینان جدید از نوار تفلون استفاده نمایید و شیر را نصب کنید.
  5. بعد از نصب شیر، لوله­‌ها را به آن وصل نمایید.
  6. یادتان باشد که قبل از باز کردن شیر ورودی گاز یا روشن کردن آبگرمکن، مخزن باید از آب پر باشد.

مطلب پیشنهادی علت روشن نشدن شمعک آبگرمکن

دلیل نشت آب آبگرمکن

از جمله دلایل نشت آبگرمکن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ترک برداشتن یا سوراخ شدن قاب برنجی آبگرمکن
  2. ترک برداشت و یا خراب شدن قسمتی که شیر احتراق نصب می‌­شود.
  3. شل بودن لوله‌­ای که مخصوص خروج آب گرم مبدل است.
  4. سوراخ بودن لوله مبدل گرمایی
  5. خراب شدن واشر
  6. شل بودن شیر احتراق آهسته
  7. خراب بودن کاسه نمدی شیر تغذیه
  8. خراب شدن اورینگ محوری که مخصوص تنظیم دما است.

در ادامه به تفضیل درباره علل بروز این مشکل صحبت خواهیم کرد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر آبگرمکن دیواری و زمینی!

1. ترک برداشتن یا سوراخ شدن مبدل

سوراخ شدن یا ترک برداشتن مبدل یکی دیگر از دلایل نشت آب آبگرمکن است. در آبگرمکن­ هایی که دارای یک مبدل پکیج می‌­باشند در صورت ترک برداشتن و یا شکسته شدن مبدل، نمی‌­توان نشتی آب را به وضوح مشاهده کرد. اما در قسمت پایین آبگرمکن قطره­‌هایی از آب دیده می­‌شود که به خاطر سوراخ شدن یکی از راه­‌های ورودی است که به علت تماس مستقیم با شعله­‌ها و داغی بیش از حد آب به وجود آمده است. در این حالت اگر از آب گرم استفاده شود، نشتی آب بیش­تر می­‌شود. در چنین شرایطی بهترین راهکار تعویض مبدل است.

2. پاره شدن اتصالات و لوله‌­های درون دستگاه

لوله­‌های داخل آبگرمکن معمولاً از جنس برنج هستند و به همین خاطر به ندرت دچار نشتی و آسیب می­شوند؛ از دلایل ترک خوردن و ایجاد آسیب در این لوله­‌ها می­‌توان رسوب گرفتن و ضربه خوردن به لوله­‌های برنجی را نام برد. دلیل دیگر نیز مربوط به آسیب دیدن اورینگ (واشر) است، آسیب دیدن اورینگ هم به دلیل گرم شدن زیاد آبگرمکن است.

علت نشتی آبگرمکن

3. چکه کردن آب از مخزن آبگرمکن

از دیگر دلایل نشت آب آبگرمکن، سوراخ شدن مخزن آبگرمکن است. حرارت شدید و مستقیم در طول زمان می­‌تواند منجر به پوسیدگی و سوراخ شدن مخزن آبگرمکن شود که همین امر باعث نشت آب از آبگرمکن خواهد شد.

راه حل پیشنهادی برای حل این مشکل، جوش زدن قسمت سوراخ شده است. برای مواقعی که پوسیدگی خیلی زیاد باشد، راه حل مناسب استفاده از پیچ و ورق گالوانیزه است؛ به این صورت که ورق گالوانیزه را به اندازه سوراخ برش می­دهیم و با کمک پیچ به قسمت سوراخ شده متصل می­کنیم و سپس اطراف آن را با استفاده از چسب می­پوشانیم. بعد از گذشت حدود 5 ساعت چسب محکم شده و می­‌توان آبگرمکن را روشن نمود.

مطلب پیشنهادی تعویض ترموکوپل آبگرمکن

هم­چنین می­‌توان از خمیر اپوکسی استفاده کرد که جدیدترین روش برای رفع نشتی مخزن آّگرمکن است. برای استفاده از خمیر اپوکسی، ابتدا سوراخ را پیدا کرده و سپس آن را با سمباده نسبتاً زبر تمیز کنید و خوب خشک نمایید (لوله­‌ها و مخزن باید تمیز، خشک و عاری از هرگونه باقی­مانده براده­‌های سمباده باشد)، کمی از خمیر اپوکسی را با استفاده از دستکش برداشته و ورز دهید تا کاملاً مخلوط شود که در این حالت رنگ آن به صورت خاکستری درمی­آید، اکنون خمیر را روی سوراخ و اطراف آن بزنید (حدوداً تا شعاع 4 سانتی­متری)؛ یک ساعت صبر کنید تا خمیر اپوکسی خشک شود.

دلایل چکه کردن آب از آبگرمکن

4. واشر المنت در آبگرمکن‌­های برقی

در صورتی که نشت آب آبگرمکن برقی از کف یا قسمت پوشش داخلی آن باشد باید واشر المنت آبگرمکن را بررسی نمایید. معمولاً آبگرمکن­‌های برقی دارای دو المنت هستند که به مخزن نصب شده‌اند، واشرهای مورد بحث در پشت کاورهای دسترسی در کنار آبگرمکن قرار می­‌گیرند.

ابتدا برق را قطع کنید و سپس پیچ­‌هایی که کاور را نگه می­‌دارند باز کنید. با کنار زدن عایق­‌بندی لوله­‌ها می­‌توان علائم نشتی را بررسی نمود؛ در صورتی که نشتی مربوط به المنت باشد باید اقدام به تعویض واشر آن کرد. برای این کار ابتدا باید مخزن را خالی کرده، شیر ورودی آب سرد را بسته و با استفاده از یک شلنگ را به آن وصل کنید به طوری که سر دیگر شلنگ در فاضلاب کف ساختمان قرار گرفته باشد. حالا شیر تخلیه و شیر آب گرم را باز کنید تا هوای داخل مخزن خارج شود؛ توجه داشته باشد که مخزن را باید تا مدخل المنت خالی کرد. با استفاده از یک سوکت یا آچار المنت با سایز مناسب می­‌توانید المنت قدیمی را باز کرده و اقدام به برداشتن واشر آسیب دیده کنید. اکنون سطح زیرین آن و سطح زیر المنت را تمیز کرده و  سپس واشر جدید و المنت را دوباره نصب کنید. سپس المنت را به اندازه کافی محکم ­کنید و بعد از آن سیم‌­ها را به ترمینال­‌های مربوطه وصل نمایید. بعد از این مراحل شیر تخلیه را محکم ببندید و با باز کردن شیر ورودی اجازه دهید که مخزن به طور کامل از آب پر شود. دقت کنید که قبل از بستن دوباره کاورها و روشن کردن آبگرمکن، یک بار دیگر آبگرمکن را برای وجود نشتی­‌های احتمالی دیگر بررسی نمایید.

به غیر از موارد ذکر شده، ممکن است سایر عوامل باعث نشتی آب آبگرمکن شوند که عبارتند از:

5. نشتی آب از لوله آب

لوله آب در قسمت بالای آبگرمکن قرار دارد که ممکن است گاهی اوقات آب از این قسمت چکه کند و با عبور از روی عایق آبگرمکن روی زمین بریزد، در این حالت بعضی افراد با دیدن این آب بر روی زمین فکر می­‌کنند که نشتی آب از آبگرمکن است در حالی که این­طور نیست. در این وضعیت ابتدا باید شیر فلکه آب ساختمان را ببندید و سپس اقدام به تعمیر یا تعویض لوله بالای آبگرمکن نمایید.

ثبت سفارش تعمیر آبگرمکن در محل

6. نشتی آب از پایه لوله آبگرمکن

پایه لوله آبگرمکن در بخش بالایی آبگرمکن قرار گرفته است به طوری که لوله آب سرد آن ورودی و لوله آب داغ آن خروجی است. به دلیل باریک بودن این پایه‌­ها امکان نشتی در آن­ها زیاد است و این امر باعث نشت آب آبگرمکن می­‌شود. در این مواقع می­‌توانید با استفاده از یک آچار لوله گیر، پایه­‌ها را باز کرده و تعویض نمایید.

مطلب پیشنهادی راهنمای جامع افزایش طول عمر آبگرمکن

7. چکه کردن آب از فلکه دما و فشار

هنگام اتصال شیر فلکه آبگرمکن باید آن را با دقت عایق کنید و به وسیله چسب لوله و نوار تفلون ببندید تا در مواردی که آبگرمکن بیش از حد داغ می‌شود و فشار بالا می­رود، آب از اطراف آن چکه نداشته باشد. به منظور جلوگیری از بروز این مشکل باید فشار آب داخل منزل تنظیم باشد؛ اما اگر همچنان با وجود فشار و دمای متعادل، فلکه دما و فشار چکه داشت بهتر است که یک لوله­ کش این دو قطعه را تعویض کند.

8. نشتی آب از لوله فاضلاب آبگرمکن

ممکن است بعد از شستشو یا تخلیه آبگرمکن و به مرور زمان لوله فاضلاب آبگرمکن فرسوده شود. در چنین مواقعی باید ابتدا آب داغ را قطع نمود به طوری که در مخزن آبگرمکن هیچ آبی وجود نداشته باشد و سپس لوله فاضلاب را تعویض کرد.

مطلب پیشنهادی نصب دودکش آبگرمکن زمینی 

9. آب­‌بندی اشتباه اتصالات

 اتصالات مربوط به آبگرمکن به طور کلی شامل دو نوع هستند:

یک دسته اتصالاتی که به خود آبگرمکن وصل می‌­شوند و دسته دیگر اتصالاتی هستند که به زیر آبگرمکن وصل شده­‌اند. هر کدام از این اتصالات در صورت آب­‌بندی ناقص و غیر استاندارد می­‌تواند باعث ریزش و چکه کردن آب از آبگرمکن شود. در صورتی که نشت آب آبگرمکن به علت مشکل در آب­بندی اتصالات باشد، باید تمام اتصالات را بررسی کرد. بعد از بررسی تمام اتصالات آبگرمکن و پیدا کردن قسمت مربوطه که منجر به نشستی آب شده است، در ابتدا تمام شیرهای ورودی و خروجی آبگرمکن را ببندید و سپس به تعمیر و یا تعویض قطعه مربوطه بپردازید.

5/5 - (4 امتیاز)

15 دیدگاه

  1. سلام. خداقوت.سپاس وتشکر بابت ارائه مطالب ارزنده و مفید…. لطفا بفرمایید… کف آبگرمکن(قسمت عدسی ها) سوراخ شده رو میشه یه کفی دیگه روی همون کفی قبلی جوش دادبدون اینکه کفی قبلی رو دربیاریم؟

    1. سلام، نه به هیچ وجه. آبندی کف مشکل خواهد بود و پوسیدگی کفی قبلی پیشروی می‌کند به سمت بدنه.

  2. سلام
    آبگرمکن ما برقی و مدل دیواری مارک آریستون ۵۰ لیتری هست
    از دور واشر قرمز رنگ شلنگ آب گرم متصل به مخزن ، نشاط آب دارد
    لطفا بفرمائید درمان ساده ایی دارد یا باید مخزن باز شود؟

    1. با سلام، خود شلنگ باز می‌شود. نیازی به باز شدن مخزن برای تعمیر آبگرمکن نیست. واشر را تعویض کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      از سیم جرقه زن که شمعک به آن وصل است گاز نشت می‌کند که اورینگ فیبری دارد باید عوض شود.

  3. سلام وقت بخیر. ابگرمکن زمینی داریم در زمانی که مثلا یک شب منزل نیستم و فردای آن روز برمی گردیم آبگرمکن نشت کرده وکف را خیس کرده وهیچ علامتی دیگری هم ندارد

  4. سلام آبگرمکن من فقط زمانی که شیر خروجی آب گرم رو باز میکنم از داخل نشتی میده..تا زمانیکه شیر خروجی بسته باشه نشتی نداره مشکل از کجاست لطفا راهنمایی کنید

    1. اگر آبگرمکن دیواری باشه زمانی که شما آب رو باز میکنی دورتا دور مخزن لوله مسی هستش که احتمالا یجاش نشتی داره

  5. سلام.به خاطرات اطلاعات مفیدی که اختیار ما میگذارند تشکر میکنم.
    زمانی آب گرم مصرف می‌شود از آبگرمکن کن دیواری بوتان آب سرد میریزد علت چیست.
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      اصطلاحا میگن آب و گاز قاطی کرده و باید رگلاتور آب سرویس بشه

  6. سلام، من چند روزه از ابگرمکن مخزنی استفاده میکنم نشتی قطره ای داره وقتی شیر ورودی آب گرم رو میبندم نشتی قطع میشه
    مشکلش کجاست ممنون میشم راهنمایی کنید.

  7. با سلام خسته نباشید

    ما آبگرمکن زمینی داریم که دوبار هست که از دیواره داخلی که شعله در آنجا رو سن میشع نشت میکنه و همه جارو آب برمی‌داره

    و فقط شب ها نشت میکنه

    و اینکه از دیواره ها این اتفاق می افته و بعدش یا قطع میشه با چکه میکنه
    به نظرتون مشکل از کجاشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا