علائم کبد چرب در زنان + تست کبد چرب در خانه

پزشکی و پرستاری

سلامتی عاملی است که زندگی را برای ما لذت‌بخش می‌کند و در صورتی که سلامت ما در معرض هر نوع خطری قرار بگیرد، تحمل آن بسیار دشوار خواهد بود. کبد چرب یکی از عواملی است که می‌تواند سلامت شما را در معرض خطر قرار دهد و اگر در راستای رفع آن اقدامی‌انجام ندهید، عواقب جدی در انتظار شما خواهد بود. برای تشخیص این اختلال در بدنمان، باید با علائم کبد چرب آشنایی داشته باشیم تا در مدت زمان کوتاهی، اقدامات لازم برای درمان آن را در نظر بگیریم اما علائم کبد چرب در زنان چیست؟ در این مقاله از مجله آچاره با بررسی این موضوع، اطلاعات مهم به‌منظور درمان و رفع آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آشنایی با کبد چرب

بیماری کبد چرب غیر الکلی که آن را تحت عنوان NAFLD نام‌گذاری می‌کنند، نوعی التهاب کبدی ایجادشده در اثر انباشته شدن مقدار بیش از اندازه چربی در بافت‌های کبد است. رسوب بیش از حد چربی در کبد موجع به ایجاد اختلال در فعالیت‌های طبیعی کبد شده و در صورت عدم درمان و شدت یافتن، زمینه بروز نارسایی‌های کبدی و بیماری‌های خطرناکی نظیر سیروز کبدی را فراهم می‌سازد.

گفتنی است که علائم کبد چرب در زنان در نخستین مراحل بیماری بسیار خفیف و جزئی است. جزئی بودن این علائم باعث شده که زنان مبتلا، متوجه وجود این بیماری در بدن خود نشوند. همین امر باعث شده تا کبد چرب را بیماری خاموش نیز نام‌گذاری کنند.

کبد چرب غیر الکلی اصطلاحی است که آن را برای طیف بسیار گسترده‌ای از شرایط کبدی مورد استفاده قرار می‌دهند. این شرایط در افرادی که به میزان کم یا به مقدار زیاد مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، تاثیرگذار نیست.

این بیماری آماری رو به رشد داشته و افراد زیادی را در تمام دنیا به‌ویژه کشورهای غربی به خود درگیر ساخته است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که کبد چرب یکی از شایع‌ترین و مزمن‌ترین بیماری‌های کبدی در کشور آمریکا است و حدود یک چهارم جمعیت این کشور از ابتلا به این بیماری رنج می‌برند.

مطلب پیشنهادی: مواد غذایی مفید برای پوست

علائم کبد چرب در زنان


انواع کبد چرب

 

  • کبد چرب الکلی

تعداد زیادی از افرادی که دچار سوء مصرف الکل هستند و بیش از اندازه الکل مصرف می‌کنند، به بیماری کبد چرب دچار می‌گردند. در صورتی که مقدار مصرفی بسیار زیاد باشد، فرد با بروز بیماری کبد چرب حاد روبه‌رو خواهد شد. نمونه واضح چنین تعریفی را می‌توان در کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا مشاهده نمود.

  • کبد چرب غیر الکلی

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در بروز کبد چرب در افراد، وجود چربی اضافه در این عضو است. اگرچه شاید از نظر بسیاری از افراد وجود مقدار زیادی چربی در کبد طبیعی به نظر برسد، اما در صورت باقی ماندن این چربی و آسیب‌رسانی آن به بافت‌های کبد، این عضو ملتهب شده و فرد با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد.

  • استاتو هپاتیت غیر الکلی و استاتو هپاتیت الکلی

جالب است بدانید افرادی که به میزان بسیار کمی‌ الکل مصرف می‌کنند یا اصلا مصرف نمی‌کنند، ممکن است به بیماری استاتو هپاتیت که شباهت بسیار زیادی با بیماری کبد چرب دارد، مبتلا گردند. این مشکل می‌تواند موجع به بزرگ شدن کبد شود. در این صورت سلول‌های کبدی جای خود را به بافت‌های اسکار داده و در نتیجه این عمل سیروز کبدی رخ می‌دهد. سیروز کبدی زمینه‌ای را فراهم می‌سازد که به تخریب همیشگی کبد می‌انجامد.

  • کبد چرب بارداری

کبد چرب بارداری یکی دیگر از انواع کبد چرب است که در مادران باردار و جنین آن‌ها رخ می‌دهد. چربی‌ها امکان ذخیره شدن در کبد در دوران بارداری را دارند و بدون شک وجود این چربی هم سلامت مادر و هم سلامت جنین را به خطر می‌اندازد. عوارضی نظیر از کار افتادن کلیه‌ها و کبد مادر و فرزند، عفونت شدید و حتی خونریزی از مهم‌ترین عوارض کبد چرب بارداری هستند. تا به حال علت دقیقی برای ابتلای مادران باردار به بیماری کبد چرب مشخص نشده است اما عده زیادی بر این باورند که عامل اصلی ایجاد کبد چرب در زنان باردار تاثیرات هورمونی نشات‌گرفته از این دوران است.

علائم کبد چرب در صورت


خطر ابتلا به کبد چرب

افزایش ذخایر چربی در کبد، خطر ابتلا به این بیماری را به‌خصوص برای افرادی که چاق بوده و از اضافه وزن رنج می‌برند و همچنین مبتلایان به دیابت نوع دو که بدنشان نسبت به انسولین مقاوم شده است، افزایش می‌دهد.

افرادی که از سوء تغذیه رنج می‌برند، زنان باردار، مصرف‌کنندگان الکل، افراد دارای کلسترول بالا، افراد دارای سطح بالای تری گلیسیرید، آنان که مبتلا به سندروم متابولیک هستند و اشخاصی که در استفاده از برخی داروها نظیر استامینوفن زیاده‌روی می‌کنند، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب قرار دارند.

مطلب پیشنهادی: 6 مرحله مهم روتین مراقبت از پوست چرب

علائم کبد چرب در افراد لاغر


آشنایی با علائم کبد چرب در زنان

از جمله مهم‌ترین علائم کبد چرب در زنان که عمده زنان مبتلا به آن دچار می‌شوند، احساس خستگی و بی‌حالی مداوم است. کاهش وزن و اشتها نیز از دیگر علائم کبد چرب در زنان است که فرد با مشاهده این وضعیت باید بلافاصله به بیماری مشکوک شده و در اسرع وقت به پزشک مراجعه نماید.

ضعف عمومی‌ نمونه‌ای دیگر از علائم کبد چرب در زنان است. همچنین افراد مبتلا به کبد چرب در قسمت مرکزی و فوقانی شکم خود احساس درد داشته و از این امر بسیار ناراحت هستند. سردرگمی‌ و اختلال در تمرکز از دیگر علائم کبد چرب در زنان است که در اکثر مبتلایان دیده می‌شود. گیجی و تمایل به خونریزی راحت و سریع نیز از دیگر علائم کبد چرب در زنان در مبتلایان است.

گاهی کبد چرب در اثر عدم درمان به موقع پیشرفت نموده و به سیروز کبدی تبدیل می‌شود. در چنین حالتی سفیدی چشم‌های فرد مبتلا به زردی گراییده و شکم وی آب می‌آورد. احساس خارش دائمی‌ از دیگر علائم کبد چرب در زنان است. چنین فردی احساس خستگی و ضعف شدید داشته و سردرگم و فراموش کار می‌گردد. یکی دیگر از علائم کبد چرب در زنان که در غالب زنان مبتلا به سیروز کبدی مشاهده می‌شود، اضافه وزن شدید است.


دیگر علائم کبد چرب در زنان و پوست آن‌ها

بی‌شک این جمله را شنیده‌اید که پوست فرد، آینه تمام‌نمای درون او است. غالب بیماری‌های داخلی اثر و عوارض خود را بر روی پوست نشان می‌دهند. علائم کبد چرب در زنان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بر روی پوست افراد ظهور می‌یابند.

یکی از مشهورترین علائم که به هنگام پیشرفت بیماری نمایان می‌شود، زردی پوست است که تحت عنوان یرقان نیز شناخته می‌شود. گاه این زردی در چشم‌های فرد نیز قابل‌مشاهده است. رنگ پریدگی پوست صورت و بدن از دیگر علائم کبد چرب در زنان است که گاها از کم‌خونی نیز نشات می‌گیرد. جالب است بدانید که در اکثر مواقع کم‌خونی حاصل تجزیه بیمارگونه خون در کبد فرد بوده و نشان می‌دهد که بیماری حاد و مزمن شده است.

علائم کبد چرب زنان

محصولات به‌وجودآمده از فعالیت‌های کبدی در صورت عدم توانایی در دفع از بدن، در پوست فرد جمع شده و موجع به زردی و خارش آن می‌گردند. از دیگر علائم کبد چرب در زنان پیشرفته ظهور لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی پوست ناحیه گردن است.

ظهور جوش در صورت از دیگر علائم کبد چرب در زنان است که نشان‌دهنده اختلال در عملکرد این عضو مهم در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که کبد قادر به دفع راحت سموم از بدن نباشد، جوش‌هایی بر سطح پوست نمایان خواهند شد. به اعتقاد بسیاری از افراد آژیر علائم کبد چرب در زنان با ظهور جوش در صورت فرد مبتلا به صدا درمی‌آید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که افراد مبتلا به سیروز کبدی، رنگ پوستی تیره و متمایل به سیاه دارند. علت این امر نیز سوختگی خون این دسته از افراد است. ورم و باز شدن منافذ پوستی از دیگر علائم کبد چرب در زنان است. بنابر آنچه تا به حال گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که سلامتی کبد تاثیر بسیار زیادی بر صافی و شفافیت پوست دارد. علائم کبد چرب در زنان را جدی گرفته و در صورت لزوم سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: نکات آیورودا برای پوستی درخشان


تست کبد چرب در خانه

همان‌گونه که پیشتر اشاره کردیم، علائم کبد چرب چندان مشخص نبوده و احتمال تشخیص این بیماری در منزل اندکی دشوار است. لازم به ذکر است که تشخیص دقیق و قاطعانه این بیماری تنها توسط پزشک متخصص و انجام آزمایشاتی نظیر سونوگرافی کبد، سی تی اسکن و ام آر آی کبد امکان‌پذیر است.

با این حال افراد می‌توانند با شناخت علائم کبد چرب در زنان به‌وجود این بیماری در بدن خود پی ببرند. این علائم را که شامل کاهش وزن و اشتها، حالت تهوع و استفراغ، احساس گیجی و عدم تمرکز، احساس درد در ناحیه مرکزی و قسمت بالایی و سمت راست شکم، تیرگی رنگ پوست، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی پوست صورت و گردن و… است، در قسمت‌های قبل بررسی نمودیم.

علاوه‌بر شناخت علائم کبد چرب در زنان، یکی از راه‌های ساده‌ای که از نظر اساتید طب سنتی تایید شده است و افراد با استفاده از این راه‌حل، بدون نیاز به مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات گوناگون می‌توانند به وجود یا عدم وجود این بیماری در بدن خود پی ببرند، استفاده از یک لیوان آبغوره طبیعی است!

تست کبد چرب در خانه

بدین منظور یک استکان آبغوره طبیعی نوشیده و به مدت 50 ثانیه صبر کنید. در صورتی که دهانتان پس از گذشت این مدت آب بیفتد، می‌توان نتیجه گرفت که قندتان بالا است. در صورتی که پس از گذشت 50 ثانیه دهانتان خشک شد، به احتمال زیاد مشکل کبدی دارید. در صورتی که دهانتان کف کرده و چسبناک شد، احتمالا به چربی خون مبتلا هستید و اما اگر دچار سردرد شدید، از اختلالات فشار رنج می‌برید!

جمعبندی

در این مقاله از مجله آچاره با بررسی علائم کبد چرب در زنان تلاش کردیم تا اطلاعات مهم به‌منظور درمان این اختلال را در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید که شما قبل از مصرف هرگونه دارویی باید نظر پزشک متخصص را جویا شوید تا بهترین مسیر درمانی برای شما ترسیم شود. در این راستا شما قادر هستید تا از خدمات تخصصی سلامت پلتفرم آچاره بهره ببرید!

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا