نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

علت خشک شدن گل رز در گلدان

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

خشک شدن گل رز در گلدان به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل، مشکلات بسیار جزئی هستند و به‌آسانی قابل حل می‌باشند. اما گاهی ممکن است عوامل جدی‌تری در خشک شدن گل رز دخیل باشد. در این صورت باید اقدامات خاصی برای رفع آن انجام شود. بدیهی است برای داشتن گلدانی انباشته از گل‌های رز زیبا، کسب آگاهی در خصوص پرورش آن بهترین روش است. در این مقاله سعی داریم به بررسی علت خشک شدن گل رز در گلدان و روش صحیح پرورش آن بپردازیم. 

گل رز را بیشتر بشناسیم!

بدون شک گل رز یکی از زیباترین و پرطرفدارترین گل‌های جهان است. این گل زیبا قدمتی به طول تاریخ دارد. شواهد فسیلی حاکی از آن است که قدمت گل رز به 35 میلیون سال می‌رسد. تنوع زیاد این گل با بیش از 30000 نوع و گستردگی کشت آن در سراسر جهان، نشان‌دهنده محبوبیت آن است.

عطر مسحور‌کننده رز در کنار گلبرگ‌های درهم پیچیده با رنگ‌های متنوع و زیبا، همه دوست‌داران گل و گیاه را برای پرورش این گل وسوسه می‌کند. اما در مواقعی ممکن است پرورش دهندگان با مشکل خشک شدن گل رز در گلدان مواجه شوند. به همین دلیل لازم است کمی در خصوص شرایط نگهداری و پرورش آن، اطلاعات بیشتری کسب نماییم.

رز مینیاتوری

رز مینیاتوری یکی از گونه‌های پرطرفدار گل رز است. گل‌های آن کوچکتر از رز معمولی است و برای پرورش در محیط آپارتمانی بسیار مناسب است. بهتر است گلدان رز مینیاتوری در کنار پنجره جنوبی یا غربی قرار گیرد. به این ترتیب می‌تواند از بیشترین زمان تابش خورشید بهره‌مند شود. دمای ایده‌آل نگهداری از رز مینیاتوری معمولا 18 تا 23 درجه سانتیگراد است. در دمای بسیار پایین ممکن است رشد رز مینیاتوری متوقف شود، بنابراین برای رشد بهتر آن لازم است دمای مورد نیاز گیاه حتما تامین باشد.

رز مینیاتوری مانند گونه‌های دیگر گل رز به رطوبت نیاز دارد. اما توجه داشته باشید که اسپری کردن آب روی آن می‌تواند موجب قارچی شدن گلبرگ‌ها آن شود. بهتر است برای تامین رطوبت، این کار از ریشه و با آبیاری به موقع انجام شود. در خصوص شرایط خاک و کوددهی نیز مانند سایر گونه‌های گل رز است.

رز مینیاتوری

رز ساناز

رز ساناز یا رز چینی از خانواده رزهای مینیاتوری است. این گل زیبا از پیوند رز معمولی و رز مینیاتوری تکثیر شده است. گل‌های رز ساناز از گل‌های رز معمولی کوچکتر و از رز مینیاتوری بزرگتر هستند. این گل زیبا قابلیت رشد در گلدان و داخل آپارتمان را دارد. اما برای رشد شدیدا نیازمند نور خورشید است.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

رز ساناز برای ریشه‌زایی و تامین رطوبت باید در خاک عمیق کاشته شود. خاک آن باید دارای حداقل 10% مواد آلی باشد. زهکشی مناسب و نور کافی و کوددهی و هرس کردن به‌موقع، از جمله نیازهای مهم این گل است. در ادامه به شرایط پرورش و نگهداری گل رز در گلدان می‌پردازیم.

رز ساناز

شرایط پرورش و نگهداری گل رز در گلدان

برای اینکه شرایط ایده‌آلی برای پرورش گل رز ایجاد کنید لازم است به چند نکته مهم توجه داشته باشید؛

1. گل رز مناسب برای پرورش در گلدان را انتخاب نمایید

توجه داشته باشید که گل رز در طبیعت به صورت بوته‌ای و درختی رشد می‌کند. اما به‌دلیل پیوندهای بسیاری که در گونه‌های مختلف این گل انجام شده، تنوع گونه‌های آن افزایش یافته است. اکثر گونه‌های گل رز قابلیت رشد در گلدان را دارند، اما پرورش آن‌ها با کمی دشواری همراه است.

بنابراین بهتر است ابتدا گونه‌هایی که قابلیت بیشتری برای پرورش در گلدان دارند را بشناسید و انتخاب نمایید. گل رز مینیاتوری، پلی آنتا، گل رز درختچه‌ای کوچک و مینی فلورا. این گل‌ها از جمله گونه‌هایی هستند که با شرایط زیستی در گلدان سازگاری بیشتری دارند.

2. گلدان مناسب انتخاب کنید

  1. یکی از ضروریات پرورش گل رز در گلدان، انتخاب یک گلدان مناسب است.
  2. گلدان مناسب گل رز، گلدانی است که خاک زیادی را در خود جای دهد. در این صورت ریشه‌ها به‌قدر کافی می‌توانند در عمق فرو روند و رشد کنند. همچنین به دلیل حجم زیاد خاک، به هنگام آبیاری دمای خاک خنک‌تر بوده و دیرتر خشک می‌شود. همین امر در حفظ رطوبت گیاه موثر خواهد بود.
  3. از گلدان‌های پلاستیکی و تیره رنگ استفاده نکنید. این گلدان‌ها زمانی که در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند، گرمای زیادی را جذب می‌کنند. به همین دلیل دمای خاک به سرعت افزایش می‌یابد و خشک می‌شود و در نتیجه ریشه گیاه به اندازه کافی رطوبت نخواهد داشت.
  4. زهکشی گلدان را فراموش نکنید. زهکشی مناسب موجب می‌شود آب اضافی از گلدان خارج شود که این امر از پوسیدگی ریشه جلوگیری می‌کند.

گلدان مناسب انتخاب کنید

3. از خاک غنی و مناسب استفاده نمایید

  1. گل رز برای رشد به خاک حاصلخیز و مغذی نیاز دارد. بنابراین لازم است خاک را تقویت نمایید.
  2. از خاک باکیفیت استفاده نمایید که با کمپوست کاملا تقویت شده است.
  3. از خاک باغچه برای گلدان استفاده نکنید. زیرا این خاک برای گلدان مناسب نیست و بسیار سنگین و متراکم است. هوا خوردن ریشه و عبور آب در این خاک به‌سختی امکان‌پذیر است و این لطمه بزرگی برای ریشه‌ها می‌باشد.
  4. برای زهکشی مناسب خاک، مقداری پرولیت به آن اضافه کنید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

4. آبیاری منظم و کافی انجام دهید

  1. در فواصل زمانی منظم، گلدان گل رز را آبیاری نمایید.
  2. در فصول گرم سال ممکن است گل رز نیازمند به آبیاری روزانه باشد.
  3. در هر آبیاری سعی کنید گلدان را سیراب کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که آب اضافه از زهکشی گلدان خارج شود.
  4. فواصل آبیاری را به روزهای مشخص موکول نکنید. همیشه خاک گلدان را چک کنید. اگر تا عمق 3 سانتیمتری سطح خاک خشک بود، آبیاری را انجام دهید.
  5. در شرایط مقتضی مانند سفر و مشغله‌های فراوان می‌توانید از ظروف خودآبیاری مانند AquaPots استفاده نمایید. این ظروف می‌توانند فواصل زمانی آبیاری را تا مدت یک هفته کاهش دهند.

5. کودهی به گل رز را فراموش نکنید

  1. کمی از مواد مغذی و املاح معدنی خاک در هر بار آبیاری شسته شده و از گلدان خارج می‌شود، بنابراین نباید صرفا به مواد مغذی خاک اکتفا کرد. اگر خواهان رشد بیشتر و شکوفه‌دهی گل رز خود هستید، لازم است کوددهی منظم را فراموش نکنید.
  2. بهتر است در هنگام کاشت بذر گل رز در گلدان از کودهای دانه‌ای استفاده نمایید.
  3. سپس به‌طور مرتب بین 4 الی 6 هفته یکبار از کود مایع مناسب برای گل رز خود استفاده کنید.

کوددهی به گلدان گل روز

6. گل رز دوستدار نور خورشید است

  1. گل رز خود را به هیچ عنوان از تابش نور خورشید محروم نکنید.
  2. این گل نیاز دارد که روزانه 6 تا 8 ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرد.
  3. همان‌گونه که قبلا اشاره شد، از گلدان‌های پلاستیکی و تیره رنگ برای گل رز استفاده نکنید. زیرا در معرض تابش خورشید به شدت گرم می‌شوند و در این صورت ریشه‌ها نیز خشک خواهند شد.

7. گل رز را در زمان مناسب هرس کنید

معمولا گل رز زیاد به هرس کردن نیازی ندارد. اما برای رشد بهتر آن لازم است که هرس کردن آن را در زمان‌های مناسب انجام دهید.

خشک شدن گل رز در گلدان

فصل بهار

هرس اصلی گل رز در آغاز بهار انجام می‌شود. یعنی زمانی که گیاه شروع به جوانه زدن و شکوفه دهی کرده است. در این زمان با هرس کردن شاخ‌های خشک و مرده، امکان رشد مجدد گیاه فراهم می‌شود.

فصل تابستان

معمولا در تابستان به دلیل گرمای زیاد، گل‌های قدیمی دچار پژمردگی می‌شوند. برای حفظ شادابی و تغذیه بهتر گل، لازم است گل‌های پژمرده را جدا کنید.

فصل زمستان

در فصل زمستان لازم است که شاخه‌های بلند و خشک شده از گل جدا شوند تا گل در اثر سرما و وزش باد دچار شکستگی از قسمت ساقه نشود.

علت خشک شدن گل رز در گلدان

معمولا گل‌های رز در زمین رشد بهتری دارند. زیرا خاک مغذی‌تری در اختیار داشته و ریشه‌های آن‌‌ها در داخل زمین بسیار مستحکم‌تر است. اما می‌توان با کمی توجه و دقت بیشتر، گل رز را در گلدان به نحو احسن پرورش داد. اگر بنا به دلایلی با خشک شدن گل‌های رز در گلدان روبرو شدید، لازم است تمامی احتمالات را بررسی نمایید. در این‌صورت می‌توانید گل رز خود را مجددا احیاء کنید. در ادامه به چند مورد مهم و شایع از علل خشک شدن گل‌های رز در گلدان می‌پردازیم.

1. کمبود آب

کم‌آبی، عامل خشک شدن گیاهان است. حتی گیاهانی که در برابر کم‌آبی مقاوم هستند، در نهایت باید سیراب شوند تا به حیات خود ادامه دهند. در خصوص آبیاری گل رز اشاره کردیم که باید حتما گلدان گل رز را سیراب کنید، به گونه‌ای که آب از زهکش گلدان خارج شود.

البته دقت کنید که باید زیرگلدانی را که از آب اضافه گلدان پر شده است، حتما خالی کنید. زیرا ماندن گلدان در آب، موجب پوسیدگی ریشه‌ها خواهد شد. اسپری کردن آب به روی گیاهان چندان توصیه نمی‌شود. زیرا برگ‌ها را مستعد بیماری قارچی می‌کند. توجه داشته باشید که بهترین روش آبیاری، آبیاری کردن از طریق ریشه است. در این صورت گل رز مدت زمان بیشتری آب مورد نیازش را در اختیار خواهد داشت.

2. کوددهی نامناسب

منظور از کوددهی نامناسب کمبود کود و یا زیاده‌روی در کوددهی است، زیرا در هر دو صورت گیاه دچار آسیب خواهد شد.

خشک شدن گل رز در گلدان

کمبود کود

در خصوص نحوه کوددهی گل رز، قبل‌تر توضیح دادیم. بنابراین کوددهی منظم را در برنامه پرورش گل رز قرار دهید. بهتر است از کودهای مناسب و دارای تاریخ مصرف استفاده نمایید. همچنین لازم است طریقه مصرف آن را به‌خوبی مطالعه کرده و طبق آن عمل کنید تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

از روییدن علف‌های هرز در کنار گل رز خود جلوگیری نمایید. بعضا ممکن است به دلیل وزش باد و یا از طریق پرندگان، بذر گیاهی در خاک گلدان قرار گیرد. رویش این گیاهان در خاک گل رز می‌تواند مواد مغذی خاک را کاهش داده و موجب خشک شدن گل‌های رز در گلدان شود.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

کوددهی زیاد

همانگونه که کمبود کود می‌تواند موجب آسیب گل شود، زیاده‌روی در دادن کود نیز بسیار آسیب‌زا می‌باشد. زیرا موجب تغذیه بیش از اندازه ریشه شده و در پی آن ریشه‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند. به این ترتیب مکانیزم تغذیه گیاه مختل شده و گل‌ رز حالت سوخته و پژمرده پیدا می‌کند.

3. محروم بودن از نور خورشید

همانگونه که اشاره شد، گل رز برای ادامه حیات، به تابش نور خورشید نیازمند است. بنابراین قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 6 تا 8 ساعت جزء ضروریات برای حیات این گل به‌شمار می‌آید. نور خورشید منبع عظیمی از مواد مغذی برای گیاه است، بنابراین محروم ماندن از آن موجب خشک شدن گل رز خواهد شد.

4. آفات و بیماری‌ها

اگر تمامی موارد بالا رعایت می‌‌شود اما همچنان شاهد خشک شدن گل رز خود هستید، باید احتمال دیگری بررسی شود. آفات و بیماری‌ها دشمن شماره یک گیاهان هستند. رز به‌دلیل رایحه مطلوب و ساقه‌های درهم تنیده، معمولا از طرف حشرات گلدان به عنوان یک لانه خوب ارزیابی می‌شود.

کنه‌های عنکبوتی، شته‌ها و سوسک‌ها به سرعت جذب بوته‌های گل رز می‌شوند. سپس در میان ساقه‌ها و در میان گلبرگ‌ها و زیر برگ‌ها، تخم‌ ریزی می‌کنند. به این ترتیب گل رز دچار آفت شده و آسیب می‌بیند. در این حالت معمولا روی گل‌ها و برگ‌ها، لکه‌های سیاه یا سفیدک پودری ایجاد می‌شود. بعد از آن گل‌ها به سرعت پژمرده و خشک می‌شوند.

برای درمان، ابتدا باید با استفاده از یک گوش‌پاک کن آغشته به الکل، حشرات مزاحم را از گل جدا کنید. سپس از محلول‌های قارچ‌کش مخصوص استفاده کنید. توجه داشته باشید که درمان آفات به زمان نیاز دارد. ممکن است با یک مرتبه استفاده از محلول‌های ضدآفت، درمان حاصل نشود. در این صورت باید در نوبت دوم و سوم مراحل درمان را تکرار کنید.

خشک شدن گل رز در گلدان

راهکارهای لازم برای جلوگیری از پژمرده شدن گل رز

برای اینکه گل‌های رز همیشه شاداب و باطراوت باشند، باید راهکارها جلوگیری از پژمرده شدن گل رز را بدانیم. مواردی که در بخش نگهداری از گل رز در گلدان عنوان شد، موارد اساسی است که باید حتما رعایت شود. اما چند نکته تکمیلی دیگر نیز در جلوگیری از پژمرده شدن گل رز موثر است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. جلوگیری از تبخیر زود هنگام رطوبت خاک

تامین رطوبت گل رز در گلدان، مسئله مهمی است که از کم‌آب شدن گیاه جلوگیری می‌کند. بنابراین باید راهکارهای موثر برای تامین رطوبت را بدانید.

از گلدان کوچک استفاده نکنید. گلدان کوچک حاوی خاک کمتری است. بنابراین آب آن به سرعت تبخیر شده و خاک خشک می‌شود. برای تامین رطوبت کافی برای گل رز، از گلدان بزرگتر و خاک بیشتر استفاده کنید.

جلوگیری از تبخیر زودهنگام آب گلدان

2. عدم آبیاری در زمان تابش خورشید

مورد دوم که باید برای رفع کم‌آبی گل رز انجام دهید، آبیاری آن در مواقع صبح یا شب است. یعنی مواقعی که از تابش خورشید خبری نیست و رطوبت به سرعت تبخیر نمی‌شود. زیرا تبخیر سریع نیز موجب کم‌آبی و پژمرده شدن گل رز خواهد شد.

3. استفاده از مالچ (Mulch) روی خاک

مالچ (Mulch) یا خاک‌پوش ،ترکیب خاک برگ، خاک اره، ورقه لاستیکی، کاه و مواد دیگر است که خاصیت پوشانندگی دارد. در واقع از این پوشش برای جلوگیری از تبخیر رطوبت خاک، یا در فصل زمستان برای جلوگیری از یخ‌زدگی ریشه استفاده می‌شود. با این روش می‌توان با حفظ رطوبت خاک از تبخیر آب و پژمرده شدن گل جلوگیری کرد.

مالچ پاشی

سخن پایانی

خشک شدن گل رز در گلدان امری شایع است که باتوجه به عواملی که در این مقاله ذکر شد، اتفاق می‌افتد. در این مطلب سعی شد دلایل و راهکارهای آن بیان شود تا بتوانید شرایط بهتری برای گل‌های رز خود ایجاد نمایید. چنانچه در خصوص درمان و معرفی سموم ضد آفت نیاز به مشاوره داشتید پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان پرورش گل و گیاه آچاره تماس بگیرید.

اگر در خانه خود گلخانه دارید حتما با دردسرهای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی و تمیز کردن گلخانه آشنا هستید. تمیز کردن گلخانه و پاک کردن منظم برگ گیاهان، تاثیر زیادی بر شادابی آنها دارد. شما می توانید برای تمیز کردن گلخانه خود از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

4.3/5 - (83 امتیاز)

3 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    من یه گلدون گل رز دارم اولش که گرفتم غنچه زیاد داشت و طرف گفت هروقت گلاش خشک شد یه حد زیادی از شاخشو قیچی کن.منم با اینکه شاخه هاش پر برگ و سالم بود قیچی کردم.ایا لازمه؟چون یدونه گل دراورده قبلش ۲۰تا داشت
    واینکه نوکه بعضی از برگاش خشک شده علتش چیه؟

    1. سلام، این راهنمایی برای پربرگ و حجیم‌تر شدن گیاه درست است اما در صورتی که گل خشک می‌شود یا غنچه خشک می‌شود فقط همان غنچه یا گل تا یه حد خیلی کمی از ساقه (خیلی خیلی کم) چیده شود تا ساقه‌ها خشک نشده بهتر است مواد تقویتی به خاک اضافه کنید.

    2. سلام دوست عزیز من الان دو ساله دارم درباره گل رز تحقیق میکنم و صدبار قلمه زدم و پرورش دادم ،اشتباه کردین ،مگه گل رز شما چند ساله است بهتربگم چقدر بوته بزرگ شده که هرس کردین .اواخر پاییز اونم شاخه های اضافه نه شاخه های اصلی رو هرس کنید ،هرس کردن خودش قانون داره .کود اوره وآهن وبعضی وقتا کود سه 20 بهش بده .درست میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید