تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

7 دلیل برقدار شدن بدنه یخچال و راهکار حل آنها

لوازم خانگییخچال و فریزر

همه ما روزانه چندین بار با یخچال سر و کار داشته و به آن وابسته هستیم. شاید شما هم در طول زندگی خود این تجربه را داشته باشید که هنگام لمس بدنه یخچال دچار برق‌گرفتگی جزئی شوید. برقدار شدن بدنه یخچال از رایج‌ترین اختلالاتی محسوب می‌شود که مصرف‌کنندگان این دستگاه با آن برخورد می‌کنند و همین دلیل، گاها باعث نادیده گرفتن این اختلال توسط مردم می‌شود.

شاید تصور کنید که برقدار شدن بدنه لباسشویی و یخچال اهمیت چندانی ندارد اما باید به شما بگوییم که این تصور اشتباهی است و ممکن است سلامت کلی دستگاه در معرض خطر قرار گیرد.

اما چه عواملی به برق‌دار شدن بدنه یخچال منجر می‌شوند؟ در ادامه این عوامل را به طور کامل بررسی کرده و در برطرف کردن آن‌ها یا تعمیر یخچال به شما کمک خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید تا در مورد این موضوع و تعمیر یخچال بیشتر بدانید.

برقدار شدن بدنه یخچال

اگر در بدنه یخچال شما جریان برق وجود دارد، باید بخش‌های مختلفی را در روند عیب‌یابی دستگاه مورد بررسی قرار دهید. اختلالات احتمالی در سیستم برق‌رسانی یخچال می‌تواند به برقدار شدن بدنه یخچال منتهی شود و شما برای برطرف کردن این مشکل باید تقریبا تمام این سیستم را مورد بررسی قرار دهید.

به طور میانگین برخی از عوامل سهم بیشتری را در بین دیگر عوامل برای برق‌دار کردن بدنه یخچال به خود اختصاص می‌دهند و بهتر است در روند عیب‌یابی این عوامل در ابتدا بررسی شوند.

رایج‌ترین عوامل برقدار شدن بدنه یخچال عبارت‌اند از:

  1. بروز مشکل در عایق سیم‌کشی‌ها
  2. اتصالی در کمپرسور
  3. اتصالی در ترموستات
  4. اتصالی در لامپ داخل یخچال و سرپیچ آن
  5. اختلال در برد الکتریکی
  6. اشکال در سیم اتصال به زمین پریز
  7. رطوبت محیط

برقدار شدن بدنه یخچال

این موارد را می‌توان به عنوان دلایل میانی برقدار شدن بدنه یخچال در نظر گرفت و در صورت بروز این مشکل باید از سلامت این بخش‌ها اطمینان حاصل کرد. شاید بپرسید که هنگام برخورد با این مشکل باید چه روندی را پشت سر بگذاریم؟ در پاسخ به این سوال بهتر است توضیحات مختصری راجع به هر کدام از موارد ذکر شده در اختیار شما قرار دهیم.

تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

1. بروز مشکل در عایق سیم‌کشی‌ها

همان‌طور که می‌دانید همه سیم‌های الکتریسیته دارای عایق‌بندی می‌باشند تا جریان برق از آن‌ها خارج نشود. در صورتی که عایق این سیم‌ها به هر دلیلی معیوب شده و یا از بین رفته باشد، امکان بروز اتصالی در سیستم به صورت جدی افزایش می‌یابد. برقدار شدن بدنه یخچال نیز می‌تواند به علت بروز این مشکل در دستگاه پدید آمده باشد که در این صورت باید ابتدا موقعیت اتصالی را پیدا کنید و سپس برای برطرف کردن آن اقدامات لازم در نظر گرفته شود.

توجه داشته باشید که اگر علت برقدار شدن بدنه یخچال وجود اشکال در عایق سیم‌ها باشد، خطرات احتمالی به همینجا محدود نشده و ممکن است مشکلات جدی‌تری برای یخچال شما به وجود بیاید. در این شرایط یخچال را سریعا از برق کشیده و تدابیر لازم را در نظر بگیرید تا از بروز مشکلات دیگر جلوگیری به عمل آید.

2. اتصالی در کمپرسور

کمپرسور یا موتور یخچال، مهم‌ترین قسمت این دستگاه می‌باشد و نقش بسیار مهمی را در آن ایفا می‌کند. این قطعه برای کار کردن باید به جریان برق اتصال داشته و بدون آن قادر به فعالیت نخواهد بود. هر گونه مشکل در اتصالات کمپرسور می‌تواند به برقدار شدن بدنه یخچال منجر شده و در بعضی از موارد با سوختن کمپرسور پایان یابد.

برای شناسایی این مشکل باید از نزدیک تمام اتصالات کمپرسور را بررسی کرده و از صحیح و محکم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در صورتی که کمپرسور دچار سوختگی هم شده باشد کماکان احتمال انتقال برق به بدنه از طریق آن وجود دارد. برای رفع این مشکل باید نقاطی که نیاز به تعمیر دارند را اصلاح و قسمت‌هایی که تعمیر آن‌ها مقدور نیست را تعویض کرد تا سلامت یخچال به طور کامل بازیابی شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

3. اتصالی در ترموستات

ترموستات وظیفه تنظیم دما را در یخچال برعهده دارد و بدون وجود آن، دستگاه عملکرد صحیحی نخواهد داشت. بروز هر گونه اتصالی در این قسمت می‌تواند عامل برقدار شدن بدنه یخچال شود. در این مورد هم باید همانند کمپرسور تمام اتصالات مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت وجود مشکل نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدامات لازم در نظر گرفته شود.

4. اتصالی در لامپ داخل یخچال و سرپیچ آن اتصالی در لامپ برقدار شدن بدنه یخچال

یکی دیگر از قسمت‌هایی که بروز اتصالی در آن سلامت دستگاه را در معرض خطر قرار می‌دهد و قابلیت برقدار کردن بدنه را نیز دارد، لامپ داخل محفظه داخلی یخچال و سرپیچ آن می‌باشد. این قسمت نسبت به دیگر بخش‌های یخچال عمر مفید کوتاه‌تری داشته و بروز اختلال در عملکرد آن احتمال بیشتری دارد.

وجود اتصالی در سیم‌های لامپ و یا مشکل در اتصالات سرپیچ و یا سوختن آن، می‌تواند به برقدار شدن بدنه یخچال منجر شود و مشکلات بسیاری را برای شما به وجود بیاورد. در صورتی که سرپیچ لامپ سوخته باشد، باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تعویض آن اقدام کنید. همچنین اگر نقصی در اتصالات این قسمت وجود داشت آن را اصلاح کنید. توجه داشته باشید که قبل از آغاز به کار، اتصال یخچال با برق را کاملا قطع کنید.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

5. اختلال در برد الکتریکی

یکی از با اهمیت‌ترین قطعات یخچال‌های جدید، برد الکتریکی آن‌ها می‌باشد که نقش مهمی را در این دستگاه بر عهده دارد. این قسمت که در مدار الکتریکی قرار گرفته است می‌تواند در عملکرد دیگر بخش‌ها اختلال ایجاد کرده و مشکلات گوناگونی را برای دستگاه به وجود آورد.

به طور مثال اگر برد الکتریکی به سیم اتصال به زمین جریان نادرستی ارسال کند، جریان الکتریکی از طریق ابتدای سیم که به دستگاه متصل است، باعث برقدار شدن بدنه یخچال می‌شود. البته وجود اختلال در برد الکتریکی، قابلیت ایجاد مشکلات مختلفی را در یخچال دارد و اثرات آن به برق‌دار کردن بدنه محدود نمی‌شود. بنابراین وجود اشکال در آن را به هیچ عنوان نادیده نگرفته و آن را برطرف نمایید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

6.     اشکال در سیم اتصال به زمین پریز

پریزهای به کار رفته در آشپزخانه شامل سه قسمت می‌شوند که همه ما با دو قسمت فاز و نول آن آشنایی داریم. سومین بخش این پریزها، سیم اتصال به زمین می‌باشد که اصطلاحا به آن سیم ارت نیز گفته می‌شود. سیم اتصال به زمین همان‌طور که از نامش پیداست، برق را به زمین منتقل کرده تا هیچ گونه جریان الکتریکی اضافه‌ای در بدنه و یا دیگر قسمت‌های یخچال وجود نداشته باشد.

حال اگر این بخش به درستی کار نکرده و در ساختار آن اشکال ایجاد شده باشد، احتمال برقدار شدن بدنه یخچال افزایش می‌یابد. در این راستا باید این قسمت از پریز مورد بررسی قرار گیرد تا مشکلات احتمالی آن برطرف شود. هنگام کار با پریز حتما از دمپایی یا کفش عایق استفاده کنید و به هیچ عنوان نکات ایمنی را از خاطر نبرید.

7.     رطوبت محیط

عامل دیگری که می‌تواند باعث برقدار شدن بدنه یخچال شود، رطوبت محیط و آشپزخانه است. در صورتی که یخچال شما در یک محیط خشک قرار داشته باشد، الکتریسیته ساکن آن افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل افراد بیشتری در شهرهایی با آب و هوای خشک با برقدار شدن بدنه یخچال خود مواجه می‌شوند.

برای رفع این مشکل باید رطوبت آشپزخانه و یا هر محیطی که یخچال در آن قرار دارد، افزایش پیدا کند. به این منظور می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های هوا استفاده کنید تا میزان الکتریسیته ساکن به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

فراموش نکنید که در صورت برقدار شدن بدنه یخچال، اتصال دستگاه با برق را در سریع‌ترین زمان ممکن قطع کنید و در غیر این صورت به هیچ عنوان عیب‌یابی دستگاه را شروع نکنید. همچنین نکات ایمنی را رعایت و در صورت لزوم از متخصصین کمک بگیرید. کارشناسان یخچال آچاره برای تمامی تعمیرات از جمله برقدار شدن بدنه یخچال در کنار شما خواهند بود و به اندازه یک ثبت درخواست با شما فاصله دارند. امیدواریم که از مطالب ذکر شده رضایت داشته و از مطالعه آن لذت برده باشید.

در این باره بیشتر بخوانید 

آموزش نحوه تعویض روغن موتور یخچال

علت روشن نشدن یخچال

نگهداری یخچال خاموش به مدت طولانی

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید