تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

دلایل خاموش شدن شعله اجاق گاز بعد از چند ثانیه و نحوه تعمیر آن

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

اجاق گازها جزء اصلی‌ترین تجهیزات هر آشپزخانه‌ای هستند که مانند هر لوازمی ممکن است، خراب شوند. خراب شدن اجاق گازها دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. استفاده نادرست از وسیله، نداشتن استانداردهای لازم، مناسب نبودن محل قرارگیری و نقص‌های فنی، برخی از مشکلات رایج مربوط به اجاق گازها می‌باشند. وجود هر کدام از این ایرادات، می‌تواند آشپزی را برای شما به یک کار سخت و عذاب‌آور تبدیل کند، به خصوص زمان‌هایی که برای پخت و پز یا حتی درست کردن یک چای ساده عجله دارید.

خاموش شدن شعله اجاق گاز بعد از چند ثانیه نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. اگر شما نیز با همچین مشکلی روبرو هستید، با ما همراه باشید تا به طور دقیق به بررسی علت خاموش شدن شعله اجاق گاز بعد از چند ثانیه بپردازیم.

علت خاموش شدن شعله اجاق گاز بعد از چند ثانیه

گاهی اجاق گازها به‌درستی روشن نمی‌شوند یا اینکه بعد از روشن شدن اگر دست خود را از روی پیچ گاز بردارید، فورا خاموش خواهند شد.

 

چنین مشکلی به دلایل متعددی رخ می‌دهد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

1. جت(نازل) گاز مسدود شده است

نازل گاز که معمولا به آن جت گاز نیز گفته می‌شود، ممکن است باعث خاموش شدن شعله اجاق گاز بعد از چند ثانیه بشود.  مسدود شدن جت دلایل مختلفی دارد مثلا در زمان گرم کردن مایعات(مانند شیر، آب و غیره) یا پخت و پز، مقداری از مواد غذایی یا مایعات روی شعله ریخته و به بخش داخلی که جت گاز قرار دارد، سرازیر شده است. یا اینکه پس از تمیز کردن گاز و شعله با مایع‌های شوینده، مقداری از آب و کف به طرف نازل رفته است. همه این موارد می‌تواند جت‌های گاز را مسدود کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، در زمان روشن کردن گاز، تنها یک جرقه معمولی ایجاد می‌شود اما گاز نمی‌تواند به مشعل برسد. این یعنی اگر دست خود را از روی پیچ گاز بردارید، درجا خاموش خواهد شد.

برای دسترسی به جت و رفع انسداد آن، ابتدا تاج مشعل و درپوش شعله را بردارید. برای تمیز کردن آن، می‌توانید از یک مسواک معمولی استفاده کنید. اما اگر نازل بیش از حد مسدود شده است، از یک سوزن ظریف برای رفع مسدودی استفاده کنید. اطلاعات بیشتر در: راهکارهای خانگی برای رفع گرفتگی شعله گاز

نکته: هنگام باز کردن انسداد، بسیار مراقب باشید که سوراخ نازل را بزرگ نکنید. جت‌ها با قطر بسیار دقیقی ساخته شده‌اند و هر گونه بی‌دقتی ممکن است شما را مجبور به تعویض قطعه کند.

بیشتر بخوانید :نحوه تنظیم شعله اجاق گاز

 خاموش شدن شعله اجاق گاز بعد از چند ثانیه

2. ترموکوپل معیوب است

“ترموکوپل” نوعی وسیله ایمنی است که در اکثر نمونه‌های اجاق گاز وجود دارد. وجود این قطعه باعث شده تا شعله به طور کامل روی سنگ تشکیل شود. اگر شعله خاموش شود (به هر دلیلی)، تماس آن با ترموکوپل متوقف شده و سپس دریچه روی مشعل بسته می‌شود. اگر پیچ گاز را بیش از 10 ثانیه فشار دهید تا شعله روشن شود، پس از رها کردن پیچ، شعله خاموش می‌شود. این مورد به شما می‌گوید احتمالاً ترموکوپل نیاز به تعویض دارد. در همین راستا، وضعیت میله کوچک کنار تاج مشعل را بررسی کنید. نباید اعوجاج، شکسته و فرسوده شده باشد و شعله باید دائماً با این قسمت تماس داشته باشد. در اکثر موارد، این ترموکوپل است که باید در صورت بروز این نوع عیب، تعویض شود.

تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

ترموکوپل

3. شیر گاز خراب است

گاهی مشکل اصلی خراب بودن پیچ گاز است. در چنین شرایطی اگر در ابتدای کار پیچ گاز در موقعیت پایین قرار گیرد، پس از رها کردن آن، شعله خاموش خواهد شد. شیر روی هر حلقه را می‌توان با استفاده از یک پیچ تنظیم مخصوص شعله (کم، متوسط یا جوش) تنظیم کرد. این به شما این امکان را می‌دهد تا سرعت جریان گاز را زمانی که دستگیره در حداقل موقعیت قرار دارد (یعنی زمانی که شعله در کمترین حد خود است: تنظیمی که برای پخت غذا استفاده می‌شود) تنظیم کنید. اگر موقعیت کم، جریان بسیار ضعیف گاز را فراهم کند، سیستم احتراق حلقه به درستی کار نخواهد کرد یا حتی ممکن است اصلا کار نکند. بنابراین مطمئن شوید که پیچ کم شعله به‌درستی تنظیم شده است. آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا شعله کاهش یابد یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت برای افزایش آن بچرخانید.

بیشتر بخوانید : تعمیر ترانس جرقه زن اجاق گاز

شیر گاز

4. جریان هوا به‌درستی تنظیم نشده است

برخی از مشعل‌ها (عمدتا آنهایی که روی اجاق گازهای نسل قدیم هستند) دارای طوقه هوا هستند. این آیتم به شما این امکان را میدهد تا میزان مخلوط شدن هوا با گاز را تنظیم کنید. اگر این طوقه به‌درستی قرار نگرفته باشد، ممکن است نتوانید شعله گاز خود را مشتعل کنید. یکی دیگر از کاربردهای این طوقه این است که مخلوط مناسب گاز و هوا شعله را تثبیت کرده و از دود کردن آن جلوگیری می‌کند. بنابراین برای به دست آوردن شعله‌ای با این ویژگی‌ها، سرعت جریان هوا باید به‌درستی تنظیم شود. پس برای حل این مشکل، به‌سادگی طوقه هوا را تغییر دهید.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

5. دهانه‌های روی تاج مشعل مسدود شده است

گاهی منافذ روی تاج مشعل مسدود می‌شود و همین باعث شده بعد از چند ثانیه شعله خاموش شود. همانطور که می‌دانید، شعله مورد نیاز برای پخت و پز از طریق دهانه‌های تاج مشعل خارج می‌شود. اما اگر مثلاً کثیفی یا چربی این دهانه‌ها را مسدود کند، شعله نمی‌تواند از آنها عبور کند، یا به اصطلاح خفه می‌شود. برای حل این مشکل، به‌سادگی با استفاده از یک ابزار نوک تیز مانند خلال دندان، دهانه‌ها تاج مشغل را باز کنید. اگر این کار شدنی نیست، باید آنها را تعویض کنید.

 خاموش شدن شعله اجاق گاز بعد از چند ثانیه

6. دهانه‌های روی تاج مشعل دارای آب است

گاهی با تمیز کردن تاج مشعل، آب روی آن ریخته می‌شود و تا چند ساعت مرطوب می‌ماند. اگر چنین است، به احتمال زیاد هنوز در دهانه‌های آن آب وجود دارد و این همان چیزی است که از روشن شدن حلقه جلوگیری می‌کند. برطرف کردن چنین مشکلی، بسیار آسان است. برای اینکه همه چیز دوباره به‌درستی کار کند، کافی است تاج مشعل را بگذارید تا خشک شود.

7. شمع شکافته یا شکسته است

شمع‌های روی اجاق گاز، اغلب از سرامیک و یک تکه فلز ساخته می‌شوند. این سنگ‌های سرامیکی، جرقه‌هایی تولید می‌کنند که باعث شعله‌ور شدن شعله می‌شود. بدون این جرقه در کنار مشعل، تولید شعله ممکن نخواهد بود. اگر شمع ذوب یا شکسته شود، جرقه یا تولید نمی‌شود یا خیلی ضعیف می‌شود یا در موقعیت مناسب ایجاد نمی‌شود. در تمام این موارد، شمع شعله گاز را روشن نخواهد کرد. از این رو، شما به‌راحتی می‌توانید وضعیت شمع را بررسی کنید. به‌سادگی نگاه کنید تا ببینید آیا شکاف یا ترک دارد یا هر یک از سرامیک‌ها خرد شده است یا خیر. اگر هر یک از این مشکلات را داشت، باید شمع مورد نظر را تعویض کنید تا رینگ دوباره درست کار کند.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

8. مولد جرقه کار نمی‌کند

مولد جرقه برق، باعث شده سنگ سرامیکی جرقه زده و شعله گاز روشن شود. اگر مولد جرقه روی اجاق گاز شما دیگر کار نکند، هیچ یک از شمع‌ها جرقه تولید نمی‌کنند و در نتیجه هیچ شعله‌ای تولید نمی‌شود. بنابراین همه رینگ‌ها تحت تأثیر این مشکل قرار می‌گیرند. برای حل این مشکل، شما باید کل ژنراتور جرقه را تعویض کنید، چرا که امکان باز کردن آنها برای یافتن علت دقیق مشکل وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : تعویض جرقه زن اجاق گاز

9. در شیلنگ‌ها یا لوله‌های گاز هوا وجود دارد

گاهی حلقه‌های روی صفحه گاز شما پس از تعویض شیلنگ یا محفظه گاز کار نمی‌کنند. در بعضی موارد، با نقل مکان به خانه جدید، با وصل کردن فر گاز خود متوجه خواهید شد درون لوله و شلنگ گاز هوا وجود دارد. وجود هوای اضافی درون شیلنگ یا لوله‌ها از شعله‌ور شدن شعله گاز جلوگیری کرده و همین باعث می‌شود شعله گاز بعد از چند ثانیه خاموش شود. در چنین شرایطی باید لوله‌ها و شلنگ‌ها را تمیز کنید. برای انجام این کار، بزرگترین حلقه گاز خود را روشن کنید و بگذارید چند ثانیه روشن باشد تا هوا از لوله ها و شلنگ‌ها خارج شود. سپس آن را با روشن کردن کوچکترین حلقه تست کنید.

هشدار: اگر هنگام انجام این کار بوی گاز به مشام شما رسید، فورا پیچ گاز را ببندید.

 خاموش شدن شعله اجاق گاز بعد از چند ثانیه

10. قطع کن ایمنی روی رگولاتور فشار، فعال شده است

تنظیم کننده‌های فشار که در داخل محفظه‌های گاز قرار می‌گیرند، فشار گاز را هنگام خروج از محفظه و ورود به شیلنگ‌ها را کاهش می‌دهند. در تنظیم کننده‌های فشار مدرن، سازندگان دستگاه ایمنی اضافه کرده‌اند که با قطع کردن گاز، در صورت پاره شدن یا کنده شدن ناگهانی شیلنگ (مثلاً اگر اجاق گاز خود را با فشار کمی حرکت دهید)، یا در صورت وجود گاز، از بروز حوادث جلوگیری می‌کند. پس در چنین اجاق گازهایی، هر بار که محفظه تعویض میشود یا شیر باز یا بسته می‌شود، باید دکمه را فشار دهید یا اهرم را حرکت دهید تا از حالت ایمنی خارج شود.

بیشتر بخوانید : آموزش گام به گام تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار

کلام آخر

ما در این مقاله، 10 مورد از علت‌های خاموش شدن شعله گاز را بررسی کردیم. همان طور که گفتیم برخی مشکلات جزئی بوده و بدون هیچ هزینه‌ای قابل حل هستند. در برخی موارد نیز با تعویض یک قطعه می‌توان مشکل را برطرف کرد. اگر قصد دارید خودتان به این موضوع رسیدگی کنید، قبل از هر کاری نکات ایمنی کار با گاز را رعایت کنید. شما می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات قرار دهید تا متخصصین گاز و فر آچاره در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهند.

3.1/5 - (33 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید