تعمیر پکیج تعمیرپکیج

بای پس پکیج چیست؟ | علائم خرابی بای پس پکیج

سرمایش و گرمایشپکیجگرمایش

بای پس پکیج چیست؟ آیا تابه‌حال به افزایش بیش از حد دمای پکیج دیواری فکر کرده‌اید؟ گرم کردن آب وظیفه اصلی پکیج دیواری محسوب می‌شود و این سیستم، حرارت موردنیاز خود را با مصرف گاز و یا برق تامین می‌کند.

نحوه کار پکیج دیواری به این صورت است که آب با دمای معمولی از یک سمت وارد آن شده و پس از گرم شدن از سمت دیگر پکیج خارج می‌شود. سپس در مرحله بعد این آب گرم وارد شبکه آب مصرفی و سیستم گرمایشی خواهد شد.

حالا تصور کنید که مسیر ورود آب به پکیج دیواری به هر دلیلی مسدود شده و آب کافی وارد این سیستم نمی‌شود. در این شرایط اگر حرارت تولیدی پکیج کاهش یا میزان آب ورودی افزایش پیدا نکند، افزایش بیش از حد دمای سیستم دور از انتظار نخواهد بود.

در اینجاست که اهمیت بای پس پکیج نمایان می‌شود. شاید بپرسید که علت این مسئله چیست؟ در این مقاله از مجله آچاره بای پس پکیج را بیشتر شناخته و تمامی اطلاعات مهم مربوط به آن و تعمیر پکیج را مرور خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

نکات کلیدی

بای پس پکیج مانند یک شیر یک طرفه مدار رفت را به برگشت متصل می‌کند و از کاهش آب ورودی جلوگیری می‌کند. کاهش آب ورودی به دستگاه از علائم خرابی بای پس پکیج است.

بای پس پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

بای پس پکیج یکی از قطعات پکیج است که وظیفه جلوگیری از کاهش جریان آب ورودی به دستگاه را برعهده دارد. این موضوع تاثیر زیادی را در پیشگیری از سوختن پمپ پکیج ایفا می‌کند.

زمانی که فشار آب ورودی به پکیج به دلایلی همچون انسداد مجاری، کاهش فشار آب شهری و … کاهش پیدا کند، پمپ پکیج با افزایش فعالیت نسبت به جبران این اختلال اقدام خواهد کرد.

این عکس العمل فشار زیادی را به پمپ وارد کرده و می‌تواند در زمان کوتاهی به خراب شدن پمپ پکیج منجر شود.

سازندگان برای رفع این نقطه ضعف قطعه بای پس (Bypass) را طراحی و در ساختار این سیستم جایگذاری کردند. بای پس پکیج با ایجاد یک مسیر اصطلاحا میان‌بر برای جریان آب، مشکل کاهش فشار آب ورودی را برطرف کرده و نیاز سیستم در این شرایط را کاملا تامین می‌کند.

نوع طراحی بای پس به آن اجازه داده که با ایجاد یک مسیر جایگزین، آب گرم را قبل از وارد شدن به شبکه سیستم گرمایشی به سمت پمپ پکیج هدایت کند. البته جهت حرکت جریان آب یک طرفه بوده و آب صرفا در مسیر ذکر شده جریان پیدا می‌کند.

بای پس با تامین حداکثر 350 لیتر آب در 60 دقیقه، آب موردنیاز پمپ در جهت فعالیت را به‌خوبی در اختیار آن گذاشته و از بروز مشکل در عمکلرد این قطعه جلوگیری خواهد کرد.

 اگر آب سرد یا گرم باشد باید نحوه تنظیم فشار پکیج نیز بررسی مجدد شود.

کاربرد بای پس پکیج

از آن جایی که بروز چنین مشکلاتی به دلیل افت فشار آب شهری یا ایجاد رسوب در لوله های پکیج دور از انتظار نیست، سالم بودن بای پس اهمیت قابل‌توجهی در عملکرد صحیح این سیستم ایفا می‌کند.

در صورتی که در این شرایط بای پس به‌‌درستی وظیفه خود را اجرا نکند، شما با چالش‌های متعددی مواجه خواهید شد.

اما بای پس پکیج کجاست؟ بای پس در محصولات اکثر برندها در ناحیه سمت چپ پکیج تعبیه شده است و شما می‌توانید در این ناحیه بای پس سیستم را مشاهده کنید.

برای گرما با یکنواخت مطبوع گاهی لازم است نصب سیستم گرمایش از کف با پکیج انجام شود.

تعمیر پکیج
تعمیرپکیج

قطعات بای پس پکیچ

هر بای پس دارای چند زیرمجموعه بوده که اختلال در عملکرد هر کدام از آن‌ها، توانایی بای پس در اجرای وظایف خود را از آن سلب می‌کنند. در ادامه توضیحات مختصری راجع به هر کدام از این بخش‌ها ذکر خواهیم کرد:

شیر بای پس پکیج: این قطعه در فاصله مابین رادیاتور و پکیج قرار داشته و بخشی از سیستم حرارتی محسوب می‌شود. وظیفه میانی شیر بای پس که امروزه در مدل‌های اتوماتیک تولید می‌شود، تنظیم میزان جریان آب سیستم بر اساس فشار آب شهری است.
شیر بای پس با ثابت نگه داشتن میزان حداقلی جریان آب و محدود کردن آن هنگام بسته بودن شیرآلات، به کارکرد صحیح پکیج کمک قابل‌توجهی می‌کند.
این شیر همچنین جریان آب سیستم گرمایشی را نیز تحت‌نظر داشته و با تنظیم آن از وارد شدن فشار بیش از حد به سیستم جلوگیری خواهد کرد.

فنر بای پس پکیج: وجود فنر بای پس در ساختار این قسمت اهمیت زیادی داشته و اگر این فنر وظیفه خود را به‌درستی اجرا نکند، عملکرد بای پس تا میزان زیادی مختل خواهد شد.
یکی از عواملی که باعث ایجاد مشکل در عملکرد فنر بای پس پکیج می‌شود، ایجاد رسوب در ناحیه دریچه آب است که بیشتر به دلیل عدم استفاده از رسوب گیر رخ می‌دهد.

 وظیفه بای پس پکیج

علائم خرابی بای پس پکیج

تا به اینجا متوجه نقش بسیار مهم بای پس در این سیستم شدیم. اما در صورت خرابی این قطعه باید انتظار مشاهده چه علائمی را داشته باشیم؟

به‌صورت کلی یکی از دلایل بروز اختلال در عملکرد اصلی پکیج که تامین آب گرم موردنیاز سیستم گرمایشی و آب مصرفی ساختمان است، خرابی بای پس پکیج محسوب می‌شود.

زمانی که بای پس، افت فشار آب پکیج را جبران نکند، طبیعتا پکیج قادر به تامین آب موردنیاز شبکه نخواهد بود.

این مشکل می‌تواند به‌شکل‌های مختلفی بر روی عملکرد سیستم تاثیر بگذارد که در ادامه برخی از آن‌ها را به‌صورت خلاصه شرح  خواهیم داد:

مشاهده هزینه تعمیر پکیج!

  • زمانی که دما و فشار آب مصرفی ساختمان مناسب بوده ولی سیستم گرمایشی عملکرد صحیحی را از خود به نمایش نمی‌گذارد، احتمالا بای پس پکیج وظیفه خود را به‌درستی اجرا نمی‌کند.
    این علامت بیشتر در پکیج‌های تک مبدله قابل مشاهده است.
  • اگر سیستم گرمایشی مشکلی نداشته ولی آب مصرفی از دمای مناسبی برخوردار نیست، سلامت بای پس شما به بررسی بیشتر نیاز دارد.
  • خرابی سوپاپ بای پس در پکیج‌های دو مبدله می‌تواند چنین تاثیری را بر روی عملکرد این سیستم بگذارد.

توجه داشته باشید که اگر علی‌رغم فعالیت پکیج، دمای آب شبکه گرمایش و شبکه آب مصرفی حالت طبیعی نداشته باشد، شما باید در سریع‌ترین زمان ممکن سیستم را خاموش کرده و از افراد دارای صلاحیت در جهت رفع این مشکل کمک بگیرید.

در غیر این‌صورت خرابی بای پس می‌تواند صدمات بیشتری را به دیگر اجزای پکیج وارد کند. در این جهت شما می‌توانید تعویض یا تعمیر بای پس پکیج خود را با اطمینان‌خاطر به کارشناسان کاربلد آچاره بسپارید.

علائم خرابی بای پس پکیج

تعویض و تعمیر بای پس پکیج

در شرایطی که احتمال خرابی بای پس پکیج وجود دارد، باید سلامت آن به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. پس از این که علائم ذکر شده را در پکیج خود مشاهده کردید، از یک فرد متخصص بخواهید که پس از بررسی سلامت کلی سیستم، سالم بودن بای پس را نیز چک کند.

تعمیرات تخصصی پکیج با آچاره

وجود برخی از مشکلات مانند فرسودگی فنر صرفا با تعمیر بخش مربوط و به‌صورت کلی تعمیر بای پس پکیج برطرف خواهد شد اما ممکن است مقیاس خرابی چاره‌ای جز تعویض این قطعه پیش روی شما نگذارد.

در این صورت حتما بای پس جایگزین را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کرده و تعویض آن را نیز همان‌طور که اشاره کردیم به افراد دارای صلاحیت واگذار کنید. توجه داشته باشید که قبل از نصب قطعه جدید باید از بااصالت بودن آن اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید:

جمع‌بندی بای پس پکیج

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم که شما را با بای پس پکیج بیشتر آشنا کرده و تمام اطلاعات مهم راجع به آن را در اختیار شما بگذاریم. فراموش نکنید که تعمیر و یا تعویض بای پس پکیج می‌تواند برای شما خطرآفرین واقع شود؛ بنابراین بهتر است با سپردن این روند به افراد متخصص، سلامت خود را در معرض خطر قرار ندهید.

مجددا یادآور می‌شویم که قطعات جایگزین باید دارای اصالت و موردتایید سازنده دستگاه باشند؛ در نتیجه بهتر است این قطعات را حتما از مراکز معتبر تهیه کنید. همچنین در صورتی که برای رفع مشکل بای پس پکیج خود به کمک فرد متخصص نیاز داشتید، روی کمک تعمیرکار پکیج آچاره حساب کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر پکیج

درخواست تعمیر پکیج!

 

کلیک کنید