تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

سرمای زیاد یخچال به چه علتی است؟

لوازم خانگییخچال و فریزر

یخچال‌ها به‌نحوی طراحی شده‌اند که محتویات خود را سرد نگه دارند. دمای مناسب یخچال‌ها بین 1 تا 5 درجه سانتی‌گراد است و دمای فریزر باید در حدود 18- درجه سانتی‌گراد باشد. بهترین راه برای نظارت بر دمای مناسب یخچال استفاده از دماسنج است. در این صورت با هر بار باز کردن درب یخچال متوجه می‌شوید که آیا یخچالتان در محدوده بهینه کار می‌کند یا خیر. در ادامه مقاله از 5 دلیل رایجی که ممکن است علت سرمای زیاد یخچال شما باشند، صحبت می‌کنیم.

چه عواملی باعث سرمای بیش از حد یخچال می‌شوند؟

عوامل متنوعی می‌توانند علت بروز این مشکلات در یخچال باشند، اما برخی از رایج‌ترین آنها عبارتند از:

  1. مشکلات جریان هوا
  2. مشکلات کنترل سرما
  3. تنظیمات اشتباه
  4. مشکلات یخ‌زدایی
  5. گرفتگی و کثیف بودن دریچه‌ها یا نشتی درزگیره

چگونه وضعیت صحیح گردش هوا را چک کنیم؟

گردش هوای یخچال

یخچال دارای کندانسورهایی است که هوای سرد آن را تأمین می‌کنند. عملکرد یخچال کاملاً به گردش هوای درون آن بستگی دارد. هوای سرد باید در محفظه نگهداری غذا چرخانده شود تا دمای آن به سطح مطلوب برسد. وقتی محفظه به دمای مناسب رسید، کمپرسور خاموش می‌شود و یخچال خاموش می‌ماند تا دمای محفظه افزایش پیدا کند. ترموستاتی که وضعیت روشن و خاموش کمپرسور را تحت کنترل دارد، کنترل سرد نامیده می‌شود.

تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

دمای محفظه نگهداری مواد غذایی در قسمت بالای یخچال ممکن است کمی بالاتر از دیگر طبقات باشد. این دمای افزایش یافته مستلزم سردتر شدن فریزر از حد معمول است. در یخچال فریزر ساید بای ساید هوا از طریق دریچه هواکش در بالای محفظه مواد غذایی جریان می‌یابد و مجدداً به قسمت پایینی فریزر برمی‌گردد. سرما ممکن است دوباره به سمت پایین یخچال حرکت کند.

هوای مسدود شده در یخچال

برفک یخچال

اگر هوا در بالا مسدود شده باشد، یخچال باید به مدت طولانی‌تری کار کند و دمای فریزر کاهش می‌یابد. وقتی یخچال خاموش شود، هوای فریزر به ته یخچال منتقل می‌شود که باعث ایجاد سرمای زیاد داخل یخچال شده و موجب می‌شود میوه‌جات و سبزیجات درون آن یخ بزنند.

مسدود شدن جریان هوا مشکل مشابهی را ایجاد می‌کند. پس حتما از عدم انسداد دریچه‌های هوا در یخچال یا فریزر مطمئن شوید. یک کیسه در کنار محفظه پایینی یخچال ممکن است موجب انسداد مسیر هوا شود.

کنترل میزان سرما در یخچال

به طور کلی دو قسمت برای کنترل در یخچال وجود دارد: یکی ترموستات که وظیفه کنترل سرما را بر عهده دارد و دیگری که تنظیم جریان هوا بین محفظه‌ها را کنترل می‌کند.

جریان هوا برای شروع باید بصورت مرکزی تنظیم شود. اگر تنظیم آن به جای نقطه مرکزی در انتهای مقیاس و خیلی کم یا خیلی زیاد انجام باشد، احتمال اینکه تبادل هوا به‌درستی صورت نگیرد زیاد است. برای تنظیم آن به شیوه زیر عمل کنید:

  • اگر فکر می‌کنید تنظیم کنترل‌ها صحیح نبوده و در وضعیت اشتباهی قرار دارند، هر دو را در رنج متوسط تنظیم کنید. صبر کنید تا یخچال به مدت 24 ساعت با تنظیمات جدید منطبق شود. در این زمان از باز و بسته کردن بیش از حد یخچال خودداری کنید.
  • دمای نهایی را یادداشت کنید. تنظیمات متوالی که انجام می‌دهید باید با این اعداد سنجیده شوند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

لینک پیشنهادی جدول عیب‌یابی مشکلات یخچال فریزر

اگر تمام مواد موجود در یخچال شما در حال یخ زدن هستند و یخچالتان بیش از آنکه به یخچال شباهت داشته باشد، شبیه فریزر است و به‌نظر می‌رسد که کنترل‌ها نیز در یک نقطه مرکزی تنظیم شده‌اند، احتمالاً مشکل سرمای زیاد یخچال شما به جریان هوا مربوط نمی‌شود و به موارد دیگری مرتبط است.

مشکلات کنترل سرما در یخچال

تنظیم دمای یخچال

توجه داشته باشید که تا زمانی که برق دستگاه قطع نشده است، روی آن کاری انجام ندهید. اگر فن یخچال شما عملکرد مناسبی دارد، پس جریان هوا در یخچال مسدود نیست و تنظیمات آن درست هستند. اگر با این وجود باز هم با مشکل سرمای زیاد یخچال روبه‌رو هستید، در چنین شرایطی علت سرمای زیاد داخل یخچال شما ممکن است مربوط به مشکلات کنترل سرما باشد.

مطلب پیشنهادی حل 4 مشکل رایج یخچال فریزر

اگر یخچال شما کنترل الکترونیکی دارد، کنترل سنسور نیز خواهد داشت و ممکن است علت سرمای زیاد یخچال به آن مربوط باشد. تشخیص مشکلات مربوط به کنترل‌های الکترونیکی کمی دشوار است و برای این کار نیاز به نمودار سیم‌کشی و کمی صبر دارید. ممکن است نیاز باشد برای حل مشکل سرمای زیاد یخچال کنترل‌ها تعویض شوند. در این صورت یخچال شما نیاز به تعمیر حرفه‌ای دارد.

اگر یخچال شما کنترل الکترونیکی با ترموستات دارد، شانس با شماست. این کنترل سرما بایستی تعویض شود  که به طور معمول خودتان نیز می‌توانید انجام دهید. شاید برای انجام این کار به راهنمایی یک تعمیرکار یخچال هم نیاز پیدا کنید. کلید کنترل برای کنترل دما در یخچال با کنترل سرما در ارتباط است. کار تعویض کنترل را باید با دقت انجام دهید تا از وارد آمدن هر گونه آسیب به اجزای آن جلوگیری شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

کنترل سرما سنسور دمایی دارد که به آن متصل است و در نزدیکی قسمت پشتی محفظه واقع شده است. برای پیدا کردن محل، لوله متصل‌کننده این دو به یکدیگر را دنبال کنید. با احتیاط کنترل قبلی را با کنترل جدید جایگزین کنید. برای این کار زمان بگذارید و با عجله انجام ندهید. اگر خودتان نتوانستید، می‌توانید از متخصصین و تعمیرکارهای آچاره در این زمینه کمک بگیرید.

حل مشکل تنظیمات اشتباه یخچال

درک تنظیمات یخچال و فریزر کار راحتی نیست زیرا تنظیمات بسیار تدریجی انجام می‌شوند. بعد از آن باید به مدت حداقل 24 ساعت به یخچال فرصت دهید تا خود را با تنظیمات جدید مطابقت دهد. طبیعتاً اولین کاری که افراد ماهر انجام می‌دهند این است که دما را چک می‌کنند و اگر ببینند دما به قدر مطلوب پایین نیست، آن را پایین‌تر می‌آورند. نتیجه این کار سرد شدن محفظه در روز بعد است؛ بنابراین آنها مجبور می‌شوند کنترل را در دمای گرمتری تنظیم کنند.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

  1. با یک دماسنج کار خود را آغاز کنید. اگر دماسنج ندارید، همین الآن یکی سفارش دهید یا از فروشگاه‌های سخت‌افزار تهیه کنید. برای تصمیم‌گیری در مورد تنظیمات به دماسنج احتیاج دارید. بهترین راه برای ایجاد تعادل در یخچال تنظیم عقربه صفحه روی حد متوسط است. این کار درب جریان هوا را تا نصف باز کرده و کنترل سرما را روی دمای متوسطی تنظیم می‌کند.
  2. دما را یادداشت کنید.
  3. 24 ساعت صبر کنید. این مرحله خیلی مهم است. نه چند ساعت و ده ساعت، بلکه 24 ساعت کامل صبر کنید و نه کمتر. در این مدت سعی کنید درب یخچال را فقط در مواقع ضروری باز کنید.
  4. بعد از گذشت 24 ساعت، دما را بخوانید.
  5. اگر یخچال خیلی سرد بود، دستگیره دما را حدود 8/1 دور بچرخانید. این کار تنظیمات جدیدی ایجاد می‌کند.
  6. 24 ساعت دیگر صبر کنید.
  7. دما را بخوانید.
  8. اگر هنوز هم دما بسیار سرد است، کنترل هوا را به سمت سرد فریزر یا گرم یخچال حرکت دهید. به طور معمول این کنترل به صورت زیر کار می‌کند:

در زمانی که یخچال در حال کار کردن است، در را باز و بسته کنید. با باز شدن باید بتوانید نسیمی سرد از دریچه هوا را تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید: هزینه تعمیر یخچال ساید

دیگر دلایلی که ممکن است منجر به سرمای زیاد یخچال شوند

  • درب‌های یخچال را بررسی کنید و ببینید آیا لاستیک دور آنها سالم است یا خیر. نشتی هوایی که از طریق درب یخچال ایجاد می‌شود می‌تواند فراخوانی سرما در یخچال را افزایش داده و به عنوان علت سرمای زیاد داخل یخچال عمل کند.
  • اگر فن به‌درستی کار نمی‌کند، معمولاً مدت زمان کار طولانی‌تر شده و دمای فریزر بسیار سرد می‌شود.
  • گاهی اوقات ممکن است سرما از سمت فریزر به یخچال و مخصوصاً در قسمت پایینی آن سرازیر شود. چنین اتفاقی منجر به یخ زدن مواد غذایی قرار گرفته در این قسمت خواهد شد.
  • تمیز بودن کویل‌های یخچال را نیز بررسی کنید.
  • برفک

سوالات متداول

  1. چه مواردی باعث ایجاد سرمای زیاد یخچال می‌شوند؟

مشکلات جریان هوا، مشکلات کنترل سرما، تنظیمات اشتباه، مشکلات یخ‌زدایی و گرفتگی و کثیف بودن دریچه‌‌ها یا نشتی درزگیرها از جمله عواملی هستند که موجب ایجاد سرمای زیاد یخچال می‌شوند.

  1. علت یخ زدن جامیوه‌ای یخچال چیست؟

علت یخ زدن جامیوه‌ای یخچال از کار افتادن فن به دلیل گرفتگی فاضلاب است. آب در قسمت ناودانی یا فاضلاب به علت گرفتگی تجمع کرده و یخ می‌زند. این وضعیت باعث از کار افتادن فن و جمع شدن آب در قسمت جامیوه‌ای می‌شود. برای حل مشکل باید علت یخ زدن جامیوه‌ای یخچال که همان گرفتگی فاضلاب است، برطرف شود.

  1. علت یخ زدن داخل یخچال قدیمی چیست؟

علت یخ زدن داخل یخچال قدیمی نیز مانند یخچال‌های جدید است و مواردی که در مورد یخچال‌های جدید گفته شده در مورد انواع قدیمی آن هم صدق می‌کند. سرمای زیاد یخچال و مواردی که موجب ایجاد آن می‌شوند، باعث می‌شوند که مواد غذایی موجود در آن یخ بزند. با این وجود به دلیل تفاوتی که در فناوری ساخت یخچال‌های جدید و قدیمی وجود دارد، ممکن است تفاوت اندکی در عیب‌یابی بین انواع قدیم و جدید آن وجود داشته باشد.

  1. آیا خودم می‌توانم مشکل سرمای بیش از حد یخچال را حل کنم؟

حل مشکل سرمای زیاد یخچال توسط خودتان نیز امکان‌پذیر است. با استفاده از موارد گفته شده در این مقاله می‌توانید از عهده آن برآیید. اگر فکر می‌کنید دانش تخصصی یا مهارت لازم یا حتی وقت کافی برای انجام این کار را ندارید، از تعمیرکاران و متخصصین آچاره کمک بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه در خدمت شما باشند.

برای ثبت سفارش تعمیر و سرویس یخچال در اصفهان و ارتباط با متخصصین آچاره میتوانید از طریق سایت با اپلیکیشن اقدام به ثبت سفارش نمایید.

 

در این باره بیشتر بخوانید 

تعمیر سوراخ شدن یخچال فریزر

آموزش نحوه تعویض روغن موتور یخچال

نگهداری یخچال خاموش به مدت طولانی

کدهای ارور یخچال فریزر ساید سامسونگ

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید