تعمیر پکیج تعمیرپکیج

تعمیر فن و روغن کاری پکیج دیواری

پکیجسرمایش و گرمایشگرمایش

در سال‌های اخیر، در طراحی سیستم پکیج‌ها از فن استفاده می‌شود و این شامل تمام پکیج‌های سرمایشی و گرمایشی می‌شود. در این مقاله از مجله آچاره قصد داریم تا عملکرد فن پکیج و علائم و نشانه‌های خرابی فن و طریقه سرویس کردن فن پکیج را بررسی کنیم.

نکات کلیدی

فن پکیج از ورود گردوغبار به دستگاه جلوگیری می‌کند. تعمیر فن پکیج باید توسط تعمیرکار حرفه‌ای انجام شود. افتادن یک جسم خارجی داخل آن، خشک شدن بلبرینگ فن، کثیف شدن پره، خرابی قطعات فن پکیج و سایر مشکلات ممکن است ایجاد شود که گاهی به‌راحتی حل نمی‌شود و حتما باید پکیج تعمیر شود.

نقش فن در پکیج چیست؟

یکی از قطعات مهم در پکیج، فن است. مواردی مانند گردوغبار موجود در هوا، به مرور زمان روی فن می‌نشیند. زمانی که فن غبارآلود می‌شود، بالانس پروانه‌های آن به هم می‌خورد. همین موضوع موجب می‌شود که اجزای پکیج با صدا و لرزش کار کند.

دو مورد از مهم‌ترین کارهایی که فن در پکیج انجام می‌دهد عبارت است از:

  • هدایت کردن گازهای سمی مونوکسید کربن و محصولات احتراق به فضای بیرون
  • مکش و تأمین کردن اکسیژن موردنیاز محفظه احتراق پکیج برای احتراق گاز

 فن پکیج

عیب‌یابی و تعمیر فن پکیج

اگر بعد از ریست شدن پکیج و یا در زمان روشن کردن پکیج، تا مرحله روشن شدن فن پیش می‌رود اما بعد از استارت خوردن، دوباره خاموش می‌شود، چراغ قرمز پکیج روشن می‌شود و یا روی پنل ارور مربوط به فن نشان داده می‌شود. در این حالت یعنی مشکل از فن پکیج است. این نکته را به خاطر داشته باشید که در پکیج‌های آنالوگ، ارورها به صورت دیجیتال نشان داده نمی‌شود.
تعمیر پکیج
تعمیرپکیج

در این سری از پکیج‌ها، روشن شدن و یا چشمک زدن چراغ روی پنل نشان دهنده وجود مشکل در پنل است. نکته‌ای که در مورد تعمیر پکیج حائز اهمیت است، عیب‌یابی درست پکیج است. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی پکیج، بروز صداهای غیرمعمول و آزاردهنده از پکیج است. در ادامه به سایر دلایل خرابی فن اشاره خواهیم کرد.

 فن پکیج

1. افتادن یک جسم خارجی در داخل فن

در این حالت ابتدا قاب پکیج را باز کنید و قاب محافظ آن را بردارید. پس از بررسی کردن فن، می‌توانید شیئی که درون فن افتاده است را خارج کنید.

قبل از هرکاری باید نصب دودکش پکیج | محل قرارگیری را جدی بگیرید و درست اصولی انجام دهید.

2. خشک شدن بلبرینگ‌های فن

یکی دیگر از مواردی که باعث سر و صدا کردن پکیج می‌شود، خشک شدن بلبرینگ‌های فن است. با گذشت زمان، بلبرینگ‌ها کم‌کم خشک می‌شوند و بر اثر اصطکاک سروصدا ایجاد می‌کنند. در صورتی که سر و صدای ایجاد شده به دلیل خشکی بلبرینگ‌ها باشد، بهتر است قبل از اینکه آسیب جدی به دستگاه وارد شود، بلبرینگ‌ها را روغن‌کاری کنید و صدای ایجاد شده را برطرف کنید. برای تعویض بلبرینگ فن پکیج با تعمیرکاران خبره تماس بگیرید.

 فن پکیج

3. کثیف شدن پره‌های فن

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، وجود گردوغبار روی پره‌های فن، باعث به هم خوردن بالانس فن می‌شود. در صورتی که دچار چنین مشکلی شده‌اید باید از یک فرد متخصص بخواهید تا فن پکیج شما را شستشو دهد.

4. خراب شدن قطعات قطعه‌های الکتریکی فن پکیج

خراب شدن قطعه‌های الکتریکی و الکترونیکی فن، یکی دیگر از عوامل خراب شدن فن پکیج است. نوسان ولتاژ برق یکی از عوامل خراب شدن این قطعات است. برای پیشگیری از این مشکل، از یک محافظ برق با کیفیت استفاده کنید.

زمان مناسب برای سرویس و تعمیر فن پکیج

  • فن بعد از روشن شدن دوباره خاموش می‌شود
  • فن در زمان کار کردن سروصدای زیادی ایجاد می‌کند
  • پکیج دائماً خاموش و روشن می‌شود
  • ارور مربوط به فن پرشر و سوییچ هوا ظاهر می‌شود
  • زمان مناسب برای سرویس کامل پکیج

بررسی دلایل روشن ماندن فن پکیج

یکی دیگر از مواردی که منجر به تعمیر فن پکیج می‌شود، یکسره روشن ماندن آن است. یکی از عوامل بروز این مشکل، گیرکردن کانتکت‌های رله است. در این حالت، کانتکت‌های رله فن  که وظیفه قطع و وصل کردن جریان در پکیج را بر عهده دارند، به هم می‌چسبند و نمی‌توانند درست کار کنند. این موضوع باعث می‌شود تا فن به صورت یکسره کار کند.

اقدامات لازم قبل از تعمیر فن پکیج و سرویس کردن پکیج

برای تعمیر فن پکیج دوشاخه پکیج را از پریز برق بکشید و برق دستگاه را قطع کنید تا احتمال برق‌گرفتگی وجود نداشته باشد. قبل از هر کاری شیر گاز پکیج را ببندید تا خطر گازگرفتگی و آتش‌سوزی از بین برود. فشار آب پکیج را به صفر برسانید و برای این کار، مدار آب گرم شوفاژ را به طور کامل تخلیه کنید. برای تخلیه مدار آب گرم شوفاژ، شیر آب داغ ظرفشویی و شیر پر کن ظرفشویی را باز کنید تا فشار آب مدار اولیه صفر شود.

گاهی گرم نشدن دستگاه نیاز به آموزش تعمیر مبدل پکیج و انواع مبدل پکیج دارد.

مشاهده هزینه تعمیر پکیج!

خراب شدن موتور فن پکیج

یکی از قطعات فن که نقش مهمی در عملکرد آن دارد، موتور فن است. در  برخی مواقع ممکن است موتور به دلیل نداشتن برق از کار بیفتد و یا بر اثر فشار زیاد، ممکن است موتور منجمد شود و به خوبی عمل نکند. بدترین حالت برای موتور فن این است که بر اثر وارد شدن فشار زیاد، فیوز و سیم‌های دیگر بسوزد.

در این صورت باید موتور فن را تعویض کنید. یکی دیگر از عوامل خرابی موتور فن، خراب شدن رله فن است. در صورتی که رله فن به درستی کار نکند، اتصالات جریان الکتریکی بین فن و برد قطع می‌شود و موتور فن خراب می‌شود.

خراب شدن خازن

یکی از قطعات فن در پکیج دیواری، خازن است. خازن قطعه‌ای استوانه‌ای شکل است و وظیفه آن انتقال ولتاژ برق از بخش الکتریکی دستگاه به داخل موتور فن است. در صورتی که فشار زیاد باشد خازن از کار میفتد و انتقال ولتاژ به درستی صورت نمی‌گیرد. برای تعمیر خازن فن پکیج باید از یک فرد متخصص درخواست کمک کنید.

تعمیرات تخصصی پکیج با آچاره

بررسی دلایل یکسره کار کردن فن پکیج

  • الکترود جرقه زن
  • یون الکترود
  • گرفته بودن دودکش
  • خرابی برد

 مراحل سرویس‌ کردن

سرویس کردن فن از جمله اقداماتی است که می‌تواند از خراب شدن و نیاز به تعمیر و یا تعویض کردن فن جلوگیری کند.

  1. ابتدا پکیج را از برق بکشید و شیر گاز را ببندید.
  2. درب محفظه احتراق را باز و دودکش پکیج را جدا کنید.
  3. سیم فن را جدا کنید.
  4. شیلنگ پرشر سوئیچ را از فن جدا کنید.
  5. پیچ‌های اتصال‌دهنده فن به پکیج و فلنج دودکش را باز کنید.
  6. از سالم بودن شیپوری فن مطمئن شوید. اگر شیپوری بر اثر حرارت دفرمه شده باشد، باید آن را تعویض کنید.
  7. فن را به طور کامل با آب و شوینده بشویید. از ریختن آب روی سیم پی خودداری کنید. اگر روی سیم‌پیچ آب ریخت، آن را با سشوار به طور کامل خشک کنید.
  8. سپس شیلنگ‌های پرشر سوئیچ هوای پکیج را باز کرده و بشویید.
  9. بعد از تمیز کردن فن، اتصالات مربوط به فن پکیج را بررسی کنید و از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید.
  10. لاستیک‌های صدا گیر فن را بررسی و بلبرینگ بوش فن را روغن کاری کنید.
  11. اگر فن واشر و یا اورینگ بزرگ دارد که بین محل اتصال فن قرار می‌گیرد، حتماً آن را در جای خود قرار دهید. چون موجب صداگیری فن در زمان کار کردن می‌شود.اگر از واشر و اورینگ استفاده نشده بود، می‌توانید از چسب مزدا استفاده کنید تا در صورت شل شدن پیج ها، مانع از ایجاد صدای بیش‌ازحد شود.
  12. شیلنگ‌های پرشر سوئیچ را وصل کنید. در صورت اتصال اشتباه شیلنگ‌ها، بعد از روشن شدن و استارت فن، ارور پرشر سوئیچ ظاهر می‌شود. در این صورت باید شیلنگ‌ها را جابجا کنید.
  13. دریچه پلاستیکی بالای دودکش پکیج را باز کرده و کنار بگذارید. وجود آن ضروری نیست.
  14. بهتر است روی پکیج را با استفاده از توری مرغی بپوشانید تا پرندگان روی آن لانه‌سازی نکنند. چون باعث آسیب رسیدن به دستگاه می‌شود.

آموزش ریست کردن پکیج به رفع انواع مشکلات موجود ختم می‌شود.

تعمیرکاران پکیج آچاره با تجربه موفق بیش از 32000 پروژه تعمیر و سرویس انواع پکیج آماده ارائه خدمت به شما هستند. 2 مزیت ویژه استفاده از خدمات آچاره رقابتی بودن دستمرد تعمیر پکیج و کیفیت خدمات است. درصد زیادی از افرادی که به آچاره اعتماد می‌کنند؛ مجددا از خدمات ما استفاده می‌کنند و این نشان از کیفیت خدمات و میزان رضایتمندی مشتریان ما است.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر پکیج

درخواست تعمیر پکیج!

 

کلیک کنید