همه اطلاعات ضروری که باید درباره انواع لوله کشی ساختمان بدانید

ساختمانلوله کشی و تاسیسات

لوله کشی ساختمان، یک کار خیلی تخصصیه، شاید به همین دلیله که ما کمتر به سراغ دونستن مطالبی در این مورد می‌ریم؛ مگر اینکه با مشکلاتی مثل نشتی لوله آب، فاضلاب یا مانند اون روبه‌رو شیم. یا بالعکس تصمیم بگیریم تا لوله کشی ساختمان رو راه‌اندازی کنیم!

مقاله‌ای که خواهید خوند، اطلاعات جامعی از جنس انواع لوله کشی ساختمان و کاربرد اون‌ها رو ارائه داده که می‌تونه برای موارد مختلف لوله کشی ساختمان اعم از لوله کشی آب، فاضلاب و … به کمک‌تون بیاد. اما بهترین لوله برای لوله کشی ساختمان کدوم گزینه هست؟ با ما همراه باشید.

مصری‌ها، اولین مخترعان لوله کشی

اولین لوله‌های فولادی گالوانیزه شده، تقریبا حدود 135 سال پیش برای انتقال آب شهر سان‌فرانسیسکو راه‌اندازی شد. اما هزاران سال قبل‌تر، مردم برای انتقال جریان آب از خاک رس، سرب، چوب، سنگ‌های حفره‌دار و مانند اون استفاده می‌کردند.

تاریخچه لوله کشی ساختمان آچاره

اگر به اسناد ثبت شده نگاه کنیم، متوجه می‌شیم:

  • مصری‌ها در 3000 سال قبل از میلاد، اولین لوله های آب رسانی رو با فلز مس، ساخته بودند.
  • 2500 سال قبل از میلاد، چینی‌ها، با چوب‌های بامبو، انتقال گاز رو انجام می‌دادند.
  • حدود 2000 سال قبل از میلاد، یونانی‌ها، اولین اروپایی‌هایی بودند که لوله کشی رو توسعه دادند. اون‌ها از رس آتشی، سنگ سوراخ شده و گاهی اوقات برونز برای این منظور استفاده می‌کردند.
  • رومی‌ها و پارسی‌ها (ایرانی‌ها) اولین قنات‌ها رو ساختند. این جریان، به‌صورت لوله کشی کامل نبود، اما هنوز اشکال پیشرفته‌ای از انتقال حجم بالایی از مایعات محسوب می‌شد.
  • در قرن اول، در اروپا اولین لوله های سربی ساخته شد و اولین سیستم جریان آب شیرین در سال 1652 و با استفاده از کنده‌های خالی درختان در بوستون ساخته شد.
  • در ایالت متحده غربی، اغلب چوب قرمز، برای ساخت لوله مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما فلزات ترجیح داده می‌شدند؛ چراکه چوب همواره با فرسایش هوا، خوردگی اسید، وجود حشره و قارچ همراه بود.

داستان جالب اختراع لوله های لوله کشی

لوله‌های گالوانیزه شده مربوط به روزگار مدرن در دهه 1800 ساخته شدند. سال 1815، ویلیام مورداک، تمام شهر لندن رو با سیستم لامپ زغالی در حال سوختن و با استفاده از لوله تفنگ‌های غیرقابل استفاده، لوله کشی کرد. 

زمانی که او به لوله های فلزی بیشتری نیاز داشت، تعدادی از مخترعان با او همراه شدند تا راه‌های جدیدی برای ساخت لوله پیدا کنند و بازدهی ابزار لوله کشی ساختمان را گسترش دهند. به این ترتیب، تامین‌کننده‌های لوله گالوانیزه، راه‌های بهبود کارایی، کیفیت و در نتیجه کاهش قیمت رو ادامه دادند.

در سال 1895، اولین کارخانه سازنده لوله بدون درز شروع به کار کرد. ساخت دوچرخه، خودرو و کشف بزرگ‌ترین رسوبات روغنی هم تقاضای تولید این لوله‌ها رو افزایش داد، به‌طوری که از سال 1858 تا 1900، حداقل 2 میلیون فوت لوله فولادی ساخته شد.

لوله کشی در ساختمان آچاره

چرا به لوله کشی اصولی تاکید می‌شود؟

اگرچه در حال حاضر، انجام لوله کشی به شیوه اصولی و درست، بسیار بدیهی به نظر می‌رسه، اما در حقیقت، اگر کارهای مربوط به لوله کشی، به کمک متخصصین با تجربه و ماهر انجام نشه، ساختمان دچار مشکلات بزرگی می‌شه، به‌طوری که می‌تونه خسارات شدیدی ایجاد کنه.

نشتی لوله های توکار آب و فاضلاب، به دیوارها و کف خانه سرایت می‌کنه و موجب از بین رفتن، لایه های گچ، رنگ، می‌شه و در نهایت حتی از بین رفتن دیوار و سقف رو به همراه خواهد داشت.

لوله کشی اصولی، این فواید رو هم داره:

  • با سلیقه شخصی، لوله کشی انجام نمی‌شه. 
  • لوله کشی اصولی، استفاده از مواد و مصالح رو بهینه می‌کنه و هزینه‌ها رو کاهش میده.

محاسبه رایگان هزینه لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان!

زمان لوله کشی ساختمان

این سوال که بهترین زمان لوله کشی آب ساختمان یا فاضلاب آن کی است، تا حدی کلی‌ست. لوله کشی ساختمان، موارد مختلفی رو شامل می‌شه:

  • لوله کشی سرد و گرم
  • لوله کشی پنج لایه
  • لوله کشی موتورخانه
  • لوله کشی منبع آب
  • لوله کشی فاضلاب
  • لوله کشی شوفاژ و پکیج
  • نصب شیرآلات، روشویی، توالت فرنگی

همه این موارد اشاره شده، زمانی موردنیاز هستن که قصد ساختن یک ساختمان رو دارید، پروانه ساختمان سازی حاضره و از اداره آب و گاز، مجوز دریافت انشعاب رو دریافت کردید.

لوله کشی های موردنظر در مراحل پی‌ریزی ساختمان، سفت کاری و ساختن دیوارها و فضای داخلی ساختمان انجام می‌شه و اگر قراره که لوله کشی روکار داشته باشید، باید این کار رو به بعد از اتمام کار ساختمان سازی موکول کنید. 

نصب شیرآلات، روشویی، توالت ایرانی و فرنگی هم در مراحل پایان کار قابل انجام هست.

اما گاهی اوقات به دلایل متعددی، مثل مشکلات ساختمان، تغییر در دکوراسیون ساختمان و اضافه کردن بخش‌های جدید، باز هم به استفاده از انواع لوله کشی ساختمان نیاز می‌شه. 

انواع لوله کشی های ساختمانی آچاره

قیمت خدمات لوله کشی

مسلما این سوال هم بسیار کلی هست که قیمت لوله کشی ساختمان چقدر است؛ چراکه خدمات لوله کشی، افراد متخصص با تجربه و مواد و مصالح، همگی متفاوت هستند. 

اما بخشی از این خدمات، با توجه به تعرفه منتشر شده اتحادیه تاسیسات ساختمان، در بخش خدمات لوله کشی آچاره، منتشر شده که می‌تونید از اون برای آگاهی خودتون استفاده کنید.

 انواع لوله کشی ساختمان

لوله کشی بخش‌های مختلف هر ساختمانی، با لوله‌های متنوعی انجام می‌گیره. در طول گذر زمان، انواعی از لوله‌ها با کاربردهای مختلف به وجود اومدن که تعدادی از اون‌ها در ادامه لیست شده و شما با استفاده از این لیست می‌تونین با انواع لوله کشی ساختمان آشنا شین.

1. لوله های گالوانیزه فولادی و آهنی: این لوله‌ها را در لوله کشی فاضلاب ساختمان به کار می‌برند.

2. لوله‌های چدنی: لوله چدنی بیشتر در لوله کشی فاضلاب ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به 2 شکل لوله چدنی سرتوپی و لوله چدنی دو سر تخت موجود است.

3.  لوله های پلاستیکی: این لوله‌ها برای لوله کشی شوفاژ و پکیج مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چراکه احتمال خوردگی و ترک لوله‌های فلزی در اثر فشار بالای آب گرم و سرد وجود داره.

4. لوله 5 لایه: از انواع لوله های پلاستیکی ساختمان هستند و در ساخت اون‌ها از لایه آلومینیومی، 2 لایه پلیمر و 2 لایه چسپ مخصوص استفاده شده.
به لوله های 5 لایه، سوپر پایپ هم گفته می‌شه و در حال حاضر برای تمام انواع لوله کشی ساختمان قابل استفاده هستن.

انواع دیگر لوله های لوله کشی ساختمان:

  • لوله های پلی اتیلن
  • لوله های پوش فیت
  • لوله های پلی ونیل کلراید
  • لوله پلیکا

طراحی نقشه لوله کشی ساختمان

اتوکد، یکی از نرم‌افزارهای محبوب حوزه طراحی نقشه‌های ساختمانی محسوب می‌شه و تمامی افرادی که برای لوله کشی فاضلاب، آب و … تخصص دارن، با توجه به این نقشه‌ها، باید کار لوله کشی ساختمان رو انجام بدند.

لوله کشی روکار و لوله کشی توکار [مزایا و معایب]

لوله کشی توکار بهتر است یا روکار؟ پاسخ به این سوال تا حدی ساده است: 

  • اگر نشتی در لوله کشی آب به وجود آمده باشه، فهم این موضوع برای لوله‌های روکار آسان‌تر از لوله‌ های توکار خواهد بود.
  • لوله های توکار مسلما در زیبایی خانه تاثیر بهتری دارند، گرچه امروزه، لوله‌های روکار هم در رنگ‌هایی تهیه می‌شن که چهره محیط رو نازیبا نکنند.

لوله کشی روکار و توکار در لوله کشی ساختمان

اما این نکات رو در لوله کشی روکار و لوله کشی توکار به یاد داشته باشید:

لوله کشی روکار ساختمان زمانی بسیار پراهمیت بود که لوله های چدنی و گالوانیزه به مرور زمان، دچار خوردگی و شکافت می‌شدند.

اما با ظهور لوله‌های پلاستیکی و سوپر پایپ که تا 100 سال هم بدون هیچ نوع پوسیدگی، همچنان پابرجا هستند؛ در نتیجه استفاده از لوله کشی روکار یا لوله کشی توکار، چندان تفاوتی نمی‌کنه. 

اما لوله‌های روکار در حال حاضر، برای تغییر، جابجایی و حذف بخش‌های مختلف لوله کشی، بهترین گزینه هستند؛ چراکه نسبت به لوله‌های توکار و خرابی‌ کاشی و دیوار، هزینه کمتری دارند. 

 ساده‌ترین تا دشوارترین خدمات لوله کشی ساختمان

 همون‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، خدمات لوله کشی بسیار متنوعه. مهم‌ترین موارد انواع لوله کشی ساختمان در ادامه لیست شده‌اند:

  1. لوله کشی آب و فاضلاب
  2. لوله کشی گاز
  3. نصب و سرویس توالت فرنگی
  4. نصب فلاش تانک
  5. نصب و تعمیر پمپ و منبع آب
  6. تخلیه چاه و لوله بازکنی
  7. نصب روشویی

شاید ساده‌ترین خدمات لوله کشی ساختمان، مربوط به نصب و تعمیر روشویی و انواع شیرآلات باشه اما باقی مواردی که اشاره شد، کارهایی کاملا تخصصی محسوب می‌شن و نیاز به لوله کش های با تجربه دارن.

لوله گالوانیزه تا لوله 5 لایه در لوله کشی آچاره

لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان (انواع لوله کشی اب ساختمان)

لوله‌هایی که برای انتقال آب مورد استفاده قرار می‌گیرند، با انواع لوله هایی که برای انتقال فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیره، متفاوت هستن و شما برای این بخش باید با انواع لوله کشی اب ساختمان آشنا شین.

در حال حاضر، ساختمان‌هایی که ساخته می‌شن، ممکنه یک سیستم لوله کشی آب داشته باشند که برای انتقال انواع آب‌ها مورد استفاده قرار بگیره، اما در خانه‌های قدیمی، انواع مختلفی از لوله‌های آب پیدا می‌شد.

انواع لوله های آب ساختمان

  • لوله PVC
  • لوله CPVC
  • لوله مسی
  • لوله PEX
  • لوله گالوانیزه
  • لوله برنجی

PVC مخففی برای پلی وینیل کلرایده. از انواع لوله های پلاستیکی هست که برای لوله کشی آب ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیره.

لوله PVC انواع متنوعی از کاربردها رو در لوله کشی فاضلاب ساختمان و آب داره؛ از لوله های زهکشی تا آب رسانی. این لوله عمدتا برای آبیاری و لوله کشی ساختمان ها و خانه ها مورد استفاده قرار می‌گیره.

(برای آشنایی با روند اتصال لوله پی وی سی کلیک کنید.)

متداول‌ترین مواد برای لوله کشی آب آشامیدنی، استیل گالوانیزه یا آهن، مس، پلی بوتیلن، پلی وینیل کلراید غیر پلاستیکی، پلی وینیل کلراید کلر (CPVC) و پلی اتیلن (PE) هستند.

اما یک قانون کلی وجود داره:

  • به‌طور کلی لوله های PVC برای آب سرد فقط مورد استفاده قرار می‌گیره.
  • لوله CPVC برای دمای بالاتر از 180 درجه فارنهایت استفاده می‌شه.
  • لوله PEX می‌تونه برای آب سرد و گرم استفاده شه.

خدمات لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان با تیم آچاره

انواع تعمیر لوله کشی ساختمان ها

تعمیرات لوله کشی ساختمان هم موارد مختلفی رو شامل می‌شه:

برای همه این موارد به لوله کش هایی نیاز هست که باتجربه باشن. امروزه به کمک اپلیکیشن های آنلاین، مثل آچاره، می‌شه انواع خدمات لوله کشی آب ساختمان رو خیلی راحت درخواست کرد. این خدمات شامل انواع لوله کشی ساختمان می‌شه و شما با استفاده از این سرویس می‌تونین به‌راحتی از قیمت لوله کشی ساختمان هم مطلع شین.

منبع: stlpipesuppl

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا