کامل‌ترین راهنمای تمیز کردن کنترل تلویزیون

نظافت و شستشو

تمیز کردن کنترل تلویزیون جزء کارهای روتین و همیشگی نظافت نیست. ما هر روز میز، تلویزیون و وسایل خانه را نظافت و گردگیری می‌کنیم اما اغلب هنگام نظافت، وسیله پرکاربردی مانند کنترل تلویزیون را فراموش می‌کنیم. کنترل تلویزیون جزء معدود وسایلی است که ارتباط مستقیم با دست دارد، همین موضوع حساسیت تمیز کردن ریموت تلویزیون را بیشتر می‌کند.

در مواقعی ممکن است برای تمیز کردن این وسیله به کشیدن یک دستمال نیمه مرطوب روی آن اکتفا ‌کنیم. اما باید توجه داشت که آلودگی‌های پنهان میان دکمه‌های کنترل به همین سادگی از بین نمی‌روند. برای ضدعفونی و تمیز کردن اصولی کنترل تلویزیون با مجله آچاره همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم راهکارهای کاربردی و آسانی را در این زمینه ارائه نماییم. خوب در ادامه ببینیم چگونه کنترل تلویزیون را تمیز کنیم.

کنترل تلویزیون؛ منبع آلودگی و میکروب‌ها

سال گذشته سازمان بهداشت جهانی به منظور جلوگیری از گسترش بیماری‌های عفونی و ویروس‌ها، نظافت و ضد عفونی کردن سطوحی که بسیار لمس می‌شوند و تماس مستقیم با دستان دارند را ضروری اعلام کرد.

زیرا براساس آخرین تحقیقات مشخص شده است که ویروس‌ها می‌توانند برای ساعاتی روی سطوح، زنده و فعال بمانند. به همین دلیل لازم است روش ضد عفونی کردن این سطوح و وسایل را بدانید.

تمیز کردن کنترل تلویزیون

لازم به ذکر است که برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن کنترل تلویزیون، باید به شیوه‌ای ایمن عمل کنید. زیرا ممکن است دستگاه آسیب ببیند و یا اینکه در هنگام استفاده از مواد ضد عفونی‌کننده سلامتی شما به خطر بیفتد.

نحوه تمیز کردن کنترل تلویزیون (فیلم)

برای تمیز کردن کنترل تلویزیون از چه محلولی استفاده کنیم؟

امروزه به منظور نظافت و ضد عفونی کردن منازل، محصولات بسیاری تولید می‌شوند. محلول‌ها، شوینده‌های خانگی، اسپری‌ها و پودرهای مختلفی که گفته می‌شود موارد مصرف هر یک متفاوت است. تعدادی از این محصولات خاصیت جرم‌زدایی دارند و گروهی دیگر ضد عفونی‌کننده هستند. اما برای تمیزکردن سطوحی که مستقیما با دستان ما تماس دارند باید بااحتیاط بیشتری عمل کرد.

ترجیح موسسات و سازمان‌های بهداشتی و حفاظت از محیط زیست، استفاده از محلول‌هایی است که کمترین درصد مواد شیمیایی را دارند و برای سلامتی مضر نیستند. به همین دلیل سفیدکننده‌های خانگی رقیق شده با آب و یا محلول‌های الکلی 70% جزء مواردی هستند که توصیه می‌شوند. همچنین استفاده از جوش‌ شیرین نیز از جمله موادی است که برای ضد عفونی کردن محیط خانه کاربرد دارد. حتی می‌تواند از شوینده‌های دست‌ساز خانگی استفاده کرد.

چگونه کنترل تلویزیون را تمیز کنیم

آماده‌سازی محلول‌های خانگی برای ضد عفونی کنترل تلویزیون

با ترکیب نسبت‌های مناسبی از مواد ضد عفونی‌کننده و آب می‌توان محلول خانگی ایمنی برای تمیز کردن کنترل تلویزیون تهیه کرد.

محلول خانگی با استفاده از مواد سفید‌کننده

هیپوکلرید سدیم 5% (سفیدکننده خانگی) به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده تأیید شده است. این محلول برای ضد عفونی کردن سطوح بسیار مناسب است. اما توجه داشته باشید که این محلول ممکن است باعث از بین رفتن رنگ‌ دکمه‌های کنترل شود. بنابراین احتیاط کنید.

بلافاصله بعد از استفاده از این محلول، کنترل تلویزیون را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا مواد کاملا پاک شوند. این کار علاوه بر ایمنی بیشتر، از تغییر رنگ دکمه‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

استفاده از محلول خانگی برای نظافت کنترل

برای ساخت محلول تمیز کننده ریموت تلویزیون باید به ازای یک لیترآب، 4 قاشق چای‌خوری مواد سفیدکننده ترکیب نمایید.

استفاده از الکل

برای این کار می‌توان از پدهای الکلی و یا محلول الکل استفاده نمود. نکته قابل توجه این است که باید از الکل 70% ایزوپروپیل استفاده نمود.

نحوه تمیز کردن کنترل تلویزیون

استفاده از جوش‌ شیرین

کاربرد جوش شیرین در نظافت بسیار زیاد است و از آنجایی که حاوی بیکربنات است که توانایی مقابله با قارچ‌ها و باکتری‌ها را دارد و همچنین ماده‌ای بی‌خطر است که به ریه‌ها آسیب نمی‌رساند. در این روش باید از ترکیب جوش شیرین و آب، یک خمیر تقریبا چسبناک به دست آید.

کنترل تلویزیون را توسط یک برس کوچک و یا مسواک به این خمیر آغشته کنید. سپس با یک دستمال خمیر جوش شیرین را از روی کنترل تلویزیون پاک نمایید. توجه داشته باشید که برای ساخت این خمیر از آب سرد استفاده کنید. زیرا عملکرد جوش شیرین در آب سرد بسیار قوی‌تر است.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

تمیز کردن کنترل تلویزیون

آیا می‌توان از محلول سرکه و آب برای تمیز کردن کنترل تلویزیون استفاده کرد؟

سال‌ها از خاصیت ضد عفونی‌کنندگی سرکه مطالب بسیاری عنوان شد. اما اخیرا به دلیل حساسیت همه‌گیری کووید 19 و روی‌آوردن افراد به مواد ضد عفونی و سرکه، تحقیقات وسیعی در این زمینه صورت گرفته است.

طبق اعلام سایت موسسه ملی تحقیقات مشخص شد که سرکه حاوی اسید استیک است و توانایی غیرفعال کردن ویروس‌ها را دارد. اما سرکه‌ای که در بازار عرضه می‌شود به دلیل اینکه کاملا رقیق شده است، دیگر خاصیت ضد عفونی ندارد. به همین دلیل سرکه درلیست مواد ضد عفونی خانگی تایید شده از طرف سازمان حفاظت محیط زیست ثبت نشده است.

نحوه ضد عفونی کردن کنترل تلویزیون

برای جلوگیری از آسیب دیدن کنترل تلویزیون لازم است مراحل زیر را رعایت کنید:

  • قبل از هر کاری باتری‌های را خارج کنید.
  • با یک دستمال خشک یا یک برس کوچک یا مسواک گردوغبار اطراف دکمه‌ها را پاک نمایید.
  • در زمان استفاده از مواد ضد عفونی کننده از دستکش استفاده کنید.
  • یک دستمال پارچه‌ای نرم و بدون پرز را آغشته به مواد ضد عفونی کننده کنید. سپس تمام سطح کنترل و دکمه‌ها را با پارچه مرطوب شده تمیز کنید.

کنترل تلویزیون

  • مهمترین قسمت‌، سطح دکمه‌ها است. دستمال را دور انگشت سبابه خود بپیچید و به آرامی روی سطح شاسی‌های کنترل را تمیز کنید.
  • برای تمیز کردن گوشه و کنار دکمه‌ها بهتر است به‌‌وسیله یک خلال دندان مواد زائد را خارج کنید. سپس با استفاده از یک گوش پاک‌کن آغشته به مواد ضد عفونی آن قسمت‌ها را تمیز کنید.
  • پس از ضد عفونی کردن کنترل تلویزیون با پارچه نرم و بدون پرزکنترل را خشک کنید.
  • بعد از تمیز کردن کنترل فورا باتری‌ها را جا نزنید. اجازه بدهید محل باتری، در مجاورت هوا کاملا خشک شود.
  • سپس باتری‌های جدید را در ریموت کنترل قرار دهید.

تمیز کردن محفظه باتری

تمیز کردن جایگاه باتری‌ها را فراموش نکنید. این قسمت معمولا دارای گردوغبار زیادی است و در بعضی مواقع به دلیل نشتی و زنگ‌زدگی باتری حاوی مواد سفیدی به شکل گچ می‌باشد.

برای تمیز کردن محل باتری‌ها، ابتدا با یک مسواک رسوب‌ها و زنگ‌زدگی‌های احتمالی و گردوغبارها را خارج کنید. سپس با مواد ضدعفونی محل را به شیوه‌ای که در بالا بیان شد، تمیز کنید.

تمیز کردن محفظه باتری

برای تمیز کردن ریموت تلویزیون به نکات زیر توجه کنید!

  • توجه داشته باشید که نباید محلول ضد عفونی کننده را مستقیما روی کنترل اسپری کنید.
  • قبل از پاک کردن کنترل، دستمال را فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. این کار از ورود محلول به داخل کنترل جلوگیری می‌کند.
  • دستمال کاغذی به دلیل داشتن پرز و تکه تکه شدن مناسب تمیز کردن ریموت تلویزیون نیست.
  • بهتر است از پارچه‌ بدون پرز و یا پارچه میکروفایبر که جذب آب بالایی دارد و بسیار لطیف و نرم است استفاده کنید.
  • توجه کنید که نباید فشارزیادی به دکمه‌ها وارد کنید. این کار می‌تواند به دکمه‌های کنترل آسیب برساند و عملکرد آن را ضعیف کند.
  • در استفاده از مایع سفید کننده احتیاط کنید و آن را با آب رقیق نمایید. زیرا موجب پاک شدن رنگ دکمه‌های کنترل می‌شود.
  • از ورود آب و محلول ضد عفونی کننده و الکل به داخل کنترل و محل باتری جلوگیری نمایید.
  • اگر به طور کلی بهداشت دستان خود و محیط خانه را رعایت کنید، ضروری نیست که هر روز کنترل تلویزیون را تمیزکنید.

استفاده از محافظ وکیوم کنترل تلویزیون

یکی از روش‌هایی که برای محافظت کنترل تلویزیون از آلودگی‌ها وجود دارد، استفاده از محافظ و روکش‌های وکیوم کنترل تلویزیون می‌باشد. این محافظ‌ها انواع مختلف و جنس‌های متفاوتی دارند. از جمله: سلفون، نانو، حرارتی و ژله‌ای. با استفاده از این محافظ‌ها از ورود آلودگی به داخل درز دکمه‌ها جلوگیری می‌شود. ضد عفونی کردن این محافظ‌ها به‌سادگی به‌وسیله یک پد الکلی امکان‌پذیر است.

اما نکته قابل توجه در خصوص استفاده از این روکش‌های وکیوم، خشک بودن کامل آن‌ها قبل از کشیدن روکش روی آن‌ها و عدم وجود رطوبت زیاد در محیط است. زیرا در صورت وجود رطوبت، دستگاه کنترل در داخل روکش آسیب دیده و باتری‌‌ها زنگ می‌زنند.

استفاده از محافظ وکیوم

تمیز کردن کنترل چسبناک تلویزیون

چربی‌ها و آلودگی‌های روی کنترل معمولا حالت چسبناکی ایجاد می‌کنند. برای تمیز کردن کنترل چسبناک می‌توان ازمحلول رقیق شده مایع ظرفشویی و یا خمیر جوش شیرین استفاده کرد.

استفاده از محلول مایع ظرفشویی رقیق شده

  1. مایع ظرفشویی قدرت چربی‌زدایی بالایی دارد.
  2. برای این کار یک قطره مایع ظرفشویی را با مقداری آب رقیق کنید.
  3. سپس به همان روشی که در قسمت تمیز کردن کنترل تلویزیون شرح داده شد، عمل کنید.
  4. توجه داشته باشید که مایع را آنقدر رقیق کنید که دیگر کف نکند و درصد بیشتر آن آب باشد. زیرا در صورت کف‌آلود بودن محلول، برای پاک کردن آن از روی کنترل مشکل خواهید داشت.

استفاده از خمیر جوش شیرین

  1. جوش شیرین را با کمی آب سرد مخلوط کنید و آن را به شکل یک خمیر درآورید.
  2. با استفاده از یک گوش پاک‌کن یا پنبه کنترل را به این خمیر آغشته کنید.
  3. در صورت لزوم از برس‌های کوچک و یا مسواک برای از بین بردن لکه‌های سخت چربی استفاده کنید.
  4. سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب خمیر را از روی کنترل پاک کنید.
  5. بعد از اتمام کار با یک دستمال نرم و رطوبت‌گیر، کنترل را کاملا خشک کنید.

تمیز کردن کنترل تلویزیون با خمیر جوش شیرین

سخن پایانی

کنترل تلویزیون یکی از وسایل پرکاربردی است که رعایت نظافت و بهداشت آن برای سلامتی خانواده بسیار ضروری است. این وسیله در طول روز بارها توسط کودکان و بزرگترها مورد استفاده قرار می‌گیرد. خصوصا اینکه معمولا افراد علاقه دارند حین تماشای تلویزیون خوراکی و تنقلات میل کنند.

در چنین مواقعی اگر کنترل آلوده به ویروس و میکروب باشد مسلما می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی افراد خانواده و کودکان ایجاد کند. به همین دلیل باید از روش‌های ایمن و مطمئن برای تمیز کردن کنترل تلویزیون در فواصل زمانی مناسب استفاده کرد.

امیدواریم از مطالعه این مطلب بهره برده باشید. شما از چه روشی برای تمیز کردن وسایل پرکاربردی مانند کنترل تلویزیون استفاده می‌کنید؟ در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

سوالات متداول

1- آیا تعویض باتری پس از ضدعفونی کردن کنترل تلویزیون ضروری است؟

اگرچه باتری در محفظه داخلی کنترل قرارمی‌گیرد و کمتر در معرض آلودگی محیطی است. اما توجه کنید که آن محفظه خصوصا در محیط‌های دارای رطوبت بالا مستعد رشد قارچ است. همچنین مشکلاتی که ممکن است برای باتری پیش آید نیز موجب آلودگی خود باتری و محفظه آن می‌شود. بنابراین بهتر است بعد از ضد عفونی کردن کنترل تلویزیون، باتری نیز تعویض شود.

2- آیا استفاده از سشوار برای خشک کردن کنترل روش مناسبی است؟

کنترل تلویزیون یک وسیله حساس الکترونیکی است. هرگونه ضربه و یا ورود مایعات و مواد زائد به درون آن می‌تواند عملکرد اتصالات آن را مختل کند. حتی رطوبت محیط و گرمای بیش ازحد نیز ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.
از این رو استفاده از سشوار برای خشک کردن کنترل بعد از تمیزکاری توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است باعث گرمای بیش از حد و ذوب شدن اتصالات آن شود. اما اگر با درجه حرارت پایین و از فاصله دور این کار انجام شود، میزان آسیب‌رسانی آن کم‌تر خواهد بود.

در این باره بیشتر بخوانید:

علت کار نکردن کنترل تلویزیون

آموزش تعمیر کنترل تلویزیون 

آب رفتن داخل کنترل تلویزیون و اقدامات لازم

3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا