نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

آموزش تکثیر گل کاغذی و قلمه زدن گل کاغذی

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

این روزها، نه تنها باغبان‌ها، بلکه همه‌ی ما از کاشت گل و گیاه و تکثیر آن‌ها در خانه‌هایمان لذت می‌بریم و دوست داریم نکات بیشتری در خصوص نگهداری آن‌ها و قلمه زدنشان بدانیم. یکی از گل‌های زیبایی که دیدنشان هر بیننده‌ای را به‌وجد می‌آورد، گل زیبای کاغذی است. در این مقاله می‌خواهیم نحوه تکثیر گل کاغذی در آب و قلمه زدن آن به روش‌های مختلف را به شما بگوییم. با ما باشید تا راز تکثیر گل کاغذی در آب و دیگر ویژگی‌های این گل زیبا را فرا بگیرید.

آشنایی با گل کاغذی و انواع آن

این گل، با نام انگلیسی Bougainvillea از خانواده‌ی Nyetaginaceae است که گلی زینتی و خوش رنگ‌ و لعاب محسوب می‌شود. گل کاغذی را هم در خانه و هم در محیط بیرون می‌توان کاشت و تکثیر کرد و در زیباسازی فضا نقش بزرگی را ایفا می‌کند.

انواع گل کاغذی

گیاه بوگین ویلیا در اصل به آمریکا جنوبی تعلق دارد و در مناطقی از ایران که آب و هوای خشکی دارند هم قابل کاشت است. در ایران، معمولا این گل را در استان خوزستان و بوشهر که هوای گرمی دارند، در فصول بهار و تابستان به‌وفور خواهید دید.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

انواع گل کاغذی

  1. گل کاغذی برزیلی: این گیاه سرخ رنگ است.
  2. گل کاغذی رفول ژن: این گیاه برگ‌های ارغوانی دارد.
  3. گل کاغذی کریمسون لاک: این گیاه، برگ‌های بیضی شکل و قرمز دارد.
  4. گل کاغذی خاص seeciosa: برگ‌های این نوع گل، صورتی و بنفش هستند.
  5. گل کاغذی سیفری: رنگدانه‌های این گل کاغذی، صورتی غلیظ است.
  6. گل کاغذی ساندر: این گل، برگ‌های زرد و متراکم دارد.
  7. گل کاغذی ابلق: برگ‌های این گیاه سبز و زرد هستند.
  8. گل کاغذی گلابرا: این گیاه متعلق به برزیل است و خود رو رشد می‌کند. گل‌برگ‌های این گیاه همه صورتی‌اند.
  9. گل کاغذی باشکوه fastuosa: این گیاه بوته‌ای رشد می‌کند و رنگ‌های متعددی دارد. گل کاغذی‌ای که در ایران می‌بینیم معمولا این گیاه است که به نام گل کاغذی مصری هم معروف است.

ویژگی‌های گل کاغذی

  • گیاه بوگین ویلیا یا گل کاغذی، برگ‌های تیز و تخم‌مرغ شکلی دارد و بسیار نازک است. (علت اصلی نام‌گذاری آن نیز، همین است).
  • این گیاه، خاردار است.
  • بیشتر در اواسط فصل بهار که هوا رو به گرما می‌رود این گیاه گل می‌دهد.
  • گل‌های کاغذی بو ندارند و هر شکوفه، حدود ۲۰ روز روی گیاه می‌ماند و پس از آن می‌خشکد.
  • گل کاغذی، گلی رونده محسوب می‌شود.
  • بیشتر این گیاه را با گل‌های صورتی‌اش می‌شناسیم اما باید بدانید که در رنگ‌های بنفش، سفید، زرد و قرمز هم دیده می‌شود.
  • این گیاه، به نور روزانه و مستقیم نیاز دارد و اگر در فضای خانه می‌خواهید این گیاه را نگه دارید، باید حداقل روزانه ۶ ساعت آفتاب دریافت کند. در صورت عدم دریافت نور کافی، به‌جای گل، علف خواهد رویید.

آب، رطوبت، خاک و دمای مناسب گل کاغذی

این گیاه، نیازی به مراقبت و آبیاری خاصی ندارد چون اگر زیادی از حد به آن آب داده شود، به‌جای گل، علف رشد می‌کند و ریشه‌های گیاه می‌پوسند. هنگام آبیاری، به خاک گیاه توجه کنید. باید در بازه زمانی میان دو آبیاری، خاک کامل خشک شود. در فصل‌های گرم، هفته‌ای یکبار و در فصل‌های سرد، هر دو هفته یکبار آن را آب دهید. این بازه زمانی، یک تخمین کلی است. ملاک شما، باید خشکی خاک باشد.

این گیاه در محیط‌های گرم و خشک رشد خوبی دارد و لازم نیست رطوبت خاصی را برای آن فراهم کنید. رطوبت محیطی کفایت می‌کند. 

خاک مناسب این گیاه، خاکی سبک، با زهکش بالا است. اگر خاک سنگین باشد و زهکش کمی داشته باشد، گل نخواهد داد. به‌منظور تقویت خاک، از کود دام و خاکبرگ استفاده کنید.

دمای مناسب برای رشد این گیاه در فصول سرد، حداقل ۱۵ درجه است و در تابستان حداقل ۲۰ درجه سانتی گراد. اما ایده‌آل‌ترین دمایی که می‌توانید برای آن فراهم کنید، ۲۵ الی ۳۵ درجه است.

Bougainvillea از خانواده‌ی Nyetaginaceae

نحوه تکثیر گل کاغذی به روش قلمه‌زنی

این روش، از متداول‌ترین روش‌ها برای تکثیر گل کاغذی است. برای این کار، حتما از شاخه‌های چوبی استفاده کنید چون شاخه‌های جوان و سبزرنگ، به سختی ریشه می‌دهند. زمان مناسب برای قلمه‌گیری نیز، فصل بهار است. نوع برش شما نیز، باید به‌صورت مورب باشد.

برای این کار، قلمه‌ها را به طول ۱۰ سانت جدا کنید. برگ‌ها را هم تا جایی که در خاک قرار می‌گیرند ببرید. سپس لازم است که این قلمه‌ها را به هورمون ریشه‌زا آغشته کنید و در خاکبرگ بگذارید. میزان مناسب برای هورمون‌ها، (NAA و IBA)  یک هزار تا سه هزار میلی گرم در لیتر است. 

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

این قلمه‌ها باید دور از نور خورشید باشند و در پلاستیکی شفاف قرار بگیرند. سپس در فضایی که دمایی بین ۲۰ الی ۲۵ درجه دارد نگهداری شوند. چند سوراخ در پلاستیک ایجاد کنید که هوا به گیاه برسد و آن را آبیاری کنید. این قلمه، ۵ الی ۱۰ هفته که بگذرد ریشه می‌زنند. سپس می‌توانید آن‌ها را در خاک باغچه بکارید.

تکثیر گل کاغذی به روش خوابانیدن

اصلا در این روش شاخه‌ها را برش نزنید. 

ابتدا شاخه‌ها را روی خاک بگذارید و کمی ماسه و پرلیت روی آن‌ها بریزید. (نوک شاخه‌ها باید بیرون باشد). برای این‌که شاخه‌ها فیکس بمانند و تکان نخورند، می‌توانید از گیره‌هایی برای نگه داشتنشان استفاده کنید. محیط را مرطوب نگه دارید تا بعد از گذشت چند هفته، شاهد ریشه‌زنی آن‌ها باشید. بعد از این که ریشه دادند، شاخه‌ها را از گیاه اصلی یا گیاه مادر جدا کنید و در گلدان دیگری قرار دهید.

از ویژگی‌های مثبت قلمه زنی گل کاغذی به روش خوابانیدن، این است که مانند جنینی که از بدن مادر تغذیه می‌کند، این شاخه‌ها هم به دلیل اتصال به گیاه مادر، مواد آلی و مورد نیاز خود را از آن دریافت می‌کنند و دچار شوک نخواهند شد.

قلمه زدن گل کاغذی در آب به روش خواباندن / با سیب زمینی / با بذر

رشد و تکثیر گل کاغذی با بذر

این روش، ساده نیست و انجام آن توصیه نمی‌شود. اما چنانچه خواستید این روش را برای تکثیر گل کاغذی پیش بگیرید، بذرهایی که در وسط گل‌های سفیدِ این گیاه هستند را جمع کنید و بگذارید گوشه‌ای تا خشک شوند. شما می‌توانید هر ساله این بذرها را در زمان مورد نظر خود بکارید؛ اما فراموش نکنید که گلدان باید گرم باشد تا این گیاه به گل بنشیند. حدودا دو ماه زمان می‌برد تا بذرها از خاک سر بیرون بیاورند.

تکثیر گل کاغذی با سیب‌ زمینی

گل کاغذی را نمی‌توانید با کمک سیب زمینی تکثیر کنید. بهترین روش برای تکثیر این گیاه، قلمه زنی آن است.

نحوه تعویض گلدان گل کاغذی

زمان مناسب برای عوض کردن گلدان، وقتیست که این گیاه به قدر کافی ریشه دوانده و ریشه‌ها هم از پایین بیرون زده‌اند. به‌هیچ‌وجه برای عوض کردن گلدان عجله نکنید و به آن فرصت کافی را بدهید تا شوک نشود. زمان مناسب برای عوض کردن گلدان‌ها، فصل بهار است.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

گل‌دهی و القای فاز

برای این که گیاه بوگین ویلیا گل دهد، باید نور کافی و مناسب دریافت کند و کود مناسب داشته باشد. 

یکی از کارهایی که اکثر باغبان‌ها برای گل دهی این گیاه انجام می‌دهند، شوک دادن به آن با ایجاد تنش آبی است. برای این که تنش ایجاد کنید، آب دادن به گیاه را تا بیحال شدن آن متوقف کنید؛ سپس مجددا به آن آب دهید. با این کار، به گیاه شوک داده می‌شود و وارد فاز گلدهی می‌شود.

تکثیر گل کاغذی در آب قلمه زدن گل کاغذی در آب به روش خواباندن /

حواستان باشد از کودهای پتاس و فسفات اصلا استفاده نکنید. این کودها، در رشد گیاه تاثیر بدی می‌گذارد.

مشکلات گیاه بوگین ویلیا

این گیاه به‌طور کل کم‌دردسر است چون اغلب به‌طور خود رو رشد می‌کند؛ اما زمانی که بخواهید این گیاه را در منزل پرورش دهید، باید شرایط مناسبی را برای آن فراهم کنید.

از مشکلات این گیاه، می‌توان به زرد شدن آن اشاره داشت که به‌خاطر زیاد آب دادن به گیاه ایجاد می‌شود. همانطور که قبل‌تر هم گفتیم، خاک گیاه باید کاملا خشک شود تا مجددا آن را آبیاری کنید. اگر شک دارید که خاک گیاه خشک شده یا نه، دست خود را در خاک فرو کنید و رطوبت آن را بسنجید.

از دیگر مشکلات پرورش و تکثیر  گل کاغذی در آب داخل خانه یا گلخانه، آفت زدن آن است. حشرات در چنین محیط‌هایی به گیاه رحم نمی‌کنند و به‌ جون برگ‌ها و ساقه‌ها می‌افتند. اولین نشانه آفت زدن گیاه، پدیدار شدن پوششی چسبناک روی برگ‌هاست. به این ماده، شبنم عسلی هم گفته می‌شود و آفت‌های شهدنوش آن را ایجاد می‌کنند. این آفت‌ها را اغلب نمی‌توان به‌سادگی دید اما نشانه‌هایی که به جای می‌گذارند وجودشان را اثبات می‌کند. برخی حشرات و آفات نیز، رطوبت را بالا می‌برند و از آن‌جا که این گیاه در هوای خشک رشد می‌کند، روند رشدش با اختلال مواجه می‌شود.

در صورت شپش زدن این گیاه و زرد شدن برگ‌ها، از سم‌هایی مثل کنفیدور و مالاتیون استفاده کنید. (در این مقاله در خصوص رفع شپش راهکارهای خوبی ارائه شده است.)

در صورتی که لکه‌های برگی را شاهد بودید، یعنی گیاه شما قارچ زده است. این لکه‌ها رنگ‌های متعددی دارند. برای جلوگیری از آن‌ها، از داروهای قارچ‌کش مثل بنومیل استفاده کنید. همچنین موقع آبیاری، حواستان باشد که ریشه آب بگیرد نه برگ‌های گیاه.

اگر ساقه‌ها پوسیده شده‌اند و گیاه بی‌حال است، لابد خاک مناسب نیست. خاک سبک با زهکش مناسب استفاده کنید.

اگر به نگهداری از گل و گیاه علاقمند هستید و در خانه خود گلخانه دارید؛ می‌توانید تمیز کردن آن را به ما بسپارید. نظافت گلخانه تاثیر زیادی بر شادابی گل‌های شما دارد. تمیز کردن گلخانه با وجود تعداد زیادی گلدان و ریختن مداوم خاک پای گلدان کار ساده‌ای نیست. از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا