بررسی 3 علت شوری آب تصفیه خانگی + ساده ترین راه تصفیه آب شور

تصفیه آبلوله کشی و تاسیسات

اگر به علت شوری آب تصفیه خانگی از خرید و استفاده این دستگاه پشیمان شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید. ما راهکارهای ساده‌ای را برای برطرف کردن این مشکل برای شما بازگو می‌کنیم.

از آنجا که در بسیاری از متابولیسم‌های بدن، آب نقش پررنگی ایفا می‌کند و کمبود آن می‌تواند بر حافظه، خلق‌وخو، افزایش استرس، برهم زدن تعادل قند خون، فشارخون و تنظیم هورمون‌ها، افزایش وزن و غیره تأثیر بگذارد، بنابراین لازم است که به میزان کافی، آب سالم بنوشیم.

گاهی به علت شوری آب تصفیه خانگی و تغییر طعم آن ممکن است تمایلی به نوشیدن آب نداشته باشیم که مسلما برای سلامتی ما خبر خوشی نیست! با مطالعه راهکارهای ارائه‌شده در این مطلب ضمن کسب اطلاعات بیشتر در خصوص علت شوری آب تصفیه خانگی، می‌توانید مشکل را رفع کنید.

اگر در این زمینه نیاز به مشاوره و خدمات دارید، با شماره 1471 تماس بگیرید یا به صفحه تعمیر و نصب دستگاه تصفیه آب خانگی مراجعه فرمایید و درخواست خود را ثبت کنید.

نکات کلیدی

  • تجمع بیش‌ازحد یون کلر و سولفات ازجمله مهم‌ترین علت شوری آب تصفیه خانگی هستند.
  • زندگی در محیط‌های ساحلی، کشاورزی و صنعتی ازجمله عواملی هستند که بر علت شوری آب تصفیه خانگی دامن می‌زنند.
  • بررسی فیلترهای آب هرچند ماه یک‌بار ازجمله ساده‌ترین راه‌ها به جهت پیشگیری از شوری آب و ایجاد سایر طعم‌ها است.

علت ایجاد طعم های مختلف در آب دستگاه تصفیه آب

در حالت طبیعی آبی که توسط دستگاه، تصفیه می‌شود نباید طعم خاصی داشته باشد. چه‌بسا یکی از لذیذترین و تمیزترین آب‌های آشامیدنی محسوب می‌شود.

در واقع 92 تا 99 درصد از مواد معدنی موجود در آب، موجب طعم‌دهی آن می‌شوند و دستگاه تصفیه آب تا حد قابل‌توجهی مقدار زیادی از این مواد معدنی را فیلتر می‌کند. طریقه تصفیه آب توسط دستگاه به شیوه زیر است.

  • در مرحله اول فیلتر رسوب، ذراتی مانند خاک، گردوغبار و زنگ‌زدگی را از بین می‌برد.
  • در مرحله دوم فیلتر کربن، کلر و سایر آلاینده‌هایی را که به آب طعم بدی می‌دهند را حذف می‌کند.
  • درنهایت غشای نیمه‌تراوا تقریباً 98 درصد از کل TDS کل جامدات محلول را فیلتر می‌کند.

اما گاهی به‌دلیل اختلال در عملکرد دستگاه تصفیه آب، محصول نهایی دارای طعم و مزه‌های متفاوتی است. در ادامه، علت پدید آمدن طعم‌های مختلف در آب دستگاه تصفیه آب را بررسی می‌کنیم.

علت شوري آب تصيه خانگي

علت شوری آب تصفیه خانگی

اگرچه سیستم تصفیه آب، مواد جامد نمک را در طول فرآیند تصفیه از آب حذف می‌کند؛ اما گاه متوجه طعم شور در آب تصفیه‌شده خواهیم شد. علت این موضوع می‌تواند با غلظت زیاد یون‌های کلرید بسیار غلیظ یا سولفات‌های سدیم مرتبط باشد.

معمولاً غلظت بالای یون سولفات و کلرید موجب راه یافتن آن‌ها به محصول نهایی دستگاه تصفیه خواهد شد. دستگاه‌های قدیمی تصفیه آب و با ظرفیت کمتر، بیشتر با این پدیده مواجه هستند.

هم‌چنین اگر در نزدیکی ساحل زندگی می‌کنید، معمولاً یون‌های کلرید به منبع آب نفوذ بیشتری دارند و همین عامل موجب افزایش غلظت نمک و شوری بیشتر خواهد شد.

ازآنجایی‌که فیلترها و دستگاه‌های تصفیه آب فرسوده، نمی‌توانند بر تمام یون‌های کلرید و سولفات غلبه کنند، همین عامل را می‌توان علت شوری آب تصفیه خانگی دانست.

علت شور بودن آب تصفیه خانگی

گرچه سیستم تصفیه آب خانگی می‌تواند مواد جامد نظیر نمک‌ها را در طول فرآیند تصفیه، از آب حذف ‌کند، اما گاه علت شوری آب دستگاه تصفیه آب می‌تواند غلظت بیش‌ازحد املاح و اختلال در عملکرد فیلترها باشد.

به‌طورکلی علت شوری آب تصفیه کن می‌تواند با چندین مورد در ارتباط باشد که به‌‍طور کامل به‌شرح زیر است:

1. غلظت بالای یون‌های کلرید

کلرید بالای آب ناشی از آلودگی یا زندگی در نزدیکی دریا است. کلرید بالا در آب شایع‌ترین علت شوری آب تصفیه خانگی است. چراکه یون‌های کلرید می‌توانند از طریق سفره‌های زیرزمینی یا رواناب‌های سطحی وارد منبع آب خانگی شوند.

اگر غلظت کلرید بیش‌ازحد بالا باشد، فیلتر دستگاه تصفیه آب نمی‌تواند آن را کنترل کند. درنتیجه آب طعم تلخ و شور به خود می‌گیرد.

2. غلظت بالای سولفات‌ها

سولفات‌ها نوع دیگری از آلاینده‌ها هستند که می‌توانند علت شوري آب تصيه خانگي باشند. این مواد معدنی به‌طور طبیعی در زمین وجود دارند و معمولاً از سولفات سدیم و سولفات منیزیم به‌دست می‌آیند.

اگر در منطقه صنعتی زندگی می‌کنید، بهتر است بدانید که علت شوری آب تصفیه خانگی ناشی از غلظت بالای سولفات و عدم فیلترسازی صحیح دستگاه در اثر حجم بالای سولفات است.

محاسبه رایگان هزینه لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان!

3. سختی آب؛ علت شوری آب تصفیه خانگی

سختی آب از دیگر دلایل شوری آب است. به بیان ساده؛ آب سخت به آبی گفته می‌شود که صابون در آب کف نکند. حجم بالای عناصر و املاح موجود در آب سخت، از دیگر دلایل عدم فیلترسازی دستگاه تصفیه آب است که می‌تواند علت شوری آب تصفیه خانگی شود.

در کنار سه دلیل عمده فوق، فرسایش بیش‌ازاندازه رسوبات نمک، سیل ساحلی، آلودگی آب، قرارگیری پسماند آب در دستگاه، آلودگی صنعتی، پایان عمر فیلترها و غیره ازجمله دلایل شوری آب خروجی از ممبران های تصفیه آب محسوب می‌شوند.

اگرچه دستگاه تصفیه آب از فیلترهای قدرتمندی ساخته‌ شده است؛ اما زندگی در محیط و شرایط بیان‌شده می‌تواند فیلترهای این دستگاه کاربردی را با اختلال مواجه کند؛ تا جایی که لازم باشد نسبت به تعمیر تصفیه آب خانگی اقدام کنید.

دلایل شوری آب خروجی از ممبران های تصفیه آب

ساده ترین راه تصفیه آب شور

هرگاه به‌دنبال علت شوری آب دستگاه تصفیه خانگی بودید، در وهله اول به اختلال در عملکرد فیلترها شک کنید. معمولاً در اغلب موارد درست فیلتر نشدن و عدم قرارگیری درست فیلترهای تصفیه به‌عنوان علت شوری آب تصفیه خانگی شناخته می‌شود.

برای افزایش کیفیت تصفیه آب شور بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • ابتدا به کمک ابزار سختی‌سنج، سختی آب را بررسی کنید و در صورت اطمینان قسمت‌های مختلف دستگاه تصفیه آب از جمله فیلتر ممبران، اتصالات صحیح اورینگ‌ها و نحوه نصب شیر میکس تصفیه آب را بررسی کنید.
  • به یاد داشته باشید که اختلال در عملکرد فیلتر ممبران یا عدم قرارگیری درست آن در دستگاه تصفیه آب ازجمله مهم‌ترین علت شوری آب تصفیه خانگی شناخته می‌شود. در چنین مواردی ساده ترین راه تصفیه آب شور بررسی و تعویض فیلتر ممبران است.
  • عموماً اغلب فیلترهای دستگاه تصفیه آب مرتبا باید بررسی و تعویض شوند و فاصله زمانی بررسی فیلترها، بستگی به محل زندگی افراد و میزان سختی آب منطقه دارد.
  • معمولاً زندگی در محیط‌های ساحلی، صنعتی یا کشاورزی زمینه‌ساز آب شرب شور حتی با وجود دستگاه تصفیه آب است. چراکه در چنین شرایطی دستگاه‌های تصفیه آب خانگی نیز نمی‌توانند حجم بالای یون‌های کلر، فسفات، سدیم و غیره را فیلتر کنند.
  • با توجه به گفته‌های فوق پیشنهاد آچاره به شما این است که اگر در محیط‌های ساحلی و صنعتی زندگی می‌کنید و با اختلال شوری آب مواجه هستید، برای رفع علت شوری آب تصفیه خانگی حتماً هر 6 ماه یک‌بار فیلترها را بررسی و تعویض کنید.
  • حتی‌الامکان از قدرتمندترین دستگاه‌های تصفیه آب خانگی به‌منظور تصفیه آب و کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده کنید.

ساده ترین راه تصفیه آب شور

مزه آهن یا مس در آب

گاهی محصول نهایی دستگاه تصفیه دارای عطر و طعمی مشابه آهن یا عنصر است. به‌طوری‌که انگار زمانی که آب می‌نوشید قرص آهن خورده‌اید.

علت ایجاد چنین اختلالی می‌تواند به علت خوردگی و زنگ‌زدگی لوله‌های مسی و آهنی دستگاه تصفیه آب باشد که طعم اصلی آب را تحت شعاع قرار می‌دهد.

بو و مزه تند آب در دستگاه تصفیه آب

اگر در نزدیکی زمین‌های کشاورزی و صنعتی زندگی می‌کنید، بهتر است بدانید که کودها و عناصری نظیر سولفات و نیترات با آب ترکیب خواهند شد. ترکیب عناصر مختلف با آب مسبب عطر و طعمی ناخوشایند در این مایه حیاتی می‌شوند که بسیار ناخوشایند است.

در چنین شرایطی اگر دستگاه تصفیه آب فرسوده و دارای فیلترهای قدیمی باشد، نتیجه نهایی می‌شود آبی نامطبوع و بدمزه که مصرف آن شما را از نوشیدن آب پشیمان می‌کند.

به خاطر داشته باشید که مصرف مداوم آب‌شور و مملو از عناصر، علاوه‌بر اینکه زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی را فراهم می‌کند، بسترساز سنگ کلیه و مشکلات پوستی نیز خواهد شد.

خدمات لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان با تیم آچاره

علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب

معمولاً کاهش یا افزایش عناصری نظیر مس و کلسیم در کنار کاهش PH آب در دستگاه تصفیه علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب هستند. در چنین مواقعی بررسی فیلترها و تعویض آن‌ها می‌تواند تا حد قابل‌توجهی طعم آب را بهبود دهد.

علت انتشار بوی گوگرد در آب دستگاه تصفیه

آب غنی از گوگرد و بویی مشابه تخم‌مرغ نشان‌دهنده میزان فعالیت بیش‌ازحد باکتری سولفور و یا سولفید هیدروژن است. ازآنجایی‌که فعالیت اغلب باکتری‌ها نیز خود دارای تولید بوی نامطبوع است.

ازاین‌رو ازجمله عمده‌ترین دلایل بوی گوگرد در آب تصفیه‌شده فعالیت بیش‌ازحد میکروارگانیسم‌ها هست و حتی می‌تواند علت شوری آب تصفیه خانگی هم باشد.

علت شوری آب تصفیه کن و بوی بد آن

طعم پلاستیک در آب دستگاه تصفیه خانگی

طعم پلاستیک ازجمله عمده‌ترین دلایل بو و طعم ناخوشایند در آب است که می‌تواند سبب شود تا برخی از افراد از نوشیدن آب اجتناب کنند. علت طعم پلاستیک در آب تصفیه‌شده می‌تواند ناشی از پلاستیک نامرغوب فیلترهای پایینی دستگاه باشد.

طعم کپک آب دستگاه تصفیه

هیچ‌چیز مانند طعم کپک نمی‌تواند سبب پشیمانی از نوشیدن آب تصفیه‌شده شود. معمولاً بوی تهوع‌آور کپک از دیگر دلایل فعالیت میکروارگانیسم‌ها در فیلترها است. معمولاً فیلتر سوم دستگاه تصفیه آب محل مناسبی برای رشد کپک محسوب می‌شود که نباید از بررسی آن غافل شد.

انتشار بوی ماهی در آب تصفیه‌شده

معمولاً رشد جلبک‌ها در مسیر عبور و تصفیه آب ازجمله دلایل پدید آمدن بوی ماهی در دستگاه تصفیه آب محسوب می‌شود که نباید از آن غافل شد. عموماً این بو و طعم نامطبوع در فصل تابستان بیشتر به مشام می‌رسد که علت آن می‌تواند رشد بیشتر جلبک‌ها در فیلترها به ‌لت گرمای هوا باشد.

مزه ترش آب دستگاه تصفیه

عموماً طعم ترش آب می‌تواند ناشی از تغییرات PH آب باشد طعم تلخ و ترش بیانگر قلیایی یا اسیدی بودن آب هستند. در چنین مواردی بررسی فیلتر قلیایی یا اسیدی دستگاه تصفیه آب می‌تواند تا حد قابل‌توجهی از این اختلال جلوگیری کند.

توجه داشته باشید که مصرف برخی از داروها هم می‌توانند به‌هنگام نوشیدن آب، طعم ترشی در دهان افراد ایجاد کنند. هم‌چنین استعمال دخانیات و وابستگی به مواد مخدر نیز از دیگر دلایل حس کردن مزه ترش در آب توسط افراد مصرف‌کننده است.

معایب دستگاه تصفیه آب

گرچه دستگاه تصفیه آب دارای خواص و مزایای بسیاری است؛ اما نباید نقص و معایب آن ناگفته بماند. ازجمله مهم‌ترین معایب دستگاه تصفیه آب می‌توان موارد ذیل را نام برد.

  • هدررفت بیش‌ازاندازه آب
  • از بین بردن مواد معدنی موجود در آب
  • کاهشpH آب
  • نصب پرهزینه
  • نیاز مداوم به تعمیر
  • نگهداری نسبتاً گران‌قیمت

دلایل شوری آب خروجی از ممبران های تصفیه آب | علت شوری آب تصفیه خانگی

مزایای دستگاه تصفیه آب

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که دستگاه تصفیه آب دارای مزایای فوق‌العاده و فراوانی است. ازجمله عمده‌ترین مزایای دستگاه تصفیه آب می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • به حداقل رساندن آلاینده‌های آب ازجمله سرب
  • از بین بردن آفت‌کش‌ها، فلوراید، داروها، آرسنیک در آب
  • حذف کلر
  • بهبود ظاهر و طعم آب

جمع‌بندی

معمولاً دستگاه تصفیه آب متشکل از چندین فیلتر است که هریک از این فیلترها می‌توانند آب را از نظر ترکیبات سمی، آلودگی‌ها، انگل‌ها و طعم‌ها بررسی کنند. در نهایت محصول نهایی دستگاه تصفیه آب آبی با طعم و بوی مطبوع است.

اما گاه اختلال در عملکرد فیلترها و آلودگی این قطعات می‌تواند موجب طعم‌دهی و علت شوری آب تصفیه خانگی شود. در چنین مواردی بررسی فیلترها و مشورت با کارشناسان حرفه‌ای در این حوزه می‌تواند موجب رفع علت شوری آب تصفیه خانگی شود.

سؤالات متداول

علت شوری آب تصفیه‌شده چیست؟

معمولاً تجمع بیش‌ازحد عنصر کلر و سولفات و محل زندگی افراد زمینه‌ساز علت شوری آب تصفیه‌شده است.

آیا پختن و پز با آب دستگاه تصفیه می‌تواند بر طعم غذا تأثیر بگذارد؟

پخت‌وپز با آب دستگاه تصفیه آب به‌مراتب بهتر از استفاده از آب‌لوله‌کشی یا آب چاه است. معمولاً اغلب سرآشپزان سعی می‌کنند از آب جوشیده یا تصفیه‌شده برای پخت‌وپز استفاده کنند و این بیانگر مناسب بودن طعم آب و عدم تأثیر آن بر طعم غذا است.

چرا آب دستگاه تصفیه آب من طعم بدی دارد؟

به‌طورکلی آب حاصل از دستگاه تصفیه طعم خوبی دارد؛ اما اگر به هر دلیلی در هنگام نوشیدن آب دستگاه تصفیه آب طعم شور، تلخ، گوگرد و غیره را احساس کردید، احتمالاً فیلترهای دستگاه دچار اختلال شده‌اند.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا