5 علت اصلی خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی و تعمیر آن

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

هرچند که امروزه برندهای متفاوت و زیادی ماشین ظرفشویی تولید و به بازار ارائه می‌کنند، اما به‌طورکلی همه انحا بر اساس یک سیستم کلی شبیه به هم کار می‌کنند. به همین دلیل اگر مشکلی مانند خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی برای شما پیش بیاید، صرف‌نظر از اینکه از چه برندی است چند دلیل عمده برای ان وجود دارد.

اگر شما هم با مشکل خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی دست‌وپنجه نرم می‌کنید باید بدانید که این مشکل می‌تواند چند علت داشته باشد. در بسیاری از موارد مشکل می‌تواند از پمپ گردش آب، بازوهای اسپری کننده آب، تیغه‌های هلی‌کوپتری و یا دریچه ورودی آب باشد. معمولاً وقتی اسپری آب یا فشار آب مشکل داشته باشد یعنی قطعات مربوطه دچار گرفتی شده‌اند. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا دلایل خرابی آبپاش را بررسی کنیم و راهکارهای تعمیر ماشین ظرفشویی در این حالت را پیدا کنیم.

دلیل خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی چیست؟

خرابی پمپ سیرکولاسیون

 پمپ سیرکولاسیون چیست؟

ماشین‌های ظرفشویی برای عملکرد درست به چندین پمپ احتیاج دارند که یکی از آن‌ها پمپ سیرکولاسیون است. همین‌طور که از نامش پیداست، این پمپ برای کمک به گردش مجدد آب در درون ماشین ظرفشویی بسیار مهم است. این پمپ آب را از طریق قسمت‌هایی مانند بازوی اسپری آب دستگاه، پمپاژ می‌کند. زمانی که پمپ سیرکولاسیون ماشین ظرفشویی به‌درستی کار کند، آب را با فشار مناسبی اسپری می‌کند و ظروف داخل دستگاه به‌طور کامل تمیز می‌شوند.

علت خراب شدن پمپ سیرکولاسیون چیست؟

این قطعه پس از کار کردن برای مدت طولانی مستعد خراب شدن می‌شود و وقتی این قطعه خراب می‌شود به‌طور زنجیروار بخش‌های دیگر نیز دچار مشکل می‌شوند. وقتی این پمپ خراب می‌شود اولین مشکلی که پیش می‌آید این است که آب به‌درستی در ماشین ظرفشویی نمی‌چرخد. درنتیجه زمان بیشتری برای حل شدن مواد شوینده صرف می‌شود و این موضوع باعث ایجاد گرفتگی در بازوهای اسپری می‌شود. این مشکل تقریباً در اکثر ماشین‌های ظرفشویی با هر برند و مدلی ممکن است اتفاق بیفتد و موجب خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی شود.

روش تعمیر پمپ: اگر مشکل از پمپ سیرکولاسیون باشد باید آن را عوض کنید. روش تعویض پمپ در برندهای و مدل‌های مختلف ماشین ظرفشویی متفاوت است. بهتر است برای این کار از یک متخصص کمک بگیرید.

خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی

مسدود شدن پمپ سیرکولاسیون علت خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی

همان‌طور که کمی قبل‌تر توضیح دادیم وظیفه پمپ سیرکولاسیون چرخش آب در ماشین ظرفشویی را بر عهده دارد. پمپ سیرکولاسیون از طریق پمپاژ کردن آب در بخش‌های مختلف دستگاه مانند بازوی اسپری کار تمیز کردن ظروف داخل دستگاه را انجام می‌دهد.

دلیل مسدود شدن پمپ چیست؟

در بعضی موارد ممکن است پمپ سیرکولاسیون به‌درستی کار کند اما دچار گرفتگی شده باشد. معمولاً امکان مسدود شدن این پمپ‌ها با تکه‌های مواد غذایی وجود دارد. هرچند که فیلترها وظیفه خارج کردن باقی‌مانده مواد غذایی از آب را دارند، اما ممکن است به علت کثیف بودن یا آسیب‌دیدگی نتوانند این کار را به‌درستی انجام دهند، درنتیجه باعث مسدود شدن پمپ می‌شوند.

بیشتر درباره تعمیر ماشین ظرفشویی بدانید: آیا با قطعات ماشین ظرفشویی آشنایی دارید؟

چگونه این مشکل را حل کنیم؟

اگر خرابی آبپاش به این دلیل باشد برای حل این مشکل باید به‌طور کامل به پمپ سیرکولاسیون دسترسی پیدا کنید؛ یعنی باید همه اتصالات را از پمپ جدا کنید و از نزدیک و دقیق پمپ را بررسی کنید. هر نوع مواد غذایی و رسوبات و یا هر چیز دیگری که به پروانه پمپ چسبیده است را از آن جدا کنید. قبل از اینکه پمپ را دوباره در جای خود قرار دهید پروانه آن را با دست بچرخانید تا مطمئن شوید که می‌تواند آزادانه بچرخد.

خرابی بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی

بازوی آبپاش چیست؟

در داخل ماشین ظرفشویی بسته به مدل آن یک یا چند بازوی اسپری آبپاش وجود دارد. این بازوهای آبپاش از جنس پلاستیک‌اند که روی آن‌ها سوراخ‌هایی قرار دارد که آب را با فشار اسپری می‌کند تا ماشین کار شستشوی ظروف را انجام دهد. در تمام مدت شستشو این بازوها می‌چرخند تا آب به همه بخش‌های ماشین ظرفشویی اسپری شود.

علت خرابی بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی چیست؟

سوراخ‌هایی که روی بازوی آبپاش قرار دارند بسیار کوچک‌اند به همین دلیل به‌راحتی با ذرات بسیار ریز هم دچار گرفتگی می‌شوند. به‌خصوص اگر فیلتر دستگاه کثیف باشد و به‌طور مرتب تمیز نشود احتمال گرفتگی این سوراخ‌ها بیشتر می‌شود.

بیشتر درباره تعمیر ماشین ظرفشویی بدانید: مشکلات ماشین ظرفشویی (۴ مشکل رایج و نحوه برطرف کردن آن‌)

طریقه رفع گرفتگی سوراخ‌های بازوی آبپاش

اگر علت خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی، گرفتگی سوراخ‌های بازوی آبپاش باشد، از آنجایی که بازوهای آبپاش در دسترس قرار دارند رفع این مشکل کار سختی نخواهد بود. ابتدا پیچ بازوها را بازکنید و از داخل ماشین خارج کنید. سپس با فشار آب آن را بشورید تا تمام موادی که باعث گرفتگی سوراخ‌ها شده است از آن خارج شود. اگر بازهم دیدید که بعضی از سوراخ‌ها همچنان دچار گرفتگی است با استفاده از مسواک، خلال دندان و یا برس شیشه‌شور گرفتگی‌ها را برطرف کنید. در پایان هم کل بازوها را با سرکه بشورید.

مسدود یا نیمه مسدود شدن تیغه‌های هلیکوپتری

تیغه هلیکوپتری چیست؟

قطعات داخل ماشین ظرفشویی علاوه بر شستشوی ظروف کارهای دیگری نیز انجام می‌دهند. در بسیاری از مدل‌های ماشین ظرفشویی یک تیغه خردکن هلیکوپتری شکل وجود دارد که وظیفه آن خرد کردن مواد غذایی درشت است.قطعات بعد از ریز شدن پس از پایان چرخه شستشو راحت‌تر از دستگاه خارج شوند.

علت خرابی این تیغه چیست؟

منطقی است که شما توقع داشته باشید این تیغه‌ها تیز باشند و بتوانند هر چیزی را خرد کنند؛ اما گاهی اوقات پیش می‌آید که چیزی در این تیغه‌ها گیر کند و مانع حرکت کردن آن‌ها شود و علت خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی شما شود. درنتیجه چرخش پمپ شستشو نیز متوقف می‌شود. این کار باعث می‌شود عملکرد شستشوی کل دستگاه متوقف شود.

مسدود یا نیمه مسدود شدن تیغه‌های هلیکوپتری

راه‌حل چیست؟

در این مورد باید جوانب احتیاط را به‌طور کامل رعایت کنید چون تیغه‌های هلی‌کوپتری خردکن بسیار تیز هستند. ابتدا آب و برق دستگاه را قطع کنید و سپس با باز کردن پانل‌ها به تیغه‌ها دسترسی پیدا کنید. در این مرحله باید چیزی که به تیغه‌ها گیرکرده است را از آن‌ها جدا کنید. در پایان کار تیغه را با دست بچرخانید تا مطمئن شوید که می‌تواند بچرخد.

بیشتر درباره تعمیر ماشین ظرفشویی بدانید: علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی چیست؟ این دو مورد را چک کنید!

سوختن یا مسدود شدن ولو ورودی آب

ولو ورودی آب چیست؟

ولو ورودی آب، جریان آب را از منبع آب منزل شما به داخل ماشین ظرفشویی کنترل می‌کند. شیر برای اطمینان از تأمین آب کافی و درعین‌حال جلوگیری از پر شدن بیش‌ازحد و جاری شدن آب در کف آشپزخانه، در صورت لزوم باز و بسته می‌شود.

علت خرابی ولو ورودی آب چیست؟

عدم ورود آب از طریق ولو می‌تواند علت خرابی آبپاش ظرفشویی شما باشد؛ اما دلیل اینکه آب از ولو وارد ماشین ظرفشویی نمی‌شود می‌تواند به علت گرفتی دریچه از طریق زباله و مواد خارجی باشد. همین‌طور ممکن است به علت استفاده زیاد و یا تمام شدن عمر مفید ولو ورودی آب، دریچه نتواند به‌درستی باز و بسته شود. درصورتی‌که به هر دلیل ولو ورودی آب نتواند به‌درستی عمل کند، ماشین ظرفشویی برق را به دریچه ورودی می‌رساند اما آب دیگر وارد چرخه شستشو نمی‌شود. در این حالت به نظر می‌رسد که دستگاه به‌درستی در حال کار کردن است اما هیچ آبی توسط بازوهای آبپاش بر روی ظروف نمی‌ریزد.

سوختن یا مسدود شدن ولو ورودی آب

روش تعمیر

معمولاً برای دسترسی به ولو ورودی آب باید پانل ماشین ظرفشویی خود را بازکنید. دریچه ورودی آب همان دریچه‌ای است که مستقیماً به منبع آب منزل شما متصل می‌شود. پس از قطع کردن منبع تغذیه و آب، می‌توانید ولو را بازکنید و از نزدیک آن را بررسی کنید. اگر دچار گرفتگی شده باشد باید گرفتگی را رفع کنید. اگر بوی سوختگی یا هر علائم دیگری مبنی بر سوختگی و خرابی ولو مشاهده کردید، باید ولو را تعویض کنید. اگر علت خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی شما این مورد باشد باید بعد از تعویض، مشکل برطرف شود. در صورتی که نیاز به کمک حرفه‌ای تیم تعمیرکار آچاره داشتید تنها کافی است روی لینک زیر کلیک کنید.

 

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا