تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز چیست؟

اجاق گاز و فرلوازم خانگی

روشن نماندن شعله اجاق گاز مشکلی است که اغلب افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؟ آیا شما هم سعی کرده‌اید فر گازی خود را روشن کنید اما هر کاری می‌کنید روشن نمی‌شود؟ آیا اجاق گاز شما شعله نمی‌گیرد و حتی اگر بتوانید آن را روشن کنید، فوراً سوسو می‌زند و خاموش می‌شود؟ آیا ساعت‌ها تلاش کرده‌اید اما به نظر می‌رسد هیچ کاری جواب نمی‌دهد؟ اگر شما هم با روشن نماندن اجاق گاز خود مشکل دارید این مقاله را دنبال کنید تا با راه‌حل این مشکل آشنا شوید.

 اجزای اجاق گاز را بیشتر بشناسید

قبل از این که به دنبال علل و راه حل‌های روشن نماندن شعله اجاق گاز باشیم بیایید اجزای اجاق گاز را بررسی کنیم. اجاق گاز دارای بخش اساسی می‌باشد:

  • مجموعه مشعل گاز
  • سیستم احتراق
  • سیستم ایمنی

در این مقاله فرض می‌کنیم که اجاق گاز شما بعد از کمی روشن بودن بلافاصله خاموش می‌شود. بنابراین دو بخش اصلی اجاق گاز که باید روی آن تمرکز کنیم مجموعه مشعل و سیستم ایمنی هستند.

 علت روشن نماندن شعله اجاق گاز

علت شماره 1: مشکلات ترموکوپل

ترموکوپل اساساً سیستم ایمنی اجاق گاز شما و قطعه‌ای لوله‌ای است که در شعله مشعل قرار دارد. با روشن شدن شعله، این قطعه لوله که با گاز پر شده گرم و منبسط می‌شود. ترموکوپل نشان می‌دهد که هنوز شعله وجود دارد و باید گاز را به مشعل برساند.

بنابراین وقتی مشعل گاز خود را روشن می‌کنید و مجبور می‌شوید آن را برای چند ثانیه نگه دارید این چند ثانیه باعث گرم ماندن ترموکوپل می‌شود. مشکل ترموکوپل‌ها یا معیوب شدن آن‌ها می‌تواند دلیل روشن نماندن شعله اجاق گاز باشد. بنابراین راه حل مشکلات ترموکوپل بررسی دقیق عملکرد آن است که اگر معیوب است نیاز به تعویض دارد.

بیشتر بخوانید : آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

علت شماره 2: شعله ضعیف یا جت‌های مسدود شده

کثیفی نازل گاز یا جت می‌توانند دلیل روشن نماندن شعله اجاق گاز شما باشند. مایع ریخته شده یا جوشانده شده مانند شیر، آب و غیره یا مایعی که پس از تمیز کردن باقی می‌ماند در واقع می‌توانند جت‌های گاز را مسدود کند. زمانی که این اتفاق می‌افتد جرقه به طور معمول ایجاد می‌شود اما گاز نمی‌تواند به مشعل برسد به این معنی که هیچ شعله‌ای وجود نخواهد داشت. در اینخصوص پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهکارهای خانگی برای رفع گرفتگی شعله گاز را مطالعه کنید.

روشن نماندن شعله اجاق گاز می‌تواند ناشی از شعله ضعیف باشد. اتفاقی که در اینجا می‌افتد این است که شعله نمی‌تواند به ترموکوپل برسد یا گرمای کافی برای ترموکوپل فراهم نمی‌کند تا دریچه گاز را باز نگه دارد. این احتمالاً به این معنی است که مشعل مسدود یا کثیف است.

راه حل مشکل شعله ضعیف یا جت‌های مسدود شده تمیز کردن آن‌ها است. تمیز کردن اجاق گاز بسیار ساده است. می‌توانید قسمت بزرگ مشعل گاز را بردارید و مطمئن شوید که همه سوراخ‌های کوچک تمیز هستند. وقتی مشعل را از جای خود بلند می‌کنید باید یک مهره برنجی با یک سوراخ کوچک در آن ببینید. این جت گاز است که اگر مسدود شده باشد می‌توانید از یک تکه سیم برای خارج کردن هر چیزی که جت را مسدود کرده استفاده کنید.

چرا اجاق گاز روشن نمی‌ماند؟

اجاق گاز شما به دلایل زیر روشن نمی‌ماند:

1. بررسی کنید که آیا جریان گاز به خوبی تأمین می‌شود

از آنجایی که اجاق‌های گازی برای کار کردن به گاز طبیعی نیاز دارند اجاق گاز باید بدون وقفه سوخت دریافت کند تا به‌درستی کار کند. بنابراین کافی نبودن منبع گاز برای مشتعل کردن شعله دلیل روشن نماندن شعله اجاق گاز خواهد بود.

راه حل:

  • اطمینان حاصل کنید که نشت گاز در خط لوله وجود نداشته باشد. اگر در آشپزخانه بوی گاز حس کردید فوراً منبع اصلی گاز را قطع کنید. اگر بوی گاز به مشام برسد، شعله‌ور کردن شعله خطرناک است. اگر شعله روشن نمی‌ماند یعنی گاز نشت می‌کند.
  • قبل از اینکه مشعل را روشن کنید لوله گاز را باز کنید و سعی کنید هر نوع نشتی را پیدا نمایید. اگر بوی نشت گاز را حس کردید بهتر است ابتدا با یک متخصص تماس بگیرید تا در شناسایی منبع نشتی به شما کمک کند.

2. آلودگی‌های باقیمانده در لوله پخش گاز شعله را تمیز کنید

لوله پخش کننده شعله اجاق گاز صفحه‌ای ممکن است با گذشت زمان با خاکستر و چربی مسدود شود. اگر لوله پخش شعله گرفتگی داشته باشد خاکستر و کثیفی اضافی باعث روشن نماندن شعله انواع اجاق صفحه‌ای می‌شوند. اگر مشعل اجاق گاز شما برای مدت کوتاهی روشن است اما سپس خاموش می‌شود ممکن است در شیر گاز گرفتگی داشته باشید. خط گاز همان چیزی است که سوخت را در اختیار مشعل قرار می‌دهد تا آن را روشن نگه دارد. انسداد کامل اغلب مانع از روشن شدن مشعل می‌شود.

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز

راه حل:

  • اگر با عملکرد فر اجاق گاز آشنا نیستید بهتر است با یک تکنسین تماس بگیرید تا در تمیز کردن لوله توزیع کننده شعله به شما کمک کند. در غیر این صورت، خودتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید. کافی است با یک پیچ گوشتی پیچ توزیع کننده شعله را باز کرده و تمام خاکستر و خاک باقی‌مانده را تمیز نمایید.
  • هدف این است که توزیع کننده شعله کمی از جای خودش تکان بخورد تا تمام کثیفی‌ها و خاکستر باقیمانده که در مدت زمان طولانی‌تری در داخل توزیع کننده شعله رسوب کرده از بین برود.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

3. پیلوت را تمیز کنید

هم‌زمان با تمیز کردن  توزیع کننده شعله اجاق از رومیزی، پیلوت آن را نیز از هر گونه آلودگی پاک کنید. روشن نماندن شعله انواع اجاق رومیزی گاهی اوقات به دلیل مسدود شدن پیلوت است. اگر پیلوت گرفتگی داشته باشد راه حل آسان خواهد بود و به راحتی می‌توانید آن را به تنهایی تمیز کنید.  زمانی که پیلوت به طور کامل تمیز شد و تمام آلودگی‌ها و باقی‌مانده چربی و غذا را از آن پاک کردید اجاق گاز شما دوباره شروع به شعله گرفتن می‌کند.

راه حل:

  • جدا کردن پیلوت کاری سخت است زیرا اندازه نسبتاً کوچکی دارد. در صورت امکان روی آن ضربه بزنید؛ در غیر این صورت از یک مسواک قدیمی برای تمیز کردن آن استفاده کنید. با کمک مسواک می‌توانید پیلوت را به درستی تمیز کنید.
  • برس مسواک کثیفی را از نواحی کوچک‌تر و ظریف‌تر نیز پاک می‌کند. اما بهتر است که از مسواک کهنه استفاده نکنید چون ممکن است موهای مسواک پاره شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید اجاق گاز

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز

4. مشعل سنسور کثیف است

عملکرد معیوب شعله سنسور می‌تواند یکی از دلایل روشن نماندن شعله اجاق گاز شما باشد. عملکرد نادرست سنسورهای شعله می‌تواند به دلیل تجمع مواد غذایی باقی‌مانده باشد.

راه حل:

  • تشخیص دلیل دقیق روشن نماندن شعله انواع اجاق صفحه‌ای کمی دشوار است بنابراین توصیه می‌شود ابتدا همه قطعات اجاق گاز را به درستی تمیز کنید. اگر خرابی ناشی از تجمع کربن یا کثیفی باشد پس از تمیز کردن کامل، اجاق گاز شما به درستی شروع به کار می‌کند.
  • با این حال اگر یک مشکل داخلی وجود دارد که نمی‌توانید آن را تشخیص دهید باید با یک متخصص تماس بگیرید تا اجاق گاز شما را از ابتدا بررسی کند و علت مشکل را شناسایی نماید.

5. آیا ترموکوپل اجاق گاز شما خراب است؟

ترموکوپل شکسته از روشن ماندن مشعل‌های فر جلوگیری می‌کند و می‌تواند دلیل مهمی برای کار نکردن اجاق گاز و فر شما برای مدت طولانی‌تری باشد. اگر این‌طور است قبل از اینکه بخواهید دوباره از گاز خود استفاده کنید باید آن را تعمیر نمایید.

باید بدانید که تعمیر اجاق گاز کاری چالش برانگیز است به خصوص اگر دانش نسبتاً کمی در مورد آن دارید. کار کردن با اجاق گاز ممکن است آسان باشد اما تعمیر آن نه. جای نگرانی نیست اگر نتوانید دلیل روشن نماندن شعله اجاق گاز خود را شناسایی کنید. طبیعی است که بسیاری از ما به دانش فنی برای تعمیر وسایل خانگی مجهز نیستیم.

6. سوپاپ در موقعیت “پایین” قرار دارد

سوپاپ روی هر حلقه را می‌توان با استفاده از یک پیچ تنظیم مخصوص شعله تنظیم کرد. با این کار می‌توانیم زمانی که دستگیره در حداقل موقعیت قرار دارد یعنی زمانی که شعله در کمترین حد خود است سرعت جریان گاز را تنظیم کنیم. موقعیت “پایین” جریان بسیار ضعیفی از گاز را ایجاد می‌کند که به عملکرد ضعیف سیستم احتراق حلقه منتهی می‌شود.

راه حل:

اطمینان حاصل کنید که پیچ شعله کم به درستی تنظیم شده است. آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا شعله کاهش یابد یا در خلاف جهت عقربه‌های ساعت برای افزایش آن بچرخانید.

7. جریان هوا به درستی تنظیم نشده است

بعضی از مشعل‌ها مخصوصاً آن‌هایی که روی اجاق گازهای نسل قدیم نصب هستند دارای بست هوا هستند که به شما امکان می‌دهد میزان مخلوط شدن هوا با گاز را تنظیم کنید. عدم نصب درست این بست می‌تواند به روشن نشدن مشعل گاز یا روشن نماندن شعله اجاق گاز شما منجر شود. مخلوط مناسب گاز و هوا شعله را تثبیت کرده و از دود آن جلوگیری می‌کند.

راه حل:

برای داشتن شعله‌ای با این ویژگی‌ها، سرعت جریان هوا باید به درستی تنظیم شود. برای انجام این تنظیم، به سادگی محل بست هوا را تغییر دهید.

8. مولد جرقه کار نمی‌کند

مولد جرقه برق شمعک برای تولید جرقه را تأمین می‌کند. اگر مولد جرقه روی اجاق گاز شما کار نکند هیچ یک از شمعک‌ها جرقه نمی‌زنند و در نتیجه هیچ شعله‌ای تولید نمی‌شود. بنابراین این مشکل می‌تواند باعث روشن نماندن شعله اجاق گاز شما شود.

راه حل:

برای رفع این مشکل باید کل ژنراتور جرقه را تعویض کنید زیرا امکان باز کردن آن‌ها برای یافتن علت دقیق مشکل وجود ندارد.

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز

نکات ایمنی استفاده از اجاق گاز

اکثر اجاق‌گازها دارای گارانتی هستند. اگر قطعه‌ای به درستی کار نمی‌کند یا مشخص شود که معیوب شده است نمایندگی فروش آن را با هزینه خود جایگزین می‌کند. بنابراین به جای اینکه خودتان را به زحمت بیندازید کافی است با خط پشتیبانی نمایندگی فروش اجاق گاز خود تماس بگیرید.

نمایندگی به احتمال زیاد نماینده‌ای را می‌فرستند که اجاق گاز شما را بررسی کند و ببیند مشکل از کجاست. همچنین فرد متخصص شما را در مورد اقدامات بعدی راهنمایی می‌کند.  فراموش نکنید که منبع اصلی گاز را قبل از حضور تکنسین شرکت قطع کنید. موارد زیادی اتفاق افتاده که نشت گاز منجر به انفجار جدی شده است. یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام استفاده از اجاق گاز خود باید بررسی کنید رنگ شعله است. در حالت ایده آل، شعله باید به رنگ آبی باشد. رنگ آبی نشان می‌دهد که گاز به درستی در حال احتراق است و هیچ نقصی در فرآیند احتراق وجود ندارد. با این حال، اگر متوجه شعله نارنجی شدید این موضوع می‌تواند نگران کننده باشد.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

شعله نارنجی معمولاً نشان دهنده نشتی از مشعل است و لازم است اقدامات مناسبی برای رفع این مشکل انجام دهید. اگر برای رفع شعله نارنجی اقدام نکنید و از متخصص کمک نگیرید ممکن است گاز متان به محیط اطراف نشت پیدا کند. اگر اجاق گاز شما در مکانی نگهداری می‌شود که تهویه مناسبی ندارد این امر به تدریج می‌تواند منجر به مسمومیت با متان شود که یک نگرانی جدی خواهد بود.

بیشتر بخوانید : نحوه تنظیم شعله اجاق گاز

بهترین راه برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی این است که حداقل سالی یک بار با شرکت حرفه‌ای یا تکنسین تعمیرات لوازم خانگی تماس بگیرید. سرویس و نگهداری منظم بهترین راه برای جلوگیری از هرگونه مشکل طولانی‌مدت در اجاق گاز شما و اطمینان از ادامه کار صحیح آن است.

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز

نتیجه‌گیری

آنچه در این مقاله گفتیم رایج‌ترین دلایلی هستند که می‌توان به روشن نماندن شعله اجاق گاز مربوط دانست. اگر قصد دارید قطعات اجاق گاز خود را تعویض کنید، باید مطمئن شوید که قطعات جدیدی که خریداری کرده‌اید مناسب مدل اجاق گاز شما هستند. همچنین، اگر در هر مرحله احساس کردید که از درستی روند کار مطمئن نیستید کار را متوقف کنید.

تلاش برای تعمیر اجاق گاز به تنهایی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگر نمی‌توانید راه حل ساده‌ای برای مشکلات اجاق گاز خود پیدا کنید، بهتر است از کمک یک مهندس تعمیرات گاز استفاده کنید. همچنین می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصین آچاره در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید