طريقه صحيح بستن درب رادياتور ماشين

خودرو

درب رادیاتور خودرو با این‌که خیلی ساده و جزئی به نظر می‌رسد، یکی از اجزای مهم و مؤثر در سلامت و عملکرد صحیح خودرو به حساب می‌آید. پس درب رادیاتور ماشین مهمتر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید و باید بدانید که اگر شما طریقه صحیح بستن درب رادياتور ماشین را ندانید، ممکن است با حوادث و مشکلات جدی برای اتومبیل خود مواجه شوید.

با اولین نگاه به این درپوش، کار آن محافظت از آب رادیاتور درون رادیات بنظر می‌رسد، اما کارکرد آن به این خلاصه نمی‌شود.
در حقیقت درپوش رادیاتور خودرو، یک وسیله مکانیکی است که کار کنترل فشار مایع خنک‌کننده را برعهده دارد و از جوش آمدن مایع جلوگیری می‌کند.

ما در این مقاله از آچاره قصد داریم به بررسی طريقه صحيح بستن درب رادياتور ماشين و نحوه عملکرد درب رادیاتور خودرو بپردازیم. شما با مطالعه و انجام صحیح موارد مطرح شده، می‌توانید از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرده یا جهت رفع آن اقدام کنید.

نکات کلیدی

  • درب رادیاتور یک سوپاپ رهاسازی فشار است که روی عدد PSI 15 تنظیم شده.
  • نقطه جوش مایع خنک‌کننده حدودا 100 درجه سانتی‌گراد یا 212 درجه فانهایت است.
  • در پوش رادیاتور تنها جایی است که می‌تواند فشار را از سیستم خنک‌کننده خارج کند.
  • وجود علائمی روی درب رادیات به طريقه صحيح بستن درب رادياتور ماشين کمک به‌سزایی می‌کند.
  • درب رادیاتور ماشین مهمتر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید.

اجزای درب رادیاتور خودرو

اگر بخواهیم به‌طور ساده درب رادیاتور را تشریح کنیم، طرز کار آن مثل روشی است که در زودپزها استفاده می‌شود.
زمانی که فشار سیستم خنک‌کننده خودرو به درجه‌ای می‌رسید که از حد استاندارد آن بالاتر باشد، باید به طریقی این فشار خنثی و مورد کنترل قرار گیرد.

آب رادیاتور با گرم شدن منبسط شده و باعث جمع شدن فشار می‌شود. درپوش رادیاتور تنها جایی است که می‌توان با کمک آن این فشار را از سیستم خارج کرد. در واقع درب رادیاتور یک سوپاپ رهاسازی فشار است و روی عدد PSI 15 تنظیم شده.
فنر قرار داده شده بر روی کلاهک درپوش رادیاتور، حداکثر فشار را در سیستم تعیین می‌کند.

زمانی که فشار به 15 PSI برسد، سوپاپ آزاد می‌شود و در این هنگام، مایع خنک‌کننده به وسیله یک شلنگ به درون مخزن کناری رادیاتور می‌ریزد. وقتی رادیاتور خنک شد، خلاء ایجاد شده در مدار خنک‌کننده به وسیله یک شیر سوپاپ‌دار از مخزن آب را مکش کرده و آب ذخیره‌شده را جایگزین می‌کند.

شما با طريقه صحيح بستن درب رادياتور ماشين به عملکرد این سیستم جهت انجام درست فرآیند گفته‌شده کمک می‌کنید.

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی‌ها
  • برق و باتری خودرو

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم آچاره

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی‌ها
  • برق و باتری خودرو

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم آچاره

اشتباه بستن درب رادیاتور خودرو

دقت داشته باشید که اگر درپوش رادیاتور ماشین به هر دلیلی دچار مشکل شود و یا آن را به‌صورت صحیح نبندید، موتور ماشین بیش از حد گرم می‌شود و ممکن است با از دست دادن آب رادیاتور که کار خنک نگه‌ داشتن موتور را انجام می‌دهد، آسیب‌های شدیدی به خودرو وارد شود.

برای اطلاع از طریقه صحیح بستن درب رادیاتور ماشین علایمی وجود دارد که شما با کمی دقت می‌توانید صحت و درستی آن را مورد بررسی قرار دهید. در این شرایط تست درب رادیاتور خودرو هم به شما کمک خواهد کرد.

طريقه صحيح بستن درب رادياتور ماشين

برای این امر شما در ابتدا درپوش رادیاتور را بر روی دهانه رادیاتور قرار دهید و آن را به‌منظور بستن تنظیم کنید. بعد از آن درب رادیاتور را در شیار خود و در جهت عقربه‌های ساعت به چرخش در بیاورید و این کار را تا زمانی انجام دهید که دیگر چرخیده نشود و در جای خود بماند. در هنگام چرخاندن درب رادیاتور، به این موضوع توجه کنید که درپوش را از بالا به سمت پایین فشار دهید و بچرخانید.

بعد از این که طريقه صحيح بستن درب رادياتور ماشين را به‌درستی و طبق موارد گفته‌شده انجام دادید و در جای خود محکم کردید، موتور ماشین را استارت بزنید و روشن نگه دارید. شما باید تا زمان گرم شدن موتور ماشین صبر کنید و مواردی را مورد بررسی قرار دهید تا از سلامت درپوش و درست بستن آن اطمینان حاصل کنید.

طريقه صحيح بستن درب رادياتور ماشين

ریختن مایع از مخزن رادیاتور

هنگامی که شما درب رادیاتور را می‌بندید، اضافه مایع خنک‌کننده درون رادیاتور، به مخزن رادیاتور انتقال پیدا می‌کند. در این زمان اگر به هر دلیلی درپوش مشکل داشته باشد یا به‌درستی در جای خود قرار نگرفته باشد یا طریقه صحیح بستن درب رادیاتور ماشین را رعایت نکرده باشید، آب رادیاتور به‌سرعت از جای خود آزاد می‌شود، به مخزن نگهداری وارد شده و ممکن است با بالارفتن دما به سمت زمین سرازیر شود.

ریختن مایع از مخزن رادیاتور

نشت آب رادیاتور

در صورت رعایت نکردن طریقه صحیح بستن درب رادیاتور ماشین یا اگر به هر دلیلی درب در جای خود محکم نشده باشد، یا دارای مشکل بوده و گیر کرده باشد، مایع درون رادیاتور نمی‌تواند آزاد شود و این موضوع باعث ایجاد فشار مضاعف، درون رادیاتور شده و نشتی از شلنگ‌های رادیاتور و سایر اجزا را ممکن می‌سازد. برای برطرف کردن این موضوع درپوش را تعویض کنید و این مشکل را به‌راحتی برطرف کنید.

نشت آب رادیاتور

وجود هوا درون سیستم

اگر طريقه صحيح بستن درب رادياتور ماشين را رعایت نکنید و درپوش به‌درستی آب‌بندی نشده باشد، خیلی راحت هوا به درون سیستم وارد شده و این مساله باعث می‌شود هوا به درون شلنگ‌های رادیاتور و ترموستات نفوض کند.

در نتیجه آن و به دلیل این‌که موتور نمی‌تواند دمای ثابتی را درون خود حفظ کند، شروع به گرم شدن بیش از اندازه می‌کند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو!

شلنگ رادیاتور

دیگر موضوعی که از علایم صحیح بسته نشدن درپوش رادیاتور و رعایت نکردن طریقه صحیح بستن درب رادیاتور ماشین به حساب می‌آید، افتادگی در شلنگ رادیاتور است.

اگر درب رادیاتور معیوب باشد یا درست بسته نشده باشد، خلا به واسته درپوش، آزاد نشده و این موضوع باعث افتادگی شلنگ متصل به رادیاتور در زمان خنک شدن مایع می‌شود. اگر این مساله را مشاهده کردید، درب رادیاتور را مورد بررسی قرار دهید و در صورت خرابی، سریعا اقدام به تعویض آن کنید.

شلنگ رادیاتور

علامت روی درب رادیاتور پژو

وجود علائمی روی درب رادیاتور به طريقه صحيح بستن درب رادياتور ماشين کمک به‌سزایی می‌کند. علامت تعجب درون مثلث نشانگر این موضوع است که وقتی که مایع خنک‌کننده و موتور خودرو گرم است، شما نباید درپوش رادیاتور را باز کنید.

علامت دیگری که باید جهت طريقه صحيح بستن درب رادياتور ماشين مورد توجه قرار دهید این است که موقع بسته شدن درپوش رادیاتور به‌صورت کامل، کتابچه حک شده بر روی درپوش به سمت شما باشد و مثلث به سمت موتور ماشین قرار گیرد.

جمع‌بندی

ما در این مقاله از آچاره طريقه صحيح بستن درب رادياتور ماشين را به‌صورت جز‌به‌جز مورد بررسی قرار دادیم و با اشاره به نکات مهمی که به حفظ سلامت و ایمنی خودرو شما کمک شایانی می‌کند اشاره کردیم.

این موضوع را مورد توجه قرار دهید که اصلا نباید این قطعه به ظاهر ساده و کوچک را دست کم بگیرید و همیشه باید در چک‌های ادواری خودرو، درپوش رادیاتور را بررسی کنید و از طریقه صحیح بستن درب رادیاتور ماشین به‌صورت کامل اطمینان داشته باشید.

همان‌طور که در متن مقاله به آن اشاره شد، سلامت و درست بسته شدن این قطعه کوچک به عملکرد صحیح سیستم خنک‌کننده خودرو، کمک به‌سزایی می‌کند و در نهایت باعث سلامت و بازده کامل توان موتور خودرو شما می‌شود.

شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید تا پاسخ خود را از کارشناسان آچاره دریافت کنید.

فراموش نکنید برای سرویس خودرو خود می‌توانید از تیم متخصصین آچاره کمک بگیرید. کافی‌ست سفارش خود را در سایت آچاره ثبت کنید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

4.3/5 - (29 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا