تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

علت خاموش نشدن فر اجاق گاز چیست؟

اجاق گاز و فرلوازم خانگی

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که علت خاموش نشدن فر اجاق گاز چیست؟ به‌طور قطع می‌دانید که فر اجاق گاز (oven) یکی از لوازم ضروری و لازم برای هر خانه و آشپزخانه‌ای است. بسیاری از افرادی که قنادی داشته یا در خانه انواع دسر و کیک را می‌پزند، از این نوع دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

در کنار این نوع فر، دستگاه دیگری هم وجود دارد که به فر برقی معروف بوده و به‌جای این‌که با گاز کار کند، منبع برقی دارد. بسیاری از این وسایل پس از چند وقت استفاده، ممکن است خراب شوند و این خرابی‌ها می‌توانند به هر شکلی بروز پیدا کنند. این که دستگاه‌تان پس از اتمام کار خاموش نشود، پدیده‌ای تعجب‌آور است!

به‌طور معمول وقتی از یک وسیله استفاده می‌کنید، ممکن است در حال کار‌کردن به‌صورت ناگهانی خاموش شود که علت آن اغلب مشخص است؛ خراب‌ شدن موتور. اما علت خاموش نشدن فر اجاق گاز چیست؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه این مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید.

نکات کلیدی

  • خاموش نشدن فر اجاق گاز می‌تواند ناشی از خرابی ترموستات، ایراد در برد دستگاه یا اختلال در رله اکترونیکی باشد.
  • خرابی ترموستات خود را به‌صورت دمای بسیار بالا یا دمای (0) در دستگاه نشان می‌دهد.

چرا فر اجاق گاز خاموش نمی‌شود؟

برای این‌که بتوانید به پاسخ این سوال دست یابید ابتدا باید مشکل را جویا شوید! اما مشکل دقیقا از کجاست؟ خرابی در بسیاری از بخش‌ها می‌تواند سبب بروز این مشکل شود. به‌طور معمول و رایج، چیزی که ممکن است علت خاموش نشدن فر اجاق گاز باشد، وجود خرابی در بخش‌های داخلی است.

می‌توان از المنت، ترموستات و دیگر بخش‌ها به‌عنوان این قطعات داخلی نام برد. در چنین شرایطی اولین کاری که می‌توانید انجام دهید تا دستگاه دیگر گرما ندهد، این است که گاز آن قسمت را در صورتی که به آن نیاز ندارید، قطع کنید.

تعمیر چنین وسایلی کار هر کسی نبوده و بهتر است اگر در این زمینه تخصصی ندارید، به آن دست نزنید. تعمیر یا تعویض بخش خراب‌شده، اقدام بعدی است تا بتوانید دستگاه را صحیح و سالم تحویل بگیرید.

برای اینکه ابتدا بتوانید علت خاموش نشدن فر اجاق گاز را جویا شوید، لازم است بخش‌هایی مانند رله، ترموستات، المنت، قسمت برد الکترونیکی و… را بررسی کنید.

معیوب بودن المنت حرارتی

المنت یکی از بخش‌هایی است که نقش مهمی را در oven ایفا می‌کند. المنت حرارتی امروزه در دستگاه‌های جدید حالتی متفاوت با دستگاه‌های قدیمی دارد.

المنت دارای انواع مختلفی است که در صورت خرابی باید نوع آن را تشخیص دهید تا بتوانید همانند آن را جایگزین کنید. این قطعه مهم در این دستگاه کارایی بسیار بالایی داشته و کار اصلی برای پخت مواد را انجام می‌دهد. کار المنت این است که گرما را از منبع اصلی خود تغذیه کرده، گرفته و سپس درون سیم‌های خود جریان دهد.

وجود خرابی در این بخش می‌تواند علت خاموش نشدن فر اجاق گاز باشد. زمانی که در بخشی از المنت، شکستگی یا قطع‌شدگی وجود داشته باشد، این قطعه نمی‌تواند گرما را درون خود به جریان انداخته و وظیفه‌اش را به‌درستی انجام دهد.

اگر سیم نازکی که درون المنت قرار دارد، پاره شده یا به هر دلیل قطع شود، سیستم این بخش بهم خورده و می‌تواند این مشکل را به‌وجود بیاورد. امکان دارد قطعی سیم، در بخش اتصال آن به برد الکترونیکی رخ دهد؛ در این صورت المنت نمی‌تواند سیستم خاموش یا روشن‌شوندگی را از برد دریافت کند.

اگر المنت سرامیکی باشد، امکان شکستن آن هم در‌صورت استفاده مکرر یا برخورد چیزی با آن وجود دارد. در این صورت علت خاموش نشدن فر اجاق گاز بسیار واضح است. از دیگر خرابی‌ها در این بخش می‌توان به فرسودگی آن به دلیل طول عمر بالا و اتصال کوتاه المنت دستگاه اشاره کرد.

خاموش نشدن فر اجاق گاز

وجود خرابی در ترموستات؛ علت خاموش نشدن فر اجاق گاز

این قطعه 2 حالت بیشتر ندارد؛ یا همیشه به‌خوبی کار خود را انجام می‌دهد یا به‌صورت ناگهانی خراب می‌شود؛ حد وسطی برای آن وجود ندارد.

خرابی ترموستات خود را به‌صورت دمای بسیار بالا یا دمای (0) در دستگاه نشان می‌دهد؛ در این حالت یا آن‌قدر دمای درون دستگاه داغ می‌شود که غذای‌تان می‌سوزد، یا این‌که اصلا گرم نمی‌شود. وظیفه ترموستات این است که دما را در فضای بسته تنظیم و کنترل کند. علت خاموش نشدن فر اجاق گاز را می‌توان از خرابی در این بخش هم جویا شد.

تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

زمانی که این قطعه روی دستگاه وجود دارد، با وجود حسگر‌ها، متوجه می‌شود که فضای درون دستگاه بسیار گرم شده و برای چند ثانیه المنت‌ها را خاموش می‌کند و شما با خاموش شدن اجاق گاز مواجه خواهید شد.

زمانی که تشخیص دهد حرارت از حد معمول خود پایین‌تر آمده المنت‌ها را روشن می‌کند. وقتی ترموستات خراب شود، نه‌تنها خود را بلکه دیگر بخش‌ها را هم نمی‌تواند تنظیم و کنترل کند.

وقتی ترموستات دارای عیب باشد و نتواند المنت‌ها را گرم کند، دستگاه همچنان روشن بوده و منتظر این است که گرما به آن برسد.

در این صورت است که دلیل روشن ماندن فر اجاق گاز کاملا واضح می‌‎شود. به‌طور معمول وقتی با خرابی ترموستات مواجه شدید و علت خاموش نشدن فر اجاق گاز را از ریشه فهمیدید، نمی‌توانید آن را تعمیر کنید و در چنین شرایطی باید به تعویض قطعه با ترموستاتی نو و جدید بپردازید.

خرابی در ترموستات اجاق گاز

بروز ایراد و عیب در برد الکترونیکی

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در این دستگاه، برد الکترونیکی است که وظیفه تشخیص دمای درون دستگاه را برعهده دارد. تمامی اجزای داخلی دستگاه برای کار‌ کردن به یکدیگر نیاز دارند.

برای مثال ترموستات فرمان را از برد الکترونیکی می‌گیرد و زمانی که برد نتواند فضای داخلی وسیله را گرم کند، ترموستات هم این گرما را تشخیص نداده و المنت‌ها را درگیر می‌کند. با توجه به این روند است که می‌توان به‌آسانی علت خاموش نشدن فر اجاق گاز را متوجه شد.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

وقتی دمای فضای درون دستگاه به حد ثابت خود نرسد، می‌توان عیب را از برد الترونیکی آن جویا شد. می‌توانید در این زمان و پس از بررسی‌های لازم به تعمیر بخش خراب‌شده بپردازید. در مواقعی هم ممکن است مشکل تنها با تعمیر رفع نشده و نیاز به تعویض باشد.

مشکل در رله برد الکترونیکی اجاق گاز

مشکل در رله برد الکترونیکی

وظیفه رله این است که ولتاژ مورد‌نیاز را از قسمت برد الکترونیکی به المنت بفرستد. وقتی برد الکترونیکی دچار مشکل شده باشد، وظیفه خود را به‌درستی انجام نداده و در این صورت رله نمی‌تواند هیچ ولتاژی را به سمت المنت ارسال کند.

اما اگر خرابی و مشکل از سمت رله باشد، وقتی برد الکترونیکی دستور لازم برای روشن یا خاموش‌ماندن oven را بدهد، رله نمی‌تواند این دستور یا همان ولتاژ را به‌صورت کامل به المنت انتقال دهد. علت خاموش نشدن فر اجاق گاز با بروز چنین مشکلی هم به‌طور واضح مشخص شد.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

از میان دلایل خاموش نشدن فر اجاق گاز، این علت به‌نظلر کوچک می‌رسد، اما بهتر است آن را نادیده نگیرید. زمانی که با چنین مشکلی مواجه شدید، نمی‌توانید به تعمیر قطعه بپردازید و چاره‌ای جز تعویض رله با رله‌ای نو نخواهید داشت.

زمانی که رله خراب باشد، ممکن است ولتاژ به‌صورت مقطع به المنت برسد؛ در این صورت اغلب با خاموش و روشن‌شدن دستگاه مواجه می‌شوید.

مشکل در رله برد الکترونیکی

نکات مهم برای رفع مشکل روشن ماندن فر اجاق گاز

چنانچه قصد دارید از بروز مشکلات در وسیله خود جلوگیری کنید، بهتر است هر چند وقت یکبار آن را سرویس کرده و به تعمیر‌کار نشان دهید. چنانچه با مشکلاتی مثل خاموش نشدن یا حتی روشن نماندن شعله اجاق گاز هم رو‌به‌رو شدید، جای نگرانی نیست و بهتر است ابتدا علت را پیدا کنید.

علت خاموش نشدن فر اجاق گاز به خرابی در چندین قطعه مرتبط است. برای این‌که مشکل را رفع کنید، ابتدا باید آن را یافته و سپس با توجه به این‌که آیا مشکل حل‌شدنی است یا خیر اقداماتی را انجام دهید.

برخی اوقات امکان تعمیر قطعات وجود ندارد و صرفا باید آن بخش را تعویض کنید. برخی از بخش‌ها مانند ترموستات می‌توانند روی دیگر قطعات تاثیر منفی داشته باشند. زمانی که ترموستات خراب باشد نمی‌تواند دستور درست را به المنت و فندکی ارسال کند.

آیا امکان خاموش نشدن فر اجاق برقی هم وجود دارد؟

پاسخ به این سؤال، بله است. هر دستگاهی ممکن است به‌راحتی خراب شود. لازم است بدانید که علت خاموش نشدن این نوع با علت خاموش نشدن فر اجاق گاز کمی متفاوت است؛ به این دلیل که ساختار آن با ساختار اجاق گاز فرق دارد.

عوامل مؤثر در بروز این مشکل را می‌توان خرابی در برد کنترل، آسیب‌دیدن المنت، وجود عیب در ترموستات، ایجاد مشکل در برد الکترونیکی رله و معیوب‌‎بودن کنترل‌ها دانست.

هر کدام از این بخش‌های نام برده شده، می‌توانند علاوه‌بر ایجاد این مشکل، مشکلات دیگری را هم به‌وجود بیاورند؛ برای مثال علت خاموش نشدن فن فر برقی را می‌توان از خرابی در کنترل‌ها یا المنت دانست.

برخی المنت‌ها به‌صورت فن عمل کرده و اطراف دستگاه قرار می‌گیرند. زمانی که خراب شوند، نمی‌توانند به وظیفه خود عمل کنند. علت خاموش نشدن فر اجاق گاز و فن آن را هم بهتر است به این موضوع نسبت داد.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله آچاره به بررسی علت خاموش نشدن فر اجاق گاز پرداختیم. شما می‌توانید سوالات و نظرات خودر ا در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را از کارشناسان آچاره دریافت کنید.
فراموش نکنید برای تعمیر اجاق گاز تیم متخصصین آچاره در کنار شما خواهند بود. کافی‌ست سفارش خود را در سایت آچاره ثبت کنید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

سوالات رایج

آیا امکان تعمیر تمامی قطعات خراب شده وجود دارد؟

خیر. بسیاری از بخش‌ها قابل تعمیر نیستند و لازم است به‌طور حتم تعویض شوند.

خرابی ترموستات روی چه بخش‌هایی تاثیر‌گذار است؟

این قطعه می‌تواند به‌آسانی روی فندک و المنت تاثیر منفی بگذارد.

چه عواملی می‌توانند علت خاموش نشدن فر اجاق گاز باشند؟

عوامل بسیاری مانند خرابی در رله برد الکترونیکی، معیوب‌ بودن برد الکترونیکی، خرابی ترموستات و وجود عیب در المنت در بروز این مشکل تاثیر دارند.

4.2/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید