تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

کولر گازی تراست و ارورهای آن

سرمایش و گرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

خوشبختانه با پیشرفت فناوری تولید و ساخت دستگاه‌های کولر گازی و اسپیلت، امروزه شاهد آن هستیم که با اعلام ارور کولر گازی تراست توسط دستگاه، ریشه مشکلات پیش‌آمده کاملا مشخص می‌شود تا بتوان به‌راحتی آن را حل کرد. به این ترتیب مراحل عیب‌یابی و تعمیر کولرگازی به‌سادگی امکان‌پذیر است.

یکی از ارورهای مهم این برند ارور ec کولر گازی تراست است که نشان‌دهنده مشکلی در بخش حسگر دمای محیطی دستگاه است و باید کاملا بررسی شود. عدم توجه به ارور ec کولر گازی تراست و عدم تعمیر به موقع آن ممکن است دستگاه کولر گازی تراست شما را دچار مشکلات بیشتری کند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات کامل در این خصوص و آشنایی بیشتر با رویه عیب‌یابی کولر گازی تراست با مجله آچاره همراه باشید.

عیوب کولر گازی تراست - ارور کولر گازی تراست

عملکرد کولر گازی تراست

در سالیان اخیر با ورود کولر گازی به بازار، به دلیل قابلیت‌های فراوان آن، استقبال کم‌نظیری از این محصول به‌عمل آمد. در واقع کولر گازی با انتقال هوای گرم داخل به بیرون و جایگزین کردن هوای خنک‌‌تر موجب تعدیل دمای داخل ساختمان می‌شود. علاوه بر این از جمله قابلیت‌های دیگر کولر گازی، بهبود کیفیت هوا و تعدیل رطوبت هوای داخل است. به‌طور کلی در خصوص پایه و اساس عملکرد کولر گازی باید گفت که کارکرد این دستگاه برمبنای انبساط  و تراکم گاز موجود در آن است. برای کسب آگاهی در خصوص نوع عملکرد آن، ابتدا لازم است بخش‌های مختلف آن را بشناسیم.

قطعات و بخش‌های پنل داخلی کولر گازی تراست

بعضی از انواع کولر گازی دارای یک پنل واحد هستند، مانند کولر گازی‌های ایستاده و پرتابل و پنجره‌ای . اما انواع دیگر کولر گازی از دوپنل و دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند که همانگونه که از نامشان پیداست، پنل داخلی در درون محیط داخلی ساختمان نصب شده و پنل خارجی در محیط بیرون قرار می‌گیرد. هر یک از پنل‌ها قطعات تخصصی دارند که در مجموع عملکرد کولر گازی را تکمیل می‌کنند.

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

قطعات تشکیل دهنده پنل داخلی عبارتند از:

1. اواپراتور( تبخیرکننده)

این قطعه یکی از مهمترین قطعات موجود در پنل داخلی است. شکل ظاهری آن به صورت لوله‌های حلقوی با پوشش آلومینیومی است. درواقع اواپراتور یک مبدل حرارتی است و مایع سیال را تبخیر کرده و به صورت گاز درمی‌آورد. به همین دلیل به این قطعه تبخیرکننده می‌گویند.

طبق سیستم عملکرد این قطعه، مبرد (ترکیبی از مایع یا گاز که با جذب گرمای محیط می تواند موجب تهویه و خنک شدن هوا شود) در دمای پایین، وارد لوله‌های اواپراتور می‌شود. به این ترتیب در اواپراتور دمای پایینی خواهیم داشت. در این زمان فن هوای گرم محیط را جذب کرده  و از روی اواپراتور عبور می‌دهد که به دلیل مجاورت هوا با اواپراتور، هوای گرم خنک شده و مجددا به داخل هدایت می‌شود.

اواپراتور

2. فن خنک کننده

فن دو نقش اساسی در پنل داخل کولر گازی دارد. علاوه برخنک کردن هوای داخلی، آلودگی‌های محیط را نیز جذب کرده و هوا را پاکیزه و مطبوع‌تر می‌کند. سرعت فن قابل تغییر است و به‌هنگام تنظیم سرعت کولر گازی، در اصل این سرعت فن است که تغییر می‌کند.

3. لوله تخلیه

نام لوله تخلیه نشانگر کاربرد آن است. کار اصلی این قطعه، تخلیه کردن کولر گازی از مواد زائدی است که در فرایند کارکرد دستگاه در آن جمع می‌شود. درواقع هنگام مجاورت هوای گرم و سرد، درون پنل داخلی بخار و قطرات آب ایجاد شده و لوله تخلیه این مایعات اضافی را به خارج از پنل منتقل می‌کند.

4. فیلتر هوا

فیلتر هوا مانند یک صافی تمامی ذرات گردوغبار را جمع می‌کند. هوای گرمی که توسط فن به داخل کولر هدایت می‌شود وهله اول از فیلتر هوا عبور داده می‌شود. فیلتر هوا تمامی ذرات مضر را در خود جمع می‌کند و از نفوذ آن به داخل پنلی که قرار است مجددا هوای خنک شده را به داخل محیط برگرداند جلوگیری می‌کند. به این ترتیب هوای داخل عاری از هرگونه گردوغبار و آلودگی خواهد بود.

ارور کولر گازی تراست

مقاله پیشنهادی سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟

5. دریچه

دریچه‌های کولر گازی در اصل منافذی هستند که هوای پاک و خنک را از درون دستگاه به محیط داخل ساختمان منتقل می‌کنند. این دریچه‌ها قابل تنظیم هستند و می‌توان به شکل ثابت یا متحرک آن‌ها را تنظیم نمود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

قطعات و بخش‌های پنل خارجی کولر گازی تراست

قطعات تشکیل دهنده پنل خارجی عبارتند از:

1. کمپرسور

این قطعه در حقیقت موتور اصلی کولر گازی محسوب می‌شود و میزان قدرت آن با توجه به متراژ محیطی که قرار است هوای آن تهویه و خنک شود، تعیین می‌گردد. کار اصلی این قطعه افزایش فشار و تراکم گاز کم‌فشار منتقل شده به آن است. در نهایت با هدایت این گاز پرفشار به کندانسور که قرار است در سیستم کولر گازی نقش خنک‌کنندگی ایفاء نماید، اهمیت کار کمپرسور مشخص می‌شود.

کمپرسور

2. کندانسور

گاز پرفشار هدایت شده از سوی کمپرسور به سمت این قطعه می‌آید تا با جذب گرمای آن و تبدیل آن به مایع، در نهایت وارد چرخه سرمایشی کولر شود.

3. فن کولر گازی

به دلیل مجاورت با هوای گرم و عملیات سریع سرد و گرم شدن هوا در درون پنل خارجی، امکان داغ کردن قطعات و تخریب آن‌ها وجود دارد. فن وظیفه تعدیل هوای داخل دستگاه را دارد تا آسیبی متوجه قطعات نشود.

4. شیر انبساط

شیر انبساط کولر گازی وظیفه کنترل میزان ورود مبرد به داخل اواپراتور را برعهده دارد. درحالت کلی، گاز پرفشار مبرد که از کمپرسور به سمت کندانسور منتقل شده، با افت دمای شدید، تبدیل به مایع می‌شود و برای ورود به اواپراتور باید از شیر انبساط  که معمولا از جنس مس ساخته می‌شود، عبور کند.

شیر انبساط کولر گازی

بیشتر بخوانید: علت خاموش شدن کولر گازی

فرایند خنک شدن هوا توسط کولر گازی Trust

با توجه به شناختی که نسبت به قطعات و اجزاء تشکیل‌دهنده پنل داخلی و خارجی کولر گازی به‌دست آمد، به‌راحتی می‌توان فرآیند تهویه و خنک‌ شدن هوا را درک کرد. کولر گازی با مکش هوای گرم محیط، گرما و آلودگی‌های آن را به خود جذب کرده و هوایی خنک و مطبوع را به محیط برمی‌گرداند. این بیان ساده در واقع طی فرایندهای زیر انجام می شود:

  1. ورود گاز کم فشار به داخل کمپرسور به‌منظور متراکم و پرفشار شدن گاز
  2. هدایت گاز پرفشار به کندانسور وافت شدید فشار و تبدیل گاز به مایع
  3. انتقال سیال مایع به سمت شیرانبساط برای ورود به اواپراتور برای خنک شدن و تبدیل مجدد به گاز
  4. خروج هوای خنک شده توسط فن پنل داخلی به داخل محیط ساختمان

شناخت بیشتر کولر گازی تراست

تنوع در تولید انواع کولر گازی و وجود برندهای مختلف، حق انتخاب بیشتری برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است. اما از طرفی این تنوع محصولات، موجبات سردرگمی و تردید در انتخاب را نیز در پی دارد. به همین دلیل شناخت محصولات و اطلاع از مزایا و معایب آن‌ها می‌تواند به یک انتخاب آگاهانه و بهره‌وری بیشتر کمک کند.

کولر گازی تراست یکی از انواع کولر گازی‌هایی است که امروزه در بین مصرف‌کنندگان شناخته شده است. این کولر گازی، محصول یک برند چینی است. گروه صنعتی تراست، با آغاز فعالیت از سال 1364 در ایران مبادرت به تولید این محصول و سایر محصولاتی همچون انواع چیلر، فن‌کوئل و سایر تولیدات دیگر کرده است.

عیب‌ یابی کولر گازی تراست

 تنوع در تولید، کمپرسورهای قوی با متریال مرغوب، کم‌مصرف بودن و خنک‌کنندگی مطلوب از جمله مزایای این برند است. اما هر محصولی در کنار مزایای خود، ممکن است با مشکلاتی مواجه شود که اطلاع از آن‌ها می‌تواند در تعمیر و نهگداری و افزایش طول عمر محصول بسیار کمک‌کننده باشد. خوشبختانه ارور ec کولر گازی تراست، کاربر را متوجه نوع مشکل به‌وجود آمده کرده و این امر ،عیب‌یابی را آسان‌تر می‌کند. کولر گازی تراست نیز با این فناوری کار تعمیر و خطا‌یابی را ساده‌تر کرده است.

در ادامه به‌منظورآموزش عیب‌یابی کولر گازی تراست به چند مورد اشاره می‌کنیم:

روشن نشدن و کارنکردن کولر گازی تراست

هر دستگاه برقی ممکن است بنا به دلایل مختلف روشن نشود. برای یافتن دلیل این مشکل در کولر گازی تراست بررسی را باید از ساده‌ترین احتمالات آغاز کرد؛

  1. ابتدا اتصالات برقی را بررسی نمایید.
  2. در صورت حصول اطمینان از درستی اتصالات برقی، کارکرد کمپرسور را چک کنید. یکی از علل شایع روشن نشدن دستگاه کولر گازی، اختلال درعملکرد کمپرسور مانند اورلود شدن آن است.
  3. خازن قطعه بسیار حساسی است که در بسیاری از موارد دچار سوختگی و خرابی می‌شود. لازم است به هنگام عیب یابی کولر گازی تراست،خازن نیز بررسی شود و در صورت سوختگی، این قطعه تعویض گردد.

بیشتر بخوانید دلیل سوختن موتور کولر گازی

صدای ناهنجار و بلند کولر گازی تراست

در بعضی مواقع ممکن است کولر گازی تراست به هنگام روشن شدن و کارکردن، با سروصدای زیادی همراه باشد. در این شرایط ممکن است مشکل ناشی از سه علت باشد؛

  1. درست کارنکردن فن، به دلیل آلودگی بسیار و تجمع گردوغبار و یا وجود شیء خارجی در فن
  2. سست شدن پیچ‌های کمپرسورو تکان‌های شدید آن به‌هنگام روشن شدن و فعالیت دستگاه
  3. هرز شدن پیچ‌های ورقه قرار گرفته در پشت پنل داخلی

یخ زدن کولر گازی تراست

دو عامل مهم می‌تواند در یخ زدن کولر گازی نقش اساسی داشته باشد؛

  1. نشت و ریزش آب از لوله‌های داخلی و یا شیر انبساط، زمانی که در مجاورت هوای سرد داخل کولر گازی قرار می‌گیرد، امکان ایجاد یخ‌زدگی را فراهم می‌کند.
  2. گرفتگی فیلتر و خرابی فن پنل داخلی، موجب مسدود شدن راه خروج هوای خنک شده و باعث یخ‌زدگی کولر گازی می‌شود.

یخ زدگی کولر گازی

نشتی آب از کولر گازی تراست

از جمله دلایل اصلی نشتی کولر گازی می‌تواند موارد زیر باشد؛

  1. یخ‌زدگی در درون دستگاه
  2. سوراخ شدن، شکستن و یا گرفتگی لوله‌ها از جمله لوله تخلیه

بیشتر بخوانید 20 صدای کولر گازی و دلیل صدای زیاد کولرگازی

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

از کار افتادن ناگهانی کولر گازی تراست

امکان دارد دستگاه کولر گازی درحین کارکردن، ناگهان خاموش شود. برای پیدا کردن علت این خرابی لازم است چند مورد چک شود؛

  1. در اولین مرحله سالم بودن ترموستات باید کنترل شود. در دستگاه سالم، زمانی که کولر گازی به درجه دمای مورد نظر و تنظیم شده رسید، دستگاه توسط ترموستات به‌طور خودکار خاموش می‌شود. اگر ترموستات معیوب شود و دمای مورد نظر را به‌درستی کنترل نکند، ممکن است کولر گازی در حین کارکردن، خاموش شود.
  2. گرفتگی فیلترها و آلودگی آن‌ها عامل مهمی است که بار فشار وارده به دستگاه را مضاعف کرده و موجب خاموشی ناگهانی دستگاه می‌شود.

کدخوانی و خطایابی توسط ارور کولر گازی تراست

همانطور که قبل‌تر اشاره شد، کولر گازی تراست با دادن ارور و کدهای خطا، کار تعمیر و رفع مشکل را آسان‌تر می‌کند که یکی از آن‌ها ارور ec است.  در ادامه علاوه بر این کد خطا به بررسی چند ارور ec مهم دیگر این دستگاه خواهیم پرداخت.

باید توجه داشت که ارورهای مدل‌های مختلف کولر گازی‌های تراست ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. به همین دلیل مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه می‌تواند بسیار مفید باشد. اما معمولا ارور ecهای کولر گازی تراست، یکسان هستند. جدول زیرشامل ارور ecهای شایع و پرتکراری است که در بسیاری از موارد با مشکلات کوچکی همراه است که با دانستن علت این ارور ecها می‌توان به‌سهولت مشکل را مرتفع نمود.

کد ارور ec

علت

E1

اشکال در سنسور دمای داخلی

E2

خرابی سنسور حرارتی اواپراتور

E3

نشانگر ولتاژ بالا و خرابی سنسور حرارتی کندانسور

E4

اشکال در برد دستگاه و سرد یا گرم شدن بیش از حد اواپراتور

E5

عدم برقراری ارتباط پنل داخلی و خارجی

E10

اشکال درکار کمپرسور و اشکال در فشار مکش آن

E13

خرابی فازهای ورودی کمپرسور

E14

خرابی ترتیب فازهای کمپرسور

P4

افزایش دمای بیش از حد اواپراتور پنل داخلی

P5

افزایش دمای بیش از حد کندانسور پنل خارجی

P7

افزایش دمای Discharge

P9

ارور ec محافظتی از برفک زدن

P10

ارور ec محافظتی در مورد اینکه دمای Discharge  در حال افزایش است

P11

فشار suction خیلی کم است.

P12

اخطار افزایش مصرف برق

ارور ec کولر گازی تراست؛ یکی از مهمترین کدهای خطا

دلیل اصلی ارور ec کولر گازی تراست، بروز مشکل در بخش سنسور دمای لوله تخلیه دستگاه است. معمولا به علت باز بودن حسگر دمای لوله تخلیه، دستگاه دچار اختلال در عملکرد شده و این کد خطا را اعلام می کند. دلیل مهم بودن این کد خطا در اهمیت نقش سنسور محیطی  و لوله تخلیه دستگاه است. برای درک اهمیت موضوع، لازم است کمی در مورد آن بیشتر بدانیم.

نقش سنسور دمای محیطی کولر گازی

سنسور یا حسگر یک قطعه حساس به محرک‌های بیرونی است که در مقابل محرک‌ها واکنش نشان می‌دهد و سیگنال الکترونیکی ساطع و تولید می‌کند. وظیفه اصلی سنسور دمای کولر گازی، اندازه‌گیری و کنترل دمای محیط است. این کار به ترموستات کمک می کند که با توجه به دمای محیط و تنظیمات کاربر، دما و میزان برودت دستگاه را مشخص نماید. زمانی که دمای دستگاه به میزان دمای تنظیمی شما رسید، ترموستات دستگاه را به طور اتوماتیک خاموش می‌کند.

در واقع با عبور هوای محیط از کنار سنسور دمای محیطی، سنسور دمای هوا را اندازه گیری می‌کند و در اختیار ترموستات قرار‌می‌دهد و روندی که به آن اشاره شد، انجام می‌شود. اما اگر سنسور حرارتی آسیب ببیند، دیگر تشخیص دمای محیط امکان‌پذیر نخواهد بود. به این ترتیب بار فشار دستگاه بیشتر شده و موجب خرابی آن خواهد شد. همچنین به دلیل خرابی ویا باز بودن سنسور حرارتی کارکرد مناسبی از کولر گازی خود نخواهید داشت.

اجزای کولر گازی تراست

تعمیر ارور ec کولر گازی تراست

همانگونه که بیان شد، خرابی و اختلال در عملکرد سنسور حرارتی کولر گازی و یا باز بودن آن ممکن است موجب ارور ec کولر گازی تراست شود. برای تعمیر آن لازم است با متخصص و تکنسین مشورت نمایید. متخصصین آچاره با بررسی وضعیت و حصول اطیمنان از خرابی سنسور حرارتی اقداماتی از قبیل موارد زیر را انجام خواهند داد؛

  • در ابتدا باید کولر گازی خاموش شود.
  • برای رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از برق‌گرفتگی، برق اصلی دستگاه نیز قطع می شود.
  • در قسمت پنل داخلی که در محیط داخلی ساختمان نصب شده است، با برداشتن کاور روی دستگاه وضعیت سنسور بررسی می‌شود.
  • ممکن است سنسور حرارتی از سیم پیچی‌ها جدا شده باشد. به این ترتیب باید سنسور حرارتی مجددا وصل شده و در جای خود قرار گیرد.
  • نکته مهم دیگر این است که محل قرارگیری سنسور حرارتی در کناراواپراتور پنل داخلی است. اما نباید به هیچ عنوان با سیم پیچی تماس مستقیم داشته باشد. زیرا در این صورت نیز امکان بروز مشکل و ارور ec کولر گازی تراست وجود خواهد داشت.

تعمیر کولر گازی تراست با ارور ec

سوالات متداول

1. دلیل اتومات نکردن موتور کمپرسور چیست؟

یکی از دلایل اصلی، یخ‌زدگی و برفک داشتن داخل دستگاه است. این مسئله می‌تواند روی برد دستگاه  تاثیر گذاشته و به تبع آن کمپرسور و سنسور دمایی کولر گازی را نیز دچار آسیب کند. به همین دلیل سرویس به موقع دستگاه و جلوگیری از نشت آب در داخل کولر گازی و تمیز کردن به موقع فیلتر و فن دستگاه می‌تواند بروز این مشکلات را به حداقل برساند وعمر مفید دستگاه را افزایش دهد.

2. علت کم شدن میزان سرمایش کولر گازی چیست؟

این مشکل عوامل متعددی دارد. از جمله مواردی همچون؛

3. چرا در مواقعی که دستگاه خاموش است، پنل خارجی به کار کردن ادامه می‌دهد و خاموش نمی‌شود؟

این مشکل اصولا به دلیل اتصالی رله فرمان کمپرسور و برد الکتریکی رخ می‌دهد. به دلیل این اتصالی با اینکه دستگاه خاموش است، پنل خارجی همچنان روشن می‌ماند و کار می کند. لازم است برای رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از برق‌گرفتگی و اتصالی و سوختن سیم‌های داخلی این مشکل به سرعت حل شود.

سخن پایانی

کسب اطلاعات در خصوص وسایل الکترونیکی و تعمیر آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. اما نباید فراموش کرد که برطرف کردن بعضی اشکالات نیاز به تخصص دارد. زیرا ممکن است افراد فاقد تخصص اشکالات را دوچندان کرده و تلاش آن‌‌ها درصد خرابی و آسیب دستگاه را بالا ببرد. تعمیر کولر گازی تراست یکی از همین موارد است که علت آن ممکن است یک مسئله ساده و بعضا یک مشکل اساسی باشد. بنابراین بهتر است از تکنسین‌های مجرب در این زمینه کمک گرفت.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید