نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

4 روش برای تکثیر سیکاس!

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاه سیکاس یکی از ۹۵ گونه گیاهان از خانواده پایانخلیان است. این گیاه دارای برگ‌های کشیده‌ای است که بسیار شبیه به نخل است. سیکاس در مناطق گرم و مرطوب به عمل می‌آید و یک گیاه آپارتمانی زیبا است.
سیکاس دارای دوپایه نر و ماده است و شرایط نگهداری آن شامل نور زیاد، رطوبت و آبیاری است. برای آشنایی با روش‌های تکثیر سیکاس در ادامه این پست با ما همراه باشید.

 نکات کلیدی

  • برای تکثیر سیکاس از طریق پاجوش باید در فصل بهار اقدام کنید.
  • در تکثیر سیکاس از طریق پاجوش از گونه نر گیاه استفاده می‌شود.
  • محیط نگهداری سیکاس باید در سایه و هوای معتدل باشد.

شیوه های تکثیر سیکاس در منزل

1. تکثیر سیکاس از طریق پاجوش

زمان تکثیر سیکاس از طریق پاجوش، مربوط به اوایل فصل بهار می‌شود. جالب است بدانید که تنها گونه نر سیکاس پاجوش می‌دهد.

پس برای تکثیر گل سیکاس از طریق پاجوش باید از گونه نر آن استفاده کنید. پس از آن باید پاجوش‌ها رشد کنند و به رنگ سبز تیره در بیایند. در ادامه به شرح تکثیر گیاه سیکاس از طریق پاجوش می‌پردازیم:

۱. برای تکثیر سیکاس از طریق پاجوش در ابتدا گیاه را از گلدان به‌آرامی بیرون بیاورید. ریشه را با دقت تمیز کنید.

۲. سپس به محل اتصال ریشه و پاجوش دقت کنید. سعی کنید به وسیله یک قیچی یا تیغ تیز کاملا تمیز به‌آرامی پاجوش را با ریشه آن از قسمت‌های دیگر پیاز جدا کنید.

۳. یک گلدان بردارید و آن را با مخلوطی از خاک برگ و ماسه پر کنید. سپس گیاه سیکاس را به‌صورتی در آن قرار دهید که فقط نصف پیاز داخل خاک باشد.

۴. آبیاری این‌ گیاه باید به‌گونه‌ای باشد که هر وقت خاک خشک شدُ می‌توانید به آن آب دهید. با این کار مانع از پوسیدگی ریشه خواهید شد.

۵. فراموش نکنید که این گیاه زیبا نباید زیر آفتاب داغ باشد. محیط نگهداری سیکاس باید در سایه و هوای معتدل باشد.

۶. بعد از کاشت سیکاس، می‌توان انتظار داشت که بعد از 2 ماه گیاه شما شروع به برگ دادن می‌کند. پس باید کود دادن به آن را شروع کنید تا ریشه‌های تازه سیکاس بهتر و بیشتر رشد کنند.

۷. توجه داشته باشید که نباید گلدان را از مکان فعلی آن جابه‌جا کنید. برای رشد بهتر برگ‌ها لازم است تا گیاه مقداری آفتاب بگیرد. تعویض گلدان قبل از رشد کامل برگ‌ها، باعث بروز شوک و توقف رشد گیاه خواهد شد.

تکثیر سیکاس از طریق پاجوش

2. تکثیر سیکاس از طریق بذر

برخلاف تکثیر سیکاس از طریق پاجوش، که در آن از گونه نر آن استفاده می‌شد. در این روش از نوع ماده آن برای تکثیر سیکاس استفاده می‌کنند.‌

بذرهای سیکاس در ماه‌های سردی مثل دی و بهمن قابل برداشت هستند. کافی است گیاه را کمی تکان دهید تا دانه‌های رسیده آن جدا شوند. البته هر دانه‌ای مناسب کاشت نیست، سعی کنید دانه‌های سفت را بکارید.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

برای تست دانه‌ها می‌توانید آنها را کمی فشار دهید تا مطمئن شوید که ضعیف و پوک نیستند. برای اطلاع از روش تکثیر و پرورش سیکاس از طریق بذر مطالب زیر را بخوانید:

۱. اگر دانه‌های تازه دارید، باید پوسته قرمز آن‌ها را جدا کنید. برای رشد بهتر آن‌ها، می‌توانید تا 2 روز دانه‌ها را در جای خشک قرار دهید.
اما اگر دانه‌های شما قدیمی هستندُ باید آن‌ها را تا 2 روز در آب خیس کنید تا رطوبت را به خود جذب کنند. پس از آن بذرها آماده کاشت خواهند شد.

۲. از خاکی استفاده کنید که نیمی از آن پرلیت و نیم دیگر آن مخلوط خاک برگ و پیت ماس است. این خاک را داخل گلدان بریزید.

۳. با اضافه کردن مقداری شن به زهکشی بهتر خاک کمک بزرگی خواهید کرد.

۴. سپس بذرها را به‌صورت افقی و از پهلو روی خاک قرار دهید و روی آن‌ها را با خاک پر کنید.
توجه داشته باشید که گلدان باید در هوای معتدل باشدِ زیرا بذرها بین دمای 20 الی 26 درجه سانتی‌گراد به‌خوبی رشد خواهند کرد.
همچنین نور مستقیم خورشید برای بذرها به هیچ عنوان مناسب نیست.

۵. پس از طی 3 ماه بذرها ریشه در می‌آورند. 12 ماه طول خواهد کشید تا آن‌ها به یک گیاه کامل تبدیل شوند.
بعد از طی 10 سال شما یک سیکاس بالغ و با برگ‌های بسیار زیبا خواهید داشت. ممکن است زمانی طولانی باشد، اما ارزشش را خواهد داشت!

۶. ریشه‌ها در تکثیر سیکاس بسیار حساس هستند. در زمان ریشه‌دهی سعی کنید تا خاک را مرطوب نگه دارید. به هیچ وجه به ریشه‌ها آب فراوان ندهید. بعد از جوانه زدن و تکثیر سیکاس می‌توانید به خاک آن کود نیز اضافه کنید.

تکثیر سیکاس از طریق بذر

3. تکثیر سیکاس از طریق پیاز

در تکثیر سیکاس از طریق پیاز، باید به پیاز بالغ آن توجه کرد. باید پیازهایی را انتخاب کنید که از اطراف پیاز بالغ روییده شده باشند. برای تکثیر سیکاس از طریق پیاز آن به‌صورت زیر عمل کنید:

۱. قبل از هر کاری باید با استفاده از یک بیلچه، جوانه‌ها یا پیازها را از اطراف بوته مادر جدا کنید. بهترین زمان برای جداسازی پیازها از بدنه در بهار و اواخر زمستان است.

۲. پس از جداسازی پیازها از بوته مادر، همه برگ‌ها و ریشه‌ها را از آنها جدا نمایید.

۳. گلدان مناسب گیاه را از خاکی که از مخلوط ماسه، پوکه و خاک برگ تشکیل شده‌است پر کنید. ماسه موجب زهکشی خوب گیاه خواهد شد.

۴. در خاک خشک نیمی از پیاز را قرار دهید. سپس می‌توانید به آن آب داده و گلدان را در سایه قرار دهید.

۵. اجازه دهید تا برگ‌ها ظاهر گردند. سپس می‌توانید به گلدان کود اضافه کنید. کود را به همراه آب به گلدان اضافه کنید و هیچ گاه کود خشک را در گلدان نریزید.

۶. به گیاه اجازه دهید تا ریشه‌هایش محکم و قوی شوند و از جابه‌جا کردن آن بپرهیزید.

۷. اگر برگ‌های دایره‌ای شروع به رویش کردند، به شما تبریک می‌گوییم! سیکاس شما در حال رشد است. به هیچ وجه آن را جابه‌جا نکنید؛ زیرا این مرحله از مراحل حساس در عمر سیکاس است.
جابه‌جایی سیکاس باعث ایجاد شوک و توقف در رشد سیکاس می‌شود. نور خورشید باعث بلند شدن برگ‌های زیبای سیکاس خواهد شد.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

4. تکثیر سیکاس با برگ

۱. در پرورش سیکاس از طریق قلمه زدن برگ، شما می‌توانید قسمتی از تنه این گیاه را از بالا برید.

۲. سپس انتهای تنه را بدون این‌که تقسیم کنید در خاک قرار دهید. مخلوطی از خاک برگ و ماسه را به‌عنوان خاک آن در نظر بگیرید.

۳. هر بار که خاک را خشک یافتید، به آن آب دهید. سپس گلدان را در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

توجه داشته باشید که بیشتر افراد برای تکثیر سیکاس از روش‌های دیگر که پیشتر ذکر شد استفاده می‌کنند.

بهترین شرایط برای تکثیر گل سیکاس چیست؟

1. خاک

خاک مناسب برای تکثیر سیکاس، خاکی است که مخلوطی از خاک برگ، ماسه و کمی خاک رس باشد. همواره باید گیاه را طوری کاشت که از سطح خاک کمی بالاتر باشد.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

همچنین پیاز گیاه باید به‌گونه‌ای در خاک قرار گیرد که نیمی از آن در خاک و نیم دیگر آن از خاک بیرون باشد.

شرایط تکثیر سیکاس

2. آب

هنگام آب دادن به سیکاس، همیشه خاک آن را در نظر داشته باشید. اگر خاک خشک بود می‌توانید به گیاه آب دهید. بارش تگرگ موجب ایجاد لکه‌های زرد رنگ نقطه‌ای روی سطح برگ‌ها می‌شود.

3. کود

زمان‌های مناسب برای کود دادن به گل سیکاس در طول بهار و در اواخر تابستان است. در صورت استفاده از کودهای ارگانیک مانند کودهای حیوانی و کودهایی که دیر جذب می‌شوند، از باقی ماندن این کودها در دهانه و نوک پیاز جلوگیری کنید.

با این کار آرایش منظم برگ‌های تازه، بهم نخواهد خورد. (بهترین کود برای گیاه را اینجا بشناسید!)

پرورش سیکاس

4. دما

میزان دمای قابل تحمل برای سیکاس در حدود 42+ الی 11- درجه سانتی‌گراد در نظر گرفته می‌شود.

5. رطوبت

خاک این گیاه می‌بایست کمی مرطوب باشد. توجه داشته باشید که خاک کاملا تر باعث پوسیدگی ریشه‌ها و پاجوش‌ها خواهد شد. (برای آشنایی با نحوه آبیاری گیاهان در مسافرت کلیک کنید.)

6. نور

در رابطه با نور می‌بایست به سن سیکاس خود توجه کنید. اگر برگ‌های آن تازه درآمده‌اند، باید از گذاشتن سیکاس زیر نور مستقیم خورشید جلوگیری کنید.

در این زمان گیاه می‌تواند تنها در نور موجود در اتاق رشد کند و خود را با هوای منزل تطبیق دهد. یعنی حدود چند ساعت در صبح و عصر آفتاب بگیرد.

پس از مدتی از رشد سیکاس می‌توان آن را زیر نور مستقیم خورشید نیز قرار داد. اگر گیاه شما بیش از حد زیر نور مستقیم و شدید خورشید قرار گیرد برگ‌ها کوتاه می‌مانند. اگر نور کم باشد، برگ‌ها بلند و فاصله بین آن‌ها نیز زیاد است.

نگهداری و پرورش سیکاس

7. جابه‌جایی

بهترین فصل برای انتقال سیکاس در اوایل بهار و در طول زمستان است؛ زیرا در این دوران گیاه رشدی ندارد. از این رو بهتر می‌توان آن را جابه‌جا کرد.

اما چه زمانی می‌توان پی برد که سیکاس شما احتیاج به گلدان بزرگ‌تری دارد؟ از بررسی حجم ریشه‌ها می‌توان پی برد که گیاه نیاز به گلدان بزرگ‌تری دارد.

توجه داشته باشید که باید گیاه را در فصول ذکرشده انتقال دهید؛ زیرا سیکاس رشد کندی دارد. همچنین این گیاه با شرایط جدید دیرتر از سایر گیاهان سازگار می‌شود.

شما می‌توانید برای سیکاس از گلدانی استفاده کنید که عمق آن به اندازه یک و نیم برابر حجم ریشه خاک بگیرد.

عوارض و بیماری های سیکاس

1. زرد شدن برگ سیکاس

اگر برگ‌های سیکاس شما زرد شوند، نشانه کوددهی بیش از حد یا فقر خاک است. اگر همه برگ‌های گیاه زرد شوند، چه کاری باید انجام داد؟

در صورت زرد شدن برگ های گیاه سیکاس، باید گیاه خود را به گلدان دیگری منتقل کنید؛ زیرا خاک گلدان شما زهکشی خوبی ندارد. هاله‌های زرد بر روی برگ‌ها نشان دهنده نور شدید خورشید است.

از قرار دادن گیاه خود در روزهای بسیار گرم در آفتاب خودداری کنید.

شیوه های تکثیر سیکاس در منزل

2. حشرات

در صورتی که گیاه شما گرفتار حشرات شده باشد، در پوسته آن لکه‌ها به رنگ سفید یا قهوه‌ای هستند. اگر کنه به گیاه شما حمله کند، این لکه‌ها به رنگ قهوه‌ای پر رنگ هستند.

3. قارچ‌ها

اگر پیاز گیاه زخمی شود، یا آب فراوان در گلدان بریزید، دیر یا زود قارچ‌ها در این محیط رشد خواهند کرد.

با فعالیت قارچ‌ها ریشه گیاه پوسیده و نرم خواهد شد. در صورت امکان می‌توانید با استفاده از قارچ‌کش‌ها به درمان قارچ گیاه بپردازید.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله آچاره بهترین شرایط و روش برای تکثیر گل سیکاس را بیان کردیم. همچنین به توضیح مفصل در رابطه با شیوه‌های تکثیر سیکاس در منزل پرداختیم.

در نهایت فراموش نکنید که شما برای دریافت خدمات گل و گیاهان آپارتمانی می‌توانید از تیم باغبانی آچاره کمک بگیرید. کافی‌ست سفارش خود را در سایت آچاره ثبت کنید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

یادآور می‌شود که اگر به گل و گیاه علاقه دارید و گلخانه دارید؛ می‌توانید برای تمیز کردن آن از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت خدمات نظافت منزل کافی است سفارش خود را به‌رایگان در سایت ثبت کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید