نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

علت توقف رشد گیاه آگلونما چیست؟

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاه آگلونما همانند سایر گیاهان آپارتمانی نیازمند مراقبت‌ است و برای پاسخ به این پرسش‌ که علت توقف رشد گیاه آگلونما چیست باید موارد لازم و ضروری برای رشد این گیاه را بررسی کنید تا به‌راحتی بتوانیم علت اصلی مشکل این گیاه محبوب را تشخیص دهید و راه‌حل مناسبی برای درمان واحیای آن انتخاب کنید. 

علت رشد نکردن آگلونما 

1. خاک 

گیاهان برای تأمین انرژی خود به خاک خوب و غنی احتیاج دارند مناسب‌ترین ترکیب خاک برایاحیا آگلونمامخلوطی از پرلیت، کوکوپیت و پیت ماس است. توجه داشته باشید خاک‌ها پس از مدتی فقیر شده و ترکیب و اسیدیته خود را از دست می‌دهند و سبب توقف رشد گیاه آگلونما می‌شود.

تعویض خاک گیاهانی که در گلدان نگهداری می‌شوند باید مرتباً هر چندساله یکبار انجام شود و با خاک جدید جایگزین شود تا سرشار از مواد و املاح معدنی باشد. خاک‌ها پس از مدتی فقیر شده و خاصیت اسیدی خود را از دست می‌دهند و قادر به تأمین محیط رشد مطلوب نیستند و همین موضوع باعث توقف رشد گیاه می‌شوند. 

علت توقف رشد گیاه آگلونما

2. آبیاری آگلونما

کافی است آگلونما را در زمان مناسب و به روش صحیح آبیاری کنید. سطح خاک گیاه آگلونما همیشه باید به طور یکسان مرطوب باشد اما نباید که غرق از آب شود بنابراین مناسب‌ترین زمان آبیاری گیاه آگلونما هنگامی است که سطح خاک گلدان خشک شده و به‌محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبدهی گیاه متوقف شود. 

بهترین زمان آبیاری، هر دو الی سه روز یکبار رطوبت و طبق برنامه ثابت باید انجام شود در غیر این صورت گیاه دچار استرس شده و توقف رشد گیاه را در پی دارد. اگر میزان آبیاری گیاه بسیار زیاد باشد، باعث پوسیدگی گیاه آگلونما و ریشه آن می‌شود.

علت توقف رشد گیاه آگلونما
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

3. نور و درجه حرارت 

اگر گیاه آگلونما از شرایط مناسب نوری برخوردار نباشد، در معرض اتفاقاتی از جمله: توقف رشد گیاه و سوختگی برگ‌ها و همچنینزردی نوک برگ آگلونمامی‌شود. بیشترین رشد و نمو گیاه آگلونما در محدوده دمایی ۱۶ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد اتفاق می‌افتد و دمایی پایین‌تر از این بازه دمایی سبب لوله شدن برگ آگلونماو اگر دما بیش از ۲۶ درجه سانتی‌گراد شود، تمام تلاش گیاه در این شرایط آن است که بتواند از اتلاف آب جلوگیری کند تا میزان تبخیر و تعرق برگ‌های گیاه افزایش یابد. در نقطه مقابل کاهش دما به کمتر از ۱۶ درجه، سبب لوله‌ای شدن برگ‌های گیاه می‌شود. 

علت توقف رشد گیاه آگلونما

4. آفات: آیا بر روی برگ‌های گیاه لکه‌های سیاه و قهوه‌ای رنگی مشاهده می‌کنید؟ 

اگر گیاه شما را نقاط تیره‌رنگ با هاله‌ای از رنگ زرد احاطه کرده باشد تردید نداشته باشید کهعلت توقف رشد گیاه آگلونما به دلیل ابتلای گیاه به بیماری‌های قارچی است بنابراین برایاحیا آگلونما ابتدا با هرس برگ‌های آسیب‌دیده از گیاه و برگ‌های سالم شروع کنید و سپس خاک گلدان را با قارچ‌کش ضدعفونی نمایید. 

5. جابه‌جایی گیاه 

مدت‌زمان مطلوب برای خروج آب از پایین گلدان گیاه آگلونما زیر ۱۰ ثانیه است اگر آب به مدت ۳۰ ثانیه روی سطح خاک به حالت راکد باقی ماند، شک نداشته باشید کهعلت توقف رشد گیاه آگلونماشما به‌خاطر کیفیت پایین خاک گلدان است بنابراین شما می‌بایست سریعاً دست‌به‌کار شده و نسبت به تعویض خاک گیاه اقدام کنید. 

علت توقف رشد گیاه آگلونما

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

6. تعویض گلدان 

کم بودن فضا برای گسترش ریشه‌های آگلونما می‌تواند از عوامل اثرگذار برای توقف رشد گیاه آگلونما باشد. اگر بیش از ۱ سال است این گیاه را در منزل دارید اما تابه‌حال گلدان آن را عوض نکرده‌اید، بهتر است گلدانی جدید با دو سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی یا فعلی تهیه کنید و گلدان را تعویض کنید. به یاد داشته باشید اگر گلدان خریداری شده بیش از حد بزرگ باشد، احتمال مرگ کامل گیاه بیشتر است.

7. کود شیمیایی 

آگلونما برای رشد مناسب به عناصر درشت و ریز مغذی نیاز دارد بنابراین می‌توان گفت اگر می‌خواهید شاهد توقف رشد گیاه خود نباشید، بهتر است ماهانه یکبار گیاه مذکور را با کودهای کامل نظیرکود سه بیست مایعتغذیه کنید.برای احیا آگلونما میزان هر نوبت کوددهی گیاه حدود ۱۵ سی‌سی از کود سه بیست (به‌اندازه نصف درب بطری) با مقداری آب ترکیب کرده و این محلول را در پای گلدان بریزید تا شاهد رشد بیشتر گیاه آگلونما باشیم. 

از استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی اجتناب ورزید زیرا کوددهی زیاد باعث پوسیدگی گیاه آگلونما و پژمرده شدن برگ‌های آگلونماو در مقابل کوددهی کم موجب کاهش رشد گیاه و کوچک شدن برگ‌های آگلونماشما خواهد شد. 

 سخن پایانی

در این مقاله مهم‌ترین عوامل مؤثر در رشد گیاه آگلونما را مورد بررسی قراردادیم. امید بر آن است که با حضور ازاین‌دست گیاهان آپارتمانی دوستی خود را با طبیعت افزایش داده و درصورتی‌که این گیاهان را به خانه خود آوردیم حتماً تمهیدات لازم برای نگهداری از گیاهان را به کار ببریم. 

اگر به نگهداری از گل و گیاه علاقمند هستید و در خانه خود گلخانه دارید؛ می‌توانید تمیز کردن آن را به ما بسپارید. نظافت گلخانه تاثیر زیادی بر شادابی گل‌های شما دارد. تمیز کردن گلخانه با وجود تعداد زیادی گلدان و ریختن مداوم خاک پای گلدان کار ساده‌ای نیست. از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید