تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

تعمیر کولر گازی تی سی ال (TCL)

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

امروزه اکثر افراد نام کولر گازی را شنیده‌اند و با این دستگاه آشنایی نسبی دارند. استفاده از این سیستم تهویه هوای مطبوع این سال‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن افزایش داشته و مصرف‌کنندگان این دستگاه از نحوه عملکرد کولر گازی رضایت دارند.

اما فارغ از این ویژگی‌ها, محصولات هر برند دارای تفاوت‌های جزئی نسبت به یکدیگر هستند و شما باید از بین آن‌ها نسبت به نیاز خود تولیدات یک سازنده را انتخاب کنید. یکی از برندهای تولیدکننده کولر گازی، تی سی ال (TCL) است که بسیاری از افراد آن را جزو بهترین گزینه‌های موجود در نظر می‌گیرند. اگر شما از کولر گازی تی سی ال استفاده می‌کنید, احتمالا با بروز نقص در عملکرد آن آشنایی دارید.

در این شرایط هر چه شما با نحوه عملکرد و ساختار این دستگاه بیشتر آشنا باشید، در مدت زمان کوتاه‌تر و با صرف هزینه کمتری اختلال آن را رفع خواهید کرد. به همین دلیل در این مقاله از مجله آچاره رایج‌ترین مشکلات این دستگاه را بررسی کرده و نکات لازم به منظور تعمیر کولر گازی تی سی ال را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

رایج‌ترین مشکلات در تعمیر کولر گازی تی سی ال

عملکرد این کولر گازی می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی با مشکل مواجه شود اما برخی از مشکلات با نرخ بیشتری در این دستگاه اتفاق می‌افتند. بنابراین در روند استفاده از کولر گازی تی سی ال به منظور پیشگیری از بروز این اختلالات شایع باید به برخی از نکات بیش از پیش توجه کرد. در این راستا شما را با این مشکلات بیشتر آشنا خواهیم کرد.

1. نشت مبرد کولر گازی تی سی ال

وظیفه مبرد در سیستم‌های تهویه مطبوع از بین بردن حرارت و رطوبت محیط برای کاهش دما است. البته این وظیفه حالت سرمایش کولر گازی محسوب شده و اگر دستگاه شما بر روی حالت گرمایش تنظیم شده باشد، وظیفه مبرد دستگاه بالعکس خواهد شد.

این نقش بسیار مهم باعث شده که اگر در بستر حرکت مبدل نشتی ایجاد شود، راندمان دستگاه به شدت کاهش پیدا کند. کم شدن مبرد کولر گازی از توانایی این دستگاه برای تنظیم دمای محیط کاسته و عملکرد آن را با مشکل جدی مواجه می‌کند. فارغ از مختل شدن عملکرد کولر گازی، نشت مبرد دارای خطرات دیگری نیز می‌باشد. یکی از این خطرات تهدید سلامتی شما و اطرافیانتان است. بروز این مشکل به علت مضر بودن مبرد برای انسان‌ها بوده و شما باید از استنشاق آن جدا خودداری کنید.

در این شرایط به منظور عیب‌یابی و شناسایی منشا نشتی، کولر گازی شما باید توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم برای رفع این اختلال در نظر گرفته شود.

تشخیص نشت گاز در کولر گازی

2. بروز اختلال در عملکرد فیلترها

فیلترها از مهم‌ترین بخش‌های کولر گازی هستند که وظیفه پاکسازی جریان هوای تولیدی این دستگاه را بر عهده دارند. در گذشته این فیلترها صرفا به منظور جلوگیری از ورود گرد و خاک و … به چرخه گردش هوا مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما با پیشرفت تکنولوژی، قابلیت‌های دیگری نیز به این فیلترها اضافه شد.

به عنوان مثال امروزه برند تی سی ال (TCL) در ساخت کولر گازی از یک فیلتر مخصوص به نام فیلتر یون نقره (Silver Ion Filter) استفاده کرده که باعث جلوگیری از ورود و همچنین از بین بردن انواع مختلف باکتری، ویروس و … به جریان هوا شده و سلامتی ساکنین را تضمین می‌کند.

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

فیلتر دیگری که در ساختار کولر گازی تی سی ال دیده می‌شود، فیلتر ویتامین سی (Vitamin C Filter) است که به خلوص کامل جریان هوا منجر خواهد شد. در نتیجه به هیچ عنوان نباید نقش حائز اهمیت فیلترها در عملکرد کولر گازی نادیده گرفته شود.

متاسفانه این فیلترها به مرور زمان و در صورت عدم سرویس و نظافت آن‌ها، کثیف شده و عملکرد کولر گازی را با مخاطره روبه‌رو می‌کنند. گرفتگی فیلترها، هوای سرد را درون دستگاه حبس کرده که علاوه بر کاهش جریان هوای خروجی باعث یخ‌زدگی کویل‌ها نیز خواهد شد.

در این شرایط راندمان کولر گازی تی سی ال کاهش پیدا کرده و شما باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکل اقدام کنید. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش نحوه شستشوی پنل خارجی کولر گازی (کندانسور) و فیلم آموزش نحوه شستشوی پنل داخلی کولر گازی را مشاهده کنید.

بروز اختلال در عملکرد فیلترهای کولر گازی تی سی ال

3. خرابی کویل‌های اواپراتور و کندانسور

خرابی اواپراتور و کندانسور کولر گازی تاثیر به‌سزایی در نحوه عملکرد کولر گازی داشته و شما وجود مشکل در عملکرد دستگاه را متوجه خواهید شد. اما وظیفه کویل‌های اواپراتور و کندانسور در کولر گازی چیست؟

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!


مطلب پیشنهادی معایب استفاده از گرمایش کولر گازی


 – کویل‌های اواپراتور ( Evaporator Coils )

گرمای محیط را جذب کرده و باعث کاهش دما می‌شوند. حال زمانی که این کویل‌ها سرد شوند، یخ در بیرون از اواپراتور کولر گازی تشکیل خواهد شد. یخ‌زدگی اواپراتور یا احاطه آن توسط یخ باعث عدم تولید جریان هوا با دمای مناسب یا عدم تولید جریان هوا شده و به نوعی کارکرد کولر گازی به کلی از بین خواهد رفت.

نشت مبرد کولر گازی

– کویل‌های کندانسور ( Condenser Coils )

حرارت جذب شده از محیط را با بیرون کردن آن از بین می‌برند. کثیفی و گرفتگی و پوشیده شدن این شبکه باعث محبوس شدن این حرارت شده که فشار زیادی را به کولر گازی شما وارد خواهد کرد. در واقع در این شرایط دستگاه باید به منظور تنظیم دما فشار بیشتری را متحمل شود. در این صورت علاوه بر کاهش چشمگیر راندمان، احتمال خرابی و نیاز به تعمیر کولر گازی تی سی ال افزایش خواهد یافت. شما می‌توانید با سرویس منظم سالیانه از بروز مشکل در کویل‌های اواپراتور و کویل‌های کندانسور جلوگیری کنید.

4. مشکل در مخزن و لوله تخلیه

در صورتی که اطراف کولر گازی خیس شده باشد، احتمالا عملکرد مخزن یا لوله تخلیه کولر گازی با مشکل مواجه شده است. در این شرایط، رسوب در مخزن و یا زاویه نامناسب قرارگیری می‌تواند علت بروز این اختلال باشد.

رسوب گرفتن مخزن باعث کاهش ظرفیت و زاویه نامناسب قرارگیری لوله تخلیه گاهی اوقات باعث انسداد جریان خواهد شد که نتیجه هر دو باعث نشت آب از کولر گازی می‌شود. هنگام نصب دستگاه به شیب و نحوه قرارگیری لوله تخلیه دقت کرده و از عدم انسداد آن اطمینان حاصل کنید. همچنین با سرویس منظم دستگاه، از بروز مشکل در مخزن تخلیه نیز پیشگیری خواهد شد.

مشکل در مخزن و لوله تخلیه کولر گازی تی سی ال

5. خرابی فن‌های کولر گازی تی سی ال (TCL)

در ساختار کولر گازی تی سی ال از 2 فن استفاده شده که هر کدام از آن‌ها یک وظیفه مشخص را بر عهده دارند. یک فن با دمیدن هوای داخل محیط به کویل‌های اواپراتور باعث کاهش دمای این هوا شده و حرارت را از محیط حذف می‌کند. فن دیگر با فعالیت در کنار کندانسور حرارت موجود در شبکه را به بیرون هدایت کرده و آن را از بین می‌برد.

به دلیل وجود یک وظیفه مختص و جداگانه هر کدام از این فن‌ها، در صورتی که عملکرد هر کدام از آن‌ها با مخاطره مواجه شود چرخه گردش جریان هوا در کولر گازی تی سی ال شما با مشکل جدی برخورد خواهد کرد. اگر این اختلال در مدت زمان کوتاهی برطرف نشود، خرابی کولر گازی دور از انتظار نخواهد بود.

در این قسمت از رایج‌ترین مشکلات احتمالی کولر گازی تی سی ال نام بردیم اما شاید بپرسید که در چه شرایطی باید نسبت به تعمیر کولر گازی تی سی ال اقدام کرد؟ در بخش بعد اطلاعات لازم راجع به این روند را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

تعمیر کولر گازی تی سی ال (TCL)

برای تعمیر کولر گازی تی سی ال ابتدا باید دستگاه را عیب‌یابی کنید. این کولر گازی همانند دیگر سیستم‌های الکترونیکی هنگام وجود اختلال در ساختار خود، علائمی را به نمایش خواهد گذاشت. در صورتی که شما با علائم خرابی بخش‌های مختلف کولر گازی آشنا نباشید احتمال به تعویق افتادن روند تعمیر و گسترده‌تر شدن ابعاد مشکل وجود دارد.

بنابراین در این قسمت، از علائمی که با مشاهده آن‌ها باید نسبت به تعمیر کولر گازی تی سی ال اقدام کنید، نام خواهیم برد.

تعمیر کولر گازی تی سی ال (TCL)

کاهش قدرت خنک‌کنندگی
افزایش مصرف انرژی
بیشتر شدن نیاز دستگاه به سرویس
رطوبت بالای محیط
تولید صدای غیرطبیعی
انتشار بوی بد

مطلب پیشنهادی لیست کامل ارور کولر گازی دایکین


1. کاهش قدرت خنک‌کنندگی

در صورتی که کولر گازی شما نسبت به گذشته مدت زمان بیشتری را برای تنظیم کردن دمای محیط صرف کرده و قدرت خنک‌کنندگی آن کم شده است، احتمالا عملکرد آن با مشکل برخورد کرده است.

بروز مشکلاتی مثل نشتی مبرد و … کاهش توانایی دستگاه در تنظیم دمای محیط را به همراه دارد بنابراین در این شرایط باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تعمیر کولر گازی تی سی ال خود اقدام کنید. البته اگر مدت زمان زیادی از سرویس این سیستم گذشته است ممکن است این مشکل با سرویس دستگاه نیز برطرف شود.

2. افزایش مصرف انرژی

اگر مدت زمان زیادی از استفاده شما از کولر گازی گذشته باشد احتمالا با توجه به قبض برق از مصرف حدودی این دستگاه مطلع هستید. در صورتی که بهای برق مصرفی شما به طور غیرمنتظره‌ای افزایش یافته، ممکن است به دلیل مشکل در عملکرد کولر گازی باشد.

بروز اختلال در عملکرد قطعاتی همچون کمپرسور، کندانسور، مبرد و … می‌تواند فشار زیادی را به کولر گازی وارد کند که نتیجه این فشار افزایش مصرف انرژی دستگاه است. در این شرایط حتما از افراد دارای صلاحیت بخواهید که شرایط کولر گازی شما را مورد بررسی قرار دهند.

افزایش مصرف انرژی کولر گازی

3. بیشتر شدن نیاز دستگاه به سرویس

سرویس منظم کولر گازی از نکات ضروری در نگهداری از این دستگاه محسوب شده و مصرف‌کنندگان نباید انجام این روند را نادیده بگیرند. اما اگر کولر گازی شما سالیانه به بیشتر از 2 تا 3 بار سرویس نیاز پیدا می‌کند، عملکرد آن با مشکل روبه‌رو شده است.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

این مشکل بیشتر در دستگاه‌های که بیش از 8 سال از زمان تولید آن‌ها می‌گذرد دیده می‌شود که به نوعی خبر از فرا رسیدن زمان تعویض این دستگاه می‌دهد. به طور کلی در این شرایط، تعویض کولر گازی نسبت به تعمیر آن در بلندمدت به صرفه‌تر خواهد بود.

4. رطوبت بالای محیط

وجود کمی رطوبت در محیطی که از کولر گازی به عنوان سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌شود، طبیعی است اما اگر رطوبت محیط بیش از حد طبیعی افزایش یافته و برای ساکنین آزاردهنده شود، احتمالا بخشی از این دستگاه سالم نیست. به عنوان مثال وجود مشکل در شبکه مبرد می‌تواند به افزایش رطوبت محیط منجر شود. برای رفع این مشکل حتما از کمک افراد دارای صلاحیت استفاده کنید.

5. تولید صدای غیرطبیعی

دیگر علامتی که شما با مشاهده آن باید اقدامات لازم در جهت تعمیر کولر گازی تی سی ال را در نظر بگیرید، تولید صدای غیرطبیعی توسط دستگاه است. در صورتی که هر گونه صدایی جز صدای طبیعی دستگاه به گوش شما رسید باید شرایط بخش‌های مختلف دستگاه توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد.

تعمیر کولر گازی تی سی ال

6. انتشار بوی بد

یکی از بخش‌هایی که عملکرد صحیح آن در کارایی کلی دستگاه بسیار تاثیرگذار است، فیلترهای کولر گازی است. فیلترها در کولر گازی به منظور تصفیه هوا و از بین بردن آلودگی‌های موجود در این جریان استفاده شده‌اند و اگر وظیفه خود را به هر دلیلی به درستی اجرا نکنند، بروز مشکلاتی همچون انتشار بوی بد از دستگاه دور از انتظار نیست.

در صورتی که در اطراف کولر گازی بوی بد به مشام شما می‌رسد باید در اولین فرصت تدابیر لازم برای رفع این مشکل را در نظر بگیرید و نسبت به تعویض فیلتر کولر گازی اقدام کنید. این روند باید حتما توسط افراد دارای مهارت انجام بپذیرد.

فراموش نکنید که تعمیر کولر گازی تی سی ال (TCL) به هیچ عنوان به افراد عادی و بدون تجربه پیشنهاد نمی‌شود. یکی از توصیه‌های موکد سازنده این دستگاه انجام تعمیرات توسط افراد دارای صلاحیت می‌باشد. در صورت عدم رعایت این نکته شما سلامت دستگاه و حتی ساکنین را در معرض خطر قرار خواهید داد. در روند تعمیر کولر گازی تی سی ال خطراتی همچون برق‌گرفتگی، مسمومیت و … شما را تهدید می‌کند بنابراین رعایت این نکته بسیار حائزاهمیت می‌باشد.

در این مقاله تلاش کردیم که اطلاعات لازم در راستای تعمیر کولر گازی تی سی ال (TCL) را شرح دهیم. دوباره یادآور می‌شویم که رعایت نکات ایمنی و سپردن تعمیر این دستگاه به افراد بامهارت دارای اهمیت زیادی بوده و شما نباید با بی‌توجهی به این نکات سلامت خود را در معرض خطر قرار دهید. شما می‌توانید با ذکر سوالات خود در بخش نظرات وبلاگ آچاره، پاسخ آن را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاس‌گزاریم.


در این باره بیشتر بخوانید:

آموزش تست ترموستات کولر گازی

علائم نشت گاز در کولر گازی

آیا استفاده از کولر گازی برای نوزاد خطرناک است؟

لیست جامع ارور کولر گازی آکس (AUX)

نحوه استفاده از گرمایش کولر گازی گری ( gree)

اواپراتور کولر گازی چیست؟

تنظیم سرمایش داکت اسپلیت هایسنس Hisense

آموزش تنظیم سرمایش داکت اسپلیت ال جی

 

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید