آموزش شستشوی تشک تخت

نظافت و شستشو

شما حدود یک سوم از عمر خود را روی تشک تخت خود می‌گذرانید، بنابراین تشک یکی از لوازم خانگی است که باید برای تمیز نگه‌داشتن آن اقدامات دقیقی انجام دهید و به طور مرتب آن را تمیز کنید. شستشوی تشک تخت به طور مرتب می‌تواند به کاهش آلرژن‌ها در اتاق خواب شما کمک کند و تشک شما را برای سال‌ها تازه و سالم نگه دارد. همچنین مهم است که هر چه زودتر لکه‌های ایجاد شده روی تشک تخت خود را تمیز کنید تا از ماندگار شدن لکه‌ها یا رشد کپک جلوگیری کنید.

خبر خوب این است که شستشوی تشک خوشخواب خیلی سخت نیست و می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. برای این کار می‌توانید از نظافتچیان آچاره نیز کمک بگیرید.

نحوه تمیز کردن و شستشوی تشک تخت

مرحله اول: آماده‌سازی شستشوی تشک تخت

بالش‌ها، روتختی و ملحفه‌ها را از روی تخت بردارید. قبل از اینکه شستن تشک خوشخواب را شروع کنید، باید هر چیزی که روی تشک را پوشانده است، بردارید. با برداشتن بالش‌ها، روتختی، پتو، اسباب‌بازی و اشیاء دیگر شروع کنید.

هنگامی که بالش‌ها را برای شستشوی تشک تخت برمی‌دارید، روبالشی‌ها را دربیاورید و در سبد رخت چرک‌ها بیندازید. پتوها را تا کنید و وسایل را از روی تخت به قسمت دیگری از اتاق منتقل کنید تا هنگام شستشوی تشک تخت مزاحمتان نباشند. روکش تشک تخت را از تشک جدا کنید. هنگامی که تمام وسایل تزئینی، بالش‌ها و روکش‌ها را از روی تخت برداشتید، روکش تشک تخت را بردارید. ملحفه‌های پارچه‌ای را به همراه روبالشی‌ها داخل سبد رخت چرک‌ها بیندازید.

روتختی و ملافه‌ها را بشویید. هنگامی که تشک تخت برهنه است، می‌توانید فرآیند شستشوی تشک تخت را شروع کنید. در حالی که مشغول شستشوی تشک تخت هستید، ملحفه‌ها و روبالشی‌ها را در ماشین لباسشویی بشویید.

هنگام شستشوی تشک تخت، برچسب‌های مراقبت از تشک را بخوانید و همه نکات گفته شده را به طور کامل رعایت کنید.

استعلام رایگان قیمت شستشوی تشک تخت با دستگاه

مرحله دوم: شستشوی تشک تخت و خوشبو کردن آن

اولین قدم برای تمیز کردن و شستشوی تشک تخت، جاروبرقی کشیدن تشک است.فرقی ندارد برای شستشوی تشک مواج باشد یا فنردار، این کار باعث حذف کنه‌ها، گردوغبار، پوست مرده، مو و سایر موارد باقیمانده از تشک می‌شود. بهتر است از یک سری پهن برای جاروبرقی کشیدن روی تشک استفاده کنید. از نازل بلند و باریک جاروبرقی برای جارو کردن شیارها، لبه‌ها و گوشه و کنار تشک تخت استفاده کنید.

قبل از جاروبرقی کشیدن تشک، مطمئن شوید که سری جاروبرقی که می‌خواهید برای تمیز کردن تشک استفاده کنید، کاملاً تمیز هستند.

جارو کشیدن تشک تخت

به لکه‌های تازه ایجاد شده روی تخت رسیدگی کنید. هر لکه تازه‌ای که هنوز خیس است باید فوراً تمیز شود. یک پارچه تمیز را با آب سرد مرطوب کنید، سپس لکه را با پارچه مرطوب پاک کنید. محل لکه شده را با پارچه مالش ندهید، زیرا ممکن است لکه را بیشتر به داخل تشک فشار دهید. تا زمانی که تمام مایع اضافی را جذب نکنید، لکه همچنان باقی مِهم‌اند.

حالا باید لکه‌های قدیمی‌تر را تمیز کنید.

  1. ابتدا 2 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) و 1 قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی را در یک کاسه کوچک با هم ترکیب کنید.
  2. از قاشق برای هم زدن آن‌ها استفاده کنید و کف ایجاد کنید.
  3. یک مسواک قدیمی را در کف آب فرو کنید. کف را به آرامی در نواحی آسیب دیده و لک شده تشک بمالید.
  4. پاک کننده اضافی را با یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید.

این محلول برای از بین بردن لکه‌های ناشی از کثیفی، غذا و نوشیدنی مؤثر است.

برای پاک کردن لکه از روی تشک‌های مموری فوم، از کمترین مقدار پاک‌کننده ممکن استفاده کنید، زیرا مموری فوم هرگز نباید خیس شود.

شستشوی تشک تخت با پاک کننده حاوی آنزیم

بهتر است لکه‌هایی که بر اثر گرما و تعریق بدن ایجاد شده‌اند را با پاک کننده‌های حاوی آنزیم پاک کنید. مقداری پاک کننده حاوی آنزیم را روی یک پارچه تمیز اسپری کنید. پارچه را روی لکه بکشید تا جایی که پاک کننده به خوبی سطح لکه را بپوشاند. اجازه دهید پاک کننده حاوی آنزیم حدود 15 دقیقه بماند. محل را با همان پارچه پاک کنید تا لکه از بین برود. محل را با یک پارچه تمیز که با آب سرد مرطوب شده است، پاک کنید.

قیمت شستشوی تشک تخت

برای شستشوی تشک تخت نجس و تمیز کردن لکه‌ها، پاک‌کننده‌های مایع را مستقیماً روی تشک نپاشید. تشک‌ها برای خیس شدن طراحی نشده‌اند، مخصوصا تشک‌هایی از جنس مموری فوم. بنابراین برای از بین بردن لکه‌ها تا حد لازم از پاک کننده استفاده کنید.

یک پاک‌کننده آنزیمی پروتئین‌های موجود در خون، ادرار، عرق، استفراغ، روغن، چربی و سایر لکه‌های بیولوژیکی را تجزیه می‌کند. همچنین می‌تواند در خلاص شدن از شر هرگونه بو از روی تشک به شما کمک کند.

شستن تشک تخت با جوش‌ شیرین

با توجه به کاربردهای جوش شیرین در نظافت منزل برای شستشوی تشک تخت، روی تشک جوش ‌شیرین بپاشید. هنگامی ‌که با لکه‌های تشک مواجه می‌شوید، می‌توانید به کمک جوش شیرین، کل تشک را به‌راحتی تمیز و خوشبو کنید. برای انجام این کار، مقدار زیادی پودر جوش‌شیرین را روی تمام سطح تشک بپاشید.

شستن تشک تخت با جوش شیرین

برای اینکه تشک تخت مانند روز اول خوشبو شود، پنج قطره از اسانس موردعلاقه خود را قبل از اینکه روی تشک بپاشید، در جوش‌شیرین بریزید.

برای اینکه بتوانید جوش‌شیرین را یکنواخت‌تر در همه جای تشک بریزید، ابتدا جوش‌شیرین را در یک صافی بریزید و با استفاده از الک روی تشک پخش‌ کنید.

برای هر چه بهتر انجام شدن شستشوی تشک تخت، به جوش‌شیرین زمان دهید تا بوها را جذب کند. اجازه دهید جوش‌شیرین حداقل 30 دقیقه روی تشک بماند. این کار به جوش‌شیرین زمان می‌دهد تا اسیدها را تجزیه کند، بوها را جذب کند و مایعات باقی‌مانده از تمیز کردن لکه‌های تشک را جذب کند.

اگر وقت دارید می‌توانید اجازه دهید جوش‌شیرین برای چند ساعت روی تشک باقی بماند. هر چقدر جوش‌شیرین مدت بیشتری روی تشک باقی بماند، مواد بیشتری جذب می‌کند و تشک تمیزتر می‌شود.

هنگامی که جوش شیرین به اندازه کافی روی تشک باقی ماند، تشک را جاروبرقی بکشید تا جوش شیرین‌ها را به طور کامل از روی تشک جمع کنید. اسیدها، بوها و مایعاتی که جوش‌شیرین جذب کرده است، همراه با جوش‌شیرین جمع می‌شوند. از برس جاروبرقی برای جارو کردن سطح تشک و از نازل بلند جاروبرقی برای تمیز کردن گوشه‌ها، شیارها، درزها و لبه‌های تشک استفاده کنید.

روش شستن تشک خوشخواب

محافظت از تشک پس از شستشوی تشک تخت

  • تشک را برگردانید یا بچرخانید. برای تشک‌های معمولی که بالا و پایین مشخصی ندارند، تشک را برگردانید تا در سمت دیگر تشک بخوابید. برای تشک‌هایی که بالا و پایین مشخصی دارند، تشک را 180 درجه بچرخانید. این امر باعث ساییدگی یکنواخت روی سطح تشک می‌شود. شما باید تشک خود را هر سه تا شش ماه یک‌بار برگردانید یا بچرخانید تا از سایش یکنواخت تخت اطمینان حاصل کنید.
  • برای نیاز کمتر به شستشوی تخت، از یک محافظ تشک استفاده کنید. محافظ تشک شبیه روتختی است که می‌توانید از آن برای تمیز نگه‌داشتن تشک تخت خود استفاده کنید. محافظ تشک را مانند لحاف و روتختی روی تشک بکشید. سپس اگر زیپ دارد، زیپ محافظ را ببندید تا تشک تخت را از گردوغبار، خاک، لکه و حتی ساس محافظت کنید.
  • تخت را مرتب کنید. هنگامی که تشک تمیز، خشک، چرخانده شده و محافظت‌شده است، می‌توانید تخت را با ملحفه‌های تمیز خود مرتب کنید. با روتختی شروع کنید. بالش‌ها را در روبالشی‌های خود قرار دهید و همه بالش‌ها، پتوها و تزئینات را دوباره به تخت برگردانید. آشنایی با ترفندهای خشکشویی پتو
    نحوه شستن تشک تخت فنردار

قبل از اینکه روی تخت بخوابید، سراسر تشک را بررسی کنید تا از خشک بودن آن مطمئن شوید. اگر یک تشک مرطوب را با روتختی و ملافه بپوشانید، خشک نمی‌شود و زمینه رشد کپک و باکتری را فراهم می‌کند.

استعلام رایگان قیمت شستشوی تشک تخت با دستگاه

شستن تشک خوشخواب با بخار آب

شستن تشک خوشخواب با بخارآب روشی سازگار با محیط‌زیست است و به شما کمک می‌کند تا با از بین بردن هرگونه مواد حساسیت‌زا، راحت‌تر بخوابید و استراحت کنید. شما به‌راحتی می‌توانید تشک خود را با یک دستگاه بخارشوی شستشو دهید.

شستن تشک خوشخواب با بخارشو

بخارشوی را طبق دستورالعمل پر کرده و گرم کنید. اکثر بخارشوها مخزن آب، موتوری که گرما تولید می‌کند و میله‌ای برای اعمال بخار خواهند داشت. مخزن آب را پر کنید و دستگاه را روشن کنید تا گرم شود.

بخار را با حرکات آهسته و طولانی روی تشک بمالید. بخارشو را درست در بالای سطح تشک نگه‌دارید اما به تشک نچسبانید. تشک باید مرطوب باشد اما از بخار خیس نشود در غیر این صورت خشک شدن تشک زمان زیادی طول خواهد کشید. اگر فکر می‌کنید بخار، تشک را خیلی خیس می‌کند، در صورت امکان میزان بخار دستگاه را کم کنید یا میله بخار را کمی دورتر از تشک نگه دارید. کناره‌های تشک را عمیق‌تر تمیز کنید.

اگر تشک شما دو طرفه است یا روی دیگر آن کثیف است، برای شستشوی تشک تخت، صبر کنید تا یک طرف تشک کاملاً خشک شود، سپس آن را برگردانید و کل فرآیند را دوباره تکرار کنید.

 2-4 ساعت صبر کنید تا تشک کاملاً خشک شود. بسته به میزان بخاری که برای تمیز کردن تشک استفاده کرده‌اید، حداقل 2 تا 4 ساعت زمان نیاز دارد تا کاملاً خشک شود. برای سرعت بخشیدن به این فرآیند، پنجره‌ها را باز کنید و در صورت امکان تشک را به قسمتی از اتاق با نور مستقیم خورشید منتقل کنید. پس از خشک شدن کامل تشک، آن را با ملحفه‌های تمیز بپوشانید.

شستن تشک خوشخواب با شامپو فرش

شستن تشک خوشخواب با شامپو فرش هم خوب است و هم بد. اگر تشک را با شامپو فرش بشویید ولی نتوانید به‌خوبی آن را پاک‌کنید و در صورت باقی ماندن شوینده در تشک برای شما دردسرساز می‌شود. اگر در این کار تجربه کافی ندارید بهتر است از انجام آن صرف‌نظر کنید.

شستن تشک خوشخواب با شامپو فرش

در کل می‌توان گفت که شستشو تشک خوشخواب کاری است که در منزل هم قابل انجام است اما اگر می‌خواهید که این کار به نحو احسن انجام شود، بهتر است از متخصصین آچاره کمک بگیرید!

4.8/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا