تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

چرا کولر گازی باد گرم می‌زند؟ (6 علت + راهکار)

سرمایش و گرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

با وجود شب‌نشینی‌ها و مهمانی‌های دوستانه برای لذت بردن از فصل تابستان، همه ما به دنبال راحتی در خانه‌های خود هستیم تا از گرمای بیرون راحت شویم. وارد خانه می‌شویم اما خانه گرم است! به سمت اسپیلت می‌رویم و باد گرم را احساس می‌کنیم. از خود می‌پرسیم چرا کولر گازی باد گرم می‌زند؟

تصور کنید در یک روز تابستانی بسیار گرم در خانه خود نشسته‌اید اما کولر گازی شما بدون توجه به تنظیماتی که تغییر می‌دهید و سطوح ترموستاتی که انتخاب می‌کنید، هیچ نقشی در سرمایش اتاق‌های خانه شما ندارد. چرا کولر گازی باد گرم می‌زند؟ مشکل از کجاست؟ این مشکل می‌تواند مربوط به فیلترهای کثیف یا شکسته یا خراب شدن کمپرسور قدیمی باشد. اما در هر صورت باید علت خنک نکردن کولر گازی را پیدا کنید.

به احتمال زیاد در اولین قدم برای یافتن دلیل باد گرم اسپیلت برای انجام اقدامات تعمیر و نگهداری کولر گازی خود با متخصص این کار هماهنگ می‌کنید. با این حال در این بین شاید کنجکاو شوید که مشکل چیست. در این مقاله چند مورد از رایج‌ترین دلایلی که چرا کولر گازی باد گرم می‌زند و سرمایش کافی ندارد را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دلایل باد گرم زدن کولر گازی را بشناسیم

بر خلاف بسیاری از مسائل نسبتاً بی‌اهمیت، خروج هوای گرم از کولر گازی می‌تواند کاملاً هشدار دهنده باشد. در اصل سیستم تهویه مطبوع و کولر گازی باید هوای سرد تولید کنند و این تقریباً کار اصلی آن‌ها است.

 

زمانی که کولر گازی شروع به دمیدن هوای گرم می‌کند باید آن را خاموش کرده و فوراً آن را تعمیر کنید. این بدان معناست که ابتدا باید تشخیص دهید که چرا کولر گازی باد گرم می‌زند؟

شایع‌ترین دلایل دمیدن هوای گرم کولر گازی شامل معیوب بودن کمپرسور و سطح پایین مبرد است. در این مقاله، 6 علت باد گرم کولر گازی پنجره‌ای را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چرا کولر گازی شما هوای گرم را به جای هوای سرد وارد خانه می‌کند. همچنین به شما آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توانید خودتان علت خنک نکردن کولر گازی را برطرف کنید و چه زمانی وقت آن است که با یک متخصص تعمیرات کولرگازی تماس بگیرید.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

کاملاً منطقی به نظر می‌رسد که بعد از بررسی تمام مواردی که می‌توانند علت باد گرم زدن کولر گازی باشند متوجه شوید که مشکل از کجاست و بتوانید آن را حل کنید. اما قبل از همه بیایید نگاهی به نحوه عملکرد کولر گازی بیندازیم چون با درک این موضوع می‌توانیم تعیین کنیم که علت خنک نکردن کولر گازی چیست.

بیشتر بخوانید سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟

کولر گازی چگونه کار می‌کند؟

کولر گازی فقط زمانی هوای سرد می‌زند که کویل‌های خنک‌کننده سرد هستند. در یک سیستم تهویه مطبوع با عملکرد معمولی، هوا از روی کویل‌های خنک کننده عبور می‌کند و این باعث خنک شدن هوا می‌شود و نسیم خنکی از کولر گازی خود احساس می‌کنیم. اگر کویل‌های خنک کننده داغ باشند هوای خنکی نخواهیم داشت. در عوض یک جریان هوای گرم را از کولر گازی دریافت می‌کنیم که برای هیچ کس خوشایند نیست.

برای اینکه بفهمیم چرا کولر گازی باد گرم می‌زند، باید بفهمیم چه چیزی باعث گرم شدن کویل‌های خنک‌کننده می‌شود. عملکرد مبرد و کمپرسور باعث خنک شدن کویل‌های خنک کننده می‌شود. در ادامه با نحوه عملکرد معمولی کولر گازی بیشتر آشنا می‌شویم .

  1. کمپرسور کولر گازی مبرد را فشرده می‌کند و از گاز به مایع تبدیل می‌شود
  2. این فرآیند گرمازا است. یعنی گرما را آزاد می‌کند و تمام این گرما به بیرون هدایت می‌شود.
  3. مبرد به صورت مایع از شیر انبساط عبور کرده و به گاز تبدیل می‌شود.
  4. این فرآیند گرماگیر است. یعنی گرما را از اطراف جذب می‌کند. منظور از “اطراف” همان کویل‌های خنک کننده هستند.
  5. این روند باعث خنک شدن کویل‌های داخلی می‌شود.
  6. هوا از روی این کویل‌های خنک کننده و سرد عبور می‌کند و ما از نسیم خنک کننده‌ای که از کولر گازی می‌آید لذت می‌بریم.

کولر گازی چگونه کار می‌کند؟

زمانی که کولر گازی هوای داغ می‌زند اشتباه در طول این فرآیند رخ داده است. یا کمپرسور به درستی فشرده نمی‌شود، شیر انبساط خارج شده یا به طور کلی مبرد وجود ندارد.

بیایید ببینیم دقیقاً چه مشکلاتی با علت باد گرم کولر گازی پنجره‌ای ارتباط مستقیم دارند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

6 علت رایج خروج هوای گرم از کولر گازی

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شوند کولر گازی باد گرم بزند. معمولاً کویل‌های خنک کننده به دلیل مشکل در چرخه مبرد داغ می‌شوند (سطح کم گاز فرون، مشکل کمپرسور، مشکل دریچه). بعضی اوقات علت ممکن است ماهیت الکترونیکی داشته باشد (مشکلات ترموستات، برق خارج شده).

در ادامه تمام مسائلی که ممکن است علت خنک نکردن کولر گازی باشند را یکی یکی پوشش خواهیم داد. در اینجا لیست کاملی از رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود کولر گازی هوای گرم بزند آورده شده است:

  1. سطوح پایین مبرد، شایع‌ترین علت است. تبادل حرارت بدون گاز فریون غیرممکن است. بنابراین این احتمال وجود دارد که در خطوط مبرد نشتی وجود داشته باشد.
  2. عدم متراکم سازی توسط کمپرسور کولر گازی
  3. گرفتگی فیلترهای هوا یا کاهش جریان هوا
  4. گرفتگی شیر انبساط یا انبساط ناکافی مبرد
  5. مشکل برق: فیوز سوخته یا آمپر قطع شده است
  6. مشکل ترموستات: تنظیم اشتباه یا سیم کشی نامناسب

بیایید با رایج‌ترین دلایل خروج هوای گرم از کولر گازی شروع کنیم:

1. سطح پایین مبرد دلیل باد گرم اسپیلت است

سیستم کولر گازی تنها زمانی که سطح مبرد کافی داشته باشد به طور مؤثر گرما را مبادله می‌کند؛ یعنی هوای گرم را به هوای سرد تبدیل می‌کند. متراکم سازی مبرد و انبساط آن مهم‌ترین اصل عملکرد کولر گازی است.

زمانی که کولر گازی هوای گرم می‌زند، شایع‌ترین علت سطح پایین گاز فریون است که به کافی نبودن انبساط فریون منتهی می‌شود. در نتیجه کویل خنک کننده به اندازه کافی خنک نمی‌شود.

گاز کولر گازی

چرا سطح مبرد خیلی پایین می‌آید؟

تنها یک دلیل برای پایین بودن سطح گاز فریون وجود دارد: نشتی در خطوط مبرد کولر گازی. خطوط مبرد یک سیستم بسته هستند. اگر کولر گازی به طور معمول کار کند هیچ فریونی وارد یا خارج نمی‌شود. نشتی در خطوط مبرد چندان غیرمعمول نیست و در بسیاری از موارد، برای رفع نشتی و پر کردن مبرد باید با یک متخصص تماس بگیرید.

اگر مهارت‌های فنی دارید حتی می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید گرچه انجام این کار توصیه نمی‌شود. پس از بازیابی سطح فریون عملکرد کولر گازی به وضعیت عادی خود باز می‌گردد یعنی دوباره هوای سرد می‌زند.

2. کمپرسور معیوب علت باد گرم زدن کولر گازی است

اگر سطح گاز فریون مطلوب است دلیل خروج هوای گرم کولر گازی شما ممکن است معیوب بودن کمپرسور آن باشد. کمپرسور کولر گازی تنها یک کار دارد: فشرده‌سازی گاز فریون. فریون فشرده تحت انبساط کامل قرار می‌گیرد و کویل‌های خنک کننده را کاملاً خنک می‌کند.

اگر کمپرسور کولر گازی کار خود را به خوبی انجام ندهد و فریون به طور کامل فشرده نشود، انبساط فریون نیز کافی نخواهد بود. این بدان معنی است که کویل‌های خنک کننده ممکن است به درستی خنک نشده باشند. در واقع کویل‌های خنک کننده ممکن است بدون انبساط فریون کافی شروع به گرم شدن و حتی داغ شدن کنند. معیوب شدن کمپرسور یکی از دلایلی است که چرا کولر گازی باد گرم می‌زند؟ (سوختن موتور کولر گازی)

چرا کولر گازی باد گرم می‌زند؟

چگونه مشکل خروج هوای گرم از کولر گازی به دلیل معیوب بودن کمپرسور را تعمیر کنیم؟

تعمیر کمپرسورها بسیار دشوار است. در بیشتر موارد تعویض کمپرسور معیوب بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر خواهد بود. این همان کاری است که اکثر متخصصان انجام خواهند داد.

در مورد کولر گازی پنجره‌ای یا واحدهای کولر گازی قابل حمل می‌توانید خودتان کمپرسور را تعویض کنید. با واحدهای بزرگ‌تر مانند سیستم تهویه مرکزی، مینی اسپلیت یا پمپ‌های حرارتی بهتر است یک حرفه‌ای این کار را انجام دهد. زمانی که کمپرسور کولر گازی تعویض یا تعمیر شد، کمپرسور فریون به حالت عادی باز می‌گردد. اگر این مشکل علت خنک نکردن کولر گازی باشد، خواهید دید که پس از رفع آن، کولر گازی دوباره شروع به زدن هوای سرد می‌کند.

دیفراست کولر گازی یا برفک‌زدایی چیست و چه کاربردی دارد؟

3. فیلتر مسدود شده علت باد گرم کولر گازی پنجره‌ای است

برای عملکرد صحیح کولر گازی باید جریان هوای کافی را حفظ کند. عدم انجام این کار می‌تواند منجر به خروج هوای گرم از کولر شود.

یکی از مواردی که می‌تواند جریان هوا را به شدت محدود کند، گرفتگی فیلترهای هوا است. اگر فیلترهای هوا مسدود شوند، جریان هوا به شدت کاهش می‌یابد و هر قسمت کولر گازی سعی می‌کند کمبود جریان هوا را جبران کند زیرا هدف کولر دستیابی به دمای پایین است که توسط ترموستات تنظیم شده است.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

این موضوع می‌تواند برخی مشکلات را به وجود آورد که یکی از آن‌ها دمیدن هوای گرم کولر گازی است. با این حال توجه داشته باشید که فیلترهای کثیف معمولاً فقط منجر به دمیدن هوای سرد نمی‌شوند. برای اینکه کولر گازی شروع به دمیدن هوای گرم با درجه حرارت بالاتر از دمای داخلی کند، جریان هوا باید به شدت محدود شود. تنها زمانی که فیلترها مسدود می‌شوند، جریان هوا به اندازه کافی محدود می‌شود و همین اتفاق دلیل باد گرم اسپیلت خواهد بود.

فیلترهای کولر مسدود هستند. در این مورد، راه حل ساده است: کافی است فیلترهای هوا را تعویض کنید. با جریان هوای معمولی کولر دوباره به طور عادی شروع به کار می‌کند.

4. گرفتگی دریچه انبساط باعث خروج هوای گرم از جریان متناوب می‌شود

وظیفه شیر انبساط این است که به طور مؤثر مایع مبرد را آزاد کرده و آن را به گاز گسترش دهد. زمانی که این انبساط اتفاق می‌افتد”هوای خنک” را در سراسر کویل‌های خنک کننده می‌فرستد. این دقیقاً همان چیزی است که کویل‌های خنک کننده را خنک می‌کند.

اگر شیر انبساط به درستی کار نکند، مبرد به اندازه کافی به گاز منبسط نمی‌شود و کویل‌های خنک کننده سرد نخواهند شد. اینجاست که از خود می‌پرسید چرا کولر گازی باد گرم می‌زند؟

مشکل شیر انبساط که منجر به مشکل هوای گرم می‌شود چیست؟ گرفتگی. شیرهای انبساط هر از گاهی مسدود می‌شوند. برای رفع این مشکل باید آن‌ها را باز کنید.  ممکن است به کمک یک فرد متخصص نیاز داشته باشید. پس از رفع گرفتگی، چرخه مبرد باید به حالت عادی بازگردد و خنک سازی کولر گازی از سر گرفته شود.

چرا کولر گازی باد گرم می‌زند؟

5. مشکل برق: سوختن فیوزها و قطع کننده آمپر قطع شده

علاوه بر مشکلات مربوط به چرخه مبرد، مشکلات الکتریکی نیز می‌تواند علت باد گرم زدن کولر گاز شما باشد. اولین کاری که باید انجام دهید چک کردن تمام پریزها و کابل‌ها است. چیزی که ممکن است از قلم بیفتد و می‌تواند دلیل باد گرم اسپیلت شود سوختن فیوزها و قطع کننده آمپر قطع شده است.

هم فیوزها و هم آمپر شکن‌ها برای محافظت از کولر در برابر نوسانات الکتریکی استفاده می‌شوند. اگر نقصی در آن‌ها به وجود آید برای مثال فیوز سوخته یا آمپر قطع شده باشد ممکن است مشکلات جدی را مشاهده کنید. وزش هوای گرم از کولر گازی شما یکی از این مشکلات است. بررسی کنید که آیا فیوز کولر شما سوخته است یا آمپر شکن قطع شده است. هر دو به راحتی قابل تعمیر هستند.

6. مشکلات ترموستات: تنظیم اشتباه یا مشکل سیم کشی

اگر ترموستات کولر گازی خود را در دمای بالاتر از دمای اتاق تنظیم کنید سیستم کولر گازی شما هوای گرم می‌زند. این معمولاً اولین چیزی است که بارها و بارها بررسی می‌کنیم. در بیشتر موارد، تنظیم ترموستات مشکل را حل می‌کند. مشکل بزرگ‌تر مربوط به ترموستات‌های جدید است. اگر کولر جدید شما هوای گرم می‌زند، این احتمال وجود دارد که ترموستات به ‌درستی سیم کشی نشده باشد و این موضوع می‌تواند به خروج هوای گرم از واحد کولر منتهی ‌شود.

چگونه می‌توانیم از بروز مشکلاتی که علت خنک نکردن کولر گازی هستند جلوگیری کنیم؟

ساده‌ترین و ضروری‌ترین کاری که می‌توانید برای حفظ وضعیت خوب سیستم کولر گازی خود انجام دهید تعویض فیلتر کولر گازی هوای مسدود شده است! بهتر است آن‌ها را هر سه ماه یک‌بار تنظیم کنید و برای تعویض آسان، نسخه پشتیبان فیلتر را نگه دارید.

همچنین ایده خوبی است که تعمیر و نگهداری حرفه‌ای را در بهار انجام دهید درست قبل از اینکه حجم کار کولر گازی شما برای تابستان افزایش یابد به خصوص اگر سیستم کولر شما قدیمی است. یک تکنیسین حرفه‌ای برای یافتن علت باد گرم زدن کولر گازی موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • ترموستات
  • جعبه فیوز
  • سطوح مبرد
  • کمپرسور

علاوه بر موارد بالا، سیم پیچ کولر گازی را برای جلوگیری از یخ زدن آن و خط تخلیه کولر گازی را برای جلوگیری از نشت آب بررسی و تمیز می‌کند.

جمع‌بندی

هیچ چیز بهتر از احساس آرامش در داخل خانه در یک روز گرم با سرمای کولر گازی نیست. با این حال گاهی اوقات ممکن است احساس کنید اسپیلت هوای گرم می‌زند. اگر کولر گازی شما به شکلی که قبلاً از آن استفاده می‌کردید کار نمی‌کند به دنبال دلایلی باشید که ممکن است علت خنک نکردن کولر گازی شما باشند.

اصول عملکرد در تمام انواع کولر گازی‌ها مشابه است. به این معنی که علت خنک نکردن کولر گازی در تمام سیستم‌های تهویه هوای مرکزی، کولر گازی مینی اسپلیت، کولر اتومبیل، کولر گازی پنجره‌ای و کولر پورتال قابل حمل می‌تواند یکسان باشد. واقعاً مهم نیست که چه نوع کولر گازی دارید چون در مکانیسم همه آن‌ها از گاز فریون، فیلتر هوا و کمپرسور استفاده می‌شود.

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی برای کولر گازی منزل خود توصیه می‌کنیم ترموستات کولر گازی را در دمای 78 درجه نگه دارید. برای بررسی فیلتر هوا نیز هر 30 روز یک بار اقدام کنید. همچنین هنگام روشن بودن کولر گازی درها و پنجره‌ها را بسته نگه دارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا