تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

علت کم بودن شعله اجاق گازو نحوه رفع آن

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

اجاق گاز شما برای گرم کردن مواد غذایی، گازی آزاد می‌کند که مشتعل شده و به شعله‌های گرما تبدیل می‌شود. گاز در یک جریان ثابت و یکنواخت آزاد می‌شود و گرما و شعله یکنواخت تولید می‌کند. با تغییر دکمه اجاق گاز می‌توانید شعله را کمتر یا بیشتر کنید. اگر متوجه شدید که با حرکت دکمه در جهت زیاد کردن شعله، مشعل‌ها همچنان یک سوسو کوچک را نشان می‌دهند یا حتی خاموش می‌شوند، مشکلی در اجاق گاز شما وجود دارد. در این مقاله علل کم بودن شعله اجاق گاز به همراه راه حل برطرف کردن هر یک را بررسی کرده‌ایم.

علت کم بودن شعله اجاق گاز چیست؟

ممکن است شما هم با این مشکل روبه‌رو شده باشید. هر چه سعی در افزایش شعله اجاق گاز می‌کنید، شعله زیاد نمی‌شود. گاهی اوقات کمتر نیز می‌شود. کم بودن شعله اجاق چیزی است که می‌توان آن را برطرف کرد، گاهی اوقات بسیار راحت! خاموش شدن شعله به معنای قطع شدن گاز نیست، بلکه بدان معناست که اگر به طور پیوسته مراقب غذای خود نباشید، ممکن است تمام خانه را از گاز پر کنید و این یک خطر جدی است. برای ایجاد ایمنی باید هر چه سریع‌تر علت کم بودن شعله اجاق گاز و خاموش شدن آن را پیدا کنید.

قبل از اقدام برای حل مشکل، ابتدا باید ببینید چه چیزی باعث کم شدن شعله شده است. در ادامه مهم‌ترین دلایل کم بودن شعله اجاق را بررسی کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید : آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

1. تراز نبودن درپوش مشعل دلیل کم بودن شعله اجاق گاز

یک علت کم بودن شعله اجاق گاز، تراز نبودن درپوش مشعل است. درپوش مشعل وظایف متعددی دارد؛ به عنوان مثال یکی از وظایف آن محافظت از قطعات قرار گرفته در زیر درپوش است. مهم‌ترین وظیفه درپوش، پخش درست گاز است تا بتواند به‌راحتی شعله‌ور شده و شعله‌ها را گسترش دهد. اگر بخواهید گاز را بدون درپوش مشتعل کنید، باید این کار را به صورت دستی انجام دهید؛ زیرا احتمالاً جرقه‌زن با مشکل مواجه می‌شود. (تعویض جرقه زن اجاق گاز: چرا فندک گاز کار نمی‌کند؟) مورد دیگر این است که روشن کردن گاز بدون درپوش باعث می‌شود شعله به جای پخش شدن، مستقیماً به داخل یک ستون رو به بالا برود.

تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

اگر درپوش مشعل ضربه خورده یا به منظور تمیز کردن برداشته شده باشد، ممکن است در تراز مناسب قرار داده نشود. در این صورت احتمالاً بخشی از سر مشعل مسدود شده یا در جریان هوا محدودیت به‌وجود می‌آید. یک نشانه خوب برای اینکه علت کم بودن شعله اجاق گاز مربوط به تراز نبودن مشعل است، این است که شعله در یک سمت مشعل از سمت دیگر بلندتر است.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید اجاق گاز

برای حل مشکل، درپوش را بچرخانید و آن را مجدداً تنظیم کنید. گاز و شعله باید خاموش شوند و درپوش مشعل به اندازه کافی خنک شود. در این صورت مشکل به‌راحتی برطرف خواهد شد.

2. انسداد سر مشعل

مانند درپوش مشعل، سرمشعل نیز بخشی از اجاق است که به پخش شدن شعله کمک می‌کند. این قطعه از یک دسته سوراخ کوچک تشکیل شده است که گاز از آنجا خارج شده و به شعله‌های یکنواخت کوچک تبدیل می‌شود. مشکل زمانی به‌وجود می‌آید که در اثر تمیز کردن اجاق گاز و وارد آوردن فشار به اطراف سرمشعل، ذرات ریز مواد غذایی به داخل سوراخ ها رانده شوند. ذرات به تدریج سفت شده و اجازه خروج شعله از مشعل را نمی‌دهند.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

یک نشانه خوب برای اینکه متوجه شوید علت کم بودن شعله اجاق گاز مربوط به انسداد سرمشعل است، این است که وقتی به شعله‌های آتش نگاه می‌کنید، می‌بینید که در برخی مناطق شعله وجود ندارد. شعله باید به صورت یکنواخت در کل قسمت دایره‌ای شکل توزیع شود و در غیر این صورت گاز در برخی نواحی به اندازه خارج نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : نحوه تنظیم شعله اجاق گاز

سوراخ‌های سرمشعل را تمیز کنید، اما این کار را با وسایلی مانند خلال دندان که ممکن است بشکنند، انجام ندهید؛ زیرا خود این وسایل می‌توانند در سوراخ‌ها نفوذ کرده و مشکل را بدتر کنند. همچنین دلتان را به این خوش نکنید که ذرات می‌سوزند و از سوراخ‌های سر مشعل خارج می‌شوند، زیرا شعله به‌درستی نمی‌تواند از این نواحی خارج شود. برای راهنمایی بیشتر مقاله راهکارهای خانگی برای رفع گرفتگی شعله گاز را مطالعه کنید.

انسداد سر مشعل

3. دلیل انسداد شیر گاز

همانند انسداد سرمشعل، لوله‌ای که گاز از آن خارج می‌شود نیز ممکن است مسدود شود. این لوله به طور ایمن زیر درپوش مشعل واقع شده است؛ بنابراین تمیز کردن مواد غذایی گیر افتاده در آن سخت است. یکی از دلایل گرفتگی شیر گاز این است که افراد برای تمیز کردن سر مشعل از وسایلی ماند خلال دندان استفاده می‌کنند و برای تمیزی بیشتر آن را درون لوله گاز قرار می‌دهند. خلال دندان در آنجا شکسته شده و در نهایت گرفتگی ایجاد می‌کند.

اگر متوجه شدید که علت کم بودن شعله اجاق گاز این مورد است، از یک فرد حرفه‌ای برای رفع گرفتگی کمک بگیرید. حرکت بیش از حد یا نادرست برای رفع گرفتگی ممکن است موجب نشت گاز شود. بنابراین اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید به‌آرامی و به‌آسانی مشکل را حل کنید، نیاز به مداخله شخص حرفه‌ای دارید.

کم بودن شعله اجاق گاز چیست

4. خرابی شیر کنترل نیز یکی از علل کم بودن شعله اجاق گاز است

گاهی اوقات متوجه می‌شوید که شعله گاز یکنواخت است، اما هر چه آن را تنظیم می‌کنید، از حد مشخصی بیشتر نمی‌شود. در این صورت دریچه کنترل (شیر کنترل) مشکل دارد. شیر کنترل، که به آن تنظیم‌کننده فشار نیز گفته می‌شود، میزان گاز آزاد شده و همچنین فشار آزاد شده در آن را کنترل می‌کند. در واقع وقتی دکمه شعله گاز را در جهت افزایش شعله می‌چرخانیم، شیر کنترل است که باعث افزایش شعله و حرارت می‌شود.

در نتیجه اگر دیدید که با زیاد کردن دکمۀ شعله همچنان شعله کوچک باقی می‌ماند و در عین حال ناهمواری نیز در آن وجود ندارد، شیر کنترل معیوب است. شیر کنترل چیزی نیست که بتوان آن را تعمیر کرد. اگر ایرادی در آن وجود داشته باشد، باید تعویض شود. این شیر در پشت دستگیره‌های مشعل و روی اجاق گاز قرار دارد. دسترسی به شیر کنترل ساده است، اما برای تعویض آن باید قطعات زیادی را باز کرد و جابه‌جا نمود.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

در برخی مدل‌ها برای خارج کردن شیر کنترل باید سر مشعل را بردارید و لوله گاز را نیز (با قطع گاز و برق) جدا کنید. بعد از اینکه شیر کنترلی جدید آماده شد، باید چک کنید که واشر آن به‌درستی عمل کند تا مانع از نشت گاز شود. شیر کنترلی بخشی از گاز است که با نشت گاز سر و کار دارد. از این رو از شما می‌خواهیم که در صورت وجود مشکل در آن با یک تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید. وسایل گازسوز اگر چه مفید هستند، اما تعمیر آنها به دلیل خطر نشت گاز خطرناک است و باید توسط یک فرد آموزش دیده انجام گیرد.

سوالات متداول

در زیر برخی سوالات رایج در مورد دلایل کم بودن شعله اجاق گاز را پاسخ داده‌ایم.

1. پیچ تنظیم شعله اجاق گاز کجا قرار دارد؟

پیچ تنظیم درون سوراخی است که در وسط محور چرخش شیر گاز قرار دارد. با یک پیچ گوشتی می‌توانید پیچ تنظیم را حرکت داده و به این ترتیب شعله را کم و زیاد کنید.

2. تنظیم شعله اجاق گاز را چگونه انجام دهیم؟

شعله نباید از 6 میلی‌متر کوتاه‌تر و از 20 میلی‌متر بلندتر باشد. اگر شعله اجاق گاز شما بیش از حد کوتاه یا بیش از حد بلند است، باید آن را تنظیم کنید. یک راه برای تنظیم شعله اجاق گاز، تمیز کردن سوراخ‌های نزدیک مشعل است. اگر با این کار مشکل حل نشد، با استفاده از یک پیچ گوشتی و تغییر موقعیت پیچ تنظیم، به تنظیم شعله اجاق گاز بپردازید.

3. علت زیاد بودن شعله اجاق گاز چیست؟

گاهی اوقات شعله اجاق گاز بسیار گرم و سوزنده است و ممکن است باعث سوختن غذاها شود. علت زیاد بودن شعله اجاق گاز در برخی موارد به خرابی ترموستات مربوط است. اگر این اتفاق در فر اجاق گاز بیفتد، علت زیاد بودن شعله اجاق گاز به خرابی سنسور دمای فر مربوط است.

4. مشکل کم بودن شعله اجاق گاز را چگونه برطرف کنیم؟

مشکل کم بودن شعله اجاق گاز بسته به علت ایجاد آن روش‌های متفاوتی برای برطرف شدن دارد. کم بودن شعله اجاق گاز ممکن است به علل مختلفی مانند گرفتگی سر مشعل، گرفتگی لوله شیر گاز، خرابی شیر کنترل یا تراز نبودن درپوش مشعل به‌وجود بیاید. با توجه به اینکه کدام یک از اینها باعث ایجاد چنین مسئله‌ای شده باشد، روش حل مشکل کم بودن شعله اجاق گاز متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید : تعویض جرقه زن اجاق گاز

2.5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. باسلام گازرومیزی من وقتی روشن میکنم یکی یکی که روشن میشه بعدیش کم شعله میشودانگارکه گاز جون نداره لطفا علتش رابرام توضیح بدیدقبلا همه شعله ها همزمان روشن میشد با فشار خوب منتظر جوابتون تو ایمیلم هستم

    1. سلام. مشکل یا می‌تواند از فن باشد یا منبع تغذیه برد اما تا گاز توسط کارشناس تست نشود نمی‌توان نظر قطعی داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید