تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

8 علت پریدن فیوز کولر گازی

سرمایش و گرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

حتماً برای شما هم پیش آمده است که به نیت انجام کاری در خانه، وسیله‌ای برقی را روشن کنید و ناگهان ببینید که فیوز برق پرید! پریدن فیوز کولر گازی هم یکی از این موارد پرتکرار است که دانستن علت آن بسیار مهم است. علت پریدن فیوز کولر گازی به موارد متعددی مربوط می‌شود که در ادامه، آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم و به تعمیر کولر گازی خواهیم پرداخت. به طور معمول، یک فیوز شیشه‌ای در داخل پنل‌ کولر گازی‌ها وجود دارد که یک برد الکترونیکی بر روی آن قرار می‌گیرد و نحوۀ عملکرد آن، وضعیت دستگاه مشخص می‌کند.

فیوز در کولر گازی، چه نقشی را ایفا می‌کند؟ پاسخ به این پرسش، گام اول در آگاهی به علت پریدن فیوز هنگام روشن‌کردن کولر گازی است.

فیوز در کولر گازی چه کاری انجام می‌دهد؟

فیوز، یک مجموعه از سیم‌های فلزی است که در یک محفظه به شکل متمرکز قرار گرفته‌اند. فیوز در بخش تجهیزات الکترونیکی مجموعۀ کولر گازی، قرار می‌گیرد که وظیفۀ آن، حفاظت از کل مجموعه است. در واقع هنگامی که ناگهان، ولتاژ زیادی(Over Load) به دستگاه وارد شود، فیوز کولر گازی فعال شده و می‌پرد و با این کار دستگاه را از مدار خارج می‌کند تا آسیبی به آن نرسد. فیوز در ابتدای مدار الکتریکی عملکرد کولر گازی قرار دارد و برق بایستی در گام اول وارد آن شده و سپس به مقدار ولتاژ مورد انتظار برسد.

سیم کشی کولر گازی

چگونه از پریدن یا سوختن فیوز کولر گازی، اطلاع پیدا کنیم؟

  • اگر قصد روشن‌کردن کولر گازی خود را دارید ولی با مشکل روشن نشدن کولر گازی رو به رو شدید، احتمالاً فیوز آن سوخته است.
  • با شنیدن صدایی غیرمعمول (مثل زوزه) از کولر گازی، به نیم‌سوز‌شدن فیوز فکر کنید و حتما فیوز را تست کنید.
  • در صورتی که دستگاه روشن شود و یکدفعه، برای همیشه خاموش شود، پریدن فیوز کولر گازی یکی از محتمل‌ترین دلایل است.
  • ممکن است کمپرسور کولر گازی کار نکند. در این شرایط هم به امکان سوختن فیوز فکر کنید چرا که در این حالت هم این بخش به دستگاه، اصلاً اجازۀ روشن‌شدن نمی‌دهد.

هشت علت پریدن فیوز کولر گازی

علت پریدن فیوز هنگام روشن‌شدن کولر گازی، دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

1. کثیف‌بودن فیلترهای کولر گازی

مثل اکثر دستگاه‌های الکترونیکی دیگر، فیلتر به رغم ظاهر ساده، نقشی مهم در عملکرد کلی دستگاه ایفا می‌کند. همانطور که اگر فیلتر ماشین در موقع مناسب تعویض نشود، ورود آلودگی به بخش‌های مختلف مجموعه آسیب می‌زند، کثیفی فیلترهای کولر گازی هم موجب کاهش راندمان دستگاه می‌شود.

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

در واقع، کولر گازی شما حالا برای ایجاد سرمایشی به میزان قبل، بایستی بار بیشتری را تحمل کند. و این موضوع باعث داغ‌شدن بخش‌های دستگاه شده و موجب می‌شود که به شکل ناگهانی فیوز بپرد. پس در علت پریدن فیوز کولر گازی، تمیزنبودن بخش‌های مختلف و نشستن گرد و غبار برای مدت طولانی، یکی از اولین مواردی است که بایستی به آن توجه کرد. برای آگاهی از فیلم آموزش تعویض فیلتر کولر گازی | شستشوی فیلتر کولر گازی کلیک کنید.

کثیف بودن فیلترها

2. نقص در فن کولر گازی

فن کولر گازی، مشابه پروانه‌های رادیاتور، وظیفۀ برقراری جریان پایدار هوا و تنظیم دمای دستگاه را بر عهده دارد. خرابی فن کولر گازی، موجب می‌شود که دمای دستگاه، از حالت عادی بالاتر برود و فیوز به شکل خودکار، بپرد.

نقص در فن کولر گازی

مطالب پیشنهادی چرا کولر گازی باد گرم می‌زند؟

3. سن بالای کولر گازی

با افزایش عمر هر دستگاه که تجهیزات الکترونیکی دارد، احتمال کاهش کارایی، پیش روی مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. در بررسی علت پریدن فیوز کولر گازی، مساله توجه به عمر بالای دستگاه هم، یکی از موارد حیاتی است. کولر گازی بعد از طی‌کردن عمر مفیدی که احتمالاً در بروشور یا کاتالوگ آن ذکر شده، به دست‌انداز می‌افتد. پس بعد از مدت زمانی، در صورت امکان، به جای تعمیرهای مکرر به خرید یک کولر گازی نو فکر کنید.

4. کاهش گاز مبرد کولر گازی

گاز مبرد یا سردکننده در کولر گازی، مثل خون در رگ‌های انسان است. کمبود آن، موجب وقفه در سیر کارکرد دستگاه می‌شود. گاز مبرد، وظیفه دارد تا گرما را از محیط داخل خانه یا محل کار گرفته و با افزایش فشار، آن را به محیط بیرون پس دهد. کمبود گاز مبرد کولر گازی، که ممکن است به علت نشتی در لوله‌های انتقال رخ دهد، موجب می‌شود که دستگاه نتواند دمای محیط را به میزان دمای بایست ترموستات برساند و موجب فشار به آن شود. در این حالت، پریدن فیوز یکی از علل معمول در هنگام روشن‌شدن دستگاه خواهد بود.

علت پریدن فیوز کولر گازی

5. نقص خازن کولر گازی

خازن، قلب تپندۀ هر فیوز است. خازن کولر گازی با رگلاژ و تنظیم جریان برق، وظیفۀ تنظیم ولتاژ دستگاه را بر عهده دارد. خازن اگر نیم‌سوز شود یا به طور کلی بسوزد، فیوز کارایی خود را از دست می‌دهد. پس در علت پریدن فیوز کولر گازی، حتماً بررسی وضعیت خازن را هم در همان موارد اول بررسی قرار دهید.

پریدن فیوز کولر گازی

6. افت عملکرد کمپرسور کولر گازی

یکی از متداول‌ترین دلایل در بررسی علت پریدن فیوز کولر گازی، خرابی کمپرسور است. کمپرسور کولر گازی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های این دستگاه است که وظیفۀ بالابردن فشار مبرد و ادامۀ چرخۀ سرمایش را بر عهده دارد. اگر کمپرسور دچار نقص عملکرد شود، پریدن فیوز به هنگام روشن‌کردن کولر گازی اتفاق می‌افتد. هر چند وقت یکبار، با توجه به ملاحظات ذکرشده در دفترچۀ عملکرد کمپرسور، وضعیت آن را بررسی کنید.

افت عملکرد کمپرسور کولر گازی

7. مشکل جعبه تقسیم دستگاه

جعبه تقسیم ساختمان، وظیفۀ تقسیم برق مجتمع را بر عهده دارد و در صورت خطای عملکرد آن، بروز اشکالاتی در عملکرد فیوز بخش‌های مختلف، دور از ذهن نیست. یکی از موارد مهم در بررسی علت پریدن فیوز کولر گازی، خرابی جعبه تقسیم می‌تواند باشد که توسط یک مهندس برق ساختمان یا الکترونیک بایستی مورد بررسی قرار گیرد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

8. اتصال کوتاه مدار کولر گازی

مواردی در هنگام عملکرد کولر گازی پیش می‌آید که موجب می‌شود شرایط اتصال کوتاه آن می‌شود.

  • علت پریدن فیوز کولر گازی

مطلب پیشنهادی دیفراست کولر گازی یا برفک‌زدایی

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

علت سوختن فیوز شیشه‌ای کولر گازی چیست؟

  • انتخاب فیوز نامناسب با دستگاه و یا کیفیت پایین آن، یکی از علل پرتکرار سوختن فیوز کولر گازی است.
  • فیوز بزرگ، به خودی خود می‌تواند ولتاژ اضافه به دستگاه وارد کند که علاوه بر آسیب به کلیت دستگاه، سبب سوختن خود فیوز کولر گازی شود.
  • فیوز کوچکتر از میزان مورد نیاز هم می‌تواند موجب تحمیل بار اضافه به دستگاه و سوختن آن شود.
  • سیم‌های ورودی و خروجی را چک کنید که شُل نباشند. هر اتصال شُل می‌تواند باعث ایجاد گرما شود. علت سوختن فیوز برد کولر گازی، می‌تواند به همین دلیل ساده و دور از چشم باشد.

نکته کاربردی در انتخاب فیوز کولر گازی

  • فیوز مینیاتوری نوع C، انتخاب مناسبی برای کولرهای گازی است. این فیوزها برای راه‌اندازی دستگاه‌هایی که به جریان راه‌اندازی بالایی نیاز ندارند، استفاده می‌شود. آمپر فیوز بایستی متناسب با جریان برق مصرفی کولر که در بروشور دستگاه درج شده، باشد. برای این کار میزان سرمایش کولر گازی بر حسب BTU (British Thermal Unit) را بر 2000 تقسیم کنید تا میزان آمپر مصرفی دستگاه شما محاسبه شود. بر این اساس، مدل فیوز خود را انتخاب کنید.

در این باره بیشتر بخوانید:

آشنایی با طرز کار داکت اسپلیت

دلیل سوختن موتور کولر گازی

لیست کامل ارور کولر گازی میدیا (Midea)

آشنایی با ابزار نصب کولر گازی

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید